Francie je cyklistům příznivě nakloněna, cestovat s kolem lze téměř všemi vlaky, přičemž v reginálních vlacích (TER) se za nesložené nebo nerozmontované kolo neplatí žádné další poplatky (ovšem také místo není rezervováno a tak ve špičcce cestovat vlakem s kolem snad raději nezkoušejte).
Kolo lze přepravovat dvěma způsoby:
• Nesložené nebo nerozmontované - zde se ve vlacích typu TGV a Intercite platí poplatek za kolo 10 Eur, je potřeba rezervace a ne všechny vlaky kolo berou
• Složené nebo rozmontované do velikosti max 120 x 90 cm, a pak rezervace není potřeba (kromě vlaků OUIGO) a neplatí se žádný další poplatek.
Kratší vzdálenosti spolehlivě zvládneme regionálními vlaky (TER), ve kterých se vozí nesložené kolo zdarma. Jak si vybrat jízdenku a jak jí koupit uvedu níže.
Jak taková přeprava kola ve francouzských regionálních vlacích vypadá?
No velmi rozmanitě. Některé vlaky jsou vybaveny zvlášním vagonem s kupé s věšáky na kolo, některé mají pouze část vagonu vyhraženou pro cestující s kolem, ale jsou i vlaky, kde žádný zvlážtní prostor pro kolo není, takže vysadíte kolo do libovolného, trochu volnějšího vagonu, a intenzivně překážíte všem ostatním v uličce či v prostoru dveří. Hodí se proto nacvičit slůvka “éxcuse moi” popř. “je suis désolé” protože šance, abyste někomu neudělali mírné příkoří je zanedbatelná.
http://www.voyages-sncf.com/
anglickou, či jinojazyčnou verzi webu se nepokoušejte přepnout, nenabídne vám pro nás zásadní možnost “jedu se svým kolem”.
1. Zadám odkud kam, datum, čas a teď bacha. Nad tlačítkem Réchercher vpravo dole je volba “+ criteres” na tu kliknout
2. Objeví se rozšířené možnosti hledání a zde zase dole: NOUVEAU! Voyages avec votre veló, kliknout
3. Zaškrtnu Je voyage avec mon veló (cetuji s kolem) a pak jsou dvě možnosti
1. 1 veló non plié ou demonté (nesložené nebo nermontované kolo)
2. 1 veló plié ou demonté (složené kolo, jako spoluzavazadlo)
A pak už jen tlačítko Rechercher (vyhledat) a nabídne mi to vlaky, jak mohu s kolem i s celkovou cenou.
1. Vyberu si vlak co mi vyhovuje kliknu Valider cet aller
2. Dole v okně se objeví celková suma, zase kliknu Valider et accéder au paiment
3. Objeví se mi okénko k přihlášení, první volba, “Continuer la commande et créer un compte de client” – vyplníte nacionále, email, telefon (00420 ne +420!), zadáte si heslo “mot de passe” a oni vám zároveň s objednávkou vytvoří zákaznický účet, pro příště. Platba běžnými kartami.
4. Potvrzení a elektronická jízdenka příjde na mail, vaši rezervaci můžete zpravovat zde (stornovat či měnit):
https://espace-client.voyages-sncf.com... po zadání vašeho mailu a hesla.
Storno poplatek je 1.5 Eur.
Tak to tu zkouším podle tebe (se zaškrtnutým nerozloženým kolem) na trase Strasbourg - Nantes. Vyhazuje mi to hafo vlaků převážně TGV, ale když rozkliknu, tak u toho 1.vlaku není symbol pro kolo a u toho druhého jo. Vezme mi kolo ten první a nemůžu se nikde dopídit, jak zarezervovat místo na kolo v tom dotyčném vlaku?
Nevíš jak je bráno kolo+vozík za ním pro psa (samozřejmě jde vozík složit), jo a vlastně i jízdné za psa?
V Německu se bere pes jako jeden dospělý na jízdence Křížem-krážem.
Teď jsem našla dokonce i přímý vlak se symbolem kola, ale furt nevím jestli to tu cenu hází i s kolama a místenkou na kolo?
Nebo se musím nejdříve zaregistrovat, aby mi to tu přesnou cenu s celým tím harampádím hodilo?
Potřebujeme jet na jistotu 3 lidi+pes a 3 kola+vozík. Bylo by nemilé kdyby jsme zůstali na peróně. :-o
Pod výběrem kola je ještě možnost "Voyagez avec votre animal de compagnie".
Možnosti jsou:
1. "Petit animal dans un contenant" - malé zvíře ve schránce (do 6kg ve schránce (45 x 30 x 25 cm) za 7 Euro
2. "Chien tenu en laisse et muselé" - pes na vodítku s náhubkem - 50% ceny plného jízdného v 2. třídě
Jj, mezitím jsem toho psa našla, je to pes nad 8kg, takže 50% jízdného. Dokonce jsem přišla i na to, že když je tam nějaké jízdné ve slevě, tak u toho psa se stejně počítá 50% z toho plného jízdného. Takže, nás jsem našla v akci za 49 Eur osoba (ale to furt nevím, jestli je v té ceně to kolo, přestože to mám zaškrtnuté) a ten pes je za 39,40 Eura.
hoď mi sem prosím tě ten link na ten tvůj vlak, pokusím se to vyluštit
Je to ten vlak v 7:16.
http://www.voyages-sncf.com/billet-train...
Zaškrtla jsem 3 lidi + 1 pes s náhubkem a plus jsem zaškrtla ty kola bez rozmontování, akorát nevím jestli budou brát ten vozík za kolem jako taky jedno kolo, samozřejmě ten vozík se dá složit.
Jo zapoměla jsem , že samozřejmě koukám na to nejlevnější jízdné. 188 Eur
Ono se mi to tvoje vyhledávání nepřeneslo, vlak bych měl,
TGV Numéro du train : 2410 do Paříže a tam se přesedá na TGV Numéro du train : 8115
Který datum?
Nebylo by lepší dojet rovnou autobusem do Paříže a potom TGV do Nantes?
Jak jste se vlastně vy dopravili do toho Strasbourgu a kolik Vás vlastně jelo?
Jeli jsme ve dvou. Tam jsme jeli na víkendovou jízdenku přes Německo. Zpátky Euronightem z Basileje do Prahy.
Odkud jste vyjížděli?
Ten Euronight mám ve výběru taky, akorát obráceně (Praha-Offenburg) a dojet na kolech do Strasbourgu, zatím řeším cestu tam.
Zítra se jdu zeptat na lístky do mezinárodní. Tady doma mi to pořád vyhazuje jen cenu za rezervaci a ne cenu i za cestu. A hlavně se chci zeptat jak s kolama a vozíkem a psem. Bylo by to nejlepší bez přestupu.
Tu víkendovku anebo křížem-krážem po Německu mám už taky vypsanou, nejrychlejš to vychází s 3-4 přestupama.
