Kdybych to tak chtěl naplánovat, nepovedlo by se to. Původně meeting v pátek v Leedsu, v sobotu party u šéfa v Lake Districtu, pak změna, meeting bude ve čtvrtek. Sláva, pátek a sobota volná, beru kolo. Minulou neděli opět změna, meeting se přesouvá na středu, takže krátce po poledni jsem osedlal Pepíka.
První dojmy: klid, snad až moc klid. A taky nahoru a dolu. Pořád.
Jo, a zóna bez internetového pokrytí, ve vesničkách, jsou to spíše skupinky několika domů signál není, první 3G pinklo až zde, ve městečku Ulverston.
Tak tohle Ulverston.
Počasí, jak vidno, léto.
Letos v severní Anglii bylo léto ve čtvrtek, tosi budeme pamatovat.
Tak on-line se vážně v Lake District nedaří, jen v městě Ambleside se mi podařilo chytit 3G a vyřídit pár maličkostí.
Ale za to beznetové utrpení jsem byl odměněn, popil jsem pivního šampiona Britanie z roku 1998 v městečku Coninston. Bylo mi nabídnuto tričko grátis, s logem toho šampiona, když vypiji dalších 5 pint, což by problém nebyl, ale asi by bylo obtížné těch dalších 40 km, ale nevzdal jsem se, a tričko za 10 liber koupil.
Pod ledem však budu deklarovat pouze variantu A, ne že mě někdo práskne!
není pinta jako pinta,) jedna pinta = 1,697 litru = 2 holby = 1/32 okovu (merica) pint - Velká Británie a USA : asi 0,5 až 0,6 litru - viz Angloamerická měrná soustava
Tady je pinta něco malinko pod pul litru, ačkoliv v Spojeném království už léta platí systém jednotek SI, čepujî se pinty a vzdálenosti uvádějí v mílích a yardech a jen tak se to nezmění.
Pinta
Tak ta se nepovedla, tak jinou
To je přímo pintová sklenice, v hospodě ve Scarborough a v jiných to točej do normálních štuců. Takový "hladinky" jako druhdy u Pinkasů. Protože britská pinta je 0,56826 l. Pochybuju, že to natočej takhle přesně, spíš dostaneš víc. Na rozdíl od našich poměrů.
Sem si vždycky myslel, že pinta je míň než pulitr, ono je to bajvoko stejný,
Máš recht, ty starý pintovky neměly značku, napádlovali vždycky hladinku, to byly ty s tím hrbolem pod hrdlem. Tady už skoro k vidění nejsou, potkal jsem je jen na lodi.
Jinak neuvěřitelná věc, po pubech sectu rozmáhá francouzské pivo Kronnenburg, čuměl jsem na to jak z jara. A oni to i chlastaj, Flinstouni.
Zdá se, že někteří tu začínají dávat přednost před těma různejma bitterama pivu plzeňského typu. Nechápu, co ti Afričani z Prazdroje dělají, že nechají rozprasit v severní Anglii francouzský samoser. Marketingový managment pověsit na dvoře v Plzni jak Kozinu!
Jo, tohle je to pivo "šampion"
Ten kronenburg je srandovní, zeť ho někdy kupuje krabici v takovejch snad čtvrtlitrovejch flaštičkách. Ale co, po dvou dnech jsou pitelný i Carling s Fosterem. Z plechovek, taky takový divný míry - 440 ml!! A když si v americký dáš ten jejich obserák Budweiser, tak jedině taškovej a bratru 660 ml. Ovšem vychlazenej na nádherný 3C. Tady bych ho pinglovi vylil na hlavu. Ale člověk tam nejezdí kvůli pivu, že. :-) Měj se tam! P.S. Toho šampiona jsem ještě nikde neviděl, zkusím zpozornět.
Tady v Lake District má skoro každá vesnice nějaký ten pidipivovar. Vesměs je to bitter, někdy skoro až s jakoby jablečnou příchutí, ale cider to není.
Zásobují pár hospod v okolí a dál se nedostanou.
Šampion je Modrý pták (Bluebird) a ten tu chuť po ovoci nemá.
http://www.conistonbrewery.com/
Trefil jsem na něj náhodou, když jsem Coningstonem projížděl.
Toho Fostera i Carlinga tu má každý výčep, a pak 3 až 4 místní. Jinak jsem překvapený, že si za to říkají docela rakety, pinta za 3.40 jako prd.
Budu tu ještě dneska, kvůli té šéfově party, v neděli áno mažu dolů do Kinveru, pak v pondělí a úterý mám meeting v Londýně, rád bych tam pojezdil na Pepíkovi taky, abych si udělal obrázek, jak je tam cyklounovi.
Tady to nepřehání, cyklopruh občas naznačí, ale spíše ne, nějaké cyklotrasy jsou tu naznačeny, ale ty jsou pro ty mtb, na štěrku nejezdím. Na druhou stranu, šoféři jsou ohleduplní, někdy až přehnaně, to když se za tebou plazí do kopce, aby tě mohl předjet velkým obloukem, u nás by už tě bral a neriskoval by nikdo.
Jo, pivínko podražilo loni nebo předloni, do hospody moc nechodíme. Je tady takovej hezkej zvyk, že novej nájemce hospody účtuje v otvírací den pivo i panáky za libru. Teď asi za víc.
Být pivařem je tu nákladný koníček, ale koukal jsem, že to do sebe umí obracet, ti místní hošani. Ale byl pátek, nedřepí tam jako matláci Pod ledem denně.
V Leedsu byla pinta 2.60 -2.80, tady se pod 3 nikde nedostaneš. Ale něco jako diško neexistuje, platíš 3.40 a hotovo. Taky nemají pitomé ceny jako 3.39 nebo tak.
Jo, když si pro to chodíš v pubu k baru, je to bez dýška. Ale v normální restauraci se dává dýško slušný, 20%? Leedsská pinta snad loňská, ne? A pátek? To začíná pub crawl a ten končí pro většinu v neděli ráno. :-)
Sklenice maji 0,44L jestli si to dobre pamatuju.
Zeťův děda pil celej život whisky s mlékem. A skot tam vážej v kamenech (1 stone = 6,35 kg = 14 pound).
Gratuluje se k prvnímu potkanému 3G.
Užij si to tam, je to tam moc pěkné, i když z hlediska přenosu dat trochu zaostalé.
Nečekal jsem to, ale bylo my sděleno, že je to "known".
Soňa panikařila, že jsem ji neodpověděl na SMS a snažila se dovolat, s výsledkem "nula" a tak podlehla ještě větší panice.
On by to jeden nečekal, že 50 kiláků od kouřících měst najednou bude pásmo ticha. Je to národní park, nebo něco podobného, tak je logické, že na každém kopci nevytrčí anténní stožár.
Ale řeší to budkama.
Tož v severní části Evropy a centrální části Afriky je to normální. Čemu se divíš?
P.S. Hlavně si to užij. Míst, jako tato, už na světě moc není:-)
No, nečekal jsem to.
Čekal jsem problémy v Pyrenejích, ale ne tady. Hotelová wifi funguje jen v hale, a občas vypadne (ne wifi ale ten net, ke kterému je připojena).
