Tak jsem se dozvěděl, že k nám dotáhli vlak TGV, abychom se pokochali budoucností našich železnic.
TGV (Train à Grande Vitesse – vysokorychlostní vlak) je pýchou Francie už od roku 1981.
Není to ovšem jen jeden typ mašiny, za ta léta prošly i ty soupravy vývojem, ale společné mají to, že dokáží svištět krajinou rychlostí přes 300 km/h. Tedy, dokáží, a občas i sviští, ale ne zas tak často, jak by si našinec myslel.
Ono nejen ta souprava, ale i trať musí být vybudována na ty rychlosti a to je i v sladké Francii občas kámen úrazu. Tedy TGV super rychle sviští mezi Paříží a Lyonem, z Paříže k Atlantiku do Bordeaux, ze Štrasburku do Paříže, z Paříže de Brusele a Londýna.
Mezi jinými městy se TGV také pohybuje, a taky pěkně svižně, ale třístovky nečekejte, prostě nemají na to vybudován železniční svršek. Tak třeba ze Štrasburku na Azurové pobřeží do města Nice TGV jede, ale těch zhruba 1000 km neujede za 4 hodiny, ale za skoro 8.
Jasně, i tak dobré, autem by to asi rychleji nešlo.
Tragický osud je vysokorychlostního spojení mezi Paříží a Perpignanem, celou Francii až do města Montpellier vlak TGV letí, a pak, zhruba 150 km do Perpignanu jede skoro dvě hodiny.
No, alespoň se pokocháte výhledem na „étangs“ s plameňáky….
Tedy, železniční spojení mezi významnými městy ve Francii funguje, jezdí tam i super-rychlíky TGV, ale ne vždy a všude tak zběsile rychle.
Ve vlaku je k dispozici wifi i zásuvky s 230V, ale nabíjecí zásuvky fungují i v ostatní vlacích.
V roce 2017 francouzský státní železniční dopravce přejmenoval „TGV“ na „InOUI“, ale nějak se to mezi Frantíky nechytlo, tak dnes píší raději „TGV – InOUI“ aby to lidi nepletlo.
Jízdenka na vysokorychlostní vlak je celkem drahá, ale nemusí tomu tak být vždy.
Pravidlem je, že čím dříve jízdenku koupím, tím bývá levnější a ještě výraznější slevu získáte pokud zakoupíte jízdenku bez možnosti stornovat či jakkoliv možnosti stornovat či jakkoliv měnit.
Jízdenky, nejen na TGV ale na všechna vlaková spojení po Francii se objednávají pomocí
https://www.sncf-connect.com/
popřípadě pomocí mobilní aplikace SNCF Connect. Jak web tak apka umí i anglicky.
Tak třeba ze Štrasburku do Bordeaux se 28. srpna 2022 dostanu i s příplatkem 10 euro za nesložené kolo jako spoluzavazadlo za 69 Eur a to za necelých 6 hodin, a považte, jaký je to lán světa.
Pro seniory starší 60 let je možno zakoupit si za 49 EUR "kartu seniora" platnou jeden rok, se ktorou je sleva na jízdném, 30 procent.
U dražších cest se tak "karta seniora" zaplatí už při první cestě....
Ještě k tomu cestování v TGV s nesloženým, nerozmontovaným kolem.
Ne všechna TGV spojení to umožňují, a vždy se platí poplatek 10 Eur. S kolem lze cestovat pouze druhou třídou, ve vlaku nejsou žádná speciální místa na kola, jen v příslušném vagóně pro přepravu kol je možné sklopit sedačky, a umístit tam dvě kola. Tedy počet přepravovaných kol je silně omezen, je možné, že během sezóny přidají nějaké vagóny, ale moc bych na to nespoléhal. Proto, cestujete s kolem, nebo dokonce ve skupince s koly, je naprosto nezbytné rezervovat si jízdenku s velkým předstihem
Ještě jedna poznámka, k cestování vlakem s kolem po Francii.
Ta aplikace nebo web funguje skvěle, ale je tam přeci jenom jeden drobný zádrhel, který je potřeba si uvědomit. V regionálních rychlících TER se po Francii cestuje s kolem zdarma.
Chcete-li jet pár desítek kilometrů do sousedního města, nezaškrtávejte „cestující s kolem“.
Když to zaškrtnete, bude to vyhledávat jen vlaky Intercity nebo TGV-InOUI, vlaky TER to bude ignorovat a nic vám to nenabídne.
Oni to tam píší, že kola jsou v TER zdarma, ale už vám nenapíší tohle a pak je našinec překvapený, že nic nejede....
Soupravu TGV, která se ukazuje u nás, je už přes 40 let stará a vyřazená z provozu.
Správu železnic (státní firmu, která spravuje železniční infrastrukturu), tahle akce vyšla přes 10 milionů korun, jen doprava soupravy stála 1,2 milionu.
Polovinu prý zaplatí dodavatelé SŽ (dost často monopolní).
https://zdopravy.cz/tgv-je-po-31-letech-opet-v...
https://zdopravy.cz/cirkus-tgv-sprava-zeleznic...
Já pamatuju, když tu ta samá souprava byla před lety…někdy v devadesátejch…by se z toho mohla stát taková milá tradice - jednou za čtvrtstoletí si sem dráhy dotáhnou něco, co připomíná moderní vlak, aby se mohl národ potěšit pohledem…
Jo, včera jsem to zahlídnul v TV. Úsměvné. Včera pršelo, po delší době jsem jel do práce vlakem. Zpoždění cestou tam i zpátky. Klasický český drážní mrdník.
A ty drážní kreténi dělaj výstavu o budoucnosti český dráhy...
No úplná paráda je, že ru "budoucnost" ukazují na té mašince z 80tých, jak píše Jarda.
Člověk alespoň ví, že je doma :-)
Letos jsem chtěl TGV vyzkoušet na trase Lille (Francie) - Brusel (Belgie). Ale napadlo mě to pozdě a nic jsem o této možnosti nevěděl, tak jsem jel normálním vláčkem. A zpátky jsem raději koupil jinou letenku a do Lille se nevracel. Ani nevím jistě, jestli tam TGV jede.
Ale určitě to chci vyzkoušet jinde. Takže tohle téma mě velice zajímá.
Proč sem táhli ten 40 let starý šrot, to opravdu nechápu. Ani jako fanoušek železnice a pracovník v oboru.
Největším fofrem sviští snad mezi Paříží a Lyonem. Když se potká s protijedoucí soupravou je to taková šleha, že se vyleká snad každý.
Jinak tu rychlost nevidíš. Uvědomíš si ji snad jen když vlak jede podél dálnice, auta jedou těch 120-130 a vlak je za sebou nechává jako kdyby stály.
Rychlý bude asi i ten Atlantic, z Paříže do Bordeaux, podle času, za který tu trasu ujede.
Když koukneš do té apky, nabídne ti to TGV dost často, ale prostě to bude hodně rychlý rychlík, nemusí to být svezení tou úžasnou rychlostí.
Jestli opravdu pojede rychle vypočteš z těch časů. Pokud budeš kupovat dýl předem, dá se jízdenka pořídit opravdu překvapivě levně, každý den jsou tak 3 "v akci".