Eiffelův most u městečka Saint-Vincent-de-Paul přes řeku Dordogne asi 20 km severně od Bordeaux byl slavnostně otevřen po rekonstrukci 28.dubna 2018, čili minulý týden.
Je to vlastně již druhá rekonstrukce, původní řetězový most z roku 1830 nahradil právě Gustav Eiffel v letech 1879 - 1886 příhradovou konstrukcí s litinovými pilony.
V roce 2016 byla zahájena další zásadní rekonstrukce mostu, k mostu byla z východní strany připojena lávka pro cyklisty.
Celkem unikátní konstrukční řešení, zdás sr, že nová betonová mostovka byla spřažena s ocelovými příčníky a vykonzolována nesymetricky nosná konstrukce lávky.
Šířka vozovky zůstala zachována a lávka pro cyklisty i pěší se má stát součástí Eurovelo Paříž - Bordeaux (a dál).
Památkáři zjevně úpí, nebo ti francoužští se neberou tak vážně. Tedy ze západu most vypadá tak, jak ho Eiffel před zhruba 140 lety navrhnul, z východní je mírně dobastlen.
Ocelová konstrukce má délku 550m, kamenné nájezdy z každé strany 250 metrů.
Rekonstrukce trvala 20 měsíců a stála 25 milionů Eur, z čehož 16 zaplatil francouzský stát, zbytek region Nová Akvitánie (Nouvelle Aquitaine).
Před rekonstrukcí přes most denně přejíždělo 12 až 14 tisíc vozidel.
Všechno co jsem dnes nafotil, bez úprav a třídění zde
https://photos.app.goo.gl/TtMAtsQs2orDu2zN8
Férové je prozradit, že zhruba o kilometr dál po toku Dordogne je další most Gustava Eifella, železniční.
Tomu zatím neublížili, tak slouží tak, jak původně navržen..
https://photos.app.goo.gl/8a4ZovDVjgv6Nvsr5
Dle mého názoru jsou oba mosty vysoce funkční, ale ta funkcionalita je tak strohá, že kazí estetiku. Když s tím srovnám pražský Železniční most, nebo ještě lépe Děčínský či Ústecký ocelový most, tak se pan Eifel může jít schovat.
Funkční jsou mosty z tehdejší doby všechny, to až dnešní doba si dovoluje stavět mosty pro oko, po kterých se nesmí chodit.
Jde o druh použité příhradové soustavy, železniční most má násobnou, zatímco tyhle dva mosty složenou. Vyšehradský most je rovněž mostem městským, což zřejmě vedlo k použií obloukového horního pásu.
Zásadní je ovšem celková délka konstrukce. Je evidentní, že Eiffel navrhoval s ohledem n maximální úsporu oceli a opakovatelnost jednotlivých prvků, celá mostní pole jsou stejná. To zjednodušuje výrobu i montáž, rozdíl je mezi dvousetmetrovým mostíkem a dvou kilometrovým viaduktem.
Nasázet tam oblouková pole, jen aby někdo řekl, že je to hezčí než pole přímopasová, to by tenkrât asi neprošlo.
Železniční most viadukt byl stavěn jako nový, narozdíl od toho silničního, ten nahradil řetězák. Příjezdové rampy jsou původní, kamenné, z roku 1830.
Kromě délky přemostění se liší tyto mosty i výškou nad hladinou Dordogne. Tedy, litinové a ocelové pylony. Jsou tak vysoko, aby pod nima propluly tehdejší lodě pro zámořskou dopravu.
Poslední věc, která slouží za povšimnutí je využití rezervy únosnosti mostu připojením nové lávky, prostě ten most tam není pro parádu ani po 140 letech, ale funguje jako důležité dopravní spojení.
Když si člověk vybaví, jaké problémy jsou s výměnou pár prkének u Vyšehradského, je mu smutno
Odpověděl ryzí technik. Já ti rozumím. Ale v krajině je most takovou dominantou, že by měl splňovat i estetické hledisko. Někdy to dělá a přitom je to z doby asi stejné. Železniční mosty nad Krištofovým údolím u Ještědu, nebo u Smržovky, či Pražský Semering jsou nejen funkční, ale i krásné.
Aktuální spor o Libeňský most je pěkným důkazem toho, že to estetické hledisko může být velice význmné. Já to vidím jako spor technicistního a logického řešení s tím estetickým požadavkem.
Mist má zásadní funkci, a to tu dopravní.
A pidle mého vidění, tyto strohé a jednoduché konstrukce jsou i krásné, do ploché krajiny v Gironde zapadají dobře.
Jestli jsou ošklivější, nebo hezčí než most támhle, nebo onde, neřeším, pro mě jsou krásné.
Je celkem doložitelné a příroda nám to každodenně dokazuje, že co je funkční a jednoduché, bývá i krásné. Příroda miluje jasný tok sil, symetrii, vyváženost.
Násilná snaha o originalitu bývá občas současníky adorována, ale v celkovém hodnocení po staletích to pak dopadá "tehdejší architekt, poplatný době, se pokoušel..."
Libeňský most je mi celkem putna, protože je stejně hnusný, jako celá Libeň, obydlený brownfield.
Navíc tento most je jasným důkazem toho, že mosty se nemají plácat ze zakvedlaného bláta, ale z oceli, protože ocelová konstrukce, pokud je dobře navrženy, jako třeba ty Eiffelovy stavby, je při správné údržbě funkční, opravitelná, adaptovatelná, a když doslouží, vrátí se do huti, tedy ekologická a recyklovatelná.
Beton dříve nebo později rozhrabou slepice, a tak chudou rudu, jako je železobeton těžit neumíme, jak říkal prof. Scchindler, hlavní statik žďákovského mostu.
A co se ti na něm nelíbí ? Teda, líbit se ti nemusí. Je to taky dost věc vkusu. Mě se třeba líbí. Těžko požadovat, aby všechny mosty byly podle jednoho "hezkého" mustru. Někdy i ta určitá strohost má v sobě krásu.
Nelze říci nelíbí, mohl by být hezčí. Tohle je jen a jen příhradová konstrukce vhodná na jeřáb do fabriky. Je to účelné, levné, pevné, vydrží to věky ale ne hezké.
V 19. století nebylo možné z oceli stavět jiné trámové mosty, než příhradové, ostatně vlastně kromě kamenných, všechno byly příhrady, i dřevěné. Výjimkou byly řeťezové mosty, ovšem tehdy s limitovanou nosností.
