reklama

Pavel Hnilička: Architekt na kole a v bílé košili

Architekt a urbanista Pavel Hnilička toho v životě stihl celkem dost. Vystudovat prestižní školu ve Švýcarsku, založit vlastní ateliér, stát se otcem tří dětí. V současné době podniká velkou část cest po Praze na elektrokole. Jak zkušenost s ním ovlivnila jeho život a práci, jsme si povídali v jeho kanceláři na pražské Ořechovce.

Foto: Jan SCHEJBAL, Hospodářské noviny

Hnilička cyklista

Kdy začal váš vztah k cyklistice?

Moje první kolo mi koupili rodiče, šlo o klasického Pionýra, tedy kolo poloviční velikosti. Na něm jsem jezdil asi od šesti let. Ovšem někdy okolo šesté třídy mne tatínek překvapil, protože mi koupil červeného Favorita, což mi udělalo obrovskou radost. S tímto kolem jsem začal vyrážet za hranice Prahy, a to i do terénu. Pak jsem si sám přestavěl kolo Premier na trekové kolo a s ním jsem po revoluci najezdil nejvíce kilometrů. Dokonce došlo k několikerému popraskání rámu a jeho svařování.

Ing. arch. Pavel Hnilička

nar. 1975

Vystudoval Fakultu architektury ČVUT, následně studoval a absolvoval v Curychu na Švýcarském federálním technologickém institutu (ETH).
V současnosti vede vlastní ateliér Pavel Hnilička Architekti.

Projektuje stavby, zabývá se urbanismem, publikuje.

Je ženatý, má tři děti.

Kde a jak jezdíte na kole nyní?

Přes týden využívám kolo k pracovním, ale i soukromým jízdám po Praze. O víkendech rád jezdím podél Berounky, do Brd a ke Křivoklátu. Vzhledem ke svému bydlišti v Praze 6 často vyjíždím přes Šárku směrem na Kladno, podél Kačáku. Často jezdíme se ženou a dětmi. Dvojčata, šest let, již šlapou a řadí sama. Ten nejmenší, dvouletý špunt, se nyní vozí v přívěsném vozíku.

Jezdíte „silničně" nebo „terénně“?

Rád jezdím na horském kole mimo frekventované cesty. S dětmi samozřejmě pomalu, ale když si odpojím vozík a jedu sám, tak mě baví delší trasy. V létě jsem jsem se například vypravil z domova za kamarádem do Českého ráje, kde jsem nocoval a zpět jsem se vracel okolo Ještědu a moc jsem si to užil. Z Prahy do Jizerek vede přes Kokořínský důl a Ralsko moc pěkná cesta. No a úžasné jsou samozřejmě jižní a západní Čechy, tam je doslova cyklistický ráj.

Hnilička architekt a urbanista

Jste architekt nebo urbanista?

Správně by zde mělo být uvedeno: architekt a urbanista. Správný architekt by měl svoji práci vnímat v širším urbanistickém kontextu, podle toho, kde bude navrhovaný dům stát. Naopak urbanisté nemohou své vize plánovat bez konkrétní znalosti domů, které budou v jejich projektech stát. Každý dům funguje v jiném prostředí odlišně.

Řekl byste, že váš vztah k cyklistice nějak ovlivnil profesionální pohled na rozvoj města?

Pro mne jsou pro dnešní rozvojová předměstí velkým vzorem řešení z první republiky, například takové čtvrti jako Ořechovka, Zahradní město, Spořilov. Zde dochází k optimálnímu poměru zastavěné plochy a počtu zde žijících obyvatel. Ideál je 100 obyvatel na jeden hektar. V tomto poměru jsou si lidé blíž, ale přitom mají dostatek soukromí a zahrady kolem sebe. V těchto podmínkách je pak blízko kamkoliv a není potřeba překonávat velké vzdálenosti například do obchodu či k jiným službám. V tomto stavu je k přepravě ideální chůze nebo právě jízda na kole. Tedy nejpřirozenější lidské pohyby. Navíc prostorová náročnost jízdních kol je oproti automobilům mnohonásobně nižší. Prostě oproti autům zaberou mnohem méně místa.

Podle vás tedy jízdní kolo do moderního města patří?

Samozřejmě. Kolo dělá město jednak kompaktnějším, ale zároveň je prospěšné i pro jeho obyvatele, kteří v současnosti trpí nedostatkem pohybu. Pořád jen někde sedíme, a následně se to musí uměle dohánět třeba ve fitness centrech. Nezanedbatelná je i časová úspora oproti jízdě v hromadné dopravě, natož v automobilu. 


Foto: Jan SCHEJBAL, Hospodářské noviny

Jak se vám jezdí po naší metropoli?

Po Praze se pohybuji po krátkých až středních trasách, řekněme do 10 km. Jinak MHD, na delší vzdálenosti autem. Z Ořechovky, kde mám pracoviště, často směřuji na Malou Stranu, Karlín či Nové Město, to jezdím často. Nicméně stále si připadám jako exot. V Praze není cyklista stále ještě vnímán, jako „normální“ člověk. Navíc mnohdy je jízda po Praze srovnatelná, nebo přímo náročnější, než někde v terénu. Teď mluvím o nejrůznějších bariérách, jako jsou obrubníky, kanály, a tak podobně.

V čem je podle vás hlavní problém relativně nepříznivého prostředí Prahy pro jízdu na kole?

