Konečně je to tu.
Odjíždím z Florence do Janova, kolo v podpalubí, nevídané zpoždění odjezdu asi 30 minut.
Měj na paměti, že moře musíš mít na levé straně. (Na té straně řidítek, co máš zrcátko)
:-)
Já vím, asi 1100 kiláků....
Jinak první nová zkušenost, tedy pro mě.
Řidič autobusu mezi příznivce "pumpiček" evidentně nepatří, nejdřív mudroval, že kolo nemám složeno, ale podařilo se mi ho přesvědčit, že složené je, tak aby splňovalo podmínky přepravního řádu, tak si na mě smlsnul tím, že mi jednu ortliebku naúčtoval jako zavazadlo navíc a ztáhnul mě na fleku o 300 Kč.
Ty brašny jsou proti kufrům prťavé, ale jsou dvě, vtomto byl řád na jeho straně.
Takže do autobusu SA zásadně dát obě brašny do jednoho pytle, zavázat na uzlík, a má po žížalkách, žádných 300za extra zavazadlo.
Dále bych vážně doporučoval kromě otočení řídítek a sklopení rohů i odšroubovat šlapky a sundat sedlo, před zabalením do těch bublin.
Pak se podaří zpacifikovat i šoféra cyklobijce.
Už ti nebudu věřit, moře na straně zrcátka a něco se stejně pokazilo, těch schodů byla celá kaskáda, ale stálo to za to ponošení...
No tohle mne vždycky dostávalo. Konec města, vpředu skalnatý mys až do nebe. Pěší promenáda podél moře, značení žádný, ale navazuje to za rohem nebo to za rohem skončí? A silnice pro auta serpentinama do kopců přes ten mys. Jednou jsem se z takové promenády kus vracel a potom už jsem volil silnici, pokud jsem neviděl značení. Protože nebyl čas to zkoumat, potřeboval jsem jet.
Vytáhnu tablet, kouknu na google, vine se to podél pobřeží, končí to na silnici.
Jenomže z tabletu nevyčtu, že se to na silnici napojuje kaskádou schodišť, tak chvilku jedu, chvilku vedu, protože spousta chodců.
V Monaku jsem se zamotal, sjedu do přístavu, chystám se držet se vody, a najednou spousta zábran, chystají tam nějaký ty závody, tak zase zpátky na kopec, a tam zase bloudím, nsvigace mě vede do těch uzavírek nebo na dálnice, pěkně jsem se vyřádil.
Zítra jedu na Saint Tropez, ty jsi to frčel až do Saint Raphael, čeká mě na tom úseku nějaká zrada?
Vidím, že navzdory technice, opravdovou představu o tom co je "rovina podél moře" získám až praxí...
Zkus se dívat i na openstreet mapy, tam se schodiště kreslí. Samozřejmě záleží na tom, jestli to někdo namaloval. Ale třeba v Německu to začíná fungovat dost dobře. Někdy až moc, jsou místa, kde je namalovaná každá lavička v parku, to je pak dost nepřehledné.
Pod Nice už bylo klidněji, začala červená hlína i útesy. Viděl jsem tam tohle a znám to z fotek z časopisů o architektuře, ale nevím co to je a čí projekt. Nejel jsem přímo kolem, jenom fotil z dálky. A ten obdivuhodnej stroj budeš míjet, pokud pojedeš po silnici. Naproti stroji jsem koupil dvoudecku bílého vínečka v takové skleničce, bylo to zavíčkovaný alu folií jako jogurt. Tu jsem si přivezl až domů, je lehoučká (skleničku, vínečko jsem večer vypil).
Koukal jsem v outdoorovém obchodě v Drážďanech, že tam měly takhle různá vína v malých obalech. Tak jsem přemýšlel, kdo to pije. A teď to vím, básníci.
Zkus také někdy nepoužívat žádnou mapu, ani E-vůdce (pak moc bloudíš), ale obyčejný čuch. Najedné straně už vůdce máš (moře). Je jasné, že cesta neoznačená nějakým symbolem kola jistá nebude - schody skály atd. s tím musíš počítat. Projel jsem tam ale dvě pěkné cyklostezky - u San Rema a za Saint Tropez, obě po zrušených železnicích. Ale asi píšu pozdě, určitě to už máš za sebou.
Ty jo, to je úžasný! Existuje někde nějaké info, jak dlouhá je tahle železniční "dálnice", resp. odkud a kam vede?
Peggy, není to dálnice a není to kompletní. Jel jsem po tom z Janova do Savony. Jsou to kousky, úseky, krasné ale po 8 km v ráji tě nemilosrdně hodí na frekventovanou vozovku, vzpoměl jsem si právě na Tebe, že trasu Rivierou bych Ti s děckama s klidným svědomím nemohl doporucit.
Je to dělané spíš na to, bydlet v nějakém letovisku a jezdit na výlety, než na putování.
Na to je lepší tady ten Langeduoc Rousillon, než Riviera.
Stezka vede od Ospedaletti pře Sam Remo až do San Lorenzo al Mare, asi 15 km. Italové totiž hlavní trať hodili do tunelu i s nádražími.
I cyklostezka vede v dlouhých tunelech.
Jo, Karle, 15, ale pak tě to vyvrhne do silnice a s děckama jsi v pěknym průšvihu, 15, 20, nebo 25 mezi Nice a Cannes, a pak zase pár kiláků v drsnějším provozu, Francouzi na to mají koule. :-)
Než se dostaneš na pár úseků té "železniční" projedes ss pár kilometrů po SS1, mě to nevadí, ale varuji před iluzí, které ty obrázky mohou navodit.
Takhle Rivieru neprojedete. Je to tak 50/50, chvílemi ideál, chvílemi masakr, pro ty, co se bojí aut.
S dětma za mě ne.
Měl jsem to stejně jako píše Jindra, kusy po stezce, kusy po silnici v plném provozu. Jenže já stezky ztrácím běžně i tam kde jsou, pokud vedou jinou logikou a třeba zbytečně kličkují. Tak jsem si nebyl jistej jestli je úplně průběžná nebo ne.
Přesně, Jindro, díky že na mě myslíš :-)))
Já jsem riviéru kdysi jela, myslím rok 2000, od St. Tropez po Genovu, tenkrát s jednou partou... Moc se mi to líbilo, ale aut strašně. Sice se jezdilo pomalu, ale v podstatě furt mezi auty. Kvůli děckám (moře) bych tam klidně jela znovu, pokud by tam byla nějaká delší stezka, pár km nemá cenu, škoda. Ale vypadá to náramně, to zase jo!
Prosím Tě to spíš kde? V těch taškách máš stan a spacák? Promiň, že se tak ptám.
Po hotelých, ve Francii muj retezec Accor, ve Spanelsku pres booking.com.
A vcera na lodi.
Spacak by se hodil, tihle jizani davaji jen prosteradlo a na nej kousavou deku
Pořiď si tohle:
http://www.sirjoseph.cz/cz/produkty/spaci-pytle...
Malý objem, půl kila váhy. Teď jsem v něm spal o víkendu ve stanu. Když je k ránu teplota těsně nad nulou, tak už je to nic moc, ale jinak je fakt dobrý.
Já zakufroval v Monaku, protože tam zavřeli silnice kvůli chystaní toho závodu a inatinkt drž se moře mě dostal na ty shody (po pěr kilometrech skvělé vyhlídky, nelituji.
Jinak to funguje jak zamlada, drz se moře, řeky, kanálu, mám čas, tak jedu jak si myslím, že dobře.
Ovšem pod Montpellierem insrinkt nepomůže, je to oblast s lagunama, jezery, mebo jak se tomu co nazývají Étang říká. Rovina, nerozhlédneš se, cest mnoho a ještě víc z nich slepých. Vloni jsem jel podle přesně natrasovaného, letos jsem imrovizoval na místě, a tak si zajel fest, ale času habaděj, tak se nic neděje.
Ale bez mapy, jen s instinktem, se to dá projet jedině po silnici. Ne po těch stezkých mezi kanály.
Tak pozdravuj severoafričany :-)
Jseš jak moje matka, do této části nepřiplouvají, ten konec italské boty je pro ně lodí o dost blíž :-)
To je v poho. Důležité je se hodně mazat vysokým UV faktorem. Aby si tě nespletli s vyznavačem Inču-čuny.
Jo, a nevyhazuj jízdenku. Mohla by se hodit, jako důkaz, že přijíždíš s mírem ze severu.
To víš, na štemply v pasu se už dnes moc nehraje.
Ať ti to jede a vítr do zad!
V Janově na čas, liják. V podloubí sestavím kolo, obléknu atombordel, a vyrážím na trasu. Bikemap říká pohoda, Google říká projedeš, MapMyRide taky souhlasí, v reálu na dilnici podél přístavu vrata se zámkem a šlus.
Řídit se navigací Sygic kroužím tam doteď v jednosměrkách, tak chvílku jedu, chvilku vedu v protisměru, staré město, pěší zóna a hnusná výpadovka SS1. Chytám páteční dopravní špičku, tak trochu magistrála. Po asi 20 kilácích se zlá, že mám Janov za sebou, zrcátko směrem k moři, nacházím Básníkovu cyklo/pěšo stezku.
Přestalo pršet zato začalo fest foukat.
Pokusil jsem se ten vítr vyfotit.
16 hodin v buse mě dalo asi víc zabrat, než to kolo. Ve Francii snad bude líp, alespoň rosničky ukazují.
Ty NEMÁŠ prápor?
Jak to, že nezažíváš hokejové šílenství? Jsi ty vůbec Čech?
Mám jen takové malé, skromné a nenápadné CZ na zadním blatníku, věren tradici "Buďme Češi, ale nemusí to každej vědět".
Jsem šťastný, že jsem tomu unikl, bo "každý správný Čech ví" že v naší hokejové obci, na ledě, trénovali nedávno "naši hoši" což Pod Ledem vyvolalo hromadný a kolektivní orgasmus, a živě si dovedu představit, co se tam fělo včera a bude dít be dnech následujících. Hokej, fotbal, ani TDF nebo Giro neprožívám a nesleduji.
Rezignoval jsem na dnešní baltské počasí ligurské riviery, nasedl v Savoně na Treni a za 9.8Eur vzal Treni kousek před hranice sladké Francie do města jménem Ventimiglia, odkud zhruba za hodinu konečně nasednu.
Zdá se, že předpověď nekecá, čím blíže k Francii, tím méně oblačnosti, déšť ustal, mohl by být krásný den.
Nejedu sám, dvě hodinky ve vlaku, zakoupení lístku, nástup do vlaku a soužití s italskými mtb-kisty je na scénář dobré francouzsko italské komedie, nebo alespoňna samostatný článeček, a to ještě netuším, co se přihodí při vystupování...
Dobře jsem udělal, protože místo 170 jsem jel jen 60, a neztrhnul se hned první den. Ujel jsem té slotě do ráje vlakem.
Fotky z jednoho místa, za mnou ty mračna, to je Itálie a druhý obrázek je co vidím, zády k Italům. Město Menton
To je Petrova finta, pomoci si vláčkem, když je zle.
Googlil jsem fest jak to chodí na italských regionálních tratích, sepíšu poznatky do nějakého blogu.
Faktem je, že pomoci si 100 km za 9.80Eur i s bicikletta, je raketa (s ohledem co to tu stojí).
Podobné to je i ve Francii, regionální vlaky berou kola grátis, jestli bude hnusně, nebo budu utahanej, vyzkouším to taky.
Letos, narozdíl od loňska, jsem fakt na výletě a nehodlám se pachtit ani trochu malinko.
Ještě Anglická promenáda v Nice, takhle 8km :-)
Strčil jsi alespoň palec do toho hnusnýho moře?