Na trámové železobetonové jsme si museli tak půlstoletí počkat, na plnostěnné ocelové ještě adi o 30 let déle.
A samozřejmě taky si museli naši předci projít cestou "pokus omyl". Proto mají v Děčíně mezi Hlavním a Východním nádražím už tuším čtvrtý most. Ten první byl tím omylem. Schiffkornova konstrukce se ukázala špatnou.
Mimochodem, na Jindrovo "mosty se nemají stavět z rozkrvdlaného bláta" teď vzpomínám pravidelně. V Brtníkách se rekonstruuje ocelový železniční most. První etapa byla ta, že přijel jeřáb a starý most jednoduše sundal. Tak jsem zvědav jestli ho tam dají opravený zpět nebo udělají úplně nový, nemohu to vypátrat.
To není moje, Air ti to potvrdí, jsme oba ze "Schindlerova seznamu" tedy žáci prof. Antonína Schindlera, ten byl zapálený mostař - ocelář, skvělý vypravěč a učitel.
Mnozí z nás vděčíme svoji profesi jemu.
Myslíš, že kdyby tam přidělali pár prdelatých andělíčků nebo nějaké cimbuří, že by to bylo hezčí? :-)
Jinak ještě k tomuhle železničnímu krasavci, ten byl postaven v lete 1885 - 1886, je dlouhý 2 178 metrů (10x delší než ten Vyšehradský, Brahmo)
Za války byl strategickým objektem a byl Němci střežen, zůstal po nich bunkr, posléze v srpnu 44 při ústupu most zničili.
V roce 1946 byl už znovu v provozu.
No tak by udělali těch oblouků pět. Žádný neřešitelný problém :D
Myslíš si, že by ty oblouky, kromě toho, že by nesmyslně stavbu prodražili, nějak esteticky zvedli ten most v ploxhé krajině?
Nešlo by opravdu o ty "prdelaté andělíčky" - tedy to, čemu se říká "falešná zdobnost"?
Pro mne hezký most není prostý natažený nosník z jedné strany údolí na druhou. Chápu, že to je nejlevnější řešení a když to konečně umíme udělat dostatečně tuhé, tak se to nabízí k použití. Ale zatím všechny mosty, které jsou přijímanamé jako hezké, vypadají jinak.
Ještě video, co s mosty nesouvisí, ale ukazuje způsob montáže.
https://photos.app.goo.gl/6booabbnMYXIIcdH2
Bože jak se tam trefil a jak to vůbec viděl přes ten zvýřený sníh? Úžasné :)
Taky dost dlouho čekal až všechen zvířený sníh zmizí a operátor zase bude vidět. Ale je to frajeřina takhle přesně to houpavý usadit :-)
Já bych naopak přidal jedno video co s mosty souvisí. Montáž Tyršova mostu v Děčíně:
https://www.youtube.com/watch?v=XnqbROke2rA
Žandava - původní most. Taky ho přestavěli v sedmdesátých.
http://www.deutschefotothek.de/documents/obj...
http://www.deutschefotothek.de/documents/obj...
Ten nový je tedy výrazně subtilnější:
http://old.braunstein.cz/picture-10372
To jsou všechno šidítka, tady má řeka půl kilometru, všechno je gigantické, to prostě ty foty nějak nepředají.
Ale je fakt, že ty malé mostíky jsou naše a krásné.
V nedęli, když se poštěstí, dám dalšího Eiffela a pár dalších k tomu...
Přemostit půl kilometru je vźdycky dílo.
Hezkej most, ani ta rampa mu tolik neublížila. Nejvíc se mi líbí ty ocelový pilíře.
Nemaj na tý infotabuli na mostě na starý fotce nějakej jinej most (5 polí)? A na malůvce pod tím taky?
http://www.gustaveeiffel.com/news/preparation...
Pepíku to bylo tak. Tam stál původní řetězák a kněmu jsou ty kamenné rampy, z roku 1830.
Eiffel nahradil jen ten řeťezák příhradovinou v roce 1883.
v posledních dvouch letech proběhla dalšï rekonstrukce, opravily ty kamenné části, vyměnili mostovku a připojili tu konzoli s lávkou pro cyklisty a pěší.
Na tom obrázku je nakreslen ten původní most, i montáž Eiffelova.
Také vzletně píší o
"Třech životech mostu"
Kromě technické stránky věci, to byla i záležitost politická: "kdo to zaplatí". Přetahovaná mezi regionem a Paříží.
Právě "eurovelo" byl jeden z dobrých argumentů místních, proč má platit stát.
Tak to jsem pochopil taky :o) Jenže nesedí počet polí (5 vs. 8) mezi rampami, ani úplně tvar ramp. Netvrď mi, že zrušili i kamenný paty pilířů a postavili nový ...
Asi ano, Tedy v tom 19.stol.
Pokusím se zjistit víc o tom starém řeťezáku.
Měl jsem jen tohle, tak jsem se vypravil to očíhnout.
Ty tomuhle budeš rozumět, třeba to tam popisuje. Mě jen je divný, že by rušili ty původní kamenný pilíře v řece - a kvůli lodím pěkně až na dno.
https://france3-regions.francetvinfo.fr...
Ale na všech starých rytinách má polí pět ... je-li to tedy on?
Přeložím si to a poreferuju.
Dík za link.
Tak z toho se dozvíme prd.
Zdá se mi, že Eifell použil ty čtyři pilíře starého mostu co jsou ve vodě, a přidal k nim další na pravém břehu, a přidal pár polí, ale je možné že to udělal i opačně.
Použil prý poprvé novou technologii letmé montáže, která se používá dodnes, a o tom je ten filmeček.
Tak to bylo skutečně tak, že Gustav Eiffel zvýšil počet polí původního mostu, takže měl 9 pylonů.
Za druhé války byl most poškozen a 1946 - 1947 jej rekonstruoval Jacques Eiffel, vnuk Gustava. Ten i upravil příjezdovou kamenou rampu tak, že připomíná novogotickou katedrálu (i mě to tak nějak trklo, že jsem si to vyfotil jako zajímavost, netušil jsem, źe to byl záměr)
Hezké obrázky z renovace jsou i tady:
https://youtu.be/wmJ1ymyfxMs
a tady je ještě "nevylepšený" podložen Bachem.
Zdá se že Brahma je jeden z mála, komu se ten most nelíbí....
https://youtu.be/4oFk7kgmE34
Tak to pak vychází: Původně bylo 5 polí a 4 pilíře. Starej Eiffel vestavěl do prostředka polí 5 dalších pilířů a mělo to 10 polí s 9 pilířama. Mladej Eiffel pak ta dvě krajní pole dostavěl z kamene a zůstalo 8 polí a 7 pilířů.
