Švédské jezero Mälaren se rozkládá na západ od hlavního města Stockholmu a hluboce se zakusuje do švédské pevniny. Na jeho břehu leží legendární „město cyklistů“ – Västerås.
Skandinávské země jsou obecně známé svým dobrým vztahem k cyklistům. Většina lidí tu používá kolo pro přepravu na krátké vzdálenosti, hlavně do práce a z práce.
Västerås však vyniká na první pohled. Město se 125 000 obyvateli je protkáno 340 km cyklostezek. To znamená, že podél téměř každé městské komunikace vede zvláštní asfaltový chodník určený pro cyklisty. Aby se jezdci na kolech nesetkali s motorovými vozidly, křížení stezek se silnicí je řešeno většinou mimoúrovňově. Ve Västerås je tak 220 tunelů a mostů určených pro cyklisty. Díky tomu se průjezd městem stává spíše radostí než cyklistovou noční můrou.
Jízda na kole tu jenom kvete. Podle městských statistik 35 % veškeré dopravy tvoří právě cyklisté. Aby doprava byla umožněna i v zimě, kdy jsou cesty obvykle pokryté sněhem a náledím, stará se městská správa i o údržbu cyklostezek. V centru města jsou chodníky zespodu vyhřívané sítí trubek, mimo centrum se o odklizení sněhu starají čisticí vozy. V létě se vytápění stezek opravuje, takže jsme měli šanci vidět je na vlastní oči.
Město dokonce cyklistům vztyčilo sochu na hlavním náměstí Stora Torget. Čím to, že kolo je tu respektovaným a oslavovaným dopravním prostředkem? Pro odpověď na tuto otázku musíme zabrousit hlouběji do historie města.
Västerås je velmi starým obchodním městem, které v roce 1990 oslavilo tisícileté jubileum. Jeho poloha na břehu jezera Mälaren z něj učinila významný přístav, a tedy obchodní a komunikační centrum. O další rozvoj města se v nedávné době zasloužil švédský průmyslový gigant ASEA (nyní ABB). Založením továren na okraji města se Västerås stal prosperujícím průmyslovým městem.
Většina zaměstnanců dojížděla do práce na kole. Provoz byl tak hustý, že v polovině 50. let začalo město s budováním sítě cyklostezek. Socha na náměstí se také jmenuje „ASEA-STRÖMMEN“ (tedy v překladu něco jako „proud do ASEA“).
V době dopravních špiček tady musí být opravdu rušno. Hlavní cyklistické tahy dokonce používají dopravního značení. Cyklistické jednosměrky, přikázaný směr jízdy nebo varovné značky jsou tu celkem běžné. Jako kuriozitu jsme viděli dokonce kruhový objezd pro cyklisty. Hustá síť cyklostezek ve Västerås tedy vznikla v návaznosti na stavbu průmyslových komplexů v okolí města.
Skandinávci jsou však také známí svým ochranitelským vztahem k přírodě. Dokud nám místní neřekli, že město je průmyslovým centrem, sami bychom to asi nepoznali. Žádné hlučné provozy, špinavé prostředí, rozsáhlé skládky. Naopak, celá lokalita má ambice přitáhnout co nejvíce turistů. Cyklistická historie a přítomnost města je jednou z místních zajímavostí, tak proč ji nevyužít? Cokoli, co Västerås odlišuje od ostatních švédských měst, se počítá. Turistické informační centrum nabízí mapu městských cyklostezek a různé cyklosuvenýry. Ani nepřekvapí, že sedačky v místnosti tu mají tvar cyklistických sedel.
Pokud chcete vidět, jak vypadá ráj kolařů, určitě se jeďte do Västerås podívat.