Místo, kde ještě před chvílí stálo Vaše kolo, je prázdné. V loňském roce evidovala Policie ČR 5956 krádeží jízdních kol. Může to potkat i vás. Je možné se toho vyvarovat? Přečtěte si pár rad, jak na to.
Nenechávejte své kolo odemčené ani na chvíli. Kolo pouze „opřené“
o zeď, lavičku, strom, sloup veřejného osvětlení či o stojan dopravní
značky je velkým lákadlem pro zloděje. Stačí ho vzít a odvézt.
Pokud to jde, berte své kolo s sebou. Stůjte si za tím, že chcete mít
své kolo na očích. Ptejte se „Kde si můžu bezpečně nechat kolo?“ Na
úřadech, v obchodech, ve škole, v zaměstnání. Možná se v budoucnosti
dočkáme i více bezpečných
stojanů.
Pokud ho zamykáte, přemýšlejte k čemu a jak je vaše kolo
připoutané. Je to bezpečné? Jaké je ukotvení? Nejlepší je zamknout si
kolo k pevné části (např. lavička, strom, sloup, apod.) tak, aby bylo
připevněno přes rám.
Vyfotografujte si kolo s jasným vyznačením času. Fotografie může být
důležitým důkazním materiálem. Stejně tak číslo rámu se vám někdy
později může hodit.
Pokud bydlíte v místech, kde se kola často kradou, jezděte raději na
levnějším modelu.
Udělejte z vašeho kola jedinečný kus – nastříkejte si rám či
vidlice nějakou barvou, nalepte na něj samolepky, apod.
Na některých místech se začínají montovat uzamykatelné stojany
(viz obrázek TANO). Jsou mnohem bezpečnější než lanka, která mohou
zloději přeštípnout. K vidění jsou tyto stojany například
v Prostějově, v Hradci Králové, Krnově, postupně se inspirují
i další města. Toto řešení prakticky znemožňuje krádež odstaveného
kola.
U dražších modelů kol přicházejí do úvahy detektory a alarmy. Pokud
někdo neoprávněně s kolem pohybuje, spustí detektor nebo osobní alarm
sirénu.
Příkladem je Bike Watch, který byl speciálně navržen pro ochranu kol. Je
kombinací mechanického zámku (1,2 m dlouhý ocelový kabel) a alarmu, který
je spuštěn při manipulaci s kolem nebo při přestřižení kabelu.
V některých městech již Policie ČR nebo obecní policie provádí
registraci jízdních kol. Zatím má každá služebna svoji databázi,
jednotlivé databáze však nejsou navzájem propojeny. Hlavní výhodou služby
tak je samolepka na rámu s textem: „Jízdní kolo je evidováno u Městské
Policie“. Tato služba funguje tedy hlavně jako prevence. Případný zloděj
si vždy rozmyslí, jestli ukradne kolo s nebo bez označení.
Novou technologií je ochrana mikrotečkami či mikročipy. Jsou opět určena hlavně pro
dražší modely kol.
Úvod a vlastně rovnou i závěr :-)
Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná velká divočina, ale holt pokaždé to podle mě být nemůže, jednou se taky musím přizpůsobit přáním ostatních a toto bylo přání mého muže Luďka. S dětmi (Šárka 14 a Víťa 16 let) jsme se dohodli,…
Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s názvem „Smutná cesta do Prahy#mce_temp_url#", ve kterém popisuji tragickou výpravu z brdského kopce Praha, do hlavního města. V tomhle blogu jsem se také zmínil o tom, že tu cestu prostě jednou…
Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem už jednou utrousila poznámku, že z toho nic nemám, no a nemám potřebu prezentace. Ráda ovšem čtu cestovatelské příspěvky vás ostatních. Tak něco na oplátku.
Už někdy v létě jsem venku při…
Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50 km denně, pokračovali jsme v cestě na střední Slovensko. Oskarovy schopnosti se každým dnem zlepšovaly. Tažné lano zůstalo hezky odpočívat a Oskar se stal pro nás plnohodnotným cyklistickým…
Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy sbaleno, stihly jsme i promazat kola (a vyloudit u paní ubytovatelky nový hadr na jejich utření) a vyjet chvilku před devátou. Asi 5 km se mírně stoupavá cesta zdála příjemná, ale za přístřeškem…