Bohužel se musí jednu noc někde venku přespat (jinak mi to hází po Francii drahé ceny).
Vyjížděli jsme z Prahy v 6:14 vlakem do Chebu. Přestupy byly v Norimberku, Karlsruhe a Kehlu. Zpátky jsme jeli z Basileje, protože jízdenka z Basileje byla levnější než z Offenburgu (i když jsme zaplatili 22 Euro za TER ze Strasbourgu do Basileje).
Aplikace http://www.voyages-sncf.com/ má svoje mušky.
Při vyhledávání vlaků na krátké vzdálenosti (200 km) funguje spolehlivě, ale chcete-li třeba vlak ze Strasbourgu do Perpignanu, ne vždy to nabídne všechna platná spojení. Třeba u zmíněné trasy, pokud nezadáte čas odjezdu ve 20:00 a později nabízí spojení s přestupem TGV do Paříže a pak TGV do Perignanu, i když tam jede levněšjí přímý noční vlak Intercite. Prostě algoritmus nemají docela vychytaný, při plánování dlouhých tras je potřeba si trochu pohrát s časy, popřípadě volit “cestovat přes” (trajet via), aby se to počítadlo přinutilo “myslet jinak”
Super, díky za sepsání.
A teď, jak se do té Francie dostat? Já bych nějakou část Francie rád jel někdy s dětma, ale ty pochopitelně cestu z Česka po ose nedají. Jedna z variant je dojet tam autem s kolama na střeše, auto pak na týden někde nechat (jde to?) a dojet k němu zpět vlakem.
Máte s tímto způsobem cestování někdo zkušenosti?
Mám vyzkouš
eno pár způsobů.
Pro osamělého jezdce se zdá nejvýhodnějí autobus Student Agency. Jezdí do Paříže, Strasbourgu, Metz a Remeše.
Na jih, nejblíž k Francii jede do Ja
On chce ale asi s rodinou i dětma.
To se musí pak spočítat, jestli je levnější vlak, nebo auto.
Systém rodinných slev neumím, nemám nastudováno, ale něco určitě existuje. Pro jednoho je auto skoro vždy nejdražší.
ova. (italským vláčkem na hranice za 10 eour a jsi tam).
Noční vlak z Prahy jezdí do Offenbachu v Německu, do Strasbourgu je to na kole pak kousek.
Mám vymyšlený bleskový výlet do Pyrenejí letos napodzim. Strategie, vyjedu. V 10 z Florence s SA, v 17 jsem ve Strasbourgu, tam beru noční vlak Intercity ve 20, ráno v 8 jsem vyspalej v Perpignanu, bráně východních Pyrenejí.
Ten autobus bude stát, odhaduji, tak 1800, vlak, když chytře včas koupím, 60 eur, což není moc, když zvážím, že pro mě je to jedoucí penz
Offenburg, ne Offenbach, sorry
O tom nočním vlaku vím, jezdí snad až do Toulouse. Do Offenburgu se dá dostat nočním vlakem z Prahy a dopředu koupená jízdenka vyjde i na asi 800 kč + 10€ za kolo.
To je jiná trať, těch vlaků je dost, říkají jim SNCF Intercites Nuit, courají se celou noc, odjíždí kolem 20, v cílové stanici bývají kolem 8 ráno, v ceně je palanda v 6ti bidlovém kupé, v první třídé pa 4lůžkové.
Ceny vypadají velmi rozumně, když se objedná včas. Nemám vyzkoušeno.
Slabinou je, že všechny ty vláčky bero složená kola, nesložená ovšem jen některé.
14. června otestujeme na trase ze Strasbourgu do Avignonu :).
Super, dej pak vědět jak to proběhlo.
Máš už jízdenky koupené? Když se to koupí včas, lze ušetřit.
Já pojedu Strasbourg-Perpignan az 23. října, dřív nestíhám ...
Vagón má vyhraženo šest míst po kola - jedno oddělení na uložení kol a hned vedle spací kupé se šesti lehátky. Lehátka měla deku a polštář a půllitrovou láhev vody. Kola se nevěšela, jenom se opřela o stěnu, kde se mohl přivázat do oček na stěně. Při čtyřech kolech to bylo dobře, při šesti už to bylo docela těsné.
Ten vlak je fajn. Pohodová cesta i tam i domov. Doporučujem.
Spala si tam?
Jak to vypadá? Nebudu mít asi svuj spacák, je to problém? Kousavá deka?
Nie, nespala. My sme šetrili, mali sme lístky do vagona na sedenie, ale na spanie sú pohodlné kupé, predpokládam, že deky nie sú kúsavé, pretože boli v bielom povlečení. Vo vlaku bolo čisto, koberce na zemi. Vo vlaku je dosť veľký priestor pre bicykle,pokiaľ ich nie je 20 či viac. Minulý rok sme použili nočný vlak z Nice do Mylhúz, mali sme lístky do kupé s lehátkami(iné ani vo vlaku neboli), bolo to tiež pohodové, sice trochu tesné ale čisté.
Tyhle noční Intercité mají lehátka v ceně, myslím si, že fakt nic jiného tam není, když koupím dneska, tak mám za 58 druhou třídu a za 60 první, to mě docela překvapilo.
Uklidnila si mě, ale stejně jsem dneska koupil lehounký spacák (600g) právě do těch hotelů jižního typu, tak bude vyřešeno.
V roce 2013 jsme na cestu do Francie použili autobus společnosti Eurolines z Prahy Florenc do Nantes. Tehdy braly max. dvě kola do zavazadlového prostoru busu, cena jedné jízdeneky včetně kola byla 2750,-Kč. V letošním roce jezdí Eurolines Štrasburk, Paříž, Nancy, Metz, Remeš.
SA vezme maximálně 3 kola, informace 14 dní stará.
Přes Německo se dostaneš vlakem ve všední den na Quer durchs Land Ticket a o víkendu na Schönes Wochenende Ticket. Jízdenka platí vždy pro 5 osob bez rozdílu věku a dají se koupit přes eshop DB, nebo v každém automatu na nádraží i zastávce v Německu. Regionálními vlaky se dá celá země během jednoho dne v pohodě přejet, třeba Cheb-Nürnberg-Stuttgart-Karlsruhe-Offenburg a jseš asi 20 km od Strasbourgu. Nebo Bad Schandau-Dresden-Leipzig-Frankfurt-Karrlsruhe-atd, ale to je delší.
http://www.bahn.de/p/view/angebot/regio/qdl...
http://www.bahn.de/p/view/angebot/regio...
Jinak s autem taky cestujeme, na nechání si vybírám obce tak do 10ti tisíc obyvatel mimo velké aglomerace, tam je to nejbezpečnější. K autu se pak vracíme většinou od konce cesty na kole nějakým vlakem. Také můžeš zkusit nechat auto v Německu kousek za hranicemi a vlakem pokračovat dál. Pro parkování vybírám veřejná obecní parkoviště nebo u kostela, musíš si dát pozor na nějaké omezení (značkou). Německo a Francie jsou země, kde se dá vždy v pohodě zaparkovat (na rozdíl třeba od Švýcarska).