Já myslím, že to z roku 1840 není fotka, ale obrázek. A malíř byl línej malovat polí osm, nebo mu tolik polí nesedělo do kompozice...
Ještě k tomu Pepíkovu odkazu.
První video je o vesnici Saint-Vincent-de-Paul, která je nejmenší obcí kraje Bordeaux (cca 3000 obyvatel). Důvod je, že je v záplavovém území "červené" zóny, tak se nerozšiřuje.
A z jejich hlediska miniaturní obec má takovou atrakci, tak jsou pyšní.
No, fakt tam kromě toho kostelíka moc není.
A u něj památníček obětem Velké války.
Píše se na něm:
Poutníče pomni, že 28 dětí Saint Vincent de Paul pro rebe zemřelo.
A tak si drbu hlavu a říkám si, to je safra moc na takovou vísku. Vylo jich za první války 1600, tedy asi jako nás, před invazí pražáků koncem 90tých.
28 kluků? To by vymlátili všechny mladé kluky mé generace ze vsi.
Tak si říkám, to safra ta ves měla takovej pech? Sloužili v jedné četě a vzal jejich zákop plyn?
A tak jdu do čísel, googluju počet obyvatel, počet padlých porovnávám procenta, a zjišťuji otřesnou skutečnost.
Ta vesnice měla vlastně kliku, mělo těch kluků padnout asi 50,aby to dalo průměrné ztráty Francie ve Velké válce.
A tak se nedivím, proč v každičké obci mají ten památník.
Nejen všichni kluci jedné generace z dědiny, ale i dost starších...
To máš leckde. Nedávno jsem se zastavil u zrekonstruovaného památníku padlých v Novém Hraběcí. V roce 1900 mělo 114 čísel, včetně školy, v roce 2011 nějakých 33, téměř všechno chalupy. Dneska se to trochu zlepšuje, pár lidí se tam nastěhovalo natrvalo když nechtělo bydlet spolu s Cikány ve Šluknově.
A když si čteš ten dlouhý seznam jmen je jasné, že těch kluků a mužů tam po válce moc nezbylo.
Před týdnem jsem se v naší Šiškozemi (Zappenlandu) schovával před deštěm pod stromy u pomníku Velké války u Mezné (Stimmersdorfu). Tak jsem si početl ... 27 jmen na zhruba 350 obyvatel.
Pro některé rody to muselo být přímo likvidační, Jägerů je tam 5, Ettrichové 4 ....
https://www.vets.cz/vpm/mista/obec/3788-mezna/
Edit: dnes 44 obyvatel!
Tady fakt nechápu ty mínusy. To jako ty šílený ztráty nestojí za řeč? To budem bagatelizovat? Proč? Proč?! Aby to mohlo jednou přijít zas?!
Nebo co tím chtěli dotyční sdělit?
A je to vastně úplně jedno. Já to pochopila takto, což by mě zas tak nemuselo překvapovat, ale přece jen...
Všiml jsem si, že Jindra je dostává automaticky, asi nějakej robot ...
To není robot, to je určitá krevní skupina.
To je trojjedinec, funguje spolehlivě, na všechno, na obsahu nezáleží.
To nemá smysl řešit.
Já na tom musím ještě zapracovat. Zatím mívám konstantně jen jedno mínus.
Jsi na dobré cestě :-)
Nějak vnitřně mi nesedí kombinace betonové lávky a ocelového mostu.
Zcela jistě to někdo zdůvodnil větou jako " podtrhne estetiku" ale pro mne to nějak není.
Asi by se mi mnohem víc líbily ocelové konzoly, nejlépe nýtované a na nich jednoduchá tenká mostovka. Jen to by dnes asi nikdo neudělal / nezaplatil.
Ta lávka není betonová, to je ocelová komůrka, na tom je jen nějaká živice či co jako nášlapná vrstva. Protože je to obdélník, působí to na tebe jako betonový prefabrikát.
Beton by byl moc těžký.
Nýtovat do staré konstrukce by asi nebyl dobrý nápad, ale myslím si, že ty konzole mají taky přišroubované VP šrouby, stejně tak vařit na starou ocel by asi nebylo nic moc.
Je to celé zadeklené, nebylo možné zjistit jak to funguje.
Udělat dneska lze všechno.
Jakou mostovku by sis představoval na těch konzolách - pororošty jsou k prdu, nepřejdeš v jehličkových podpadcích :-), leda dřevěný záklop.
Mě vůbec nesedí ten nápad něco k tomu dobastlit, ale stalo se, dopravní řešení mělo zjevně přednost před památkáři.
Dřív tam byly chodníky uvnitř mostu, což zužovalo jízdní pruhy a asi to nebylo extra bezpečné pro cyklouny, protože uzounké, tak na to přilepili tohle.
Když koukneš do mapy, zjistíš, že je to poslední silniční most na řece až k moři, asi nějakých 40-50 km nic, jen přívozy, a směrem do vnitrozemí je další most až v Libourne, zase asi nějakých 20 kiláků. Hned vedle je dálniční přemostění, ale to pro místní přepravu a pro cyklouny nemá žádný smysl.
Každý most je tady dost důležitý.
Dík za vysvetleni.
na prvni pohled mi to pripadalo jako betonové "koryto" - ta ocelova komurka tak působí.
Mostovku bych si predstavoval dvouvrstvou drevenou
prkna pod uhlem 30 stupnu k delce, to vydrží pevnostne neuveritelne veci. ale musí se to udržovat.
Ty pamatuješ ty chodníky uvnitř v příhradovině?
nejaký bližší popis nebo fotku mohu poprosit?
dík
Teoreticky to nemusí být k té konstrukci připevněný vúbec nijak. To může držet na "tyčích šprajcnutých mezi příhrady" a spočítaných jako "vetknutý nosník". Máš pravdu, že další nýty či sváry by to mohly oslabit a způsobit trhliny v materiálu.
"šprajcnutých" mezi příhrady je hezký terminus.
Šprajcnout nic moc nejde, všechno se klepe, rotahuje teplem, a to navíc nerovnoměrně, osluněná a neosluněná strana, vršek a spodek mostovky, nostuduje se na to pět let :-)
osluněné, neosluněné... že Ty budeš sluníčkář ?