Je to frustrující, ráno dělám lekci na Duolingo, na cestách jsem na sebe hodný a nastavuji si limit 10 bodů, to znamená, že asi 20 minut musím on line cvičit tu žabožroutštinu. Představ si, že už máš skoro hotovo, a pak vypadne signál, a jede se nanovo. Ne že by to bylo ku škodě, ale naprdne to. A 10 bodů udělat musím, jinak přeruším řadu 330 dní, kdy se pravidelně jazyku věnuju. A to by mě mrzelo, když by to mělo být kvůli takové prkotině, jako je internetovy signál.
Kromě toho, kluci chtěli vejplatu, ale to bych ukecal, Duolingo neukecam.
Protože dneska web frčí (asi všichni ještě spí) ještě pár fotek.
pekne pocasie si vychytal, nadherna krajina
Léto bylo ve čtvrtek a v pátek dopoledne, teď začíná pršet....
Na koupání to dneska není, pro našince tady ale asi nikdy, přesto je to prý lázeňské město, tohle Morecambe.
Ale prý už to není co to bývalo, povídal místní, že prý to tu cvrkalo, živá muzika hned ve třech šantánech, a teď tu chcíp pes. Tak jsem domorodce ujistil, že i u nás, zábava s muzikanty už taky léta nebyla a nebude, a že i Pod ledem to není jalo dřív, protože moc hogofogo.
Postěžovali jsme si tedy nad tím, že svět spěje do kytek, domorodec řek, že se na to nemůže koukat, a že odjíždí do Španěl, kde už 20 let přebejvá, čemuž se při pohledi na to moře vůbec nedivim.
Prostě Morecambe pláž se bude bez nás obejít :-)
Možná jsem něco přehlíd, ale Pepíka tady ukazuješ prvně? Pokaždý to byl nějakej nevalnej Author.
Zlatej starej Author, Pepíka musím odladit..
To počasí, jak jsem se nedávno zmiňoval, že je v této době nejlepší, a nevěril jsi!
Asi jo, ale už sem na kole nepojedu.
Je to fakt krása, všechno tak jiné, ploty z volně ložených kamenů, pláně, na kterých bečí ovce, zelené pahorky prorostlé kameny, fakt úžasné.
Ale přesto, přes to sem nepojedu.
Za ty tři dny v Lakes, jsem pochopil, že já nehledám přírodní scenerie, nové vršky a sjezdy. Zajímá mě život, lidi.
Rád si posedím, pokecám, a tak.
Vesnickej strejda.
Karle, měl si pravdu.
Takhle, je fantastické to vidět a zažít, ale vnoučata sem kvůli tomu nepovezu :-)
Proč bys je tam vozil?
Zajedou si sami, kam budou chtít, naivo:-))
Nejdřív tak za 15 let, prozatím mám domluveno s jejich matkou, že mi "je pujčí" do Francie.
Chtěl jsem tím říci, že pro mě, ačkoliv to tam je krásné, to má minimální šanci být zařazeno do pořadníku "sem se určitě chci vrátit".
Když jsem tak projížděl těmi vršky, říkal jsem si: "fajn, ale v Beskydech si taky ještě nikdy nebyl". Ale rychle jsem si našel "excuse", že tam se dostat je o moc snažší a tak si to můžu nechat "na potom".
Mozna kdybys jednou zkusil vsechny ty telefony a tablety nechat doma, a misto komunikace po netu se vic snazil zastavovat s mistnimi strejci a tetkami, mluvil bys trochu jinak.
Jedno jestli megacity nebo ospala osada v Lake District, Britove se tak radi davaji s kazdym do reci. Uplne staci zacit dotazem na pocasi nebo jestli jedu dobre (pak nepotrebuju ani tu chytrou elektroniku co mi jinak vsechno i bez ziveveho kontaktu povi), a za chvili zjistis ze uz rozpravate pres hodinu. Chce to jen chtit.
Pokud ale jedes na cas a honis kazdou minutu (jak casto sve cesty pojimas), potom chapu proc tenhle typ nahodnych konverzaci prilis nevyhledavas. :-)
"...Britove se tak radi davaji s kazdym do reci..." a já měl zato, že to dělá jenom zeť. Když si pozve do baráku řemesla, tak by jim platil i za probesedovanou dobu. Dcerunka pro to ale moc pochopení naštěstí nemá, Češka. :-)
Nejsou žádní Britové, ti tam, jsou Lancastershířani, ti naši Yorkshířani a pak, za dlouho, za hodně dlouho, Angličané.
I u nás jsou Češi, Moravané, aj trocha těch Slezanů zůstalo, ale Českoňové žádní nejsou.
Specielně tam na severu jsou na ten svůj Yorkshire fest hrdí a pochybuji, že by jim kolega Poustevník, který dlí ve Walesu, rozuměl. Já se to učil 20 let.
Chytrý rady,co a jak mám dělat, ty miluju :-)
Zdravím z Londýna,tentokrát fakt on-line.
Snad tohle nebude na ruby...
Pepík má konkurenci
Co to máš za šuntový elektronický verk, že ti to furt pokládá Pepíka naštorc?
:-))
Je to zastaralý cajk, Xperia Z3, prostě minulá generace strojů, už mám objednanej z3+, ale bude až koncem měsíce, tak dělám v cizině vostudu s předpotopní technikou.
Koukej jak to Pepíkovi sluší na Oxford streer, na Trafáči nebo v Soho, krasavec!
Mám video, ale bude se to loadit asi celou noc, a dobře že tak, slabší povahy by z toho měly těžký spaní, zlatá Magistrála :-)
Tak přeju, ať ti ten plusovej cajk nekácí pepíka:-))
Ale mě se víc líbí ten nosník. Skvělá věc, jak koukám. Nemusíš hledat klandr někde u kraje chodníku. Dá se to klidně prsknout doprostřed chodníku naštorc. Paráda:-))
Tomu se říká stojánek a dá se to koupit volně i u nás a namontovat skoro na všechny rámy. Jen někteří to jaksi na svém kole nezládnou, poněvadž to považují za přípravek pro důchodce.
Jo, je to dobrá věc. Jen bych přeci jen byla proto, aby i se stojníkem, se kola dávala trochu stranou. Už tak je u nás na chodníkách málo místa.
Jako, abychom neskončili, jak ti s těmi selfie tyčemi:-))
:-)
Trochu toho moralizování, to mi chybělo.
Běžně postavím kolo doprostřed chodníku, a na pár hodin odejdu :-)
Pepa je moc krátkej, tandem by byl lepší.
... na tandem by byl krátkej Jindra
Proč? Mohl by cestou brát stopaře. Jet sólo na tandemu není o moc obtížnější než na normálním kole.
Skládací tandem, to je díra na trhu s bicykly!
http://re-cycling.cz/100-unikat-recyklovane...
"... teprve jízda bude ten pravý zážitek" (tedy s těmi brzdami, co na kole jsou, určitě)
8-)
A zase nebudu bohatej, to je prostě náš, český, cimrmanovský úděl, vynalézt objevené.
