Dvacet vteřin – jenom tolik času zabere celá operace s vypůjčením kola. Systém Homeport umožňuje rychlý a jednoduchý pronájem jízdních kol v pražském Karlíně.
Novou službu provozuje soukromá firma Homeport s.r.o. Podobně jako v jiných městech, i Pražané teď mají možnost používat kola pro dopravu do práce nebo za zábavou. V Karlíně je rozmístěno 12 stojanů s celkem 21 koly.
Karlín byl zvolen pro svůj rovinatý terén, široké a přehledné komunikace a rozumnou hustotu provozu. V této čtvrti zároveň sídlí množství administrativních budov, takže systém Homeport mohou používat kromě místních obyvatel i zaměstnanci velkých nadnárodních společností. Očekávané typické cesty uživatel povedou od metra do kanceláře a z kanceláře do restaurace, na poštu či na polední pauzu do parku nebo do sportovního centra hotelu Čechie. Podle toho byla také vytipována místa pro celkem 12 stojanů, tak aby celé území od stanice metra Invalidovna až po Florenc bylo rovnoměrně pokryto. V každém stojanu jsou místa pro celkem 3 kola.
Mapa pokrytí Karlína stojany systému Homeport
Pro vypůjčení kola není nutné kamkoli volat, s někým mluvit nebo platit hotové peníze. Stačí s sebou mít identifikační kartu nebo klíčenku s rfid čipem. Pokud chcete systém využívat, stačí zajít do některého z registračních míst nebo se registrovat po internetu. Po registraci zaplatíte vratnou kauci ve výši 300 Kč, paušální poplatek ve výši 30 Kč a 170 Kč první kredit. Platbu je možné složit buď hotově přímo v registračním centru, převodem na účet nebo poštovní poukázkou. Ceník půjčovného je navržen tak, aby konkuroval městské hromadné dopravě. Například půjčení kola do dvou minut nestojí nic, za čtvrt hodiny jízdy se odečítají dvě koruny, za půl hodiny osm korun. Existují také týdenní permanentky pro návštěvníky Prahy či měsíční pro časté uživatele.
Stojany jsou inteligentní – jednotka si je v každém okamžiku vědoma
toho, kolik kol se v daném stanovišti nachází a zda si uživatel chce to
které kolo půjčit, nebo jej naopak vrátit. Každý stojan poskytuje tyto
informace internetovému systému. Výstupem je on-line mapa, která ukazuje
aktuální obsazení stojanů koly.
V internetovém systému RCC (Rental Call Center) si uživatel může nechat
vypsat historii svých výpůjček nebo vidět aktuální stav kreditu pro
další výpůjčky.
Pokud se systém osvědčí, je firma připravena investovat do dalších
500 stojanů, které by ve vzdálenostech cca 270 m od sebe pokryly celé
centrum Prahy. Naše metropole by se tak připojila k řadě měst, kde tento
systém funguje, jako jsou například Berlín, Amsterdam, Vídeň nebo
Mnichov.
Dosavadní zkušenosti jsou zatím dobré. Zájem uživatelů v prvních dnech
provozu předčil očekávání. Autor projektu Charles Butler také potvrdil,
že se firma doposud nesetkala s žádným případem vandalismu s výjimkou
vypuštěných pneumatik. Kola procházejí pravidelnou údržbou.
Systém Homeport nabízí oproti jiným druhům dopravy řadu výhod. Umožňuje uživatelům vyhnout se nutným přestupům na MHD či hledání parkovacího místa. Systém je v provozu nonstop 24 hodin denně, což je výhoda hlavně v noci, kdy je nízká frekvence nočních linek. Místo čekání na tramvaj tak může uživatel okamžitě nasednout na kolo a vyrazit. Rychlou a snadnou obsluhu stojanů zvládne každý, kdo někdy vybíral peníze z bankomatu. Systém navíc šetří náklady, nabízí požitek z jízdy na kole a podporuje zdravý životní styl.
Více informací na www.homeport.cz