Ani náhodou, ani se k tomu nechystám.
Ale připomenul si mi něco jiného. Dojet na kole k tomu moři, je úplně jiný pocit, než se tam nechay dovézt autobusem. Vloni jsem byl vysloveně nadšený jak malý kluk, letos mě moře tak nevzalo. Je to neuvěřitelná krása, třeba na té pěšině nad útesy, to suchozemce nadchne vždycky, ale ten pocit "dojel jsem k němu" stojí za těch pár dnů pachtění mnohonásobně.
Poznás brzy sám.
Tady ta část pobřeží, je fakt strašně hogofogo. Ty vily nad Monakem jsou spíše zámky, okázalý luxus, jsem rád, že jsem to viděl, ale už sem nepojedu.
Tam kolem Sète je to, jak bych to řekl, no tak lidštější, civilnější, nenafoukaný.
Jindro, ty si vyslovene provokatér! A berieš to po pobreží? Nice, Antibes ...Marseille? Závidím to počasie. A tiež zatiaľ málo ľudí. Anglická vypadá prázdna. Tak prajem kilometre bez nehody, pekné počasie a veĺa zážitkov. Bon voyage!
Nice - Promenade des Anglais: https://youtu.be/SAHDwQLeACU
No to je masakr, z těch lidí by mi asi brzy jeblo :-)
Nemáš šanci se kochat, neustále ve střehu. Příště s sebou zabal nafukovací kajak. Zrovna včera jsem jel z Tesca kousek po cyklostezce v Čelákovicích a pod vousy jsem si bručel, že tohle není cyklostezka, ale stezka pro blbce.
Lávka za čtyřicet miliónů a chodci z ní pro cyklisty úplně zdarma udělali adrenalinovou záležitost :-)
Masaker? Neblázni, to je Nice. A predstav si vysokú sezonu, júl, august. Boli sme tam minulé leto. Ale keď si odmyslíš ten počet ľudí, je tam jednoducho krásne.
Já vím, navíc některé lidi si ani odmýšlet nemusím, neboť jsou také krásní.
Jen je trochu problém mezi nimi najet potřebný počet kilometrů :-)
Tady je to přelidněné, tohle je fakt klídek.
Moc si nevybereš, auta, kola, bruslaři, nejlepší je to ráno, to spí a je volni
Třeba v Cannes, dneska
Jaký masakr?
Když ti nejeblo v Čelákovicích, mohl bys předváděné brát jako nervové sanatorium
8-)
Po cyklostezce jedou cyklisti, jen tu a tam jde nějaký chodec po dělicí čáře, jen jeden (dobře-li počítám) inlajnista, žádné dětské kočárky (nejlépe dva vedle sebe, aby si matky mohly povídat), žádní volně pobíhající psi (s páníčky na vodítkách) ...
Cyklisti jedou ukázněně vpravo, žádné "prasení", co bys, prosím tě, ještě chtěl?
(jinde tvrdíš, že jsi trochu autista, ale nejsi spíš trochu neurotik?)
8-D
Neurotik taky 8-) dneska jsem jel pro jistotu po normální silnici, abych si to v klidu užil, takže jsem posledních dvacet kiláků řídil jednou rukou a v druhé vezl dolámané káně. Docela velkej pták, kurevsky ostré drápy, ale má nádherné oči, už je v útulku. Prý už asi nikdy létat nebude, říkal ten pán co si pro něj přijel.
Severní Itálie, hlavně ta kapsa pod Alpami, je v tuto dobu nejmokřejším místem v Evropě, zažito na vlastní kůži. Proto v Pádské nížině v okolí Milána a Turína pěstují rýži, která tu jarní vodu tolik potřebuje.
Četník nased do káry a zdrhnul,
Ošvindloval jsem to a zkrátil si cestu o 20 kiláků "zelenou lodí" ze Saint Maxime do Saint Tropezb(10e i s kolem) a dobře jsem udělal.
Až sem to bylo tu a tam kopeček, mezi Saint atropez a Le Lavandou jsou už regulérní hory. Ale zase míň aut, turistů a žádné butique, Provence, a to za tu trohu špeku stojí
A máš alespoň "povinnou" fotku před četnickou stanicí ?
Ne, tu jsem neudělal :-)
Věděl jsem, že budeš smutnej...
Mám video starcova downhillu, ale bude se to přes ty tenký drátky (asi, nevím proč je to tak líný) nahrávat zase celou noc.
Přestaň už švindlovat, ve Španělsku tě čekají žhavé třicítky :-)
Nezávodím, jsem na dovolené, jen tak se vezu.
Ne, že by Básnikovi snídaně nebyly romanrické, ale tohle nakonec taky není bez půvabu, no ne?
Razím na Marseille.
Že se pratátovi Čechovi zalíbil ausgerechnet ten kopec, tady by se taky dalo žít :-)
I já takto posnídal, ale jen jednou po tom noclehu v jachetním přístavu za oleandrama. Důvodem bylo, že jsem v restauraci na pláži nabíjel mobil a foťák, byli docela ochotní tak se z kafíčka stala snídaně a nízkonákladový způsob cestování zase utrpěl. Ale bylo to moc fajn. :-)
ale když se člověk dostane nahoru, zažije pak downhill starce: https://youtu.be/xs2Chx-MGD4
Hele starče a brzdové špalky měníš po každém podobném sjezdu nebo ti vydrží i dva kopce ? :-))
Po větru a z kopce musí být velká dřina to takhle šlajfovat, ale podobné kochání okolím zrovna teď ti docela závidím :-)
No jo, downhill starce, už je to tady...
Před třema rokama by se tady do krve serval, že pro pohyb na kole naprosto nutně potřebuje elektromotor, protože jinak nikam nedojede :-))
Při zmínce o terénu a sjezdech nám sáhodlouze vysvětluje a skálopevně tvrdí, že z kopce ani náááhodou.
Takže když vezmu paralelu, tak příští rok můžeme očekávat nadšený report z černých sjezdovek a podrobný návod, jak se jezdí pověstné "schody"...
https://www.youtube.com/watch?v=X1feruC3Yq0
Rondo, tem motor jsem potřeboval jako berličku, neveřil jsem, že bych mohl jezdit jak zamlada, tak jsem musel pochopit, že to nejede motor ale já :-)
Terén fakt ne. Na to nemám postřeh a rychle reakce, zabil bych se na prvním hrbolu, proto taky nelyžuju.
Ani z těch kopců na asfaltu to nepustím, jak tam mám nad 45 bojím se, tak raději se kolíbám s "Il etait une fois", francouzským popíkem 70tých.
Jak jsem opustil to Azurové pobřeži plné nabobů, luxusu a čumilů na luxus, je to nádhera. To jeden downhill neukáže, navíc ta Trubka strašně dokurví kvalitu. Oni to rozmlžujou aby nebyly poznat xichty a spzetky a zkurví tak i vševhno ostatní.
Kdepak, je to silničář, naučí se hákovat (Olkyč hadr): https://youtu.be/iO7_Fq56g2c
To by ale byl ve Španělsku už zítra dopoledne :-)
Nebo šutřík, díra, trocha oleje, a křížek u silnice.
A neuslyším muziku, když jsem se tak pracně dostal nahoru,nesjedu to šusem
Jen nech na hlavě.
Z pozice náhodného pozorovatele (a posluchače muziky) to musel být skvělý zážitek. Něco jako reklama na cirkus Humberto: "Vážení občané! Přijela k vám pouť! Přijďte se podívat! Předvedeme Vám naši hadí ženu a přidáme i medvěda na jednokolce!"
Jen příště těm Frantům pusť něco pěkně od české podlahy:-))
https://www.youtube.com/watch?v=pWw2RcqGtsA
Náhodný posluchač slyší prd, on je ten reproduktorek hned vedle té kamerky, tak to působí jako tlampač, když jedu rychleji, slyším prd já, i ti okolo.
Na těch smíšených stezkách, kde chodí pěšáci, hlasitá muzika funguje dobře, jede se pomaleji, a prostě ti co jsou zády slyší, že se něco blíží.
No, naši profesionálni bojovníci za cyklosvět raději rozdávají sluchátka, tedy jdou naprosto v protisměru k bezpečnosti cyklistů i chodců, než jdu já. Asi proto nemám pomníček, jako ten otec-zakladatel...
Běž do prdele, šmejde. Pup žádný sluchátka neměl, tak si ho neber do nevymáchaný tlamy.
Moh bych tě smáznout, ale nechám to tak, ať si i ostatní užijou tvé laskavosti.
Tebe i ostatní zdravím z Aigues-Mortes
Mohl, ale pokud bys nesmazal i svůj příspěvek, ta by to k ničemu nebylo. Mám zálohu (není obtížné odhadnout co by mohl někdo chtít smazat), takže by to akorát vedlo k utopení tématu ve sračkách.
Jak se tomu vyhnout je všem jasné. Jen se toho držet.
Já to posílám rovnou do cloudu, co se tahat s datama, že jo.
Áť to s tebou nesekne :-)
Já to posílám rovnou do cloudu, co se tahat s datama, že jo.
Áť to s tebou nesekne :-)
Ty pomníček máš. Neměl bys to brát na lehkou váhu. Vždyť se k němu jezdíš pravidelně modlit.
Kdo by si byl pomyslel.....
(dnes možná těch belgických trochu více, že?)
Modlit se? To ne, kontroluji a monitoruji kvaliru pokovení, dávám mu ještě tak 2 zimi a sloupne se to.
A little French song: https://youtu.be/e2DXNBn1A84
A takhle je to všude, a voni furt prej Kodaň :-)
I u nás se občas pár kilometrů něčeho podobného vyskytne, jen musí člověk přece jen víc hledat, ale lepší se to :-)
Tady je toho celkem dost, ale, je tu velké ALE. Není to propojené, značené vůbec, a tak po 8 kilacích "jako ve snu" tě nekompromisně vrhnou do velmi hustého provozu, víkendová magistrála hadr, a po pár kilácích zase naprosto dokonalé řešení.
S jistotou mohu potvrdit, že to co je v cykloverzi google maps značeno jako cyklotrasa (tmavá zelená), vypadá ve Francii nějak takhle.
Ale na výlet s dětma, tedy ta cesta podél pobřeží fakt není. A to sezóna pořádně nezačala.
Vopatrně s tou cyklistikou, ať nedopadneš jak Rasmussen.
Začínám se mu podobat :-)
Tohle je Vincentuv most u Arles (je na Via Rhona)
Náhodou máš správnou aerodynamickou postavu :-)
I z hlediska spotřeby energie je koule ideální tvar, taky na tom intenzivně makám, když už jsem teda v cíli...
To vypadá jak když sedíš na invalidním vozíku :-D
Taky jsem si toho všimnul, to je můj oř, v pozadí, odložil jsem brašny a jel zkontrolovat Arles, jestli uz věší praporky.
Mám toho dost, i když jedu jen kousíčky a jako šnek. Ale konečně jsem z mumraje venku, tady je poklidno, milá servírka co se mě směje (nebo se směje mé francoužštině?), a koukám na dva tisíce let starej barák. Dám si ještě jedno (belgický točený Jupiler) a budu přemýšlet o tom, že bych asi, jako Barbar z Germanie, před lety skončil někde uvnitř té arény, a ne že se tu budu prohánět na velocipédu sem a tam, nahoru a dolu.
A taky myslím na Vincenta a to zvláštní provencálské světlo, co ho fascinovalo, začínám ho vidět a tak radši popojedu, aby mě nenapadlo si fiknout ucho.