Někde je ve špičce rovnou zakázáno vzít nesložené kolo do TER např. v Alsasku. http://www.bikes.sncf.com/your-bike-on-the...
Tyhle vlaky by ti ta jejich aplikace, ze které se to objednává, vůbec neměla nabízet, vyzkouším to.
A když budu mít skládačku hozenou v tašce tak nemusím řešit nic? U nás zatím nikdy nebyl problém. Mají nějaká omezení na velikost zavazadla?
120x90, složené kolo, nemusíš mít rezervaci, nic neplatíš.
Objednal jsem si z toho důvodu skládačku Tern Joe, má 26" kola, tak snad by se na tom mělo dát v pohodě cestovat.
Jak jsem psal, rozhodl jsem se Francii prozkoumat, a protože je to velká země, občasna výponoc vlakem významně pomůže.
Jen drobné upozornění - na menších nádraží je zakázáno přecházení kolejí bez předchozího souhlasu vedoucího stanice!!!
Na základě vlastní zkušenosti doporučuji si pro ten souhlas dojít. Dají ho bez problémů.
Pokud ale uvidí, že nejdete podchodem ale vrchem a nikdo se na nic neptal, dokáží být hóoodně nepříjemní...
Ve vlaku TER v Pays de la Loire nás průvodčí upozornil na dvoudenní hromadnou jízdenku, která platí pro 1-5 lidí, po které se dá jezdit v rámci tohoto regionu. Stála snad 45 Euro. Možná to bude i v dalších regionech.
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jak se přepravují rozebraná kola v krabici. Dávají se do speciálního vagonu pro zavazadla? U vlaků TGV? A jak je to s ostatníma zavazadly, pokud povezu další 4 bágly na kolo? Dávají se do zavazadlového prostoru nebo je budu mít u sebe? Předem díky za informaci.
Hele, bude asi potřeba, abys řekl kterou konkrétní trasu TGV potřebuješ využít, zdá se, že pro každé vlaky platí jiná pravidla:
http://www.droitauvelo.org/Emporter-son-velo...
Když mě řekneš kdy a kam snad se tím prokoušu, zdá se, že podmínky pro přepravu kol neustále vylepšují
http://www.sncf.com/fr/services/sncf-velo
Bohužel, všechny tyhle informace mají jen na francouzských stránkách SNCF
Poněkud vynucené, přesto další DŮLEŽITÁ informace.
Nové mašinky na nádražích.
Lístek sice koupíš na internetu, zaplatíš, ale musíš si jej vyzvednout z automatu na nádraží.
Zadáš číslo rezervace, vložíš kreditku s kterou jsi pkatil, vydá to lístek.
Lístek před vstupem do vlaku je potřeba označit "composte" v stroječku k tomu určeném.
Je to snadné, automat mluví vice jazyky, snad se do nějakého trefíš.
Projel jsem i na jízdenku v mobilu, ake byl jsem poučen, že takhle se to správně děla
Když to čtu, tak zlaté České dráhy. :-)
To nikoliv.
Ve Francii cestuješ s kolem vlaky TER zadarmo.
Ten systém funguje, zdá se to komplikované, ale u těch nádražních automatů můžeš jízdenku i koupit a zplatit kartou.
Oni ten systém kompostování maji proto, že ty si koupíš lístek odněkud někam, v daný čas, ake je platný několik dní. Takže když nezakompostuješ, a nezkontrolují tě (a kontrola je spíše namátková) můžeš na ten samej lístek jet znova.
Mě jako cizinci nezakompostování prošlo, páč bylo patrno, že asi s kolem nebudu jezdit stejnou trasu semo tamo.
Systém elektronické jízdenky u nás by byl fajn, kdyby jim fungovaly ty čtečky. No a o tom, vozit kolo zdarma, si můžeme jen nechat zdát.
Jinak, jízdné je tu asi 2x dražší než u nás. Ale v poměru k příjmům, je vlastně dostupnější než naše. Nádraží jsou příjemná a čistá s neomezeným přístupem k wifi, čistými toaletami zdarma, pekárnou/kavárnou Paul.
Neřekl bych zlaté ČD, ale chápu, jak si to myslel.
Jinak, vše jsem pochopil, ale přesto se stalo, že jsem zapomenul "zakompostovat"
Přišel ten s kleštěma:
"Váš lístek!"
"Tady je..."
"Vy ho nemáte zakompostován"
"Nemám, zapoměl jsem na to..."
"Ale každá jízdenka podle přepravního řádu musí být zakompostovaná, jinak penále...."
"Promiňte, jsem cizinec"
"To neomlouvá, ale pro tentokrát.."
Pak vytáhnul kleště, nadělal mi do jízdenky 12 děr,otisknul na ní úřední razítko, a něco, co nedokážu rozluštit na jízdenku napsal.
"příště nezapomínejte!"
"děkuji, zkusím to.."
Ten pohled byl jednoznačný, ZKUSÍM?
To snad ne. PROVEDU, to je správná opověď.
Jde použít i e-ticket (zaplatíš a vytiskneš).
Jo, příště si s sebou vezmu na záda i tiskárnu...
Abych nebyl extrémně jízlivej, stalo se mi, že jsem musel vyřešit jak se dostat někam, a na kole jsem už toho nebyl schopen.
Takže vyhledám na google SNCF, najdu příslušné spojení, jak popsáno výše, zakoupím, a postupuji podle nového modelu, tedy automat na nádraží a kompostovat.
Informace stará 3 dny.
Také je možné si jízdenku koupit na nádraží, v době, kdy jsou kasy otevřené.
Praktické se mi ale zdá, kouknout na net, zjistit, kdy, kde a za kolik někde co by se mi hodilo jede.
Tiskárnu s sebou fakt nevozím, a to ani když jedu autem :-)
Nevim jak ve Francii, ale v UK mas pristup na net a k tiskarne v kazne knihovne, a to i jako visitor bez karticky. Netreba vozit na zadech :-).
Srandisto, jako když mě chytí cestou ve Francii liják, začnu hledat nejbližší anglickou knihovnu?
Snažší je tedy přistoupit k tomu automatu na nádraží a postupovat dle výše popsaného.
Jinak, to je informace, která se může hodit i těm co vlakem necestují.
Francousská nádraží mají nově wifi a to grátis, jak to mají v knihovnách, netuším, ale nádraží se hledá o dost snadněji, tedy alespoň mě...