Dělá to docela dost, to netovnoměrné oteplení :-)
Se sluníčkářema opatrně
Na obrázku v odkazu, co jsem dával včera, je to docela dobře vidět:
http://www.gustaveeiffel.com/news/wp-content...
To je hezký příklad příčného řezu, včetně toho komorového nosníku, od stojky ke stojce.
Nedělal to určitě žádnej trouba. Mě udivuje ta rezerva, ktetou ten původní most měl, že bez extra zvláštních úprav snese to nesymetrické zatížení, které s ním kroutí kolem podélné osy.
Musíme si uvědomit, že sice jeden cyklista váží ord, ale ta konzola může být zatížená tlačenicí lidí, dáváme 600 kg na metr čtveteční, a to už něco dá, když by se tam nahromadil dav, třba kv7lii ohňostroji, průjezdu nějaké slavné lodi, či vím co.. .
Dyť jsem to psala: vetknutý nosník :-)
A není šprajcnutej o příhradu, ale je šprajcnutej proti mostovce :-)
Bári, hovoříme li o konzole, jde vždy o vetknutý nosník :-)
Ale uhodla to naprosto přesně :) A ten její termín je prostě hezčí. Sem se hodí mnohem lépe. Nosník si vetkni, no víš kam :D
Nic nehádám, kouknu a vidím. Napětí ve vetknutejch nosníkách jsme se v pružnosti napočítali něurekom. Ten pojem "vetknutý" byl populární a utkvěl mi v hlavě přesně v tom smyslu, jak píšeš, víš kam...
Když už jsme u těch kombinací. Moc se mi líbí tahle rekonstrukce mostu zničeného povodní. (město Grimma, Sasko)
Jestli dobře počítám, tak to je už sedmá podoba toho mostu - není už v Guinessově encyklopedii?
http://www.poeppelmannbruecke.de/chronik...
To není most ale lávka.
Vše co je pro pěší a ocyklence je lávka.
Až tedy příště někam pojedete, zvažte, zda se vám do kufru nevejde i fén na vlasy.
Zdroj: http://veda-a-technika.eurozpravy.cz/veda...
Svět je vůbec strašně nebezpečný místo pro život :-))
To zas objevili Ameriku, Jindra vozí fén na vlasy už dávno :-)
Ne, ten nevozím nikdy.
Domníval jsem se, že ho používáš na sušení cyklo-oblečků, asi jsem si tě s někým spletl.
Používám, ovšem ten hotelový.
Ale k tomu potřebuješ stříbrnou pásku, kterou přilepíš ten zamáčknutej čudlík, abys ho nemusel držet. Drez pověsíš na ramínko, pustíš na něj fén, a než se vrátíš z večeře, drez na druhý den vypraný a usušený.
Aha, to aby ses ho bál vzít na sebe, po přečtení článku.
Spíš v zimním období radím přibalit teplomet, léty ozkoušené, že se to rentuje.
Beze srandy.
Výkonnější fén a máš to 2v1
Nefunguje to, tepelná pojistka ho stopne, už jsem siv pár hotelech zkoušel zatopit fénem.
Než jsem si pořídil vyhřejvání pelechu, tak jsem párkrát po zimním návratu si fénem pomáhal vyhřát duchny. Takže mám odzkoušeno, kdy vypne a kdy ne. Nesmíš strčit fén do vyhřejvaného prostoru, teplý vzduch se nesmí kolem fénu točit. To by vypnul. Foukat z trochu větší dálky, teplo se na místo donese. A když budeš foukat vyloženě do prostoru, měl by spolehlivě hučet třeba celou noc.
To jednou v Anglii Honza zjistil, že mu v hotelu málo topí, tak ho napadl taky ten fén.
Jenže ten foukal jen vlažný vzduch, topil naprd.
Ale protože Anglán je elegán, měl na pokoji žehličku s prknem. Tak vytvořil otopný systém, rozfajroval tu žehličku na plný pecky a ofukoval ji tím fénem, vytvořil si na to důmyslnou konstrukci, a fakt to topilo.
Já si vozím tu kostičku furt.
Někdy topí naprd, jindy nemají topení v koupelně, nebo jen nějaké žebřiny co prd hřejou. Taky si vozím varnou konvici a prodlužovačku s pětipsem, to je taková základní výbava pro slušné přežití.
Jo, a poslední dobou i svoji deku, tedy pochopitelně autem.
Fén, ten nikdy, nepoužívám ho doma, tak co bych ho někam vozil.
Tak tohle je technická lahůdka.
Střední pole mostu se zvedá nahoru na těch p, lonech, aby mohly proplout ty zaoceánské koráby až do Bordeaux.
Naprosto čistě provedená, moderní konstrukce. Most je z roku 2013, dlouhý je 575 metrů, pole jež se zvedá pak 110 metrů.
Hlavním statikem byl pan Michel Virlogeux Egis.
Most jsem pochopitelně obkroužil ze všech stran i přejel, fotek mám album, ale připojení mizerné, tak až večer.
Když jede loď, tak by na něm mohli jako na atrakci vozit za poplatek lidi. Určitě by se to chytlo a měli by v sezóně nával :-)
Moc pěkný, technická lahůdka. To já rád.
On je nahoře třeba půldne, mají nato rozpis, to by jin Frantíci zmírali hlady :-)
Tady to je, jak jsemto namrskal:
https://photos.app.goo.gl/zRyHjJHz9SzVtSdf9
To se mi jen zdá, nebo je to jen taková "lávka pro pěší" (půlkilometrová)? Je na tom silnice a jezdí po tom auta? A když je to půl dne nahoře, tak je to spíš jako přívoz a ne jak most :-D
A lidi po tom přejdou, když je to nahoře? V těch nohách by mohly být výtahy...
Jezdí po tom auta, on ten most není půl dne nahoře každý den, a je na to rozpis.
Na dálnici např. svítila cedule, že v pátek odpoledne je most zavřený = nahoře.
To maji i v Brestu, mensi teda, ale zas pres nej jezdi i tramvaje, takze se rozpojuje i trolej. Oni to asi budou mit postaveny v kazdym velkym pristavu pres ktery potrebuji mit most.
Esli tam nekdy pojedes, ofot mo to, mocprosim
Dneska jsem ulovil ještě jeden, vlastně tenhle byl první. Nezdá se to, ale dalo to 25 km si ho prohlédnout ze všech stran.
Je to most Akvitánie, čtyřproudový, zavěšený.
Postaven bylv letech 1961 až 1967, rekonstruován a rozšířen o konzole s cyklostezkama v roce 2002.
