Nápad překlenout údolí 122v metrů vysokým obloukem měl mladý inženýr Léon Boyer (narodil se 1851 v Lozère, zemřel na žlutou zimnici v Panamě v roce 1886), novátorské a netradiční řešení, v tehdejší době by se běžně trasovalo údolím. Zavrhnul řešení pomocí zavěšeného mostu kvůli obavám z vibrací způsobených větrem ( velmi prozíravé, v roce 1940 právě z tohoto důvodu se zřítil zavěšený most u Tacomy) a trámový most postavený na pylonech bylo rovněž nemožné tehdy zkonstruovat, pylony vyšší než 65 metrů bylo velmi obtížné postavit. Léon Boyre se ve svém projektu, který presentoval na jaře 1879 inspiroval Eiffelovou konstrukcí viaduktu Maria Pia u portugalského Douro.
Stavba viaduktu byla svěřena společnosti Gustava Eiffela a byla zahájena v roce 1882. Na projektu se podíleli zejména inženýři Marurice Koechelin (1856–1946) , Emíle Nouguier (1840–1897) (oba se podíleli i na koncepci konstrukce Eiffelovi veže) a Théofile Seyring ( 1843–1923).
Provoz na mostě byl zahájen v roce 1988. Rychlost na mostě byla omezena na 50 km/h aby pasažéři nepociťovali chvění. Most slouží dodnes na trati Paříž – Béziers a z důvodu omezení namáhání a následné údržby je na něm rychlost omezena na 40 km/h.
Ocelovou mostovku délky 554,69 m nesoucí jednu kolej podepírá sedm různě vysokých pylonů, dva nejvyšší dosahují až 80 metrů, a oblouk rozpětí 165 metrů výšky 56 m. Výška mostu nad hladinou řeky Truyère byla 122.5 m až do výstavby přehrady Grandval, dnes je most 95 metrů nad hladinou jezera.
Na most bylo spotřebováno:
3 169 tun kujného železa
41 tun oceli
23 tun litiny
Od roku 2017 patří mezi historické památky Francie (Monument historique).
Ještě pár zajímavostí
-Jeho původní barva byla šedá, červenou (Gaugainovu) získal až začátkem roku 1990
-Eiffel NENAVRHNUL tenhle most, byl to Léon Boyer.
-Podobně jako Nuselák je oblíbenou štací sebevrahů, dojemný případ byla sebevražda dvojice milenců v roce 1900, kteří ruku ruku v ruce hupsli z mostu protože rodiče jejich lásce nepřáli
Fotky tak jak jsem je namydlil bez úprav zde:
https://photos.app.goo.gl/b9a28hVa4MCB3hcD6
Mohutnost mostu si ale člověk stejně uvědomí, až když pod ním stojí....
ještě pohled z parkoviště
https://youtu.be/mcmEcAuNvXY
Pěkné, zajímavé dílo.
Je to skutočne nádherná stavba. Boli sme před 4mi rokmi, mali sme šťastie vidiet vláčik, ktorý opatrne cez most prechádzal. Okrem mostu je nádherné i okolie, mala som ale pocit, že turistický ruch tam stráca dych, čo ale nie je na škodu, nebolo veľa ľudí.
V tomhle období je tu liduprázdno, i když den vyšel jak z obrázku, jasno, 19 stupňů.
Za ty dvě hodiny, co jsem se kolem potloukal, jsem potkal jen dvě rodiny, co tam pobíhaiy s foťákem. Oba hotely zavřené, i na dálničním odpočívadle zavřeli ve 14 cafeterii a nechali lidi tankovat instantní břečku z automatu.
Říkal jsem si, že v létě tam musí být cvrkot, a určitě je, je to jedna ze tří dálničních tras na jih, navíc kromě mýta za most v Millau, gratis.
Podle letáků se zdá, že se hodně dovádí v kaňonu řeky Tarn, kousek vedle je národní park, 200 km k moři, a tak Centrální masiv asi tolik turisty neláká.
Četl jsem, že si dost slibovali od toho přehradního jezera, že to naláká turisty, ale nestalo se.
Mě stále a znovu překvapuje ta mohutnost a rozlehlost krajiny, velké hory, široká údolí, všechno daleko, prostě jakoby "z měřítka" jakobe všechno bylo 3x větší, než bych že svého českého pohledu očekával.
Jedeš stovkou po dálnici dvě hodiny, a panorama se nemění.
To za tu dobu přejezdu vršky, rovinu, hory, minu desítky měst a stovku vesnic a k tomu ještě překročím státní hranici.
A že mu ta červená sluší. Je jasně nejrychlejší :D Doufám, že náš nový Železniční most bude také červený a originálně, ne jen tím, že mu slezla horní krycí barva.
Daří se udržet spoustu starých konstrukcí v provozuschopném stavu, není sebemenší důvod nedokázal to u Vyšehradského mostu.
Pochopit, jako Frantíci, že se jedná o národní kulturní dědictví a potlačit touhu některých otisknout svoji stopu do panoramata města.