‘‘Fracouzská nádraží mají nově wifi‘‘ – i kdyby se toto tvrzení dalo generalizovat na všechna nádraží a všechny vlakové zastávky bez obsluhy uprostřed ničeho (což je nesmysl a nikdy tomu tak nebude) odkud můžeš mít přes net koupený lístek, tak pokud si dobře vzpomínám byla tu řeč o tiskárně kde ten e-tiket zhmotnit. A tiskárna na nádraží? Jestli, tak snad možná jen na tom největším v Paříži, a i o tom bych pochyboval.
Naproti tomu knihovnu najdeš v každé větší vesnici (alespoň tady v UK), ve všech je internet, samozřejmě zdarma, a vždy minimálně alespoň 1 tiskárna. Myslím že šance dostat se k tiskárně bude v knihovně minimálně o několik řádů vyšší než na nádraží. Ale samozřejmě ve Francii tomu může být jinak, že? :-)
Jinak mně se zase mnohem snáz hledá knihovna než nádraží – knihovny jsou rovnoměrně rozsety co pár kilometrů po celé zemi, zatímco ke kolejím to někdy může být i pěkných pár desítek kilometrů daleko.
Jinak ještě jak to funguje tady v UK se zhmotňováním lístků koupených přes net.
Buď se to dá vyzvednout na mnou vybrané stanici podobně jak popisuješ, nebo, jak to řešívám já, si ho mohu nechat zdarma poslat na svou UK adresu poštou. Když objednám v pondělí večer, nejpozději ve středu mám jízdenky v poště.
****************************************************
First Class post is free for bookings up to the value of £2,000. Tickets will be processed and dispatched by First Class post within 24 hours of booking.
If you do not receive your ticket(s) after 7 postal days, please call 03457 000 125 with your booking reference, where an agent will be happy to help.
To je fakt praktické, když tě chytí liják cestou.
Mě chytil v sobotu, tal ve středu bych to měl v Britanii na poštěm vyzvednul bych si to, vrátil se do Francie a frčel dál, tedy jestli by pro mě lístek na nějaký vlak v Britanii tam měl smysl...
Jsou dvě věci, které je potřeba odlišit:
1. Francie není Spojené království
2. Jinak postupuješ když plánuješ cestu vlakem pár dní dopředu a úplně jinak, když jsi na cestě, a zjistíš, že by bylo dobré zkrátit si cestu nějakým přibližovadlem.
Ve Francii fungují vlaky TER, co berou (mimo špičku) kola zdarma, spojení najdeš na těch stránkách SNCF, nemusíš si nechat nic posílat, jízdenku koupíš, a na nádraží prostě jen vytiskneš a pšed vstupem do vlaku znehodnotíš.
Celkem praktické a nehoníš pošťáka a nemusíí být na danné adrese, až ti to donese...
Je to vskutku velmi praktické, zvlášť když se na výletě po Francii nebudeš neustále snažit vyzvedávat lístky na vlak v Británii :-).
Hádal bych že Francie je už celkem vyspělá země, a že by tedy systém využívání internetu a tiskáren v knihovnách mohl být podobný tomu jak to funguje na tady ostrovech. Také jsem si myslel jsem že ty jakožto znalec, milovník a odborník přes tuto zemi, bys s tím mohl mít nějakou osobní zkušenost. Alespoň to někdy zkus, třeba jen ze zvědavosti, určitě tě ta nová zkušenost něčím obohatí a navíc si i rozšíříš obzory. :-)
Francie je vyspělá země, ale od Britanie se liší zásadně. Věřím tomu, že systém knihoven bude stejně vyspělý jako v UK.
Méně jsem nakloněn věřit tomu, že v nich bude otevřeno v časech, co potřebuješ.
Nejsem odborníkem na Francii, jen tu zemi mám rád, v poslednách 4 letech jsem jí projížděl párkrát na kole a letos byl 14 dní na jazykovém kurzu v Perpignanu. Často bývám i služebně v Pařízi.
Začínám být schopen rozumět všemu psanému, a jsem schopen se domluvit, ale francouzšina to zrovna tak doslova není, něco, co by jí mohlo připomínat.
Určitě knihovny, jako zdroj informací a možná přístupu na net, budou alternativou i tam.
Osobně jsem potřebu vyhledat něco v knihovně už dost let neměl, odmyslím-li to, že jsem naskanoval všechny dostupné Glasrevue z Technické knihovny v Praze a publikoval na cs-sklo.cz.
Spoléhám nejvíce na internet a mobilní net.
V tabletu mám stažené slušné off line mapy.
K připojení na net, pokud by mobilní nefungoval, bych použil nejbližší restauraci nebo kavárnu, pokud bych potřeboval mapu, v knihkupectví nebo na benzince do ní kouknu, aniž bych ji nutně musel koupit, ale to se mi už 20 let taky nestalo.
Ještě jedna věc, která tě mírně limituje, neustálá přítomnost kola. Kolo furt s sebou, tedy ve městech jistě. Ve vesnické samošce jej opřu někde u kasy, pokladní na něj mrkne. Ve větších městech, a tím spíš u nádraží, bych to nerisknul. Upozorněn na to, že "s kolem sem ne" jsem byl celkem 3x, 2x jsem to odpálil "mon vélo est trop cher" (moc drahý) a jednou jsem narazil tvrději, a to prosím na zahrádce restaurace, kde mu to mohlo být fakt fuk, tak jsrm použil ten správný prst a šel si sednout ke konkurenci do zahrádky naproti, kde jsem byl ochotně obsloužen personálem, jehož můj výstup s nekňubou od naproti zjevně pobavil.
To jsou oni.
Nalevo neochotní, napravo v klidu. Na druhém obrázku už hledím od stolku ochotných na neochotné (a tím jsi mi připomenul, že musím do google maps i do trip advisoru napsat, jak se chovali
‘‘Méně jsem nakloněn věřit tomu, že v nich bude otevřeno v časech, co potřebuješ.‘‘
************************************
Většina knihoven v UK má v neděli zavřeno, v sobotu často končí kolem 13.00, a ve všední dny obvykle fungují mezi 9.00 a 18.00. Zdaleka však neplatí že čím větší knihovna a větší město, tím delší otvírací doba. Třeba centrální knihovna v 300.000 hlavním městě Cardiffu zavírá už v 18.00, naproti tomu naše malá vesnická – celé 4 dny v týdnu tu můžeš na internetu vysedávat až do 22.00.
http://www1.bridgend.gov.uk/services/libraries...
Nepochybuju že některým jedincům by ani takováto otvírací doba nebyla dost dobrá :-), avšak pro normálního výletníka co si občas na cestě potřebuje něco vyhledat – naprosto dostačující.
Tak to vidíš.
Knihovna, jako přístupový bod na net, pokud nemáš mobilní, se zdá být méně praktická, než francouzské nádraží....
Vlakem cestuji sporadicky, ale rozdíl ve vybavenosti a kvalitě nádraží ČD a SNCF je patrný na první pohled.
Vlakem v UK jsem nikdy nejel.