Celková délka je 1767 metrů, rozpětí hlavníhp pole pak 394 m, šířka necelých 21 m, výška 58 nad hladinou Girony.
Cesta po mostě na kole není nic extrémně příjemného, trochu plynová komora...
Tady je:
https://photos.app.goo.gl/BgS6JXotBmvysu6F3
Všiml jsem si dobře, že stezka je jen pro cyklouny, pěšáci mají smůlu ?
Nebudu kvůli tomu zakládat téma, objevil jsem (na doporučení své učitelky) další zajímavost.
Slavný architekt Le Corbusier trávil zamlada u Bassinu své dovolené a oblast měl rád.
Proto také tu ve městečku Lège-Cap-Ferret navrhul skupinu velmi moderních rodinných domů (1923 - 1924).
Ke skupině domů náležel i objekt svobodárny, který na rozdíl od domků chátrá. Vznikla tu skupinka lidí, která by ten objekt ráda uvedla do původního stavu a zřídila tam museum Le Corbusiera, ale jde o prachy. Rozpočet odhadují na milion, Eur.
Odklepnuto je 47 tisíc na průzkumné práce a projekt, dál se uvidí.
Znovu připomínám, těm domkům je skoro sto let.
https://photos.app.goo.gl/48HU6SRMn63nVRVb6
Jo ta svobodárna dnes vypadá takhle.
Tohle teda Corbusiér nebude http://dopice.sk/loI :-)
Ale ty domečky, co máš na mysli, hezký, takovej typickej Corbusier... Pěkné jsi vybral téma.
To jsem si vyfotil domek hned přes ulici, aby bylo vidět... . :-)
Tohle je Le Corbusier ve vrcholném stádiu:
http://www.collinenotredameduhaut.com/
Nádhera, úžasný moderní kostel. Hned bych se na něj jel podívat. (To není vůbec špatný nápad na téma dovolené, takové putování po architektuře) Ale ta svobodárna už na Corbusiera moc nevypadá.
Byl jsem tam 3x, učili jsme se o tomna průmce v Architektůře, nevěřil jsem tomu, že jsem fakt tam a vidím to na vlastní oči.
A pak jsem tam vláčel Soňu a pak dceru, ale žádná nesdílela moje nadšení.
Je to kousrk z Mulhausen směrem na Dijon, napravo bokem pár kiláků.
Svobodárna měla zajímavá okna, jenže to všechno zazdili a vypadá to jak stodola, teďkonc
Pjekne, ale zajimalo by me, jak tam u nich "funguji" ty ploche strechy ;-)
Vzhledem k tomu, že to stojí už 95 let, adi si poradili. Nepochybuji o tom, že to párkrát už rekonstrovali.
V tom pripade, nasi soudruzi pri stavbach panelaku nekde udelali chyby .... :-D
Byl postaven v letech 1998 až 2000.
Je dlouhý 470 metrů, betonová mostovka je zavěšena na ocelovém oblouku o rozpětí 201 metrů 28 páry kabelů.
Oblouk je vykloněn k západu, zřejmě za účelem prodražení konstrukce, protož staticky je to neodůvodnitelná magořina.
Protože v přírodě je něco za něco, je vidět zřetelně, jak východní sada závěsných kabelů má dvojnásobný průřez.
https://photos.app.goo.gl/0SX2LQT8M2Jk0LEq1
Ale vypadá to zajímavě a vůbec ne nehezky.
ano, zajímavé to je, ten náklon je vidět jen z několika míst, takže to zdálky vypadá jako docela normální most
Když koukám na ty fotky, tak ten náklon oblouku je hodně velký. To se asi při projektu vyblbnuli než to spočítali a na modelech otestovali.
To asi nemodelovali, tedy fyzicky, na počítači jistě.
Ale zase tak složité to dneska už není, vezmou to konečnejma prvkama a vymalováno. Myslím, že náš TSD by to spočítal taky bez problému.
On je ten most, kromě toho šikmého oblouku, t i ve směrovém a výškovém oblouku, mostovka tvoří jakoby velmi plochou klenbu jak na výšku tak ve směru náklonu.
Dopravně ty oblouky nemají smysl, Loira je mělká na plavbu vyšších lodí, a na obou stranách mostu je kruhový objezd, tedy směrový oblou taky postrádá smysl.
Všechno "architektura".
Není to tak brutální, aby to "rvalo oči a srdce" ale to že si připlatili proti staticky čisté konstrukci, je naprosto evidentní.
Takhle si autoři představují Evropu :-)
Mě by zajímalo, jestli běžný člověk má vůbec tušení jak vypadá východní hranice Evropy. Ty ostatní má nakoukané, ale kudy probíhá hranice mezi Evropou a Asií, to tak známé vlastně není.
Vzhledem k tomu, že je "pohyblivá", obzvlášť v poslední době, tak to nemají tak špatně.
https://mapy.cz/s/2DuEX
Máš recht, je to z 2000, to mě nedošlo, chtěl jsem namítat že řízli Maďarsko i s Horní zemï, ale takhle mohu jen komentovat divný tvar Finska
Co vim, jely tam dve vetsi skupiny turistu. S cestovkama Napoleona a Hitlera. Ze pry nic moc. Zvlast zimni sezona nenadchla ani v jednom pripade. Individualisti si tuhle lokalitu pochvaluji vic. Ale taky spis ti samorostli s dobrodruznyma choutkama.
Hm, podle této fotky http://dopice.sk/lq3 soudím, že to naklonění statický význam mít bude. Tam dole nejsou jen podpěry v rovině obouku, ale je tam i "noha" navíc...
No tam proto, aby vzdorovala tomu nesmyslně nakloněnému oblouku.
Kdyby oblouk byl svisle, vodorovné složky reakcí lan v mostovce by se vyrušili, a pylkny by žádné velké síly nedostávaly.
No a protože je to nesymetrické, vzniká vodorovná reKce, kterou pak musí chyfit ta noha.
Naklonit ten oblouk tímto způsobem by staticky dávalo smysl,kdyby od západu neustále funěl uragán.
Hm, ta červená "noha" je mostovkou (žlutá) spojená s nakloněným obloukem (modré nohy v rovině oblouku).
Stojí to na jednom bodě a já tam vidím dvojramennou páku...
Ale třeba to vidím úplně blbě.
Můžeš špekulovat jak chceš, nakloněním oblouku vnášíš do konstrukce nesymetrické zatížení, s kterýn se prostě konstrukce musí vypořádat.