Hele, co tě zaujalo na těch dvou dvojicích postarších lidí. Se občas zvedni, ne. Vincent by se zvedl a ten starej barák nafotil, jak se sluší a patří:-))
Fotek mám mraky, neboj dal jaem si záležet, tohle je focené tím krámem k mobilu, co s ním točím ta videa z řídítek, nebo umístěné na stativek dělám selfies.
A na té fotce je vlastně skoro přesně, co jsem viděl od toho stolečku.
Teď pro změnu vidím tohle (ale budu muset vstát a pohnout se, ještě asi 50, tak mi vyprávěj něco o vstávání :-)
Do těchto míst jezdím v době, kdy to tam vypadá následovně:
Zrovna nedávno před třemi měsíci. Počasí nádherné.
To jsi trochu jinde, já se letos držel břehu.
Teď tu je něco, čemu se u nás říká teplé léto.
Ahoj,
nectu vse, mozna jsi to psal, ale zeptam se, jak je to dole ted s pocasim, da se tam koupat a valet u more na plazi?
Teď tu je letní teplo, kolem 25 ve stínu, odpoledne. Převážně jasno, oběas nějaký mráček. Na Azurovém pobřeží foukal poměrně silný vítr od moře,tedy z jihu, u ústí Rhony a dál pak zase čerstvý severák, ne snad přímo mistral, ale foukalo. Kolem města Montpellier a dál zase převládají západní větry.
Proč píšu o těch větrech.
Jsou totiž pro pohodu na koupání zásadní, jsou chladné a tak člověk nemá ten pocit letního vedra. Lidé se plážuji, povalují v plavkách, aleve vodě jsem nikoho neviděl.
Rekreační objekty a zařízení jsou často ještě zavřená, v některých oblastech je to jako by se projíždělo čtvrtí duchů.
Teď přehoupnu ten kopec, a uvidím, jak je tomu v Katalánsku.
Tady je velmi ranná předsezóna, za mě na koupání nikoliv.
Tohle je letovisko Grande Motte jižně od Montpellier
Tak tady jsou. V místě, kde je přechod, je mezi horama takové úžlabí, takže ne přes vrcholek jako v Andoře, ale hezky průsmykem. Nejvyšší bod je odsud asi tak 20 km.
Silnice občas 4 pruhy, občas 2, silný provoz, alr protože je svátek, žádné náklaďáky. Široká krajnice.
Tady dole je 25 stupňů
Jakožto cyklista jsi na této silně frekventované silnici sám, nebo se tam běžně pohybují i jiní blázni - třeba místní cyklisté?
Francie je cyklozemě, tedy silničkářů. Míjejí mě často, s pozdravem "salut" nebo "bonjour". V protisměru taky jezdí, ale ti se nezdraví, jak jsem postřehnul.
Proto se s cyklisty počítá i na té frekventované, používají tuhle značku. Přes Pyreneje tolik přejezdů zase není, tak se musíme vyskládat na tu silnici všichni.
To mají už i ve Slovinsku, třeba ve stoupání na průsmyk Vršič.
To je dobrá značka, přimlouval bych se za její implementaci leckde i u nás. Lepší než ty malůvky na asfaltu, co se do dvou let umejou.
Občas šoférům připomenout, že když tě lízá pravým zrcátkem, že to není nic moc extra.
ty jo tomu říkám pokrok odstup 8 km proti frantickým 1,5m to bych si dal jako cyklista líbit. ;-)
Značka dává jasně najevo,že jde o zábradlí, takže na kanapíčku si raděj hlídej zrcátka.
to je dobrá rada :-) myslíš že se tam tak krade?
To taky, ale spíš aby ti ho neurazila neurazila nějaká krasojezdkyně nebo král silnic v kamionu.
To jo, ziletek tu jezdi mraky, a ridici jsou ohleduplni, ani cykliste a ani ridici se navzajem nestresuji, coz je pozitivni. Cykliste se mezi sebou vetsinou zdravi (skoro jak blby mi s tim prijdou) obzvlast pokud se potkaji na stejnem typu kola, takze na cestaku me zdravi lide s kolem ovesenym brasnama, na horaku VTTiste, a ziletkare jeste velmi casto zdravi troubenim protijedouci auta, ale to neznamena, ze za rohem cekaji fizlove s nejakym typem buzerovani (coz se tu nastesti moc nevede na rozdil od Cech), ale ze vam drzi palce a fandi. Aspon tady u nas na severu to tak je ale odhaduju, ze to bude univerzalni v cele zemi.
Máš pravdu, občas na mě někdo zatroubil prostě na pozdrav, tady v Katalansku taky.
Jen na tom přechodu Le Perthus - La Jonquera jsem cítil, že mě občas někdo nefandí, nedivím se, oni poskakují v koloně do kopce, a bicyklista je rychlejší, to může naprdnout
My s brašnama na sebe máváme, zdravime se, a občas pokecáme. To dá rozum.
Jenže my nejsme cyklisté (viz Brahma) :-)
Není nás moc, v tuhle roční dobu.
Ano, my s brašnama jsme trochu rodina, proti těm s pružinama na vidlicích i pod zadkem,nebo tem na žiletkách.
Ale bratránci na žiletkách jsou taky přátelští, mtb jsem naposled viděl v Italii.
To bude česká specialita, oháknout se jak do hor, odpružená kola, helmy, brejle, rukavice, a vyrazit na Modřanskou ;-)
Ty jsi kde, v té Francii?
Dobrá online reportáž;)
Jinak s tím oháknutím do hor.. hodně jich tu potkávám co jezdí jen po silnicích a cyklostezkách, čisťoučcích jak kolo, tak sebe a tváří se drsně:)) Já kdysi jezdil taky na horském, ale i když jsem v suchu vyrazil do terénu, bylo prostě poznat, že to kolo v terénu bylo. Pak už mě nebavilo se drncat po hrbolech a chtěl jsem si cestu užít, tak jsem začal jezdit více po silnicích a to mě bavilo čím dál víc, až jsem nakonec v terénu přestal jezdit uplně a kolo jsem vyměnil za trekové a jsem naprosto spokojen.
Ale jinak helmu kvůli bezpečnosti používám pořád, brýle taky-kvůli buď sluníčku a především hmyzu-muškám a rukavice i krátké taky-otlaky, spocené ruce, líp se drží řídítka..jen jsou naprd kvůli opálení, to pak vypadá divně:)
A už to mám za sebou, s přejezdem Andorry se to nedá srovnat, vlastně celé je to takový 5-6 km dlouhý koupec, začíná kousek za Le Boulou a končí v Le Perthus, žádné velké sklony, obyčejný kopec. Poslední 2-3 km podjíždím souvislou kolonu aut, kolo je malinko rychlejší než ti co poskakují v koloně. V létě to bude spíše horší.
Ale v stoupání je napravo vyhrazený pruh, jen občas tam nějaká slípka strká pravé kolo, takže se potkají zrcátka. Tě pak za laskavost poděkuješ po jejich "merde" (čti mérd) příšté ti už zrcátko nechá na pokoji.
V Le Perthus je to horší, napravo není místo, je tam choník plný lidí, musíš prostředkem, je tam tak metr místa. Popojíždějí krokem, tak se to dá, občas, je to ale o chlup. Za hranicí na katalánské straně už široká silnice a downhill starce.
Jel jsi také kolem plameňáků v lagunách jižně od Narbonne? Nebo prašnou cyklostezkou do Port la Nouvelle.
Jel jsem kolem plameňáků u Pálavas-les-Flots na Étang de l'Arnei,
Ale byli mrchy daleko, viděl jsem prd.
Ty tvoje bych tak jako tak neviděl, protože jsem to měl naplánované po silnici Béziers, Narbonne, Perpignan.
Ale stala se mi taková škaredá věc, otekly mi klouby na nohách, nevím jestli se se o mě zase pokouší dna, nebo je to z toho, že jsem pomérně hodně chodil v těch cyklobotách, usoudil jsem, že 140 ze Sète do Perpignan by mě zničilo, tak jsem koupil sandálky a mazal na vlak.
Pomocí diclofenacu, masti i prášků jsem zahnal bolest, allopurinolem ředím krev kvůli té kyselině močové co způsobuje dnu, jsem teď ve stadiu že obuju cykloboty, jezdit můžu, ale chodit ne, pajdám jak invalida.
Ten kopec jsem přejel, z loňska jsem měl před Pyrenejema respekt, ale přes tu Jonqueru to byla sranda.
Zítra jedu z kopce do Pálamos (cca 80), pak Lloret a Barcelona a to jsem v cíli. Když by bylo nejhůř, dám to v sandálkách, ale jak ty haxny pozoruju a mažu, mám pocit, že to dnová ataka nebude, a byla-li, zvládnul jsem to, protože otoky ustupují.
No, mám zase novou zkušenost, už vím, jak koupit po netu jízdenku na vlak i s kolem, a jak se s ním ve Frankrajchu cestuje, to se může hodit, protože já se tam vrátím :-)
Já už mám letos najeto 1800km!
Nebudeme si nic nalhávat, momentálně se mi jeví jako zcela reálné, že jsem schopen dojet během čtyř měsíců na zimním kole až do La Jonquery. Bez bagáže :-)
Dneska jsem dojel z Jonquery do Palamos, na chlup 80, všechno státovka, široká krajnice, nízký provoz, protože sobota. Hladký asfalt, proti frantíkům.
Je tu teplo, slunce pere o rána, léto.
Dozrává obilí. Takhle Španělsko neznám, zelené, kvetoucí, znám je vyprahlé na troud.
Stejně o tebe mám obavu, jestlibudou ty 35-40ky, až pojedeš, bude tě to smažit neúprosně.
Nech si na španělskou část cesty rezervu, asi pojedeš jen po ránu.
Jinak je jisté, že to dáš, fakt jsem byl překvapenej, že se žádné hory vlastně nekonaly. Pro tebe tak poslední kopce co stojí za řeč skončí ve Švábsku.
Já mám najeto asi 4, a bylo mi to prd platný, že natrénováno, když mě odešly kotníky a palce, trest za poflakování se a procházky. Teď už to dostrkám třeba vocasem, jak se říká Pod ledem.
Jinak pozor, jsem v Katalánsku, neplést si to ze Španělskem, aby na to nikdo nezapomenul, je tu všudw vlajek jak o státnim svatku
Katalánská vlajka mi od loňské dovolené vlaje v ložnici, jsem zarytý separatista, už bych bez ní neusnul.
V Calelle postavili na pláži óbr-stan, cosi tam na tebe chystají. Nejspíš tě chtějí důstojně přivítat, tak se tvař ctnostně a mluv spisovně.
http://88.26.178.142:4343/
Od chvíle, kdy jsem prvně spatřil Řeka Varufakise, je mi jasné, že mám řecké geny - na vedro jsem tedy adaptovanej už od přirození.
Na jarní Španělsko a downhill starce mám ještě pár let času. Snad..
Z Calella podám report, zítra jsem v Lloret, 45, to si snad nechám ty sandálky...
Mám taky teplo rád, teď je to přesně akorát na kolo (pro mě)
Nemohu si na Katalánce stěžovat, mluví se mnou Kastlilsky a nemají problém, ale je to trochu extrém, co tu předvádějí. Prostě národní obrození.
Taky, protože jsem Valenciano, mám Katalánce tradičně v nelásce.
Sranda je, že Valenciano i Katalánština jw ten samej jazyk, Valencii dobyli na Maurech Katalánci, ale nějak se stalo, že Valencianos a Katalánci se cítí být odlišní a Katalánci jsou národem, zatímco Valencianos si nejsou jistí, jsou-li národ, nebo jen svérézny region Španělska.