Chjo, samozřejmě to beru z pohledu výletníka co nemá potřebu s sebou na kole tahat tuny HW harampádí které by stejně využil třeba jen jednou za celou cestu. Což ovšem chápu že není tvůj případ a že pro tebe by byla návštěva khihoven za účelem připojení k internetu velmi omezující a nepraktická volba. :-)
Ono nejde o tuny HW, já jsem extremista, bežně by ti měl stačit jeden smartfoun s jednou rychlonabíječkou a máš s sebou celý svět, všechny mapy, průvodce a tak...
Ono to bude zase chvilku trvat, ale za chvilku to budou mít v kapsách všichni, včetně datového připojení...
A to ti bude zase někde k prdu jako v Lake District mě vloni :-)
Ale oni to zahustí, pokryjí, zrychlí, tečou do toho velké prachy a ještě větší prachy to vydělává...
Někde níže píšeš, že tě s kolem vykázali ze zahradní restaurace.
No, já nevím, ale nediv se. Když vidím, jak musíš mít kolo opřené přímo o stoleček... Jistě, na spoustě míst to přejdou mlčením, snad si jen něco v duchu pomyslí, ale představ si, že by to tak dělal každý.
Přeci by se nic nestalo, kdybys kolo opřel někam, kde nepřekáží.
No, přesněji opřel jsem si koleček zvenku, o zábradlí, pochopitelně tak aby nepřekáželo, ale tak bych jo měl u svého stolečku, nebo ještě lépe, pokusil jsem se o to, ale ten člověk byl nerudný, a já po stovce němel chuť se s debilem bavit.
Ta restaurace byla totálně prázdná, tak řeči o tom "kdyby to udělal každý" jsou mentorováním k prdu.
Chtěl jsem se tam najíst, napít, a mít kolo neustále u sebe. Protože se ten člověk choval jako blb, nejen že přišel o kšeft, ale má i první záznam v Google Maps, že tam nedoporučují chodit neboť jsou unfriendly k cyklistům. Podobný záznam mu šoupnu hned i na tripadvisora.
Je-li někde tlačenice, a překážel-li bych tam, s kolem se tam nehrnu, ale tady to byl přesný opak, jen ten člověk byl prostě idiot.
Nejsem debil, který strčí kolo někomu do cesty, to kolo je dost drahý, a ten karbon prej rozbiješ hravě smetákem, tak si přeci na něj dávám bacha, aby mi do něj někdo nemoh strčit nebo o něj zakopnout.... :-)
‘‘Nejsem debil, který strčí kolo někomu do cesty, to kolo je dost drahý, a ten karbon prej rozbiješ hravě smetákem, tak si přeci na něj dávám bacha, aby mi do něj někdo nemoh strčit nebo o něj zakopnout.... :-)‘‘
******************************************
A že sis vybral zrovna takový praktický bicykl :-). Musíš si dávat extra pozor aby ti neupadlo a nerozlomilo se na 3 kousky, ani zamčené ho nemůžeš nechat 20 minut bez dozoru před obchodem, nemáš jinou možnost než ho všude vláčet s sebou – i na koberce hotelových pokojů.
Když je to kolečko tak cenné a choulostivé, neměl bys ho chránit trochu důsledněji? Třeba tak že bys ho celé obmotal bublinami do kterých balíš Pepu na cestu – nic to neváží, když ti spadne na zem bubliny to utlumí, navíc krásně zakryjí všechny ty cirkusové barvy a reklamní potisky, takže případné chmatáky spíš odpudí než aby přitáhlo nevítanou pozornost. :-)
:-)
To je jen nadsázka, nebojím se, že ho zlomím, ale nechat ho ne 20 minut, ale 2 minuty bez dozoru bych se dost bál. Nevím jak na Ostrově, ale ve Frankrajchu když se jim ho nepodaří ukrást, tak ho alespoň odstrojí, a i to osazení Ultegrou na pár tisíc vyjde....
Tak nevozím ani zámek, aby mě náhodou nenapadlo ho někde nechat.
Na pokoji se mnou bydlel i Author i Pepa. Nechat kolo uvázané ve francouzském městě přes nov, znamená fakt minimálně ho najít ráno bez kol, pedálů, sedla, brzd a zůstane na něm jen to,co je přivázané řetězem.
O koberce hotelu se neboj, jednak jim za ně platím, a druhak jim kolo neublíží víc než tvoje botky, nejezdím totiž blátem a kamzičíma stezkama.
Reflexní barva Cannondale je opravdu výrazná, v provozu je to přednost, být nápadný, pro chmatáky opravdu magnet. Žádné reklamní potisky nemám, ani na dresu, ani na kole, pouze značku výrobce.
V hotelech kolo bydlí důstojně a vzhledem k tomu, že prd váží, se s ním dookoje nenadřu jako kdysi s Authorem ověšeným bagáží.
Cestovat nalehko je fakt příjemné, jen to víc leze do peněz a jsi mnohem závislejší na civilizaci, nevezu s sebou ani sousto.
No a kdybys náhodou měl nějaký ten penzion českého typu, kde není ani sada mýdlo, šampón, fén, a mnohdy ani ručník, ani bych se neumyl, nevypral si a neusušil prádlo fénem...
Může takhle zaparkované kolo hotelu ublížit?
Co to je za blbej hotel, že v něm nemají ani luggage room?
Mají, ale nemám sebemenší zájem, aby mi kdokoliv o kolo oprel svůj kufr, kolo, nebo s ním jakkoliv manipuloval. A tomu se větsinou vyhnout nedá a ve Francii bych to tuplem neriskoval.
S Authorem uvítám, když nemusím krám vláčet výtahem, nebo po schodech, s tímhle nemám problém, chytnu těch 8 kilo za rám a cupitám.
S lugagge rooms, popř. Fahrradzimmer mám taky blbou zkušenost, párkrát se mi stalo, že jsem potřeboval vypálit v 6, ale frajer se na recepci dohasí až v 7 a pak mu ještě dlouho trvá, než najde klíč, než pohne prdelí, aby ti kolo vydal, a ta ztráta ráno znamená, že večer pojedeš za tmy (napodzim a najaře jsou trochu kratší dny neí v létě).
Mít kolo u sebe je výhoda.
Kecy o zablácených kanadách jsou zase jen keci, jak fotky dokazují...
Prostě jako vždy při komunikaci s tebou je potřeba připomenout: Jedenkrát zažít je lepší, než 10x číst.
Protože Lanna plácala krávoviny, s tématem, který má napomoci lidem cestovat vlakem po Francii nesouvisející ani omylem, máznul jsem jí.
Na to, aby si brousila svůj tchýnin jazyk, má v jiných tématech prostoru dost, soudím.
Vysvetluji, jak se cestuje osameke na ziletce s kreditkou.
Kolo musis mit furt u sebe, protoze jej potrebujes aby si druhy den mohl dal. Protoze na tom kole je videt, ze se da snadno zpenezit, je lakavejsi koristi pro nicemniky...