Sratickou výhodu to nemá žádnou, jen samá negativa.
Třeba je to odolnější při povodni. Tedy pokud je ten oblouk nakloněný proti proudu.
No, právě ani to ne, je po proudu :-)
Jinak Loira v Orleansu mě překvapila, žádné nábřeží, prostě zatravněný svah.
Ona je to široká a mělká řeka, teda tady.
Tak se asi rozleje a nedělá paseku.
Měl jsem na město jen dvě hodiny než se setmělo, tak jsem to jen profrčel na stridě, dům, ve kterém bydlela v roce 1422 Jana z Arcu, katedrálu, hlavní uličku starého města, stojí to za delší okouknutí.
Překvapila mě ale v řadě takových obyčejných domů naprosto čistá secese, jak z Nancy.
A tak nějak jakoby mimochodem, žádné štráchy kolem, a taková věcička.
Nemůžu si pomoct, ale já tam pořád vidím konstrukci "parkové lavičky". Na těch tenčích lanech je za "opěradlo" zavěšená lávka pro pěší a cyklisty, to jsem u lavičky nemalovala.
Nohy (ramena "opěradla" a podpěry "sedáku") plus "zavětrovací podpěra" se dole síhají do pevného úchytu v zemi (patka mostu).
Takto konstruovaná lavička by určitě měla opěradlo šikmo...
to je možné, ale vysvětli mi statickou výhodnost tohoto řešení proti symetrickému zavěšení
Statika je o rovnováze a nemusí být vždy jen jeden způsob, jak jí dosáhnout. Vtomto pípadě si myslím, že to cenově vyjde nastejno, jak kdyby tam byl jeden oblouk v rovině kolmé k zemi. Finta je v tom, že ten obouk musí být nakloněný přesně tak, aby vyvážil tu silnicu a konstrukce uvnitř té silnice v odpovídajícím směru dostatečně tuhá. Sám píšeš, že je ta silnice jaksi "bombírovaná", to bude asi ono. Náročnější je to snad jen na správné vyměření, ale to je otázka nasměrování teodolitu. Největší makačku to dalo tomu, kdo to počítal.
Statika je o rovnováze.
V tomto případě je jí dosaženo za cenu větší spotřeby materiálu.
Howg
Jinak u té lavičky je výhodnost zřejmá. Kdyby měla oblouk uprostřed kolmo k zemi, nebylo by kam si sednout :-)
U té silnice by oblouk středem nevadil, ale jak píšu vejš, v rovnováze to je tak i tak, tak proč ne zrovna tak.
Na mostě v základě tohoto tématu se taky srali s pseudogotickejma klenbama...
No malý rozdíl a zásadní tu je. Kdyby nebyl vůbec oblouk u lavičky ,nešlo by se opřít, ale sedět ano. Kdyby nebyl oblouk u silnice, nešlo by po mostě jezdit.
Lavička musí odolat vodorovné síle, když seprostě někdo opře o opěradlo.
Na mostě příčná vodorovná síla je jen od větru, a mění směr nebo, jako v tomto případě vzniká nakloněním toho oblouku, rovněž jednostranná vodorovná síla, která při svislém a symetrickém uspořádání by se vyrušila.
Hm, u lavičky bez opěradla, stejně jako u mostu bez oblouku, je to o délce lavičky/mostu a pevnosti/tloušťce sedáku/mostu.
Báro, prosím, most fakt není lavička, a tohle řešení není staticky výhodné.
Vydimenzovat lze skoro všechno a tak si architekti blbnou.
Hovadiny přestávají dělat až u větších rozpětí, protože tam největší zatížení je už vlastní tíha konstrukce, a není prostor na plýtvání.
Pak zjistíš, že všechny mosty s rozpětím hlavního pole nad kilometr jsou si elmi podobné. Prostě statický ideál je jen jeden.
Tady je příkla mostu, kde si architek vyhrál, ale respektoval silové toky, takže mostík je hravý, originální a přesto se při tom zbytečně neplýtvalo.
Je v centru Andorra la Vella
https://photos.app.goo.gl/EYaaCxwQUy1WwXk02
Klenba, z rozumného důvodu, je symetrická.
Že ty seš vysazenej na symetrii? :-)
Co máš z toho, já taky. Mě by to stavět šikmo nenapadlo, ale když už to někoho takhle napadlo, tak musím uznat, že i tak to jde. Na rozdíl od jinejch konstrukcí, který jsme tu sepsuli, tohle je štíhlé a fakt si myslím, že zbytečně neplýtvavé. Různě bombírované tvary mají při malé tloušťce materiálu velkou pevnost, tak proč toho nevyužit, když to někdo umí. Se přiznám, že já to neumím :-)
ona ftak nejak unguje :-)
Je krásnej, opravdovej fešák, ne jen rovná příhradová konstrukce jako jeřáb z fabriky :)
Krásnej je jenom "za šera a v mlze" :-)
Když budeš vidět jen siluetu. Jinak je to zblízka povrchově neopracovanej neušlechtilej materiál... Ale ta silueta je pěkná, máš recht.
Tu vodorovnou konstrukci mostu holt uplácali z betonu, ale nedopadlo to tak zle, znám horší po odbednění.
Jsou jak malá děcka, furt to plácaj z tý zakvedlaný hlíny anedaj si to vymluvit. Přitom tam je výztuže na jeden ocelovej most....
Jen ty konzole s cyklostezkou jsou ocelové, oblouk a ty závěsy. Jinak taky čistě provedená konstrukce, poradilo si s tou zhůvěřilostí architekta velmi elegantně.
Jej ty nemáš ty architekty rád. Přitom ošklivé skleničky ti nevadí a jsou přitom proti mačkanému půllitru neprosto neefektivní.
Mám rád dobré architekty.
Dobrý architekt se nepřetahuje s přírodou, staví krásné věci bez potřeby šokovat nesmysly.
Dobrých architektů je jak šafránu.
To most maršála Joffre, který je asi kilometr proti proudu je jak když ho vystřihne podle učebnice Plnostěnné ocelové mosty prof. Faltuse z roku 1958. Taky byl v tom roce postaven. Plnostěnné nýtované hlavní nosníky, betonová mostovka, důsledné využívání materiálu odstupňovanou tloušťkou pásů, na tehdejší dobu velmi moderní konstrukce.
Oko příliš nepohladí, ale v decentní zelené ani neuráží.
https://photos.app.goo.gl/qvtQqOs01eABWEQ22
Tuctový produkt jak z dálnice. Něco takového efektivního, levného a rychle postaveného nám chystá Dolínek s Krndou.