Teploty kolem pětadvaceti jsou ideální, tak si ten závěr hezky užij, Valenciano :-)
Katalánskou vlajku jsem si koupil na památku jako suvenýr, pocitům národní hrdosti pramálo rozumím, místní hokejoví fanoušci zase mají auta ověšená vlajkami, asi jsem na tohle tupej, ale vůbec nechápu, proč to dělají.
Trošku jsem se probíral papírovou mapou 1:200000 oblasti od Avignonu po Barcelonu.Pro jízdu kolmo mi to přijde docela komplikovaný. Podél moře příliš cest není. Kousek od pobřeží velká města,dálnice,podjezdy, nadjezdy.Vypadá to hrozně složitě.Je to takové i v reálu ?
Přes Avignon jsem jel vloni, přejede se kopeček před Bellgarde a pak už je to rovina, klidná okreska až do Aigues-Mortes (Vaubanovo opevněné město), pak už jsou cyklostezky až někam k Beziers. Karel umí i pod Narbonne, já to pral po státovce, protože jsem uhejbal na Carcassone.
Ta státovka nic moc.
Letos jsem to vzdal a ze Sète do Perpignanu vláčkem a po státovce na La Jonqueru. Na španělské straně jsem cyklostezku zatím nepotkal (kromě městských chodníkových).
Jel jsem na Figueras a pak Palamos, široká státovka, pohoda.
Z Palamos do Lloret to jede podél pobřeží, aleje to trochu zrada, 35km serpentýny, nahoru a dolu, nádherné výhledy, stoupání mírná ale dlouhá, poměrně úzká silnice. Protože neděle, provoz minimální, za hustého provozu to asi není snový výlet, já byl spokojen,i když jsem se namakalvíc než přes ty Pyreneje.
Dál do Barcelony to má být asi 70,snad ploché, uvidím zítra.
Pokud jde o tu trasu, z Janova do Barcelony zrcátkem k moři, mám z toho smíšené pocity, chvílemi ráj, chvílemi docela nářez. Jsem rád že jsem to všechno viděl, ale asi bych to jako "typ na výlet" nedoporučil. Určitě se to nedá projet bez toho, aby se člověk občas dostal na dost frekventovanou silnici.
Francií raději podél Rhony, Loiry nebo kanálů, pobřeží je hektičtější.
Když není cesta podél moře, neboj se zabrousit do vnitrozemí. Takový kraj Katarských hradů jihozápadně od Narbonne stojí za to.
Pyreneje je lepší překonat rozhodně jinou cestou než po hlavní vedle dálnice. Pěkné je to po pobřeží přes půvabné Collioure, nebo vnitrozemím pod pohořím Canigou.
Podívej se na http://www.viamichelin.com/web/Maps a na http://www.walkingclub.org.uk/ign_france_maps...
Na obou mapách jsou všechny cesty a cyklostezky. Michelin si též můžeš přepnout na satelitní fotomapy, které jsou perfektně zdařilé.
V Paye Cathar jsem byl vloni (projížděl kolmo) a pátkrát autem, máš pravdu,tam se vrátím.
Tvojí cestu po pobřeží přes Collioure neberu, je to pro mě na hlavu to nahoru a dolu, to raději tu Andorru, přejedu kopec a mám to.
La Jonquera je asi nejsnažší přejezd.
Byl jsi někdy na té atlantické straně Pyrenejí?
Ještě nejsem doma a už vymýšlím příští rok :-)
Po pobřeží to není hrozné, silnice se hodně kroutí, kopce jsou mírné. A až do Port Vendres jedeš po vedlejší, nová hlavní vede bokem a tunely. Z Banyuls sur Mer se to dá zkrátit vnitrozemím přes asi 350 m vysoký průsmyk do obce Espolla v Katalánsku.
Po hlavní přes La Jonquera jsme také jednou jeli až do Caldes de Malavella. Girona je zajímavé město, stojí za návštěvu, ale cesta po široké silnici s odstavným pruhem byla dost fádní i namáhavá (léto a bouřkové dusno). Zpět jsme to brali od Tossa de Mar po vedlejších v blízkosti pobřeží a byla to paráda.
Fotky jsou ale z února 2012.
Přes Tossa jsem jel včera, tam končí hory, v téch to vlastně bylo nejkrásnější, mezi Lloret a Barcelonou je to už naprd, pláž oddělená od moře železnicí,státovka NII, jen občas se dá zajet na přímořskou Paseig Maritimes, vítr v zádech, odsejpá to, zastavit se na kafe nebo něco k jídlu člověka nezruinuje, ale nemá to tu přitažlivost, teda pro mě.
Možná protože Španělsko znám, možná proto, že je to fakt furt stejné pueblo.
Asi kolmo zůstanu severně od Pyrenejí a na Gibraltar peču, ale kdoví, cestou domů se mi to může rozležet.
Legrační je, že jsem ve Francii chtěl pocviěit francoužštinu, a kromě banálních frází v hospodě nebo hotelu jsem celjem nepromluvil.
Až včera, v Lloret, v baru Martina jsem prokrafal celý večer s majitem a jeho paní, kteří jsou echtový Fanoušové z Toulouse a tak mě prijali téměř jako krajana, když jsem místo "gracias" nějak ze setrvačnosti poučil "merci".
Přes západní Pyreneje jsem kdysi také jednou jel s dětma a sice při cestě Baskickem a Navarrou. Bylo to v srpnu, žádné horko (něco přes 20), ale dost vlhko. Jen ve vnitrozemském kraji Rioja a Navarra bylo sucho.
Auto jsme nechali v malé vesnici poblíž Bayonne. Na kolech jsme vyrazili hodně kopcovitým pobřežím přes Donostia do Bilbao a zpět vnitrozemím přes Burgos a Sierra de la Demanda, kde krásně kvetly vřesoviště. Pyreneje jsme přejížděli přes Col de la Pierre Saint Martin nad údolím Ronca.
Největší vlhko bylo na francouzské straně Pyrenejí, každou chvíli slejvák z ničeho nic. Také tam bylo vše zelené a zalité. Lepší doba na návštěvu tohoto kraje by asi byla květen až červen, než na konci léta.
Hele, zdá se mi, že lepší než jsem to jel já bude z Figueras jet na Gironu a až pak na pobřeží.
Tahle Costa Brava je fajn pro voko, ale furt nahoru a dolu, prověř mapu.
Jinak sliboval si třicítky, sle je to tu samá 50ka a vejš :-)
Óbr-stan v Calelle byl postaven kvůli triatlonu, ten vypukne až sedmnáctého, nevědí o tobě, dnes večer můžeš bez obav chlastat s ještě žhavějšími padesátnicemi.
Hory jsou kořením cyklistiky, ale pokud nebudu stíhat, pojedu na Gironu a k pobřeží zamířím až někde u Blanes.
Takhle, není to vražda, žádné drtivé sklony, pohoda, jen to prostě zpomalí postup.
Taky mám obavu z provozu v sezóně, mě občas minulo auto, občas bratránci na motorkách, a občas někdo na silničce.
Ale jinak je to nádhera.
Postnu fotky, jen co budu na wifině, teď doplňuju :-)
Třetí fotku bych si přeložil tak, že 1.5 m je rekord, jinak se jezdí mnohem víc natěsno :-)
:-)
Prd, píšou, že tě mají na kameře a jak budeš zlobit, skásnou tě.
Katalánci ale žijí a dávají o sobě vědět i pod Pyrenejemi ve Francii.
Ano, všimnul jsem si v Perpignanu, mají tam taky pruhaté vlajky všude, ale ti španělští do toho vrazili ještě modrej klín s hvězdou.
Taky ti francoužští se od Francie moc trhnout nechtějí, zato tihle od Španělska fest.
Ale jsou milí, nepopuzuje je moje španělština a také jí na mě mluví. Všimbul jsem si, že už tu vůbec nejsou dvojjazyčné nápisy, všechno rovnou katalánsky, oni si ten stát nakonec vydupou,asi.
Zajeď do Girony. Zrovna tam probíhá festival květin a je to nádherné (viděno naživo cca 2007)
http://en.costabrava.org/events/event/flower...
Girona je pro mě z ruky. Teď, když jsem přejel ty hory, nepustím se pobřeží až do Barcelony.
Tam končím, ve středu nalodím a pojedu zpátky do Janova a v sobotu pak busem domů.
Tak jsem v cíli svého putování po středomořských knajpách.
Rambla, Barcelona
Na oslavu jsem dal pořádnej škopek :-)
Krásná práce, pěkná cesta.
Už jedu třetí, čas vypadnout :-)
Ee, je to až ten následující, na druhé straně kopce, za kruháčem se silnice stáčí doprava do kopce, dřevěná lávka nad silnicí, kousek za tou lávkou, na vrcholu stoupání, na pravé straně.
Tenhle?
Jinak,stan nachystán, a těší se ma tebe.
Říkám ji: dh best grítings from šíravík!
A oni; jes vík, šajse vorking vík..
Tak asi tě znaj :-)
Ty ses byl podívat až nahoře? Česky tam umí jen jeden negr, když nakládá kufry na korbu, aby je náklaďáčkem vyvezl na poslední terasu, pokaždé říká: "Čeko nachoru, čeko nachoru" :-)
Ne, frčel jsem dál, ale jsem dál, pár fotek z Calelly mám.
Po pravdě, upřímně, Calella mě neuchvátila.
Ale jinak, směrem dál na Barcelonu je to ještě horší, z tohoto hlediska,OK.
Vím, že to tam máš rád, a proti tomu nelze postavit argument.
Jsme mladí můžeme cestovat, třeba by sis mohl koupit jízdenku na vlak (vysvětlím) a zajet k nám na návštěvu do Valenciánska (s madam, pochopitelně).
Abys poznal, proč já to mám rád v Oliva.
Ale nemusí to být letos, jsme tam každý srpen.
V každém případě, Praha Calella, chce chlapa.
Už teď ti závidím, těch posledních 10 kiláků, fakt
No jo, my jsme trochu usedlejší, než je dnes považováno za správné, já pocházím ze zemědělského rodu a když už někam dorazím, mám tendence tam zasít obilí a postavit statek.
To chápu, taky se mi odsud nechce :-)
Pivo dávají rovnou do litrovek, a ta holka na protise asi do mě zamiloval, protože vypadám jak chlap, jinak si neumím vysvětlit, proč se na mé furt smęje a mrká :-)
Tak prd, prej je to "prostitua" žádná láska.
Ten klučina, co tu nosí ty litry, mi říkal, že s nims nesmím konverzovat. Prý za konverzaci s prostitutkou je pokuta 3000 Euro.
Proto jen mrká. :-)
Já nevím, jak mám poznat, že ta dáma je "prostitute" když je oblečená jako každá druhá studentka střední ekonomické, ale protože trochu vyjíždím z rozpočtu,s žadnejms babama v Barceloně neprohodím ani slovo.
Myslím si, že ta blondýna je manželka šéfa, a prd, kurva je to a 300 euro v prdeli. :-)
jsem slyšel, že nejdražší je líbání a ono konverzace je ještě dražší. :-)
Prej jo:-)
Být prostitute prej není nezákonné.Trestné je si"una" koupit.
Trestného činu se dopouští ten kdo kupuje,ne ta, nabízí.
Takhle mi to vysvětlil ten číšník, zvláštní způsob regulace, asi tak "aby se neřeklo, žes tím nic neděláme".
Ale mě je to fuk, i když s vláčkem,bylo to přes 1000 za 11 dní...
Jo, je tu fajn, ale na kole raději zústaňte ve Francii, pokud jdeo to, užít si cestu.