Ovšem na zobrazeném tabdemu bych helmu považoval za povinnou součást výbavy :-)
třeba tady ho mají
http://www.tandemservis.cz/tandemy-triplety...
Dělají i pro (českou) průměrnou rodinu
http://www.tandemservis.cz/tandemy-triplety...
Musíte ho postavit na blikačky, aby s ním policajti nemohli odjet. :D
Policajti jsou ti poslední, které bych podezříval, že mi ho nechali odtáhnout...
Tihle lidi to v Yorku radši nechali na střeše.- Přece jenom, ta dýlka. :-)
Trojtandem, to je už opravdu nádhera. To bych chtěl vidě někde jet.
Se divím, že se nepokusilo to hnát do patra, po vzoru těch červených busů :-)
Když pořád fotíš to kolo, tak ho nedávej doprostřed, ale raději trochu bokem! Vypadá to pak líp.
Máp Pepíka ze všech stran :-)
Londýn mám celkem prošlápnutej, ale zkouknout ho z kola, byla docela zábava. Drandil jsem kolem 4 hodiny (kvůli parkovnému, do 4 hodin 26 liber, nad 4 hodiny 36, docela jsem musel prasit, abych ve finále ty 4 hodky stihnul).
Je to v pohodě a bezpečné, jen to není pro měkoty co se bojí plechovek. Jen co Pepíka vylepším, budu ho vláčet s sebou furt.
(Takhle je dost stranou? :-) )
No a zase jsem fotil na stojato....
Ten Android taky umí ord...
Taky jsem vloni dvakrát projížděl Londýnem, dokonce jsem se tam kdysi učil jezdit vlevo.
Londýn autem a Londýn kolmo je úplně jiná dimenze.
Překvapivě, nejvíc jsem dezorientovaný, když mám chodit pěšky, to se rozhlížím všemi směry, než vlezu do vozovky.
Jezdit vlevo je docela přirozené.
Samozřejmě že na kole. Autem si to ani nedovedu představit, i kvůli parkování na venkově. I když vloni po dvoutýdení cestě se mi vlevo jezdilo parádně.
Já jezdím do Anglie jednou, dvakrát za rok, vždycky autem, dvacet let.
Nemám s tím problém, ale vždycky se mi podaří udělat nějakou tu "pravostranou" botu, teď jsem jel v protisměru na Picadelly Circusu, prostě jsem si to namířil přímo proti tomu dvoupatráku.
Řechtali se všichni, ten Ind co to řídil, já i lidi v busu.
Jo tak to je presny, kdyz jsem zil ve Skotsku, tak zvyknout si ridit vlevo netrvalo ani hodinu, ale rozhlizet se na druhou stranu pred prechazenim vozovky to mi zabralo nekolik tydnu, mozna mesicu. Uz jsem na to uplne zapomel, ale timto jsi mi to pripomel.
....není, protože je celkem naspod :-(
V Center Parcs měli Pepíků mraky a nevadili nikomu.:-)
Pepík, tedy Tern Joe tam není ani jediný :-)
Dneska jsem přistoupil k prvnímu upgrade Pepíka, sundal jsem ty Tesco brzdy a nahradil Avidy - Single Digit 7, co jsem měl na e-kole.
Včera si synek odvez do Prahy favorita, co jsem mu ho apgrejdoval. Jsem nadšenej, že to ještě se starejma plečkama umím. Obavu mám z jeho radosti, že konečně bude jezdit Prahou na kole, čajovny, kavárny atd., atp. Snad mu ho někdo brzo ukradne.
Jo, takhle Lakes automaticky zpracovala Xperie
https://youtu.be/2zaKqHGgPcE
https://plus.google.com/+JindřichPařík/posts/3UJJ2WUgUBF
https://youtu.be/6N2ceb9kzVU
Tohle asi bude fungovat líp.
Pěkné, docela hodně autobusů, zajímavé jsou ty klikaté bílé čáry na vozovce.
Ty čáry jsou žluté a upozorňují na komplikovanější místa na vozovce. Všimni si též, že možná větší polovina aut jsou taxíky, soukromá auta po Londýně moc nejezdí.
Ono mýto do centralního Londýna je 11.5 GBP denne. A parkovani extremne drahe. Presto je tu stale vic aut nez se vejde. V jednom takovem "jamu" prave poskaju uz 40 minut.
Já vím, že blbě vidím, ale barvy zatím rozeznávám :-)
Ty čáry jsou bílé (např. v 2 min 27 s a dál.), proto píšu bílé.
Těch zubatic jsem si všimnul až teď autem, zdá se mi, žse opticky zužují šoférovi vozovku a drží jo dál od obrubníků.
Zkouknu další videa a pokusím se nagooglit.
Už jsem v Doveru, za chvilku se nalodím a good bye England, zase je léto...
Všimnul jsem si toho už tady
http://www.nakole.cz/diskuse/19675-lake...
v 0:58 min., a říkal jsem si, že asi řádil nějaký zkouřený silniční umělec, ale když to je i uprostřed Londýna, tak to určitě bude mít nějaký význam :-)
Koukal jsem na dalsi videa, azda se mi, ze jsou z pbou stran nejakych 10 metru pred prechodem pro chodce. Tedu skutecne vedou ridice vic doprostred, aby nejakeho nedockavce u prechodu nesrazil.
Pres ten mobilni net ta videa nenahraju, zkusim vecer v hotelu wifinou.
Vyplouvám, mobilni signal pujfe do kupytek, cas se prepnput na lodni wifi :-)
http://www.drivingtesttips.biz/zig-zag-road...
A máš to!
Super restrikce, normálně mají dvojitou žlutou, tam je zákaz parkování.
Je veselé, že Anglačinům stačí čára, Frantíci to musí vylepšit patníkama tak, aby tam technicky zaparkovat nebylo možné.
Že by Frantíci dávali před přechod do vozovky patníky?
Jinak ale tyhle cik-cak čáry, jak žluté tak bílé, máme u nás taky. Sice malinko jinak provedené a malinko něco jiného znamenající, ale máme.
Máme i Eiffelovku, sice trochu menší, ale máme.
Tam kde Frantík lopotně staví věž do výše, Čech chytře využije kopec, a je nad městem stejně vysoko!
Patníky mají všude, kde nechtějí, aby jim zaparkovalo auto na chodníku. Když nechtějí, aby ji tam hupsali lidé do vozovky, natáhnou mezi ty patníky (jsou to takové standardizované ocelové tyče), ještě řetěz. Značka nebo čára Fandu, co se rozhodne zaparkovat, nezastaví.
Za hodinku ti to někde vyfotím :-)
To chápu. Na chodníku.
Ale do vozovky, kterou se normálně jezdí(případně se zastavuje kvůli chodcům na přechodu) snad patníky nedávají:-))
Ty cik cak čáry také na přechodech nejsou, jen před a za, koukni na tvůj link :-)
A přesně tak Fanda použije patníky...
Tak znova a pomalu.
Anglickému řidiči, stačí namalovat čáru v místech, kde nemá zastavit nebo stát.
Francouz potřebuje klandr, hardwarovou zábranu, na klokatici by klidně zaparkoval.