Rok 1958.
Plnostěnné trámové mosty začínali vytlačovat příhradové konstrukce.
Pak přišly svařované plnostěnné nosníky a potom komorové nosníky (tam v 70tých letech výroba předběhla theorii a 4 velké mosty spadly, boulení štíhlých stěn, to už od 80tých zvládají s přehledem)
Tady ten je přímo učebnicový příklad ve všech detailech, po 60ti letech stále funkční, slouží svému účelu. Chvilku po válce, a vlastně ve válce znova (Alžír) ještě za erární prachy stavěli hospodárně.
Hospodárně, ale odporně. Paneláková sídliště byla také produktem hospodárné a účelné stavby. Kupodivu je přesto nikdo neobdivuje.
Ale prd odporně.
Funkčně, bez příkras.
S panelákama nesrovnávdj, ty pi 60ti letech moc funkční nejsou, a vlastně nikdy moc nebyly.
Doteť poskytují spoustě lidem byty 1. kategorie, s výtahem a spolehlivým ústředním topením. Je spousta krásnějších bytů, na krásnějším místě, ale ten komfort nemají. Na stáří je lepší panelák, než skvělý vinohradský byt ve 3. patře s houpající se a vrzající parketovou podlahou, v každých dveřích práh a zanedbanou koupelnou.
Jen ten zevnějšek je hrozný a ta kumulace bytů také.
Já myslím že to srovnání s těmi mosty klidně snesou.
To jsme diskutovali už před pár měsíci.
Zásadní problém panelových domů typu VVU- ETA i starších byly izolace. Tepelné - to se řešilo dodatečným zateplením a výměnou oken a pak izolace zvukové, to se neřeší skoro vůbec a diskomfort zůstává.
Tyhle nedostatky, ten most nemá, prostě je to dobrá, i po 60ti letech velmi funkční konstrukce. Chápu, že v leckom nevzbuzuje nadšení, ale říkat o něm, že je odporný, bych označil za prosazování vlastního vkusu poněkud nekorektním způsobem:-)
Mě vysloveně nadchlo, jak přidávají ty pláty plechu s vzrůstajícím ohybovým momentem, nádhera, takhle jemně to dnes neumíme a neděláme, co trocha té oceli, práce je drahá.
Stačilo vy málo, udělat ten nosník "klenutý".
Tj spodní pás by nebyl přímý ale výška nosníku by se měnila podle zatížení ohybovým momentem.
A co by bylo výsledkem?
Oku by lahodil.
Třeba jako tenhle most. Ten má příhodně klenutou vozovku a hned je to krásný most :D
Ty jseš na ty klenuté tvary a oblouky nějak zatíženej, ne ?
spíš jsem myslel +- toto
https://www.nakole.cz/images/f/diskuse/73/l...
Byl, znicili ho za valky
Už ho zase postavili. Dokonce ze stejných šutrů, co našli v korytě pod ním. Stejným principem znovu postavili v Drážďanech Frauenkirche. Když si vzpomenu ne ten kopeček šutrů s jednou zdí, co tam byl a teď je z toho nádherná obrovská stavba.
Tak to je dobře.
Samozřejmě těch šutrů na Frauenkirce bylo potřeba víc než jich je na té hromadě. Takže někde v národním parku Saské Švýcarsko otevřeli lom aby měli stejný pískovec. Takže ty černé šutry jsou ty původní, světlé jsou ty nové. Díky tomu můžeme vidět jak vypadaly barokní stavby když byly nové a také snáze pochopíme, proč byla Praha zlatá, protože ve slunci ten pískovec všech těch nových budov zářil.
Fanoušové ty pískovcové stavby udržují neustále jak nové, to my je necháváme zčernat
Nevim jak komu, ale mě se ty neustále čištěné, stříkané a bělené pískovce vůbec nelíbí. Přirozená a staletá patina má své kouzlo.
Nejen my, němci také. Myslím, že staré věci mají být tmavé.
To je samozřejmě věc vkusu každého soudruha.
Tady ve Výběžku, v obci Lipová, obnovili všechny křížky podél cest. Na konci války jich tam měli asi 30, už dobře polovinu zrekonstruovali.
Mě to přijde divné, byl jsem zvyklý na ty poničené, zchátralé, ale spousta lidí z toho má radost.
Jisté je, že tenhle most neurazí vkus asi nikoho :-)
Teď snad satisfakuju i Brahmu.
Protože mé poslední fotky my ukradli i s mobilem, a protože zajížďka jen 50 km, stavil jsem se to očíhnout a ofotit znovu.
Povídání k tomuto dílku netřeba, jen podotknu, že cyklista si to fakt musí dost zasloužit (nebyl muj případ)
Takže povídání je tady:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Notre_Dame_du_Haut
a fotky zde
https://photos.app.goo.gl/PYd6aB5fJEZQmrVq5
A trochu okem profesním.
Je vidět, že jim stěna napravo praská diagonálně. Ukázkový příklad seddání rohu, u starších domů většiou vlivem podmáčení z prasklého okapu.
To není ale tenhle případ.
Prostě nějaká chybička pri zaklání, prostě roh klesá víc než zbytek.
Praskliny tam byly už před 10ti lety, furt to zatírají a maskují, ale už tam nasadili měřáky, pochopili, že se s tím bude muset něco udělat.
Trochu mě to zarazilo, říkám si, safra, proč tak šetřili na smykové výztuži té stěny.
Až stará fotka mě otevřela oči.
Ta stavba vůbec není betonový monolit, jen části a střecha.
Je to vyzděné, a předmětná stěna má jakoby betonové hrázdění.
Takže bych si s návštěvou pospíšil, asi se bude brzy stavět.
Na středověké hradby v Carcassonne namalovali obří žluté kružnice
https://www.novinky.cz/koktejl/471836-na...
K čemu je symetrie, když sedíme na tekutém jádru?
https://video.aktualne.cz/ze-sveta/neuveritelne...
Hele, z Budína do Pešti budou mít skoro dva ústecký proti sobě. Vzdálenost mezi pylony 220m, taky jim asi jde hlavně o vzhled :o)
https://www.novinky.cz/bydleni/tipy-a-trendy...
Něco takového by nám mohli postavit v Libni. Pěkný most. Žádná prostá, levná, efektivní a snadno opravitelná železná příhradová konstrukce.
Příhradové konstrukce už nejsou levné, jsou moc pracné a poměr ceny práce a materiálu se v čase mění.