(Karel možná bude mít jiný názor, není to zákon, jen to, cosi myslím, po dojezduu)
Ano, vnitrozemí je cyklistickým rájem!! Pestrá krajina, ne moc velké kopce, hlavně však téměř nulový provoz. Znám však z poslední doby jen Katalánsko, Aragón a Teruel v zimě nebo brzy z jara. I když teď je tam údajně vedro ke 40ti, ale u moře prý ne, to ještě chladí?
Jsi Démon, Karle:-)
Ls Mancha ať si čeká na jinačího.
Jefu domů, Rokycany, Plzeň.....
Ne kopce z hlíny ale vršky,chci domů :-)
Vidíš to vidíš, kdybys chlastal lahváče ve stanu, byl bys v bezpečí.
Pro puntičkáře, ten litrovej žejdlík tady stojí 8,50. O 300 metrů dál, na La Rambla, 12.
Šíravíku, já jezdil do Olivy pod stan 13 let, pak mě valencianský kamarád nabídnul, že mohu i s rodinou být v jeho chatce.
Teď má jeho dcera malou Danielu, a tak v chatceby nám bylo těsno,proto bydlím v domečku opodál.
Asi jsem taky sedlák letorou, prostě 24 let se vracím. Moje cesta, ta současná, mě ujistila, že jsem si vybral dobře. Tedý, popravdě, Soňa vybrala.
Rád se vracím, mám rád, když mě vítají "el Checo" je tu zase. Barcelona je na mě moc nóbl, nafoukaná, dáma, je tu krásně, ale těžko budu hledat důvody, proč to město mít rád.
S prostitutkou se v Barceloně nedá ani pokecat, takže já se tam nikdy nehrnul, za celá ta léta jsem tam byl jednou.
Právě po mě šli.
Jako že "hablas con prostitituto". A já si jen cvičil ruštinu :-)
Tvářili se drsně, ti policajsti, tak jsem jim nastavil zápěstí, ať mě dají klepeta, a spojí se s mým "avocato".
Tak dali pokoj.
To vypadá nadějně.
Nejdřív za 3000, pak za 300. Ještě chvíli počkej a možná sleví na 30:-))
Nula sem nula tam :-)
Však tablet
Moc tomu nerozumím, ale je to tak.
Celou slavnou Costa Dorada, odďeluje od moře, nejfrekventovanější železnice regionu.
Pláž, dráha, občas tunel, občas přechod, a první řada hotelů, čelem k moři (za to platíš) ale vlastně s výhledem na koleje, kde co pár minut frčí vlak.
Nechápu, jak si to někdo může platit.
Projel jsem to a radím Od Palamos po Blanes, dál "nasrat". Dovolenou na na nádraží?
Popojeďte níž, lidi, Gandía, Oliva, Denía,tam je dobře, fakt.
Vlaky jsem měl vždycky rád, takže trať nepovažuju za přitěžující okolnost, svištění kolejí, nahatý Španělky, šumění moře, nahatý Španělky, pískání a troubení vláčku, nahatý Španělky, to všechno se mi automaticky vybaví ve vzpomínkách na pláž.
A navštívils Canfranc? Pořád se tam chystám...
Dokud jsem nepoznal Plzeň, taky jsem s chutí pil Popovice :-)
parada, prajem stastnu plavbu
Dekuji, bylo to trochu napínavé, přístav
je velký, hned napotřetí jsem to našel.
Na lodi je šíleně (fakt) draho, tak příště vlastní proviant.
net 5 e 40 minut
Janov mě stejně jako při odjezdu i příjezdu vykoupal ostřejším deštěm, ale neodradil, dnes, kolo ubytované v hotelu jsem se vydal na průzkum.
Dojem velmi truchlivý, jako by celé historické jádro obsadili nekulturní barbaři. Co dům, to chátrající skvost, renezanční portály, domovní znamení, vše barbarsky vyplněno výlohami s čínským padělky, arabští trhovci, a šmelkové, truchlivo pomyslet, vidí-li takto turista naší Stověžatou.
A "nové" secesní město zase jen nabubřelá pýcha, nadměrná monumentálnost, přehnaná zdobnost roztříštěná sušícími se hadry na balkonech a předsazenými ventilatory klimatizace.
Jako by každému byla fuk nějaká historie, celkový dojem, krásné město, již před moha lety obsazené barbary.
A dálniční viadukt centrem, jako by byl mustrem pro naši magiatrálu
Nechci platit za druhe zavazadlo 10 euro, tak jsem za 8 koupil kufr a narval do nej vsechno. Ted uz jen zabalit kolo do bublin, a domu
Čtu si to tady od začátku, co to Jindra píše, a musím říct - skvělá reportáž z cesty, moc se mi to líbilo :-)
Díky, už jsem doma.
Je to tam krásné, na jihu té Francie, všechno kolem tak prosluněné, odlehčené, barevné a jásavé, člověk si říká, aha, tady Hospodin dělal ráj nanečisto, tady by se mělo žît.
A pak, dva a půl dne čekání v Janově se zdá k nepřežití, nechce se číst, spát, koukat na filmy, ani courat městem, nádherné akvarium stesk nezaplaší.
A pak see jede, serpentýny, rovina, průsmyk a Alpy, kilometry ubíhají ale čas jakoby stál, ještě 8 hodin, 5, a už jen 3, Šumava, Budějice a to už svítá a vjíždíme do středních Čech. Srdce buší, nechápu jak můžou ti lidé v tom autobuse spát. Naše lesy, ne pinie, louky, pole, mírné vlnky a Sázava, kterouze svého místa nevidím ale tuším, ne já přesně vím, že tam je. Není to majestátná Rhona, ale je to moje, naše řeka.
Kolik tónů zeleně má můj domov, o tom se Kataláncům ani nesní.
A patnáctý kilometr, nejblíž k domovu a chce se křičet, zastav, stůj, to už dojdu, ani kolo rozbalit nemusím.
Je krásný, náš domov, omlouvám se pratátovi Čechovi, vylezl na ten správný kopec, a ne že ne.
Je krásné se toulat dálavami, a ještě krásnější je se vracet.
Díky za podporu, hezkou neděli všem.
Dávám praotci týden, maximálně dva, než zase poleze na špatný kopec.
:-)
Kouzlo cest je i v těch návratech, netrefil jsi se, jedu až za 3 týdny, do Anglie, Lake District, prej je to krása :-)
No to jsem na to zvědav, však v Anglii furt prší, ne?
Ne, to je omyl.
V Anglii prší často. Několikrát za den. Trvalý liják jako u nás, kdy 3 dny jen průtrž mračen, v téhle době nebývá.
Zmokneš, oschneš, zmokneš... tak to je počasí, v severní Anglii, a léto se od zimy liší jen tím, jak moc je ten déšť studený.
Tedy, pouze podle toho. jak já to pamatuju
Fušuješ do řemesla Básníkovy.Pěkně napsané.
Autobus Student Agency 16.5.15 Genova/Praha:
http://youtu.be/0yTvVOq9wT8
Bylo vidět, že ten chlap umí řídit, ale na můj vkus, jel s autobusem plným lidí, velmi riskantně a bezohledně.
Na tachometru 100 (smí se 90), čára není zeď (mám asi 30 minut videa, kde to krouhá přes dvojitou v protisměru - jo vím, že by viděl světla protijedoucího auta, ale cyklistu by asi zabil), ale nejvíc mě zlobilo, jak se na toho nešťastného Poláka, co jel bezpečně, natlačil na pár metrů a nervoval ho pár minut (zase mám víc videa).
Stačilo by, aby ten před ním musel rychle brzdit, srna či neosvětlená překážka, a napere mu to do kufru, a to kousek od Nažidel...
Nesnáším, když se mi jako cizinci v neznámém terénu nalepí takovéhle hovado na kufr a tlačí mě, abych jel rychleji, než si troufám, a v tomto případě i rychleji, než je povoleno.
Přijeli jsme o 30 minut dříve, proti jízdnímu řádu. Tedy spěchat hoch nemusel.
Někteří autobusáci jsou bohužel takoví, myslí, že vezou náklaďák kamení a ne lidi.
Než začalo jedno z našich dětí jezdit do Phy, prohlašovalo, že vlakem rozhodně jezdit nebude (bylo to rozhodně dražší a trvalo to déle než autobusem). Po několika jízdách s řidiči firmy Quick Varnsdorf raději začalo jezdit vlakem se slovy nechci se nechat zabít.
Ostatní nekomentuju, jen ten tachák. Na něj nedej, téměř vždy ukazuje o dost víc, než se skutečně jede. Takže jestli jede nějakých skutečných 92 až 93, tak na budíku bude mít v pohodě to kilo (zkus někdy porovnat s GPS nebo městskýma radarama)
Víc to šponovat nebude, má cejchovanej tachograf se záznamem.
Jo, to máš recht.
Jak jsem už psal, necítil jsem se bezpečně ani cestou tam, ani cestou zpátky.
Ale bylo vidět, že to v ruce má, jen jel moc agresivně, na můj vkus.
No jo, tyhle autobusy mají dostatečně velký výkon a dost dobré brzdy pro svižnou a rychlou jízdu, zvládají hodně.
Člověk řidičům musí důvěřovat, že to v pohodě zvládnou :-)
Nehodlám důvěřovat někomu, kdo se stěží umí podepsat :-)
Nalepit se někomu na zadek, s takovouhle krávou, je pěkná prasárna. Jezdit v protisměru přes dvě plné je taky prasárna (třeba kvůli chodci nebo cyklistovi, který nesvítí na kilák daleko).
Jinak Ronda má recht, já to měl z toho kokpitu zesílené, protože vejš a s širokoúhlým plátnem.
Koupil jsem to místo proto, aby se na mě nemohl ten přede mnou naklopit. Je tam míň místa ba nohy, ale protože jsem vertikálně hendikepován, vešel jsem se.
Natáhnul sis nohy na šoférovy ramena ? :-)
a sundal tretry a ponožky :-)
Je to dálkový autobus pro mezinárodní přepravu s povinným sezením a připoutáním pásy, takže nejspíš má povolených 110. Běžně mají autobusy povolených 100. Tedy na dálnici.
Autobusy vesměs povolenou rychlost dodržují.
Na dálnici. Okreska má 90, v Německu 100.
Jasný, podle povoleného limitu v místě jízdy.
To bylo u nás.
V Německu to asi s překračováním rychlosti nepřehání. Zrovna mi říkal kolega, že platil 300 € za rychlou jízdu a že mu říkal policajt, že by mu klidně mohl dát i 500.
V Rakousku hoch taky jel pomaleji a respektoval omezení, u nás se s tím moc nemazal, evidentně tu trasu jezdí a ví, kde "chytají".
OK, neumím řídit autobus, jel bych mnohem opatrněji, ale nešť. Ale bezpečnou vzdálenost nikdo zpochybňovat nemůže. A v 80ce to není 5-10 metrů ani náhodou.
On je dost rozdíl jet v osobáku když nevidíš co se děje vpředu a něco jiného v autobusu kde sedí výrazně výš a vidí daleko dopředu a vidí jestli bude potřeba ubrat nebo i brzdit. S tou vzdáleností za vozidlem to je někdy problém odhadnout z pozice spolujezdce, ta se zpravidla jeví jako nedostatečná než z pohledu řidiče. Dodržena by být měla a 5 m v 80 je opravdu málo, 10 už je celkem běžná a jestli to je dostačující záleží na mnoha okolnostech.
Nejsem řidič, tak o vzdálenostech nic netuším, ale není 80 km/hod nějakých 22 m/s, tedy od auta jsem vzdálen pouhou půlvteřinu.
Jenže to auto před tebou peláší stejnou, nebo podobnou rychlostí. "Nikdy" nezastaví z 80 do 0 v jediný okamžik. Takže i šlajfování běží souběžně třeba i několik vteřin.