A je ru Calais
Ty sloupky jsou na chodníku:-))
Jak s malým děckem, neřešíme polohu sloupku, ale skutečnost, že Angličané respektují čáru, Francouzi, protože by čáru nerespektovali, použijí ke stejnému účelu sloupky.
Nojo, ale ten účel není stejnej... Je trochu rozdíl zabránit autu vjíždět na chodník (tj. aby se tam žádné auto nedostalo) nebo zabránit autu parkovat na silnici (tj. aby tam ostatní auta mohla nerušeně projíždět). Ten druhý účel řešit sloupky by bylo drobet... kontraproduktivní.
Tak děvčata znova a ještě pomaleji.
Smysl sdělení je, že tam kde Angličanovi stačí čára nebo značka, Francouz musî mít hardwarovou zábranu, protože značení nerespektuje.
Vůbec nejde o technické detaily, ve kterých se vrtáte. Při přejezdu přes Kanál, si člověk ten rozdíl velmi rychle uvědomí.
Náš problém je, že jsme podobně neukáznění jak Francouzi, nerespektujeme předpisy, ale neřešíme to hardwarově, proto auta najdeme zaparkovaná i tam, kde by to ve Francii prostě nešlo.
A protoěe jste takové lahodné, (c) Chládek, pošlu vám Pepíka i s Rodenem a radnicí.
No dají to na kraj chodníku, nezaparkuješ, nezastavíš, protože uprostřed silnice si nedovolí parkovat ani Francouz.
Nalistoval jsem bleskem, tohle je třeba v Marseille, z míst, kam se za šera raději nevydávat.
V Anglii nebo v Německu by stačila značka, tam musí sloupky zúžit silnici tak, aby se parkovat prostě nedalo.
Jeste, jak jsme se tuhle bavili o prednosti zprava, tak ve Francii taky nefunguje, nejen ve Spanelsku, tedy presneji, nefunguje ve meste.
Priklad z Calais
Blizim se ke krizovatce, nemam znacku hlavni, brzdim, davam prednost zprava, nacviceno z domiva.
Prd, on má znacku STOP.
Tak je to tu vsude, prednost zprava neni, mam prednost, pokud me znacka nenaridi neco jineho.
Zavadet prednost zprava jako zpomalovaci opatreni je velmi riskantni a nezodpovedne.
Vubec, prednost zprava je dobre zavadet velmi uvazlive, setri se tim na znaceni, ale pokud je to jednou tak, jednou jinak, je to fest naprd.
https://www.youtube.com/watch?v=rZylpfpvQls
https://www.youtube.com/watch?v=TsbO9rSYt-s
otázka 18., třeba. Kdo pojede jako první, když nikdo nemá nikde ceduli?
Tam kde je křížení dvou rovnocených, a není žádná značka, platí přednost zprava.
Je to dost naprd, tahle nekonsistence.
Vem tu ulici, kterou jsem jel a vyfotil.
Předem nevíš, když nejsi místní, jestli on bude mít stopku, nebo ji mít nebude. Zdá se, že pokud ta ulice má charakter hlavní, vždycky tam stopku má, ale já za roh nevidím, tak vím kulový.
Dávám proto bacha a přibrzďuji si vždycky, což domorodce irituje.
No nic, nastává pásmo ticha, belgickou simku nemám, ale budu dávat bacha, jak to mají ti Belgové ošetřené.
Tenhle bordel s neoznačenými křižovatkami a vyznačením přednosti je občas k vidění i u nás. Není vzácností dojez ke křižovatce bez rozlišení a pak si všimneš, že na sousední silnici mají značku s dáním přednosti. Naštěstí tohle je snad jen v obcích. Mimo obce snad jsou všechny křižovatky označeny i když tam platí přednost zprava. Pokud nejsou nemělo by jít o křižovatku jako takovou, ale jen vyústěním z parkoviště nebo místa mimo vozovku, případně lesní nebo polní cestu.
Takhle je to učí v autoškolách.
http://www.permispratique.com/Tout-savoir-sur...
No jo, Lelku, jenže Calais až tak malé město není, a cizinců je tam habaděj, a navíc levoatraných, na pár značkách bych nešetřil.
Jinak den delší než století, Belgie od Brusele k Lucemburským hranicím je jedno velké staveniště, tedy dálnice...
K přednosti zprava - co já pamatuju, tak řešení, které popisuješ, kdy řidič přijíždějící zprava má stopku, zatímco řidič jedoucí "po ulici, která vypadá jako hlavní" tam nemá značku žádnou, bylo též vymyšleno jako zpomalovací, aby řidič jedoucí "po hlavní", na svoji přednost tolik nespoléhal a křižovatkou projížděl pomaleji.
Místní už to znají zpaměti, na ně to už nezabírá, tak na tebe troubili, když jsi zpomalil, což ale podle mě nic nemění na tom, že zpomalení jízdy před neoznačenou křižovatkou bylo původním účelem tohoto řešení a že ty jsi na něj reagoval správně, když jsi zpomalil.
Chybou naopak bylo to, že kvůli tomu na tebe místní řidiči troubili.
Ne, Širavíku, to jsou dvě odlišné věci.
U nás, kde značka není, musíš zpomalit.
Ve Španělsku nebo Francii zpomalit nemusíš, protože víš, že když nemáš značku ty, má ji ten druhý.
Takže takový Frantík tě u nás klíďo z kola sestřelí, protože něco jako "přednost zprava" nečeká.
Jako zpimalovací opatření je ro riskantní, lepší je napříiklad příčný práh, ne takový ten retardérco rve tlumiče, ale třeba zvýšený přechod pro chodce.
To zpomalí vždy a spokehlivě každého.
Co lze řešit technicky, neřešme předpisy.
No já ti nevím, podle mě je rozhodující, zda je ve Francii a ve Španělsku uzákoněno "pravidlo pravé ruky".
Pokud uzákoněno je, ale oni na něj kašlou, pokud místo něj uplatňují jakési nepsané pravidlo "pokud vjíždím na neoznačenou křižovatku, vždycky mám přednost", přijde mi to mnohem nebezpečnější, než naše "pravidlo pravé ruky".
Však i tam se občas nějaká ta značka může ztratit, ne?
Problém s neumístěním značky vyznačující přednost může nastat kdykoliv tam pojede někdo kdo bude dodržovat předpis, zastaví a bude dávat přednost zprava a bude stát a nehne dokud vpravo nějaké auto bude. Za ním se můžou uhoukat a je jim to houby platné.
Řidič přece nevystoupí a nepůjde se přesvědčit co mají na sousední silnici vyznačeno.
Neoznačování přednosti a spoléhání se na nějaké místní zvyklosti je v dopravě nesmysl.
Já bych to zas až tak moc neřešila. Je to jejich věc, jak si to tam dělají. Přednost zprava tam platí na neoznačené křižovatce. Za označenou křižovatku se považuje i taková, kde je značka jen na jednom rameni křižovatky. Frekventovanější křižovatky si řídí semafory a velmi často kruháky. Tam je potřeba dát pozor, zda je kruhák označen (pak mají přednost ti na kruháku) nebo je neoznačen (pak platí přednost zprava).