Je to o prioritách. Především je potřeba městský prostor uspořádat. Stále se preferují auta a upozaďují chodci, natož cyklisté. V současnosti jde o začarovaný kruh. Slyšel jsem názor, proč stavět cyklostezky, když lidé stejně na kole nejezdí… Přitom existuje mnoho míst, například široké a málo frekventované chodníky, kde by se za málo peněz dalo udělat opatření uspokojující všechny strany, tedy jak chodce, tak i cyklisty.
Musím se přiznat, že právě po těchto klidných chodnících často jezdím, ačkoliv tím přestupuji předpisy, ale bezpečnost mi je přednější.

Hnilička elektrokolista

K jízdě po Praze využíváte především elektrokolo. Jak jste se k tomuto dopravnímu prostředku dostal?

V současnosti mám dokonce elektrokola dvě. To první je na prodej a jeho úkolem bylo otestovat, zda tento systém bude pro mě vyhovující. Jde o přestavbu běžného trekového kola na elektrokolo. Vše se osvědčilo, až na konstrukci, protože díky těžké baterii nad zadním kolem jsem několikrát při rychlé jízdě proseknul zadní duši. Nyní vlastním opravdové, čisté elektrokolo s motorem v zadním kole a s akumulátorem v přední rámové trubce. Jde tedy o kolo s mnohem lépe umístěným těžištěm.

To jsme probrali technickou stránku elektrokola, ale proč jste se vůbec uchýlil k elektrokolu?

To je prosté, především proto, abych mohl jezdit v bílé košili!!! A také, abych byl na svých schůzkách včas. Prostě, abych se především v letních měsících při svých cestách po jednáních nepropotil. Ono to pak nepůsobí dobře. Zrovna nyní (rozhovor vznikl začátkem března – pozn. red.) pojedu na schůzku do centra města, kde budu spolehlivě a v pohodě za 15 minut.

Hnilička v cizině


Foto: Jiří Juřík

Studoval jste v roce 2002 a 2003 v zahraničí. Jaké jsou vaše zkušenosti s městskou, tedy dopravní cyklistikou z těchto míst?

Nejvíce jsem najezdil asi v Curychu, kde jsem studoval. Jde o město velmi kopcovité, ale i tak se zde opravdu moc jezdí na kolech. Za dobu svého pobytu jsem ani nestačil pochopit systém tramvají, protože takřka všechny své cesty jsem absolvoval na kole.
Při své nedávné zimní služební cestě v Amsterodamu nás hostitelé, místní úředníci, nejprve zcela samozřejmě zavedli do půjčovny kol. Mimochodem, zde se říká, že se jezdí „relaxovaně", nikoliv sportovně.
O Kodani snad netřeba více říkat, to je nesmírně cyklistické město. Zde musí na komunikace dokonce přidávat cyklopruhy, které se navíc dělí na rychlé a pomalé. Mimochodem, viděl jsem krásnou fotografii, jak čerstvě zvolení členové vlády přijíždějí ke královně, která je slavnostně uvedla v úřad, a všichni přijeli na kolech. Prostě kolo je nyní in a více než společensky přijatelné. Naopak automobily jsou v některých velkých městech pomalu out.

Hnilička vizionář

Být vizionářem je věc velmi ošemetná. Přesto, jak vidíte další vývoj vztahu Praha a cyklistika?

Jedním z problémů naší metropole, ale i jiných velkých českých měst je velice levné zpoplatnění za parkování na veřejném prostoru. Například v Amsterodamu platí rezidenti v centru 250 euro za měsíc za možnost parkovat kdesi venku. U nás se domníváme, že když si koupíme auto, stát, město se musí postarat o parkovací místo, na které máme právo. To je špatně.
Jízdu na kole je dobré chápat jako styl života, který je běžnou součástí chodu města a společnosti. Nejde o žádný extrémistický postoj. Kolo je sport i doprava.

Děkuji vám za rozhovor.

Fotogalerie

Světlana Jasná, 14.03.2013
Blogy

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s názvem „Smutná cesta do Prahy#mce_temp_url#", ve kterém popisuji tragickou výpravu z brdského kopce Praha, do hlavního města. V tomhle blogu jsem se také zmínil o tom, že tu cestu prostě jednou…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

 ()
Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem už jednou utrousila poznámku, že z toho nic nemám, no a nemám potřebu prezentace. Ráda ovšem čtu cestovatelské příspěvky vás ostatních. Tak něco na oplátku. Už někdy v létě jsem venku při…
Quatsch | 04.11.2024

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

 ()
Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50 km denně, pokračovali jsme v cestě na střední Slovensko. Oskarovy schopnosti se každým dnem zlepšovaly. Tažné lano zůstalo hezky odpočívat a Oskar se stal pro nás plnohodnotným cyklistickým…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

 ()
Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy sbaleno, stihly jsme i promazat kola (a vyloudit u paní ubytovatelky nový hadr na jejich utření) a vyjet chvilku před devátou. Asi 5 km se mírně stoupavá cesta zdála příjemná, ale za přístřeškem…
Aar | 02.10.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

 ()
Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás před třemi dny za Tarazem," pozdravil nás chlapík kdesi na benzínce. „To je docela dobře možné." „Nebyli jste tuhle kousek za Almatou?" zase jiný chlapík jinde. „Asi měsíc nazád? To jsme…
Peggy | 24.09.2024

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Tour de France 2025 dnes v 01:30
NEcyklo Ukrajina 48 dnes v 01:02
Co vás zaujalo 283. včera v 16:48
Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, potěšilo 193 včera v 13:07
Jaké to bylo 153. včera v 11:47
Trénink a zdraví Co užíváte při namožení svalů? 21.11.2024
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

706 cyklistů (2 přihlášení)

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem…
Quatsch | 04.11.2024

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50…
Kristina | 03.10.2024