Tohle je nesmysl.
Co když to auto před tebou do něčeho narazí, neosvětlený objekt na vozovce.
Stojí okamžitě a v autobuse umírají lidé.
Takhle řidič autobusu uvažovat NIKDY nesmí!
Musí jet tak, by byl schen kdykoliv bezpečně zastavit, i kdyby před ním to auto vybuchlo.
Žádné "nikdy" nefunguje.
Jel nebezpečně. S autobusem plným lidí.
Ty asi městským autobusem moc nejezdíš, že? :-)
Městský autobus jede maximálné 50, ne 90 až 100.
Jízda po městě je něco jiného. Reakční doba sekunda, počítej, jak daleko vozidlo dojede, než šlápneš na brzdu (tedy za tu sekundu) ve 30, 50, 80, 90 a třeba té 100ce.
To není sranda.
To jo, ale zpravidla to dostačuje, zvlášť na dobrém, pevném, suchém a čistém povrchu a ještě když má řidič dobrý přehled co se děje hodně vepředu.
Soustředěný a zkušenější řidič má dobrou reakci na brzdu, takže mu těch 10 m stačí.
Řidič musí včas a správně přečíst a vyhodnotit vozovku, okolí silnice a taky řidiče co jede před ním a pak není problém.
"... zvlášť na dobrém, pevném, suchém a čistém povrchu ..."
kde se takový povrch silnice vyskytuje (v pohádkách?)
"... Soustředěný a zkušenější řidič má dobrou reakci na brzdu ..."
http://www.autolexicon.net/cs/articles/brzdna...
"... Řidič musí ..."
opravdu "musí" nebo "měl by"?
Pro bezpečnou a jistou jízdu MUSÍ.
Měl by to dělat každý, ale nedělá, proto jsou nehody a havárie.
A proto bych frajírka "zklidnil" a dopřál mu pár týdnů odpočinek od volantu někde na dílně :-)
Ano, a reakční doba je asi 1 sekunda.
Než ten člověk stihne zareagovat, je mu v kufru.
Jenže superman si myslí, že ne.
To auto před ním jede skoro stejnou rychlostí, nebo tam stojí zaparkované ? ;-)
To auto před ním může do něčeho narazit a stojí na místě (resp se točí po silnici, lítají plechy a tak).
Přes to auto ten řidič, co sedí níž než kamera, oči asi o 140 cm níže nevidí.
Měl by jet tak, aby byl schoprn zabrzdit i kdyby to auto na fleku stálo. Žádný městský provoz, žádné zácpy, volná silnice a mrholí.
Není důvod, sebemenší, se tomu před sebou lepit na zadek.
A to si představ, že deset kilometrů nad hlavou jsou v luftu desítky a stovky tun kovu a paliva, které můžou kdykoliv spadnout kamkoliv. I před ten autobus. A ani odstup nepomůže.
Je možný, že jel víc agresivně, ale ty to zas docela slušně přeháníš s opatrnistikou ;-)
Řekl´s cos řekl.
Teď se ´zuby-nehty´ bráníš přijmout jiný názor jako relevantní.
... a přesně to (i ty) vyčítáš ´Palmičovi´.
Aby předchozí auto stálo na místě, muselo by narazit do zdi a ty přes silnici až tak často nebývají...
Ale do havárky, kde kolem mě lítaly plechy, jsem se už na dálnici jednou dostala a i když jsem to projela bez škrábnutí, je mi to dodnes noční můrou...
Ten pocit, kdy brzdím o život a auto přede mnou se stejně rychle přibližuje a jak mi strašně rychle běžely hlavou myšlenky od prvního dojmu, že se to nedá přežít přes pocit, že asi rozflákám jen auto a i nohy možná zachráním... pak se to jaksi začalo přede mnou rozestupovat, tak když se trefím do té mezery, tak jen urazím zrcátka, zbytek dobrý.... a najednou to všechno bylo za mnou, ve dvoupruhé dálnici jsme v ten moment jeli vedle sebe naskládané čtyři auta tak asi třicítkou, dvě poněkud zmačkaná auta jsem viděla už jen za sebou v zrcátku kupodivu v odstavném pruhu... a všechno to jelo v pohodě dál.
Ale k mým dosavadním fóbiím se od té doby přidala další z nedostatečného odstupu (ovšem že by mělo jet na dálnici šest aut na kilometru, jak vychází z těch tvých představ, tak daleko teda nejsem ani já ve svých fóbiích).
Na druhou stranu ale od té doby vím, že i když jelo všechno docela rychle a i když to v první chvíli vypadalo fakt hrozivě... tak ty relatviní rychlosti aut za sebou tak velké nejsou a nějaké "zastavení na místě" opravdu nehrozí.
Ale jo, ovšem samozřejmou povinností, pokud jde o lidské životy, je předpokládat nejhorší možnou kombinaci všech okolností.
Jak vidíš z videa, ten řidič nebyl nucen se hnát až těsně za zadek tomu autu a vůbec nemusel při brždění najíždět do protisměru přes plnou čáru, aby se mu nepodíval do kufru.
Viděl ty světla daleko před sebou, stačilo sundat nohu z plynu, ani brzdit nemusel, držet pár kilometrů normální odstup, a pak, až by to bylo možné, předjet.
To neudělal, trestal toho "pomalého" před sebou jízdou za zadkem (asi vám nahraji ještě další video abyste to viděli). Naprosto zbytečně riskantní způsob jízdy.
Sám jezdím dost svižně a protože nejčastěji po Německu, o dost rychleji než je povoleno u nás. Držet si bezpečný odstup je pro mě samozřejmé, a pokud tak někdo neřídí, jsem v těžké nepohodě.
Navíc, pokud máš před tím co jede před tebou dostatečný odstup, jedeš mnohem úsporněji a k vozidlu šetrněji. Zatímco těm před tebou svítí brzdová světla, ty jen sundaváš nohu s plynu, necháš auto dojíždět a když se zase ti před tebou zrychlí, prostě přidáš. Jak prosté :-)
Jasně, mačkání se na kufr taky nesnáším. Nicméně mezi mačkáním se na kufr a údajným správným bezpečným odstupem 150m je sakra rozdíl.
Nejhorší možnou kombinaci ve smyslu náhle postavené zdi napříč dálnicí - to snad přece jen předpokládat nemusíme... (pokud by jo, tak bychom tam asi museli dát jako omezenou rychlost padesátku a je pak otázka, nač by taková dálnice byla).
Tohle byla státovka, u Nažidel :-)
Na dálnici 150 metrů smysl má, když jedeš 180 v hodině tak třeba i 250 metrů....
No, jednak dvakrát tacho není 250, ale 360. Ale i kdyby 250... pořád opakuju ten přepočet - to jsou čtyři (ČTYŘI)auta na kilometr na dálnici... fakt si to umíš představit? Fakt to dodržuješ?
Ty u nás uváděné doporučené hodnoty, tj. 2 sekundy odstupu spíše odpovídají tacho děleno dvěma ne krát dvě. (Teda přesněji děleno 1,8.)
Jo, těch 150 určitě, to máš v Německu jeden a půl patníku, když si necháš větší odstup, mají někteří řidiči tendenci se ti cpát do "mezery".
Na dálnici mám za nejnebezpečnéjší stav, kdy velkoi rychlostí předjíždím v levém pomalu jedoucí kolonu v pravém. Z té se občas chce někdo zařadit do levého pruhu, a když vidí hodně velkou mez
Sám to určitě nedodržuješ. Píšeš jak hodně jezdíš autem, nevěřím, že se držíš toho co tady píšeš.
Snažím se držet si odstup, asi těch 150, jak máš větší, najíždí tim tam zprava a musíš brzdit,jezdím teď klidněji, tak kolem těch 160 v levém,taky traktor je těžkej, akceleruje blbě a dlouho brzdí. Dřív jsem lítal kolem 200, to dnes považuju za nerozum, stárnu.
Kdybych měl svých 800 až 1400 ject furt někomu nalepenej na zadku, fojel bych jako uzlíček nervů.
Doma jezdím málo a klidně, co na těch 25 kilácích doženu? Se Soňou tak vůbec nemohu jezdit, nervuje mě tím věčným honěním sekund...
Fakt si držíš odstup 150 metrů ? Skutečných, nebo dojmových ? ;-)
http://www.mapy.cz/s/i8h5
A co děláš, když se ti do té mezery zcela logicky nastěhuje tak šest až osm aut ? Přibrzdíš a počkáš znovu na vytvoření mezery ?
I v extraopatrnistickém Bavorsku, kde se dodržují tak dvojnásobné rozestupy proti nám, ale i jiným státům, tak jen vzácně vídám víc jak nějakých dvacet metrů. U těch echt nejistých dejme tomu desítku navíc, ale těch není zas tak moc.
Patníky jsou od sebe 100 metrů, myslím, si tedy že jo, ale může jít o "dojmologii".
Tenhle z toho videa bezpečný odstup nedodržoval, a úmyslně, a byl jsem překvapen, jak rychle na moje video na trubce SA reagovali, a zdá se, že tomu hochovi (byl taky 50+) vysvětlí, že jeho povinností je jet tak, aby se zákazníci cítili komfortně a nikoliv nebezpečně, pokud je to jen trochu možné. V situaci, kterou vidíš na obou videích, to jistě možné bylo, nehrozilo, že se mu do mezery bude někdo cpát, o tom pochyb není.
Nejsem svatej, a i pro mě občas "čára zeď není" ale silnici neberu jako bitevní pole, netrestám pomalejší, a snažím se předvídat i nepředvídatelné. Nedodržuji povolenou rychlost vždy, ale vždy a nekompromisně v obcích.
A ten bezpečný odstup, na tom trvám.
Jo, bavíme se o dálnici!
Na bezpečném odstupu.
Jiný je na dálnici ve 180ti, jiný na státovce s 90kou, a úplně jiný ve městě.
Nabouraný předek a zadek, nejčastější nehoda co vídám (nemám statistiky, jen subjektivní pozorování).
Ve městě jde o plechy, ve 150 na dálnici, o život. Stejně tak ve 100ce, s autobusem plným lidí. Náraz, rána, smyk, a leží to na boku, a u Nažidel přibudou pomníčky.
Říkám, v SA to, narozdíl od tebe, berou velmi vážně a jsem tomu rád.
Ifčo "patník" je takové to plastové, svislé, asi 70 cm vysoké, co jeo 100 metrech na pravé straně vozovky.
V Německu po 100 metrech, pamatuji si to z cesty na kole na Berlín předloni. Byla šílená slota, foukal protivítr, a já si ty patníky počítal jako postupné cíle. Jak to mají u nás nevím, ale v Němcích po 100ce.
A říkám, že ta nehoda u Nažidel byla z toho důvodu?
Z tohoto důvodu mohla být ta naše.
Stačí mi odpověď, Ifčo, podle tebe byl odstuptoho autobusu bezpečný nebo ne?
Ano/Ne
Tak jestli byl bezpečný odstup nějakého řidiče, kterého neznám v autobusu, kde jsem neseděla, to fakt netuším a přiznám se, že to zas nezajímá mě.
Mě opravdu víc zajímá těch údajných 150 metrů odstupu, který prý na dálnici dodržuješ... a čemuž fakt nějak nevěřím.
...rád bych viděl provoz na dálnici v běžný letní den, kdy na jednom kilometru jede 5 vozidel :-O
Vždycky se najde někdo, komu se zdá mezera velká a nacpe se před tebe- potom ubereš aby byla mezera "v normě"? Takový provoz jsem teda ještě nazažil nikde, ani na cestě1.,2., či jiné tř.
Ona je teorie a výpočty jedna a praxe druhá věc!