Jsem-li v cizí zemi a provozuju tam nějakou činnost, tak se přizpůsobím, pravidla si zjistím a chovám se podle nich. Vždyť to tady všichni dokola opakujeme:-))
Právě to je to, ti vysvětluji, a Lelek taky.
Když nevím jestli mám přednost, brzdím.
Když do křižovatky najíždí auto zprava, já nevím, jestli tam má stopku nebo ne, stojím na brzdě okamžitě, nesetřelím ho.
Tím ovšem připravím velmi horkou chvilku tomu za sebou, protože pro něj,naprosto neočekávaně zastavuji, a on se mi může kouknout do kufru.
Moc neřešit není řešení, a spoléhat se na zvýšenou pozornost řidiče v cizině je pitomost. V cizině jako řidič řešíš spoustu dalších věcí a je větší pravděpodobnost, že něco přehlédneš.
A pak tu jsou řidičské stereotypy, o tom, jak fungují bych mohl napsat knihu, jízda vlevo je pěkně procvičí. Můžeš mít najeto po Ostrově tisíce kiláků, jsou situace, kdy se člověk rychle rozhoduje a rozhoduje se podle nacvičené šablony, takže skončí v protisměru.
EU sjednocuje kdejaký prd, ale aby se harmonizovaly dopravní předpisy a značení, což by výrazně vše zjednodušilo, na to snad ani nikdo nepomyslel.
Osobně bych se přimlouval za německý systém, ale to v Paříži neprojde :-)
Ale vůbec ne, Lanno, zřídí se harmonizační komise, která vytvoří nové, evropské předpisy.
Takhle se postupovalo u technických norem.
Žádné praní, hledá a najde se společné řešení.
Nejlepší na zklidnění by byla stopka všude
https://en.wikipedia.org/wiki/All-way_stop
Možná, ale to můžeš dát jen tam kde projede 5 aut za hodinu a ne kde máš provoz. U nás by to byl slušný masakr.
Než jsme vyřešili cik-cak, je tu Francie a zase funguje můj mobilní net od Lebary :-)
Pro suchozemce i po 30té či kolikáté vzrušující
Jak kterejm a kde. Sverepejm jorksiranum musej na exponovanejch mistech taky pridavat sloupky, dokonce zamykaci. Strasne se jinak kradou. :-)
:-)
Jaký tam máte počasí?
Podle toho, jak mě Dave dneska pucoval, je tam asi pěknej hic :-)
Ty fotky jsou z dopoledne, beton mokrej, louze. Prehanky uz snad od soboty. Chvili slunce, chvili dest, do toho slusnej vitr.
A taky hromy a blesky.
https://www.youtube.com/watch?v=05eV9IwoLbk
V Británii co je rok dlouhý bouřku nepotkáš, a když už náhodou jedna přijde tak hned zabíjí. :-(
Trochu bourilo minulej tejden, ale nekde nad Leedsem, v Hudaci ani tuk.
Tak to bude tou buřinou, oficínu máme v Leedsu.
Snad ho to dneska už přejde, včera byl na facku, Flinstoun.
Pokud vím, klikatice tě má zpomalovat. Jedeš-li podél klikaté čáry, máš pocit větší rychlosti než podél přímé. A opticky ti to zužuje pruh, tedy tě také zpomaluje.
Určitě to tak působí, ale Lanna nagooglila význam přesně.
My máme zákonem daných 5 m, netřeba malování, na exponovaných místech se použije žlutá čára, a má to stejný význam. U nás je problém, že "čára není zeď", barva nehraje roli a na čáry na kraji vozovky nebo obrubníku se dost zvysoka.
Ve Francii čara neni zed plati dvojnasob, ale zaridili se podle toho.
U nas nefunguje ani jedno. Na cary se kasle, a patniky se nerozmistuji...
Asi se pletu, ale proč je klikatice uprostřed?:)
Jinak, u nás je to skutečně, jak říkáš. Bílá klikatice má předem upozorňovat na místo vyžadující zvýšenou opatrnost.
http://www.ibesip.cz/cz/ridic/zasady-bezpecne...
Dostal jsem sms od svých děvčat, že prý v tom Calais je to drsný, tv h@vna nebo co hlásilo.
Tak naživo, jak jsm to viděl.
Včera večer z Ostrova, od přístavu vede 4 proudovka, ale je zůžená na dva poměrně úzké pruhy, ve směru do vnitrozemí nic, ake ve směru na terminál co 20 metrů policejní vozidlo, co 50 metrů mikrobus s těžkooděnci, asi 4 kilometry. Žádnou akci jsem nezaznamenal, ale asi kdyby se černí bratři rozhodli zaútočit na kamion, dostali by fest na budku.
V centru Calais černou tvář nevidět, ale na předměstí jsem viděl skupinky tak po 20ti jedincích, mladí hoši v teplých bundách a kulichách, držel jsem na Pepíkovi raději odstup.
Dneska, při výjezdu na Dunkirk jsem potkal tlupu asi 30ti kousků jak se podél dálnice šinou na Calais, no Fanoušové jsouna ně připravení...
Jen čekám, až si nějaký podnikavec otevře privátní přívoz, vždyť na začátku války na těch kocábkách dostali domů tisíce vojáků...
Jo, a dneska navečer jsem navštívil městečko, kdeto všechno začalo.
Abych nebyl špatně pochopen, jsem šťastný za Evropu bez hranic, ake zdá se, že vnější hranice Schengenského prostoru nejsou střeženy tak, jak smlouva předpokládala.
Pokud má někdo pochybnosti o tom, jestli lze neprodyšně zavřít hranice na moři, odkáži jej na zkušenosti soudruhů z NDR na Baltu
Já ti nevím.
Námořní právo mluví celkem jasně.
To že jsou skupiny lidí, co toho zneužívají, a dostávají lodě cíleně do stavů "myday" neznamená, že je to právo špatné, nebo je špatně vymáhané.
Pokud bychom chtěli řešit problém na moři, rovná se to v podstatě otevřené válce, kdy je jednodušší neznámé lodě v nesnázích potápět, než jim humanitárně pomáhat. Bylo by to podobné, jako když německé ponorky za války potápěly anglické lodě a nebraly při tom trosečníky.
Myslím že to si nikdo nelajsne, zvláště pak v celosvětovém měřítku - jako sjednocená Evropa. Ale už takové hlasy zazněly. Nesouvisí to samozřejmě se vstupem imigrantů do Schengenu po souši...
Neznám námořní právo, ale vím, že do NDR by se po moři nedostali :-)
Obousměrně :-)
To mě připomíná ten starej, z Husákovi doby, jak tatínek s Pepíčkem koukají na Šumavě na ty dráty a Pepíček se ptá: "a tatínku, co je za těmi dráty"?
A tatínek si povzdechne: "my, Pepíčku, my"
Na hranicích bývalého východního bloku se nikoho na nic neptáme a rovnou střílíme...tomu se myslím říká studená válka.
Když by jich bylo na 20 metrové lodi 300, a posádka s kapitánem by se zdejchla, nebo by začli skákat do moře, tak si troufám říct, že dostali.