Dneska by zřejmě nejlevněji vyšel plnostěnný trámový most spřažebý s betonovou mostovkou.
Na to, aby to zavěšovali je tam malé rozpětí, to by se fakt nerentovalo.
Krnáčová na rozloučenou nechá vymést poválečné sklady. To by bylo, aby se pro Libeň ještě jeden nenašel.
Těhle mají ve skladu civilní obrany spoustu. Také ho chtějí použít jako náhradní most v Libni. Už jsme přece měli rámusák do Troje. Jezdily po něm tramvaje a Husák.
Pamatuju, že jsem jednou jako ještě kluk po skoro neznámé Praze na motorce zabloudil a najednou se ocitl na téhle šílenosti. Skoro jako horská dráha na Matějský :-)
https://mapy.cz/zakladni?x=14.4373159&y=50...
To je přes nádraží Bubny stále. Rád přes to jezdím. Už jsem tudy jel i na kole.
Teď je tam krásná asfaltka, tehdy snad k tomu vedla nějaká panelka, nebo litá z betonu. Matné vzpomínky, třeba to tak nebylo. Ale celkově jak z jiného světa, taková trochu exotika v jinak tuctovém prostředí.
Kdepak, tyhle mají kabely na obě strany.
Ústecký je unikát v tom, že ten pylon prostě páčí a v patě vzniká ohromný ohybový moment.
To jo, ale na 200m přemostění by stačil jeden, anebo žádnej. Určitě by to vyšlo řádově levněji. Ale bylo by to hnusný :o)))
Těžko říct jestli hnusný, pylin by musel být o dost vyšší a třeba by jim to narušovalo horizont, a visutých mostů tam mají už dost.
Tenhle je zajímavej švihák.
Staticky Gerberův nosník, mazané řešení.
https://photos.app.goo.gl/Xi1WSqauD6bYcyqC2
Ale kdeže. Na opačné straně toho pylonu, než je most, je v zemi zabudovaná protiváha toho mostu. Ten pylon je krásně vyvážený. Na jedné straně most, na druhé straně v zemi je protiváha. Vždyť to víš...
Kde máš jakou protiváhu?
Normálně to ten pylon ohýbá jako prase, proto je ten pylon taky dole rozšířenej, jinak by to nevidimenzovali.
A nechtěj vidět ty plechy, ze kterých je to svařeno, dovnitř nevidíš, a tak se neděsíš, já tak trochi dovnitř vidím.. .
Viděl jsem nějaké plány, kde jsou na jedné straně toho pylonu lana pro zavěšení mostovky a na druhé straně mostovka tvořena monolitem, který tvoří tu protiváhu. Jo ten pylíř je jasně namáhaný na ohyb tahem těch lan, to je jasné. Ale staticky je v rovnováze, jinak by se složil. Nerozumněl jsem ti. Ta statická rovnováha se patrně rozumí sama sebou, že? Nejsem od fochu :)
Jejda, to je nádherné kolo. Skoro jako můj Favorit. Kam se ten most na něj hrabe. :D
Ještě ho mám schovanýho, má jedinej problém, nebrzdí, nebo hrozně blbě.
Ale kdo brzdí, prohrává, nebo ne?
Na tomhle jsem ujel svých prvních 200 v životě, Praha - Drážďany, před dvěma lety.
Ty brzdy by se daly vyměnit a bylo by to v cajku. Já tam mám také jiné brzdy.
No, nedají, nebo dají, za stejně neůčinné.
Tyhle brzdy jsou dvojího typu, vysoké a nízké. Nízké mají všechny nové silničky, tyhle bohužel mají vysoké.
A ty mají dlouhé rameno páky a prostě brzdí blbě, nic a tím nenaděláš. Super špalíky, nové bovdeny i lanka, marné. Za sucha se to dá umáčknout, ale za mokra je to o život.
Já ty vysoké na Favoritu mám. Chce to nechat si dlouhé brzdové páky a případně uvnitř to překlopit nebo i převrtat na větší sílu, ale kratší dráhu lanka. Potom musíš udržovat ty brzdy dobře seřízené a kolo vycentrované bez házení, aby ti ten krátký silný zdvih stačil. No a také se vyplatí tam dát lepší brzdové gumičky, pokud se to tam vejde.
Stejně to nebrzdí nic moc. Ale minulý týden jsem na Jeremenkově ve sjezdu s nimi z 50km/h skoro do nuly dobrzdil. Tak to zase není tak špatné. Hydrauliky to nejsou a nebudou.
Brzděj jenom srabové.
Když už jsme u těch mostů, nedávno jsem šel přes lávku v Hradci Králové.
Sice dost podobný, ale v Jaroměři přes Labe se mi líbí mnohem víc, ale to bude spíš tím okolím lávky :-)
Ta má alespoň styl:
https://www.archiweb.cz/cache/images/buildings...
Tady bych řekl, že už nejde o vzpěradlo, ale tou konstrukcí dole to mají předepnutý.
Na zábradlí asi zaůřadoval nějaký ouřada, dát plaňky hezky hustě vedle sebe, aby tam děcko nemohlo vrazit nožičku a udělat si z toho žebřík...
Tohle vypadá "odvážněji" :o)
http://fracademic.com/pictures/frwiki/80...
To v Jaroměři mají krasavce. Tak trošku Quasimoda. Stavěli ho hned po válce, nahonem a asi z toho, co kde ve skladech zbylo. Stojí a funguje dodnes.
http://1url.cz/@jaromer
Dneska už je most krásně opravený, nová vozovka, vyčištěná a natřená konstrukce, jinak ale most a konstrukce zůstala jak byla.
Koukám do archivu a fotka nově opraveného mostu žádná, budu si muset udělat výlet a rychle to napravit.
Teď jsem našel krásnej fórek těch, co dělají pro seznamáckou mapu panoramu.
http://1url.cz/itAwh
http://1url.cz/xtAwC
Hezký nápad, to museli vzít kameru a seběhnout s ní z auta pod most :-)
Krásný příklad vzpěradla, moc hezká lávka.
Ještě jeden pěkný a veliký most.
https://zpravy.idnes.cz/rusko-krym-most-kercsky...
Most sice otevírají, ale když vidím ty "autobusy" kterými delegace přijela otevírat most, jen samá těžká a hodně terénní auta a žádné limuzíny, tak to skoro vypadá jako by k tomu mostu nevedla žádná silnice a :-))
A sám Putin za volantem velkého nákladního Kamazu :-))
Bóže to je magořina :-)