Tady došlo k zásadnímu nedorozumění, já píšu o odstupech na dálnici, kde se jezdí 150 a víc, a vy se bavíte o okreskách.
Nebudeme slovíčkařit, pusť si videa a řekni popravdě, máš pocit, že ten odstup byl bezpečný nebo ne?
Spíš naopak, ne? Na okreskách se fakt může stát, že na kiláku je pět aut... ale na dálnici?
Nemám náladi na slovíčkaření, theorie 5 aut na kilometr mě nebaví a nezajímá.
Vím ze zkušenosti, že ten šofér v buse jel tak, aby toho Poláka před sebou tlačil, a kromě toho, že je to hulvátské, je to i velmi nebezpečné.
A hlavně a zásadně, za danných okolností naprosto zbytečné.
Ne, já říkám, a vyfotím ti to, že v Německu píší na bilboardech 2x Tacho je sichr.
Říkám, že reakční doba řidiče je asi sekunda.
Z toho si snadno vypočteš, jak daleko musí od toho před sebou být, za předpokladu, že to tomu vepředu brzdí stejně a ne líp, a že do ničeho ten před ním nenarazí, nepraskne mu guma, nebo neskočí do silnice zvíře.
Nerozumím zase té vaší gamese.
Jel nebezpečně, a vy se snažíte ze mě udělat vola, co má prd najeto a zkušenosti děcka.
jj, už rozumím. Věžáky a kilometry textu, ve kterých mi uniklo, že (pro mě nelogicky) jsi odskočil od bezpečné vzdálenosti autobusu na "okresce" k odstupu ma německé dálnici ve stoosmdesáti. Pak těch 150 metrů bude asi i rozumných a reálných. Jak to ale souvisí s jádrem tématu moc nepobírám...
https://youtu.be/7qjFUaQ6FCA
tak tady je, to je vlastně třetí díl, před tím je asi minuta téhož, nemá smysl nahrávat.
Bezdůvodně "nalepen" na zadek tomu před ním, s v rychlosti 80-100 km za hodinu.
Ale no ták. Tohle není nalepení, má tam dost místa, minimálně deset a spíše více metrů a jak mohl tak se přiblížil aby osobák plynule předjel.
Ne, lepí se mu bezdůvodné na zadek, chce ho vystresovat, aby mu šel z cesty. Opakované nájezdy, u profi řidiče nepřípustné jednání.
Nikdo za ním, nikdo před ním, nemusí mít 10 metrů a prát mu světka do zrcátek, moh si nechat 50, klíďo...
Jenže je mnohem nebezpečnější nechat si velký "bezpečný" odstup a chtít pak předjíždět.
A do zrcátek správně seřízená světla neperou, vždycky jsou pod zrcátka a téměř všechny autobusy to mají správně. naopak velký počet osobáků má světla tak rozštelovaná a tak pokroucené karoserie po blbě rovnaných bouračkách, že běžně oslňují i řidiče dodávek co sedí výš.
Ano, je to tak, odstup musí být "přiměřený" aby nesváděl k podjíždění.
Jenomže tohle je jiná situace.
Tady byla prázdná silnice, a ten autobusák toho Poláka před náma zbytečně nervoval a tlačil před sebou.
Zažil jsem to párkrát v cizině také.
Jedeš neznámou krajinou, neznáš zatáčky, místo povolené 90ky jedeš 80 a máš toho celjem dost.
Pak se za tebou objeví ohromný kamion a tlačí tě před sebou. Nemáš kam uhnout, víš, že stačí šlápnout na brzdu, a to vylízané hovado ti zabije rodinu, protože zareagovat nestihne, a ne že ano.
Jediná šance, ujet mu. Tak na rovinkách dálkové, 120 na tacháči a mizíš dopředu. A vesnice, 50ka, tady si netroufnu překročit povolenou rychlost ani o kilometr. Ne tak ten v tom kamionu za mnou. Jede 80 a ve vesnici mě dožene.
A zase rovinka a mizím mu.
Po 80 kilácích odbočiji na okresku, pouštím krypla před sebe, po pár set metrech otáčím, kde to jde a vracím se na státovku.
Mám za sebou 700, před sebou 700, a nezabiju svou rodinu.
Tihe hoši, se syndromem Trpišovského, by neměli dělat profi řidiče.
Nebyla, tma jak v řiti, říkal jsem si, uvidím odpočívadlo nebo parkovišťátko, pustím ho, ale nic takového, prostě musel jsem jet "jinam" a otočit se a vrátit.
Někdy se to blbě schumelí...
Jde taky o správný odhad. I 15 metrů dokáže vypadat jako 5.
Nejednou jsem dostával vynadáno od spolujezdce, že za někým stojím sotva metr - byly to ale poctivé dva. A za jízdy, z nezvyklého úhlu, v noci, vypadá to všechno jinak.
Zná to snad každý šofér - od spolujezdců dostává vylágoš, že se lepí tomu před sebou na zadek - a pak sám jindy na sousedním sedadle "prošlapává" podlahu... :-))
Stačí počítat patníky a zjistíš kolik to je. Bezpečná vzdálenost je 2xtacho, tedy 160 metrů.
Pak si může být jist, že zabrzdí bezpečné.
Lepil se mu na zadek se snahou jej vynervovat a odstranit z cesty. Tenhle muž by neměl řídit autobus s lidmi.
Největší počet nehod je právě pro nedostatečný odstup.
Ten člověk se hnal tak, že aby do toho před ním nehabořil, musel do protisměru, to na videu je jasně vidět. Neříkám, že neumí řídit, ale s těmihle agresivními sklony by neměl řídit autobus.
Zdaleka je vidět, že před sebou má auto, zdaleka je vidět plná čára, přesto to do něj málem nabořil. Proč si nevyřadil, nenechal 150 metrů odstup a nejel v klidu, ale cpal se mu za zadek?
Tohle je neomluvitelné.
150 metrů ? To myslíš vážně ? Kdyby se měly dodržovat až takhle obludné rozestupy, kolik by naše silnice pobraly aut ? Si to jen představ na takové frekventované silnici I. třídy. Rozestup 150 metrů, průměrná délka auta cca 10 m. Takže třeba z Hradce Králové do Náchoda (dost slušně vytížená silnice) by na svých 38 km pojmula v pravidelných rozestupech 238 aut. Při asi nereálném průměru 70 km/hod (města, vesnice, zatáčky, křižovatky) by se jich přesunulo asi 380 za hodinu. Kdyby byl provoz rovnoměrný celých 24 hodin denně a v noci nepolevoval, odjelo by za den cca 9.140 aut.
Jenže i s tím nočním klidem jich za den prohučí v průměru něco mezi 14 - 20 tisícovkami !
Sis to popletl, 150 metrů je potřeba pro zastavení k pevné překážce, ne v koloně jedoucích vozidel.
Rondo, všude v Německu píší (na dálnicích) dodržuj odstup 2x tacho - to znamená 2x to co vidíš na tachometru.
Jinde, v Rakousku, ve Francii, v Německu, mívají ty pruhy, 1 pruh - minimum, 2 prahu bezpečné.
Pochopitelně to vždycky nevyjde, mě jde o to, že tohle, co vidíš na videu ten člověk dělal naprosto bezdůvodně a zbytečně.
Počkej - v Německu je neomezená rychlost... takže pokud někde jedou auta stopadesátkou, tak to znamená, že jsou tam jen TŘI auta na kilometr? Tady bude, myslím, v tvých úvahách někde chyba...
To je jejich "Warnung", nedrží ho. Ale je tam, vyfotím tibto, pokud nevěříš, jedu za pár dní do Leedsu....
Většinou se udává 2s. Což je v tomto případě něco kolem 50m.
Ano 1s je minimální reakční doba, tedy jestli se za těch 30 let, co mě to říkali nějak nezostřily lidské smysly :-)
Každý člověk to má různé. Uvádí se 1 s protože to splňuje téměř každý a pro mnoho lidí to je s rezervou. Je to bezpečná vzdálenost pro každého i nezkušeného svátečního řidiče.
Klidně se domluv s nějakým dopravním psychologem a udělej si reakční testy a zjistíš, že nejspíš budeš mít reakční dobu o dost menší než 1 s.
Vytrénovaný zkušenější řidiči mají reakční dobu o dost kratší než většina občasných řidičů.
Sám dobře víš, že 1 s mezery je v hustším provozu nereálná, určitě ji nedodržuješ ani ty sám. Pokud si necháš větší mezeru tak vzápětí ti do takové najedou jiná dvě auta.
Nehledě na to, že pro takhle rozcouraném provozu je problém přejet hlavní silnici, natož odbočit na křižovatce vlevo na hlavní.
Obvyklá reakční doba lidského pozorovatele je 0,3. Což ovšem znamená, že sedí a soustředěně zírá se stopkama v ruce. V provozu je obvyklá reakční doba 2-3s. Člověk si musí všimnou že se něco děje (zrovna žvaní, řadí, kontroluje rychlost či čas dojezdu, je unavený...), vyhodnotit, rozhodnou že chce brzdit, musí přehodit hnátu z pedálu na pedál, musí nastoupit účinek brzd...
Schválně se někdy koukni jak dlouho lidem trvá než začnou lomcovat řadičkou když padne zelená. Pod vteřinu málokdo.
Já píšu o soustředěné a pozorné jízdě ne bloumání a zírání po okolí, ladění rádia, zapalování cigaret, telefonování, psaní SMS a malování si ksichtu na hubu.
Už sis někdy vyzkoušel přístroj k pozornosti a měření reakcí, který používají dopravní znalci a psychologové?
Něco jiného je schopnost včas zařadit a něco jiného je rychle dupnout na brzdu.
Jinak soustředěný řidič je schopný s bliknutím zelené se rozjíždět aniž by musel mít předem nějak dýl zařazeno a stát na spojce.
http://fyzweb.cz/materialy/aplety_hwang...
Já seděl výš, viděl jsem dál než on.
10 metrů je bezpečné, v 80ce nebo 90ce?
To si děláš legraci.
Nezáleží na mnoha okolnostech, záleží na životech. Jel bez bezpečných odstupů, jel agresivně, jel často v protisměru, aby byl v Praze o 30 minut dřív.
Důvod?
Nechápu.
I matláci musí jezdit "na čas" a stihnout to dřív, pro ně znamená pokuta.
Nevim jak jel, já tam nebyl :-) Jenom píšu obecně co je. ˇ6e je rozdíl sedět za volantem nebo to vidět z pohledu spolujezdce.
Svého času jsem měl kolegu, který sám jezdil jako prase a občas jsem se i bál, pravidla moc neřešil. No a když si sedl vedle mě a když jsme jeli celkem v pohodě bez spěchu, tak byl na zabití, to bylo nářků, že ho chci zabít, že jedu nebezpečně, neustále dupal na podlahu na brzdu co naštěstí neměl.
10 m za určitých okolností může být bezpečné. Do 10 m mezery se ti pohodlně vsune auto, které tě předjede.
Zda to je bezpečná vzdálenost nebo ne tak vážně záleží na mnoha okolnostech. V tomhle případě nebyla nebezpečná, protože bez nějakého problému vás všechny dovedl až do cíle.
To, že byl v Praze o 30 minut dřív, tak vůbec nemuselo být tím, že jel nějak příliš rychle, ale klidně tím, že byl slabší provoz a on mohl jet stále naplno, nic moc ho nezdržovalo. Na takovéhle trase 30 minut není nic mimořádného. U dálkových linek je čas příjezdu jen orientační, závazný je jen čas odjezdu.
No, tím že se mu 5 minut lepil na zadek to fakt nezrychlil.