Ale nechme to...
Stačí se podívat, kde je italský ostrov Lampedusa.
No, mě zaráží, že je nechají se tu poflakovat po Evrope. Dobre, vylovili jsme te bez dokladu,bez vstupnich náležitostí, internujeme tě v táboře, hezky za plotem, a krmímeouze vepřovým, jsi li Mahomedán a hovězím, jsi-li Hindu :-)
A při nejbližší příležitosti expedujeme zpátky.
Internace pochopitelně typu kasárna, odděleni podle pohlaví, vojenský režim, bez vycházek.
Nákladu na internaci budou menší než na "začlenění". Pokud budou takto lapáni, rozmyslí si sem prchat, a ti z internace se myslím brzy rádi nechají vrátit domů.
Tohle preci neni ukol pro EU. Vsichni nejsou EU.
Hraniční státy Schengenského orostoru mají zajistit nepropustnost hranic. Ti co nejsou v Schengenu nejsou naše starost.
Ano, vzpomínám, že než jsme byli v Šengenu, tak pořád nám hrozili, že když ilegálně překročíme hranici při hledání hub, tak nás Němci nejdřív odvezou do Drážďan, aby nás trochu vydusili. A teď někdo se tady potlouká jen tak.
Ještě bych po zkušenostech z Výběžku prorokoval, že pokud se u nás bude v rámci ČR provádět nějaká distribuce imigrantů, pak skoro určitě to nebude do Prahy či jiných míst, kde žijí ti "sluníčkoví" lidé, ale spíš tam, kde už je to dneska bída a utrpení. Takže plácnu, třeba v Moldavě se vybuduje uprchlický tábor a z Prahy budou chodit pokyny jak se k nim mají chovat přátelsky a ohleduplně.
Oni tam dlouho nepobudou, ti redistribuovaní, stejne chtějí do Němec, a od vás to mají blíž :-)
To je další věc. Němci neustále tu slaběji, tu silněji volají po návratu hraničních kontrol, případně po uzavření hranic s námi. Záleží jak je daleko před volbami. Občas to tak i je i dnes, že se postaví němečtí policajti v Sebnitz a Hřensku a lustrují každé auto s neněmeckou značkou. Třeba v Sebnitz se před nějakým časem objevil požadavek na dlouhodobé uzavření hraničního přechodu do Poustevny pod záminkou opravy kanalizace.
Takže demontáž schnegenského prostoru může začít třeba takto.
Ano, tak to začne, ake tvůj prostor, s prominutím, je zanedbatelný.
Zásadní je francouzsko-německá, a benelux - německá hranice.
Samozřejmě, že nějaký populistický Sasík bude aktivní. Ale ti lidé jdou z jihu na sever, a ne přes ČR.
Protože státy na hranici schenengenského prostoru neplní podepsané smlouvy, Sasík ve výběžku tě bude buzerovat. Jo, takhle funguje byrokracie v EU měřítku.
Jak dlouho tam ale takhle budou vartovat, týden, měsíc? Jednak jim brzo dojdou síly, přestane ke to bavit a začnou tomu nechávat volný průběh a hlavně to stojí neskutečně hodně peněz. Dřív nebo později ty gangy změní taktiku.
Asi jo, ostraha tam je už léta, jednotlivci se snažili dostat na Ostrov, tak se snažili různě poschovávat do naloďujících se vozů.
Před naloděnim proto kontrolují i osobní auta.
Ale teď se děje něco jiného, ti hoši útočí v tlupách, formou boje se snaží dostat do těch naloďujících se aut, šance, že bu se dostali na palubu je nulová, ale přesto útočí.
Jak to policajti vyřeší netuším.
Pokud to ti kluci černí budou brát jako válku, můžou klidně vzít stečí celou ferry, ne jen kamiony....
Se stoupajícím počtem těhle turistů bude stoupat jejich vzájemná konkurence, tím se bude ještě dál snižovat jakákoliv jejich šance a bude tím růst beznaděj a zoufalost. A v zoufalosti se dělají zoufalé činy. To v tom lepším případě. V tom horším budou ti průbojnější beznaději a zoufalství předcházet kriminálním jednáním. Asi tam ještě bude horko.
Proč jim ale Francie a jiné státy smrdí ? Proč se nesnaží začlenit a uplatnit tam ? Proč riskují při cestě do Británie za každou cenu ? Jestli jsou to skutečně uprchlíci, tak by v tuhle chvíli měli být vděční za každou možnost kdekoliv v bezpečí.
Tomu už vůbec nerozumím.
Myslím si, že být houmlesem je lepší ve Francii než v Anglii. Možná tam mají štědřejší sociální systém, téma imigranti jsem debatil včera v Némecku, v Anglii jsme se k tomu neprokecali, ale můžu to snadno zjistit a poreferuji.
A jsem doma, 3200 autem, 200 na kole :-)
Gratuluji, pěkný výlet a povedená online reportáž.
Lake District: https://youtu.be/3y_BzFwVHi4
Díky, ono všechno vypadá docela jako idilka, viz video. Jedu, dýchám, myslim si na svoje.
A pak se tam objeví. Dodávka.
Měl jsem kliku, že přede mnou potjal ty chodce, jinak bych měl problém.
Chodci jeho smělou jízdu jadrně komentovali...
A pak se řekne, že Magistrála je i život :-)
Omlouvám se, Androidí Bubáci se snaží protlačit reklamu všude
tenhle odkaz sna bude fungovat
https://www.youtube.com/watch?v=3y_BzFwVHi4
dodávka je slušná, řidič zastavil. Takhle jsem potkal na cyklostezce v Německu loni polský kamion. Chudák viděl Umleitung a nevšim si, že pod značkou je bicykl, tak tam najel a už neměl jinou volbu. Akorát nezastavoval. Cyklisti mu uhýbali sami a taky to docela nahlas komentovali ;-)
Jo, zastavil, nechal mě projet a usmival se.
Horší by bylo, kdyby přede mnou nešli ti chodci, a já se valil prostředkem, jako tuhle Cyklopoustevník na videu z Walesu.
Těhle úzkých silniček je v Lakes spousta, dvě auta se vedle sebe nevejdou, ale jsou tu a tam nějaké ty místa kde se odsuneš na stranu a auto pustíš, nebo on pustí tebe. Předpokládám, že místní vědí, že proti nim může něco jet, tak podle toho i řídí a tenhle mladík byl jen trochu bujnější.
Vůbec, na Ostrově, ačkoliv cykloopatření mizivá, se k cyklounům chovají hezky.
Mě tam trochu vadí, že každý kousek země někomu konkrétnímu patří, je obehnaný zídkou či plotem, nemám tam pocit té svobody, na kterou jsem zvyklý z kontinentu. Ne, že by někdo hned na mě poštval dobrmany, že mu lezu na parcelu.
Ale to u nás taky každý kousek země někomu patří. I když ploty a zídky se tak moc nestaví (někdy by se třeba i kvůli erozi hodily) a příslušné kusy země vypadají jako by ani majitele neměly.