Je mi jasne, ze to nepochopis, protoze tvuj denni limit je tak 90, a nejezdis sama.
Tak postaci, kdyz to budes respektovat a nebudes rypakovat.
Jeste neco k SNCF?
No prostě sis vzal na svůj dlouhý osamělý výlet do dálav kolo, smartfouna, tableta, powerbanku a kreditku. Ale nevzal sis zámek na kolo. Takže sis to kolo nemohl zamknout ani na vteřinu. Třeba někam poblíž zahradního stolku tak, abys ho mohl monitorovat a zároveň nepřekáželo, nebo tak, že bys ho mohl přes sklo boulangerie monitorovat než si zakoupíš svůj croissant.
No a tak jsi svůj problém přenesl na okolí:-))
Každopádně buďme rádi, že nejezdíš po světe s drahou a křehkou čtyřmetrovou výškařskou tyčí:-))
Zámek na kolo jsem si nevzal úmyslně, právě proto, abych byl donucen za žádných okolností spustit kolo z dohledu.
Celkem funkční řešení.
To, že ty máš dělat potřebu aféru z toho, že kolo se mnou bydlí na pokoji, nebo že jím jen na venkovních zahrádkách, kde mám kolo poblíž a pod dozorem nic nemění na tom, že takhle se chová většina cyklistů, co nejezdí na plečkách.
Chtít po tobě, abys to chápala, nemohu, máš svoji omezenou kapacitu. Stačí, když to budeš respektovat, protože tebe se to ani v nejmenším netýká.
Tak přestaneme kdákat, a ponecháme téma k tomu, k čemu jsem jej založil.
Tedy k cestování vlakem po Francii s kolem, popřípadě cestování s kolem po Francii obecněji.
K tomu zjevně ani jedna nemáte co dodat, tak už přestaňte prudit.
Děkujil.
Proc ta ‘kdakani’ mazes? Kdo neni na netu 25/8 jako ty nebude vedet kdo, co, a proc se ti tu znelibilo, takze si tu tak akorat zadelavas na dalsi kdaknuti z neznalosti :-(.
Jinak ale myslim ze to delas vskutku velmi chytre - nejdriv prispevky ktere se ti nelibi smazat, a pak na tyto smazane reagovat. :-)
Protože mě to nebaví....
Znepřehlední to základní informace.
Mezi základní informace patří i to, že ve velké většině hotelů, které jsem navštívil, si můžeš vzít kolo s sebou na pokoj, a to i v případě, že mají místnost pro kola určenou. Dělal jsem to i při předchozích cestách z důvodu,že ráno vypálím většinou dřív, než začne fungovat recepce, a tak mít kolo pod zámkem u recepčního je nemožné.
Zároveň, sednout si do zahrádky tak, abys měl kolo u sebe a nepřekážel, je většinou možné, a jako platící zákazník býváš vítán i tak. Kromě toho, že je to bezpečné, je to i praktické, můžeš k brašničkám, nebo rovnou k brašnám.
Jedna tchýně se z toho snaží dělat ukázkový problém mé zhovadilé povahy, protože ví prd, jak to na cestách chodí a to takovým způsobem, že to přerostlo mez mé trpělivosti.
Žádnou informaci, která by komukoliv, kdo jede na kole Francií mohla být užitečná, to fakt nepřináší, snad jen to, že si máš dávat bacha na starénžeby s rozeklaným jazyjem, jak pravil Kleki-Petra ve Vinnetouovi :-)
Nemyslím si:-))
Podobných fotek s kolem narvaným mezi stolky jsem si u tebe všimla už dříve s tvým Authorem. Pepík, ten zas měl stojánek, nemýlím-li se, toho si pravidelně fotíval postaveného naštorc přes chodník nebo ulici.
Všimla jsem si toho, protože to bije do očí. Normálně se s takovým jednáním člověk moc často nesetká:-))
Vždycky naštorc aby za ním bylo vidět to vo fotím, a nikdy v tlačenici, protože by nebylo vidět ani to kolo ani ten objekt, nikdo, kromě tebe s tím nikdy problém neměl.
Jen prudíš.
Možná je to tím, že nevíš co to obnášícestovat sana na kole, a mít na něm pověšeno, vše, co k cestě potřebuješ, možná je to tím, že nevíš, jak i přivázaná kola po chvilce bez dozoru ve Francii vypadají, ale možná fakt je vysíráš.
Myslím si, že je to spíš o tom, jak vnímáš okolí a lidi kolem sebe a co je pro tebe na té cestě důležitější. Zda to, že jsi někde za poznáním a na návštěvě nebo to, že jsi tam sám s kolem.
Osobně si kolo doma do kuchyně ani do ložnice nevozím. Nestavím ho ani naštorc přes chodník. Není důvod. Fotku uděláš i tak, že kolo nenápadně opřeš o klandr, aby překáželo co nejméně, co na tom, že na fotce je vidět jen třeba zadní kolo, přeci tam nejsi s manekýnou a nefotíš nejnovější módní kolekci v exotickém prostředí.
Osobně se domnívám, že jen vysíráš.
Nechci, aby bylo vidět jen zadní kolo, ale MOJE kolo a ...to něco.
Nejde o to vyfotit Eifellovku, tu vyfotilo sposta lidí líp, ale moje kolo a Eifellovku...
Nikoho tím neomezím, protože se jedná jen o vteřiny, a navíc, tam kde je spousta lidí,by se taková fotka nepovedla.
Jinak, a myslím si, že jsem s kolem navštívil restaurací a hotelů trochu víc, jsem nikdy žádný problém neměl.
Možná, kdyby se ti povedlo někdy na kole dojet pod tu Eifellovku, taky bys ho tam fotila. Mě se to letos novedlo, tak tu fotku nemám...
Ale pár dřívějších jo...
Samozřejmě, že vysírám, protože mi to nějak nesedí. Člověk, který si večer na hotelu přepere i svůj látkový kapesníček, aby nebudil pohoršení a nebyl za burana..., člověk, který by mikdy nešel do lesa v kanadách, hrát si na zálesáka...a pak tohle? Klidně vjede s kolem v restauraci málem až do kuchyně:-))
Já věřím, že s tím máš spousty zkušeností, jen se ptám, kolik jiných kol si spolu s tím svým viděl opřených v restauraci o stolek?
Nojono... ještě před pár lety nechávali strejcové u památek pózovat maminu, ale takové fotky už má dneska každej druhej, tak holt potřeba přijít s něčím novým. To by bylo, aby sousedi přece jen nezáviděli!
Dyť mu to přej... ;-)
No, je to tak, každej nedojede do Paříže na kole, každej nepřejede Andorskej kopec, a každej není taková slípka jako ty s Lamou...
Naštěstí
Tak hlavně každej pořád ostatním morálně nekáže a nekecá úplně do všeho, aby poté, co z toho někdo jen zlomeček zkusí zpátky na jeho adresu, nezačal vřeštět o vysírání, rytí a slípkách...