Oni vůbec hoši jeli trochu jako hovada, přestávka po 6.5 hodinách 10 minut, to jsem u SA nezažil.
Nám je to fuk, ale holky si za tu dobu frontičku na kabinky nevystojí.
Oni ti šoféři mají pauziček víc, protože ty nástupní a výstupní zastávky, kde musí počkat, protože nemohou odjet dříve, ale to pasažéři z autobusu nesmí, a sociálky taky nejsou nikde poblíž. Šoféři si dají cígo protože přijeli dřív, a na svoloč, co vezou dostane 10 minut někde na ta Rasthausu, aby tu rezervu měli.
Stejnou linkou jsem jel v lednu do Milana, stavělo to na stejných odpočívadlech, ovšem pauzy byly 20 minutové. (ono těch vyhlášených 10 minut to stejně nikdy nebylo, protože stihnout to nelze, jen pár děvčat z toho bylo slušně vystresovaných, že zdržují...).
Zaujaly me ty curaci pauzy, myslela jsem totiz, ze autobusy SA jsou standardne vybaveny toaletami. Aspon v CR to tak plati, uz jsem s nimi jela nekolikrat. Chces rict, ze na mezinarodnich linkach je to jinak?
Jedna pauza po 6 hodinach by mi fakt nestacila...
Jsou, ale velké ALE. Cestou tam to pár lidí nevydrželo, tak za stewardkou, ta vezme klíček, jde odemknout, čeká, a pak zamkne. Hajzlík (prý, podle toho co říkala stewardka šoférům) silně znečistěn (řekla to jinak).
Cestou zpátky se nikdo nepokusil požádat o klíček a sama stewardka evidentně trpěla a ptaka se, kdy se konečně bude stavět.
Usuzuji, že tedy hajzlík byl nefunkční.
Co jsem párkrát jela takovými autobusy, tak WC tam sice je. Nicméně "chemické", kapacita omezena. Průvodkyně na začátku jízdy upozorňovala, že budou časté pauzy a prosila, aby se palubní WC využívalo jen v případě nutnosti.
Samozřejmě, že by se měl použít jen v nouzi, jednak to je drahá sranda a pak při 40 lidech by se rychle naplnil a co potom s tím. Lidé s obytňáky ta WC používají také jen nouzově a jinak normálně využívají pumpy, restaurace apod.
Oni to znají, mají ty pumpy, kde "se neplatí".
Pak se vyplatí, vzít si padíka, a utíkat na motorest, kde se sice zaplatí, ale "stihneš".
10 minut je pro děvčata fakt téměř nemožné, zvlátě podkají li se na pumpě 2-3 autobusy
Vždycky je to o rozumnosti a domluvě řidičů a lidí. Když to je nutné dá se bez problému určitě chvíli počkat, ale nesmí to být dlouhé pauzy a často, protože to by daleko nedojeli. Tyhle čůrací pauzy nejsou přestávka a započítávají se do času pro jízdu.
S těmi pauzami to je těžké, řekneš 20 a seš rád když odjedeš za 30, tak se řekne 10, nikdo se nikde nefláká, všichni to stíhají a jede se.
Film účastníci zájezdu je názorná ukázka. Tak Karle kolik jim dáme? To je moc, já bych jim i dal, ale víš jak to dopadá :-))
Někteří jezdí svižně a někteří na hraně rozumnosti.
Někdy to je těžký, pokud by měli řidiči jezdit v klidu, pijánko, dodržovat "bezpečný" odstup, aby nikdo neměl t jízdy divný pocit, tak by na mnohé delší linky nemohli jezdit 2, ale museli by být 3 řidiči aby to v limitu stíhali a nemuseli jste někde přenocovat. Tím by se samozřejmě měnila i cena jízdného.
Prostě to "spěchání" může být také důsledek ekonomického tlaku.
Hele, kdyby místo 10 metrů za tím osobájem jel 50, nepřijel by ani o setinu vteřiny pozdéji.
S těma "dej jim 10, ať do 20 minut odjedeme" těžce nesouhlasím. Jsme civilizovaní lidé, řekne se 20, dodržíme 20, řekne se 10, a za 10 minut sedím v autobuse se sandwichem v ruce, protože vím, že gulaschsuppe bych nestihnul. A frajírek si kouří před busem dalších 10 minut, a já jsem za disciplinovanost trestn.
Preventivně trestat nemá ten šofér právo.
Pokud nedodržím 20, pak trestej.
Jsem zákazník a on mě má respektovat a ne vychovávat.
Ale tak to máš ty, já se to také snažím dodržet a radši o 5 minut dřív než o vteřinu později. Jenže je kvanta lidí co to tak nemá a mají problém a neustále se na ně čeká.
Řidič nikoho nevychová, prostě nechce někde zbytečně čekat víc než je potřeba až nějaký bezohledný ignorant si koupí a vypije svoji kávu a sežere dortík.
Tys toho asi moc po hromadných zájezdech nenajezdil, že nevíš co někteří dokážou :-)
Nemá právo preventivně stresovat ty ženský.
Jo, máš pravdu, nenajezdil jsem moc na hromadných akcích, vlastně nic. Vždycky mé to štve, jsem všude s "bezpečnou rezervou" a pak čekání na ty "s akademickou čtvrthodinkou" mě připravuje o dvojnásobek času.
Trestejme opozdilce, třeba finanční pokutou, ale nezkracujme preventivně čas tém slušným.
S SA jsem za poslední půlrok jel daleko 4x, jen tahle posádka si vytvořila "svoje" desetiminutovky, ostatní měli 20,a na nikoho se nečekalo.
Vím, že je to statisticky bezvýznamné pozorování, přesto se pokusím zařídit, aby tihle hoíi respektovali pravidla a neprovádéli svá iniciativní, preventivní, opatření.
Jsou pro nás placenou službou, a my zákazníci, ne naopak.
Pokud mají v pravidlech a přepravním řádu dané, že pauza je 20 minut, tak by ji měli dodržet, pokud ne, tak jednoznačně stížnost. Pravidla jsou proto aby se dodržovala a bez souhlasu všech neměnila.
Jen nevim jak trestat opozdilce, snad jedině ujetím. Je zajímavé, že u vlaku si nikdo nedovolí přijít pozdě a nějak zdržovat, tam se pískne a jede se. Jen u autobusů tohle nějak nefunguje.
Jo, je to tak, tady ta holka vždycky "své kusy" přepočítává, jestli někdo nechybí.
Pokud na to někdo hřeší, je to bezohledné k ostatním.
Ale to je prd, v roce 1992 jsem se dostal na nějakou konferenci do Cordoby, ve Španělsku.
Vzali nás busem na Expo Sevilla. Cdlodenní výlet, o půlnoci bus odjíždí.
V 23:45, stoji u busu Němci, Holanďané a já. V 23:55 přichází Angličané. V O:OO francoužští kolegové, jsme vpuštěni do busu. V 0:40 přichází první Španělé, Němci se rozčilují, Angličané sméjí. V O:55 se zdá, že jsme všichni, odjezd. Když se probudí nějaká Španělka a řve, Donde José?. Stojíme, a dva mučačos se vydávají hledat Joseho. Jose přichází sám v 1:05, ale zase nemáme ty dva mučačos, Němci jsou rozpálení do béla a řvou furt šajze, Angláni se řechtají. Frantíci popíjejí víno z kelímku a situaci ignorují. V 1:25 přicházejí mučačos, a odjíždíme.
Má žena je zřejmě původem ze Španělska. A já napůl taky... :-DD
Před několika lety jsem jako pasažér, na dálnici někde za Lyonem, sledoval "úsporná opatření" dvou autobusů od stejné firmy, ve 110km/h udržovali zhruba třímetrový odstup, pravidelně se střídali.
Dodnes si říkám, že jsem měl vstát z tý sedačky a šoférovi dát pořádnou sodu.
Někteří šoféři jezdí tyhle štreky léta, třeba i několikrát týdně, díky čemuž jsou úžasně vyježdění a stejně tak i otrlí.
Z vlastní zkušenosti si to vysvětluju i tím, že občas jedou ostřeji, aby si vyplavili trochu adrenalinu, protože aby neusnuli, což je ale nijak neomlouvá.
Bylo by potřeba, aby někdo (nebo něco), toho šoféra včas vrátil do reality, pěkně natvrdo, aby si znovu naplno uvědomil, že nehraje počítačovou hru, ale rozhoduje o životech padesáti lidí.
Dneska ta technika hodně pokročila, asi by to vážně chtělo do autobusů nainstalovat nejen ty kamery, jak navrhuješ, ale i čidla na ovládací prvky, všechno to ukládat do paměti a záznam později, pomocí nějakého programu-algoritmu, vyhodnotit. Soudruzi z USA by nám v tom možná mohli výrazně pomoci, najít v záznamu podobná zvěrstva, které některým šoférům, jako je například Ronda, připadají býti v pohodě, protože je zřejmě neprovozují výjimečně, ale zcela běžně. Nikdo nemá čas, aby mohl sledovat čtyřiadvacetihodinový záznam, ale takhle by to jít mohlo.
Myslím, že udělat nějaký softík, který by vyhodnocoval celý záznam z jízdy a našel riskantní operace automaticky by nemělo být problém, stejně jako automaticky projet gps záznam a kontrolovat dodržování rychlosti, minimálně v obcích.
Říkám to potřetí, bylo jasné, že hoch to má projeté mockrát, má to v ruce, zná každou zatáčku, a tohle bohužel vede k otupení pozornosti a přecenění vlastních schopností.
Pokud má pocit, že si musí upustit adrenalin, ať si uváže gumu za nohu a skočí ze Ždákovského mostu, třeba, ale nezkouší to na pasažérech.
Ale mám pocit, že tady nešlo o tolik o adrenalin jako o to, ukázat se jako borec před tou stewardkou co seděla ode mě přes uličku...
Pokud byste v řídicím pultu hledali rychloměr, asi byste neuspěli. Většina našich lokomotiv dosud používá mechanický rychloměr v podobě rozměrné skříňky, umístěné nad pultem mezi čelními okny. Za jízdy se tento typ rychloměru vyznačuje cvakáním a trhavými pohyby ručičky. Záznam průběhu jízdy je pořizován na papírovou pásku, kterou je strojvedoucí povinen před jízdou doplnit. Zaznamenává se graf v/t (závislost rychlosti na čase), tlak v brzdovém potrubí, činnost houkačky, jízda na odporových stupních apod. Vyhodnocování průběhu jízdy se provádí v depu. Elektronické rychloměry se svou zobrazovací částí příliš neliší od těch automobilových a lze je tedy snadno začlenit do řídicího pultu. Mají širokou škálu zaznamenávaných údajů, které se po ukončení jízdy přenesou do běžného PC.
zdroj: http://www.atlaslokomotiv.net/page-lexikon.html
taky by bylo dobré to nějakým nejlépe celoevropským zákonem zakázat. ;-)
Jo, to jsem si říkal, že mají kolečko, a kdyby to hnal moc přes čáru, že mu to neprojde.
Asi by to kolečko chtělo ještě doplnit kamerkou, stojí pár babek, aby hoši nejezdili jako hovada, když vezou lidi.
Když není schopen sám myslet, tak se musí bát.
Tvoje argumentace je naprosto správná a obavy z nehody plně oprávněný. Mám to stejně - nesnáším lepení na kufr, sám to nedělám. Je to zcela nesmyslný počínání, který provoz nezrychlí a jen zvyšuje riziko bouchance. Pokud mně to někdo dělá - dávám nohu z plynu a pustím blikače. Většinou to funguje. A ten, kdo to tady obhajuje asi jezdí podobně.
http://www.vutbr.cz/www_base/priloha.php?dpid...