V Anglii jeovětšinou vlastník individuelní, u nás zhusta kolektivní a u těch je pocit zodpovědnosti rozmělněn.
Jak kolektivní zemědělství ublížilo krajině si vyprávět nemusíme, a aby toho nebylo málo, dorazí to dneska řepkou...
Ty kamenné zídky jsou svým zpüsobem obdivuhodné, jsou nasuvho vyskládané, a i nové se tváří jako by tam byly staletí, při pozorné obhlídce lze zjistit, že si ovšem u těch nových (spíše oplocení domů) vypomohli betonem.
Protierozní působení mohou mít spíše bezděčně nikoliv plánovité, jsou tam výhradně kvůli těm ovcím
"... jsou tam výhradně kvůli těm ovcím ..."
z takto napsaného by plynulo, že přelézt zídku a postavit stan vlasníkovi (i bez dotazu) nevadí, protože ´turista trávu nežere´ (až na vegetariánské výjimky)
Nepotřebují ani zídku, Angličana zastaví i nenápadná cedule, že ten pozemek je soukromý.
Přivez jsem si pár těch letáčků, třeba kolem jezera Windermere je většina břehů soukromá, nesmíš tam ani ze sucha, ani z vody a je jen několik málo krátkých úseků, kde se veřejnost může oráchat v hladině.
Pro našince nezvyklé, pro ně běžné.
To byl pro mě kulturní šok, když na počátku 90. let jsem měl tady na návštěvě dámu z Londýna s dítětem. Přijela s dlouhým seznamem hradů a zámků, které chce vidět. Ale když jsme ji zavezli do křivoklátských lesů a ona zjistila, že tady všude může courat bez omezení, byly Křivoklát a Kokořín jediné dva hrady, které jsme navštívili, protože její jediné zato každodenní přání bylo jít do lesa případně se někde vyráchat v přírodní vodě.
V těch zídkách jsou všelijaký průlezy, kterejma prolezu i já.
Asi jak kde, někde jsou ty průlezy udělaný tak aby tamtudy ty ovce mohli přecházet, jinde je zídka až k potoku a v potoce plot, aby jim ty potvory nezdrhli vodou.
Pokukoval jsem po tom celej den, ono totiž celkem nic jinýho kolem nebylo, než ty kopce a vovce....
Mně právě připadalo, že jsou udělaný tak, aby jima neprolezly ovce. Nafotím jich teď pár a hodím to sem.
Presne tak, ovce jsou pousteny vratama, prulezy jsou pro lidi. Samozrejme existuje fura jinejch druhu prulezu, na tyhle jsem kapnul dnes v Lake Districtu.
Kde se tam poflakuješ?
Už si pil Blue bird v Coningtonu?
Kecam, poplet jsem si to. Byli jsme v Peak Districtu, obesli Dove Stone reservoir u Greenfieldu. Tech ziletkaru na silnicich!
Všude je to stejný :-)
Zídky, ovce...
Zlaté Čechy, o ovci nezavadíš, ale volů ...
Neb našinec si odskočí ´za keřík´, tam ovšem nemůže a ´potřebu´ musí vykonat na veřejné cestě ...
Nebo je to jinak?
:-)
Tenhle problémek jsem fakt řešil, nebylo to ve volné krajině, ale ve městě Morecambe, říkal jsem si, popojedu kousek, najdu parčík, vycikám se za tisem, ale prd, všudeč samý řadový domek, pak hřiště, sice ze živým plůtkem ale tak elegantně zastřiženým, že to prostě nešlo, ujel jsem asi 5 kiláků než jsem našel rozumé místečko....
Morecambe je "lázeňské letovisko" v anglickém pojetí....
Tos měl kliku, Angličani na sebe dost bonzujou. Klidně by ti přivolanej bobík napálil pokutu. Ale veřejnost prej pomalu pustne, mnozí čoklaři už ani nesbíraj po svých bestiích exkrementy.
Na tohle si pamatuji taky ze severní Anglie...my ženy to máme poněkud...hm...složitější.
Našla jsem nakonec v malé vesničce místní veřejné záchodky a vpadla tam jak smyslu zbavená. Začala jsem s nohama křížem hrabat v peněžence, ale ta místní dáma, co tam seděla, jen pokynula...běž, je to normální, chápu. Posléze jsme si dobře pokecaly a poplatek mi byl odpuštěn.
To se mi v Práglu ještě nestalo:-))
Ty zídky bylo první, co mě v Anglii zaujalo. Řek bych, že je museli stavět celé věky, jenom navozit v těch dobách šutr potahama muselo dát pěknou fušku. Dneska už je nahrazuje ostnatej drát. Ale že jsou to krásný pavučiny?
Podle mýho to kamení prostě pozbírali na těch lukách či pastvinách.
Zeptej se zeťáka, ať jsme chytřejší
To bylo první, na co jsem se ptal jeho rodičů, tamních rodáků. Nevědí. Ale je tam fůra kamenolomů, většinou už zavřenejch.
Jeden lůmek má Jindra na druhé fotce hned v úvodním příspěvku, nějaká břidlice, zdá se, nebo něco dobře štípatelného.
Jinak ty zídky jsou okouzlující, pro našince nezvyklé, většinou jsou z místního kamene.
Obecně Anglie a Skotsko jsou posedlé kamenem:-))
Říkají tomu břidlice, ale je dost hrubozrnná, skoro jako pískovec. Dělali z toho střechy, děsně těžký podle mě.
Z fotek je těžké soudit, co je to za kámen. Ale i u nás se pokrývačské břidlice (třeba z Břidličné na severní Moravě, ale i odjinud, používaly hojně).
Člověk měl (a doufám pořád má) k šutru velmi blízko. Stačí mi, když vyjedu na kole k severnímu Přípraží a do Labské nížiny. Staré baráky, hospodářská stavení.... samá místní opuka.
Myslím si, že tam ke to taky nějaký ten přeměněnec, asi taky opuka, ale bez nároku na správnost určení, taky už je to let...
Oni lišáci staví i ty nové baráky tak, aby vypadali staře. Třeba tenhle IBIS v Shipley a přilehlý pub. Ten šitr, co jím tonje obložené za čas zešedne, a bude to vypadat, jako by to tam stálo staletí a ne jen pár let.
Ona ta opuka časem na většině plochy zčerná. Když mě dcera prvně vezla z letiště k nim, byla už tma a ve svitu veřejnýho osvětlení vypadaly části ulic jako po vyhoření. No, řepák z východu prvně v monarchii. :-)
Asi každý kámen nakonec zčerná. Když vidím v sluneční záři drážďanskou Frauenkirche tak tuším, kde vzala Praha přízvisko zlatá. Dřív takhle zlatě zářil každý nově z pískovce postavený dům.
To tmavé dole je špína od cestujících ...
8-)
https://cs.wikipedia.org/wiki/Lu%C5%BEn%C3%A1_...:Luzna_nadrazi_2666.JPG
Jenže divný je, že ani jeden šutr není stejně černej po celý ploše, ve výsledku je barák jakoby flekatej. V Arménii jsem viděl baráky z tufu, který díky jeho různým odstínům červeně až hnědi působí jako lego.