Ale jak říkám, já ti to přeju.
No, k cestování vlakem po Francii s kolem tohle taky moc není, že Ifčo.
Tak co si má člověk pomyslet o někom, kdo neví, nezná problém, nebyl v dané situaci, neporadí ostatním, kde se dopustil chyby, jen kdáká a kdáká krávoviny?
Říkám slípka, i když bych mohl použít mnohem větší zviřátko...
I to je ti přáno samozřejmě.
(Poradit, že kolo naštorc přes chodník parkuje jen... no, nějaké zvířátko si doplň z vlastní slovní zásoby ... si stejně nenecháš, jsou to pro tebe krávoviny a rytí a uvádí tě to do hysterických záchvatů. Tak co s tebou, no...)
Neparkuje, fotí to kolo.
Pár vteřin.
Inu, když chceš chceš psa bít, hůl si vždycky najdeš...
Myslím že v tomto se mýlíš – je celkem běžná praxe ve velkých městech, než bicykl zamčený u zábradlí opustím, vyfouknout zadní kolo, sundat přední kolo a sedlo a tyto vzít s sebou, zvlášť když máš jen 1 zámek. To jsi nevěděl?
Ne, bežně se parkují kola takto:
https://picasaweb.google.com...
Nesundavají se řídítka, brzdy, kola, sedla...
Očesané kolo najdeš až ráno.
Ostatně, pokud nevěříš, zaparkuj své kolo v Pařízi, vlastně kdekoliv, a nech ho tam přes noc :-)
Ne, to mi neříkej! To není možný!
Oni si tam neberou kolo do restaurace?
Ty prostě musíš rejt, že jo.
V Paříži je to s koly tak, že jich tam jezdí strašná spousta, ovšem nikoliv žiletek, ty jsou na dlažbě nebo přejíždění rantlů stejně naprd, ale většinou vraků. Většinou je zamknou k něčemu pevném, jak ukazuje ta galerie.
Galerii vraků taky někde mám, a mohu ujistit každého, že to není "preventivní odstrojení" proti krádeži, ale zcela očesaná kola.
Přes noc nechat kolo kdekoliv stát, a může to být v La Villete stejně jako před Louvrem, znamená hodit si mincí. V případě, že na kole je vidět, že má nějakou cenu, je to jistota, stejně jako nechat takové kolo pár desítek minut před restaurací nebo obchodem.
Oni to Pařížané nemají jednoduché, ve společných prostorách činžáků, chodby, podésty schodišť, kola být nesmí (požární předpis), kolárny nejsou, každý kvadrátní metr je drahý, byty prťavé.
Proto je tak masově oblíben ten sharingovej Vélib.
Silniční cyklistika je ve Francii velmi populární, a vidět v poledne nebo odpoledne zahrádku restaurace obleženou silničkama se skupinkou hodujících mamilů je v létěb běžná záležitost. Pojedí a peleton jede dál.
Jiná věc je večeře, to už je nepřípustné i do běžných restaurací přijít v drezu a to i na zahrádku, prostě jistý bonton se dodržuje.
Prostě je celkem zřetelně rozlišeno, kdo je dopravní cyklista, a kdo je sportovní. Typ našeho cyklouna na horském kole z Modřanské se ve Francii nevyskytuje, převládají silničky.
Pak dálkoplazi s brašnama. Mezi těmi Fanoušové nepřevažují, par jich bývá vidět, ale ne tolik jako v Německu.
V Épernay v hotelu jsem potkal kolegu, Fanouš na žiletce jel z Calais do Marseille, za 5 dní, 1200 km. To je von....
Jo a pak je taky popularni cesta po etapach TDF, jezdi se na ziletkach, zavazadla z hotelu do hotelu prevazi dodavkama...
To jsem viděla už v roce 2002 v Norsku - tam si sebou brali celou přední vidli a sedlo.
Já to zase párkrát živě viděl v Cardiffu, a tohle jsou vážně míněné rady odborníků:
************************************
4. DON’T assume your bike accessories and quick release wheels are safe just because your frame is locked up.
Take your easily removable items with you like lights-which disappear quickly when left in a high traffic area, pumps, quick release wheels, seats, and cyclecomputers.
You want to lock your wheels if they are quick release. Quick releases, which are those little levers that make it easy to remove wheels and seatposts are great if you remove these when you leave your bike. If you don’t, they make it really easy to steal your gear. Consider replacing the quick release on your seatpost with a bolt. Also, think about replacing your quick releases on your wheels with security skewers. These have a unique shape that requires a special key to loosten. This makes it very difficult for a thief to steal them unless they have the key that comes with the set.
To už holt patří k radostem života ve velkých městech :-)
****************************************
https://www.youtube.com/watch?v=6AdugFzCi24
https://www.youtube.com/watch?v=rhPzF-hyC7Q
Pár ukázkových příkladů parkování kola, a nikomu nevadilo...
Ono jde spíš o to, na koho narazíš, a pokud je to nějakej "antipumpička" a má problém, je nejjednodušší způsob řešení, přejít ke konkurenci, která problém nemá...
A dyť já vím, ty antipumpičko:-))
Tam prekážel ten kůň, ne já, nebo mohl někdo pokračovat přímo za mé kolo?
Ty máš nějaké blbé období, nejdřív se divíš, še její Veličenstvo se nevyjadřuje k brexitu, teď si zase pleteš koně s Pepíkem...
A mám pro tebe dalšího koně, to je to vzadu...
Ze Stockholmu :-)
Zastávky ne, ale nádraží (gare) to generalně maji,je to novinka.
Tisknout lístek nemusíš, dokonce ani nemusíš mít připojení na net, jízdenku koupíš a zaplatíš u toho žlutého automatu, co tam nově nainstalovali. Je pravda co píše Palmič, že si jízdenku můžeš vytisknout, ale nemusíš, díky těm automatům.
Pokud máš elektronickou jízdenku, pořízenou tak, jak jsem popsal vloni, letos už ti to nestačí. Musíš k tomu automatu,zadat tam rezervační kód, ono ti to ukáže, jakou jízdenku sis koupil, přesto to po tobě chce kreditku, kterou jsi to zaplatil, zadáš PIN a stroj ti naúčtuje 0.0 eur a napíše, že máš placeno. Pak ri to vytiskne papírovou jízdenku.
A tu musíš před nástupem do vlalu ještě na nádraží znehodnotit, composté.
To je proti loňsku změna.
Jaký je systém knihoven ve Francii nevím, nevím jestli tam je wifi a tiskárna, ale až budu s Caroline zase mluvit, pokusím se to zjistit.
Kdybych potřeboval něco vytisknout, zřejmě bych to vyřešil v hotelu.
Takže, grátis wifi v sladké Francii je:
U McDonaldu, na nádražích SNCF a pak kdekoliv poblíž hotelů řetězce IBIS (je jich pomérně husto). Tam se připojíš jako host, chce to po tobě email.
Kupříkladu v Paříži:
http://next.paris.fr/english/english/how-to...
V Paříži problém není, ale Francie není zdaleka jen Paříž.
Než bych hledal knihovnu nebo nádraží, zřejmě bych si někde sednul na kafe (mimo Paříž od 2 do 4, v Paříži od 4 do 6 éček) a připojil se na wifinu co má skoro každá kavárna nebo bar.
Tyhle veřejné wifiny mají ovšem jeden, nezanedbatelný, problém. Rychlost připojení bývá tragická, a tak hledání třeba vlakového spojení je přes veřejnou wifi utrpení.
Řešení je spíš tohle:
http://www.nakole.cz/diskuse/18774-on-line-v-eu...
V knihovnách problém s rychlostí nebývá. Navíc to má tu výhodu, že nejen tiskárnu ale ani další hardware nepotřebuješ sebou vozit a krmit a udržovat v bdělém stavu. Vše je k dispozici.
Ovšem, samozřejmě záleží na tom, jak to pojmeš. Pokud bydlíš po hotelích a táhneš sebou noťas nebo tablet, nemáš problém. Já si o dovolené vystačím se starým málo žravým mobilem a jen jednou za čas, když je ta potřeba, vyhledám připojení.
Jak si to uděláš, takový to máš:-))
Na dovolenou s sebou táhnu zhruba to, co na každou služební cestu, železo plus lte wifi router, prože mobilní net chytím jen v koupelně v rohu u stropu. Do auta se to vejde v pohodě.
Tiskárnu nikdy.
Tiskárnu v podatatě moc nepoužívám, jednou za měsíc, když tisknu podklady pro vyúčtování DPH.
V hotelích je vždycky nějaký to byznys centrum, kde by se snad dalo připojit i bez vlastního železa na net i tisknout. Bohužel, už jsem to psal, řada hotelových sítí je velmi pomalá, v jistých časech, kdy se připojí všichni, téměr nepoužitelně. Na cestách jsem fakt dost, mnohem více dní než na dovolené, atakuji platinovou věrnostní kartu, kterou získáš, kdyz v hotelích řetězce strávíš po sobě za uplynulých 365 dní 60 nocí. Už jsem jí měl 2x nadosah, dělila mě jen jedna noc, pak se čas posunul, a zase musím ještě 2x... (ona ta karta není tak k ničemu, kromě slušné slevy jsou tam i další benefity jako early check-in, welcome dring pro 2, jako zlatej mám jen pro jednoho :-)). No, a to vždycky a všude se mi nepodaří bydlet v mém řetězci, čili tak 75 nocí jsem v nějakém tom hotelu, tak už mám fakt dost nacvičeno, co potřebuju.
Jinak na kole si vozím jen tablet, mobil a yu wifinu a ověřil jsem si, že vlastně moc víc vozit nepotřebuju.
Nepotřeboval jsem jít do knihovny, abych si koupil lístek na vlak, když mě déšť xahnal ze silnice, a nepotřeboval jsem tiskárnu, abych si jej vytisknul.
Jistě, mohl jsem to tušit, že mě v sobotu dopoledne za Rastattem chytí liják a ze pojedu pres Strasbourg do Nancy, a mohl jsem mít vytištěnou jízdenku už z domova, popřípadě, když mě v tom Rastattu chytil ten liják, poptat se po místní knihovně, vytisknout, a na ty francouzké stroječky hodit finger, ale neudělal jsem to.
Koupil jsem si lístek po netu jako loni, a když přišel průvodčí, bylo my mi vysvětleno, že už není nic jako elektronická jízdenka v mobilu, ale že musím postupovat tak jak jsem popsal.
Tak to posílám dál, aby, kdyby se někdo do podobné situace ve Francii dostal....
V ČR (u ČD) při vnitrostátních cestách stačí koupit jízdenku přes mobilní aplikaci nebo v e-shopu. Pokud máš in-kartu, "nahraje" se ti na ni, jinak stačí ukázat ji na mobilu/tabletu. Když je nejhůř, stačí kód jízdenky, který si necháš poslat SMSkou. A když je opravdu nejhůř, průvodčí by si měl telefonicky ověřit, jestli jsi si jízdenku koupil.
Ano, to vím a cestoval jsem tak. Ukazoval jsem ji v mobilu s tím QR kódem, problémové mají nádražáci ty čtečky, ale dokáže to naťukat kdyžtak tím číslem.
Frantíci na to jdou jinak, zdá se.
Pripadá mi to, že zavedením těch žlutých automatů na výdej jízdenek a toho systému znehodnocování se budou snažit zrušit nebo omezit množství klasických pokladen a tím ušetřit peníze za lidi. On ten žlutej strojek, narozdíl od té paní v kase mluví 4mi jazyky, nechce pauzu na sváču ani dovolenou, nestávkuje....
Taky systém kontrol ve vlaku se mi zdá být volnější, spíše než že vlak má průvodčí, jsou to namátkoví revizoři. Ale to se bude možná lišit podle oblastí. Ono státní dráhy mají své regionální pobočky, dokonce jsem si všimnul, že mají i jiné typy vlaků.
Já udělal chybu hned 2x (jel jsem 2x) a to v tom, že jsem koupil lístek jako u nás, a myslel si, že to bude stačit. Bylo se mnou zacházeno laskavě a schovívavě. Podruhé jsem lístek koupil, vytisknul ve strojku, ale od samé radosti, že jsem to dokázal, jsem neznehodnotil. Choval se ke mě hnusně, vyhrožoval, vyhrožoval pokutou, tak jsem se stáh do ulity "je suis étranger avec vélo" a tvářil se, že nerozumím.
Tak mě chvilku nadával a pak zuřivě procvakal ten lístek a nechal mě bejt.
… ale jsou i vlaky, kde žádný zvlážtní prostor pro kolo není, takže vysadíte kolo do libovolného, trochu volnějšího vagonu, a intenzivně překážíte všem ostatním v uličce či v prostoru dveří. Hodí se proto nacvičit slůvka “éxcuse moi” popř. “je suis désolé” protože šance, abyste někomu neudělali mírné příkoří je zanedbatelná.
**************************************
Ovsem pokud ani v jednom z vagonu zadny na kola vyhrazeny prostor neni, potom hadam neni ani mozne na tento spoj si misto na kolo zarezervovat. A paklize je vlak hodne plny a jeste k tomu treba se spoustou kufru, potom jakykoliv pruvodci kteremu se to ze tam prekazis nebude (pravem) libit, tak te taky muze z toho vlaku na pristi stanici vykazat, nemam pravdu?
Stejne tak pokud nemas rezervaci a ve vlaku uz jsou vsechna na kola vyhrazena mista obsazena zarezervovanymi bicykly.
Alespon takto to funguje tady v UK.