Holt "výroba" těch šutrů neprobíhala podle jednotné, počítačem hlídané technologie. S umělým kamenem už by se jim to asi nestalo. Ale bylo by to takhle hezké ? :-)
Tu posedlost podědili po Římanech - viz ´Hadriánův val´ ...
http://www.english-heritage.org.uk/visit/places...
Nemyslím si.
Římané sice stavěli zeď proti barbarům, tedy nejspíš Keltům, ale nebyla to novinka v té době. Myslím, že k šutru měli blízko vždy. Tu krajinu zhladil kdysi dávno ledovec a donesl jim spousty kamene, který mnohdy nekorespondoval s místním šutrem. Takovému pak, nevěda si to vysvětlit, přisoudili skoro až nadpřirozené vlastnosti.
Tady u nás jsou také ledaskde k vidění kamenné zídky kolem pozemků a ještě častěji zdi kolem pozemků z kamene nebo i různé hospodářské přístavky. Používal se kámen posbíraný na polích a lukách. Celá staletí se kámen sbíral aby byla pole a louky čisté. Kámen by beztak museli někam odvážet a složitě někde ukládat, tak ho jen využili.
Z pole se kameny sbírali a co se nehodilo a nezpracovalo, dávalo se na hromadu, časem to zarostlo a vznikaly remízky.
Remízky jak kde, když měl sedlák dost půdy, mohl si dovolit i remízky, když neměl tak buď kámen využil nebo se ho musel nějak složitěji zbavit, někam ho vyvézt a zdarma složit, ne všude bylo takové místo.
Věř tomu, že tam je to o dost jiné.
Tam by to nevyzbírali, jsou to pastviny na šutrech. Ve střední anglii mají místo zídek často živé ploty.
Zde něco málo o tom, jak a proč to dělali.
http://www.britainexpress.com/History/drystone.htm
To nás učili už v dějepise na základce, vznik kapitalismu v Anglii, ovce, oplocování, textilky....
Určitě je to jiné a je to dobře, že to tak je. Bylo by hrozné jet tisíce kilometrů a vidět to samé co tady :-)
Vždyť i tady se to výrazně liší podle oblastí.
Pastviny asi nečistí, ale pole tam snad mají také a ty pak určitě čistí od kamene.
Čapek to napsal:
Kde se nyní nabereš pěkných slov, abys vylíčil tiché a zelené půvaby anglického venkova? Byl jsem dole v Surrey a nahoře v Essexu; běhal jsem po cestách vroubených živými ploty, samými živými ploty, které dělají z Anglie tu pravou Anglii, neboť ohraničují, ale netísní; pootevřená vrátka tě vedou do staleté aleje parku hlubšího nežli les, a tady je červený domek s vysokými komíny, věž kostela mezi stromy, luka se stády krav, stáda koní, jež po tobě obracejí krásné a vážné oči; cestička jako by ji vymetl, sametové tůně s lekníny a kosatci, parky, zámky, louky a louky,
žádná pole, nic, co by křičelo o lidské dřině; ráj, kde sám pánbůh udělal asfaltové a pískové cesty, nasázel staré stromy a upletl z břečťanu dečky na červené domky.
Můj strýče, český sedláku, jak byste potřásl v nevoli hlavou, dívaje se na červená a černá stáda
krav na nejkrásnějších lukách světa, a řekl byste: Jaká škoda toho krásného hnoje! A řekl byste: Proč tadyhle nenasázejí řepy, a tuhle, lidi, tuhle by mohla být pšenka, a tady brambory, a tady bych
nasázel místo toho křoví třešně a vajksle; a tady vojtěšku, a tuhle ovísek, a tady na tom lánu žito nebo řepku; vždyť je tu hlína, lidi, že by ji mohl na chleba mazat, a oni to nechají na pastvu!
– Víte, strýčku, ono to prý tady nestojí za tu práci; abyste věděl, pšenka sem chodí z Austrálie a cukr z Indie a brambory z Afriky nebo odkud; víte, strýčku, tady už nejsou sedláci; a tohle je jen taková zahrada.
A víš, hochu, řekl byste, to se mně u nás líbí víc; je to třeba jen řepa, ale člověk aspoň vidí tu práci. A tady, vždyť tu ani nikdo nehlídá u těch krav a voveček; že jim je nikdo neukradne!
Namoutě, hochu, vždyť tu není vidět človíčka; jen tamhle jede někdo na kole, a tady, kuš, zas někdo na tom smradlavém autě; hochu, hochu, copak tu nikdo nic nerobí?
Těžko bych vyložil svému strýčkovi hospodářskou soustavu Anglie; příliš by příliš by ho svrběly dlaně po těžké radlici. Anglický venkov
není pro práci; je pro oči
Když ti řepka přinese zisk, naseješ řepku a pro chleba si zajdeš do obchodu. Když kukuřice, pěstuješ kukuřici. Kolektivně nebo individuálně, tak to prostě funguje.
Letos mě překvapilo, že se leckde nežlutilo, ale purpurovělo.
‘‘Vůbec, na Ostrově, ačkoliv cykloopatření mizivá, se k cyklounům chovají hezky.‘‘
*******************************
To mi bude v Čechách hodně chybět až dám jednou ostrovanům sbohem :-(. Mám rád tyhle klidné uzoučké farmářské okrsky. Auta tu – až na výjimky – nikdy nejezdí příliš rychle. Ani nemohou, obvykle je to hned dolů, hned zase zostra nahoru, k tomu samá zákruta, nikdo nikdy neví co se zpoza rohu vyloupne, navíc když se tu dá vyhýbat mnohdy jen na místech k tomu určených.
No, ve West Yorkshire se jezdí docela ostře a to i po městečkách, je to tam taky pořád nahoru a dolu, samá zatáčka, ale střihají to fest na tacháči běžně 70, byl jsem z toho ze začátku docela vystresovanej.
Alan si pro nás přijel do hotelu, řekl "následuj mě" a pak jel jako šílenec asi 30 kiláků do ofísu a já měl co dělat, abych mu stačil.
Večer nám pak povídal, cestu už znáte, jeli jste ji ráno, tak se uvidíme zejtra.
A my s Honzou jsme pak 4 hodiny hledali náš hotýlek. Všechny ulice jsou si strašně podobný, takže se člověk musí naučit pamatovat si jiné orientační body, než jsou ty baráky.
‘‘Mě tam trochu vadí, že každý kousek země někomu konkrétnímu patří, je obehnaný zídkou či plotem, nemám tam pocit té svobody, na kterou jsem zvyklý z kontinentu. Ne, že by někdo hned na mě poštval dobrmany, že mu lezu na parcelu.‘‘
**********************************
To asi praští do očí každého kdo poprvé zavítá do Británie. V Čechách máme cedule označující soukromé pozemky a cesty (vše ostatní je volně přístupné), tady naopak cedule označují stezky a cesty veřejné (vše ostatní je soukromé) :-).
Nahrál jsem to z hodinek, bohužel, jak jsem říkal, všechno super, akorát k hodinkám jsem zapomenul doma kabílek, a tak mám jen jeden den.
Ale zaznamenávají hezky - ty a-rival.