Tak jsem zjistil, že můj smělý plán - vyrazit na jaře na kole na Nordkapp - má několik celkem zásadních trhlin. Bude tam ještě sníh, vůbec mě nelákají nekonečné rovné lesy ve Finsku potažmo Švédsku při zpáteční cestě, ale hlavně jsem po shlédnutí cen jídla ve Skandinávii zjistil, že bych tam asi brzo umřel hlady...
Tak jsem si vymyslel ne o moc skromnější cíl cesty - Isle of Skye. V Británii jsem už sice několikrát byl, ale čím víc tam jezdím, tím víc mě ta země láká. A chybí mi pořádný kus Skotska a vůbec jsem nebyl ve Walesu, natož v Irsku. Navíc se tam jezdí vlevo, takže na kolo úplně ideální!
Plán je následující -
- z Prahy to vezmu na sever do Budyšína (Bautzen) naučit se trochu lužické srbštiny, pak do Drážďan
- v Německu bych mohl jet přes Harz a možná si pro zpestření vyšlápnout na Sender Brocken
- přes Kolín, Brusel a Gent do Calais na přívoz přes moře
- v Anglii zamířím na jihozápad směrem na High Weald a do národního parku South Downs a přes Chiltern Hills do Oxfordu - krásně se tak vyhnu Londýnu
- podobně objedu Birmingham, přes Cotswolds a Stropshire Hills rovnou do Peak Districtu
- přes Penniny na sever do Yorkshire Dales, do hor a k jezerům v Lake Districtu, na opačné pobřeží do Northumberlandu a odsud už do Skotska do Edinburghu
- z Edinburghu bych chtěl jet přes Cairngorms až na Dunnet Head, nejsevernější místo Skotska
- možná by stálo za to stavit se na pár dní na Orknejích
- a pak hurá směrem na mys Cape Wrath a do skotské vysočiny až na Isle of Skye, symbolický cíl cesty
- z Isle of Skye bych se rád vrátil směrem ke Glasgow, přeplavil se přes Irské moře a dojel na západní pobřeží Irska
- pak zpátky na východ do Dublinu, odsuď lodí na Holyhead
- přes velšské národní parky Snowdonia a Breacon Beacons do Londýna, kde se mi snad podaří naložit se do autobusu :)
Odhaduji to tak na 5-6 tisíc km a 2 měsíce cesty. Co na tenhle šílený plán říkáte? :-)
A nemáte nějaké nápady, kde se se ještě po cestě stavit a co navštívit?
Co říkám?
Závidím ti naprosto nefalšovaně ty 2 měsíce.
Nejsem si jist tím Německem, jestli ta zajížďka přes NDR není zbytečná. Kdybych měl tu šanci, trasoval bych to na ferry se Zeebruge nebo Roterodamu do Hullu, co nejkratší cestou a pak řádil na Ostrovech.
Ta féra je noční, s ubytováním, za 7 dní bys tam měl být. Přespat v posteli, zrestaurovat výstroj, dobít vše co lze, to by bylo před dalším trajdáním asi příjemné.
Německo vůbec neznám, nic o něm nevím (kromě toho, že na jihu jsou Alpy, kam nechci) - bylo by lepší jet přes Bavorsko směrem na Norimberk?
Trajekt do Hullu by mě úplně připravil o jižní Anglii - a South Downs a křidové útesy Seven Sisters si rozhodně nechci nechat ujít! :)
Nejbližší k moři to asi bude přes Bavorsko, Falc, Lucemmbursko a Belgii do Ostende.
Ale máš v cestě Ardeny.
Mohl by si i přes Bavorsko, Bádensko a pak Francii do Calais, tam jsou v cestě Vogézy, Ardeny jsou horší. Pak už je to skoro pořád kolem vody.
Severním Německem je to trochu zajížďka, mě se tam moc nelíbí, tedy proti jihozápadu.
O jih Anglie cestou přes Hull nepříjdeš, jen bys asi musel obrátit směr a vzít to cestou zpátky.
Ty lodě mají taky něco do sebe, nejsou to žádné kocábky jako jezdí Calais - Dover....
Kopce mi nevadí, naopak, už se na ně těším :) Takže kdybych měl po cestě přes Evropu nějaké zpestření v podobě pěkné kopcovité krajiny, budu jedině rád.
V takovém případě bych doporučila spíš ty Vogézy s jejich typickými žulovými "balóny".
Tamtudy nepojede, ty jsou jižněji, tedy když si nebude chtít zajíždět.
Nejjednodušší průjezd Vogézama je přes Saverne podél kanálu k Saint-Luis, pak je v cestě už jen jeden hřeben přes Arzviller na Hommarting, nebo se múže pokusit najít tu zkratku na Xouaxange, bludný kámen nejednoho "pařížana"
Ty Vogézy vypadají skvěle, podle fotek mi to trochu připomíná Krkonoše. A zdá se, že nahoře na hřebeni vede pěkná silnice.
Akorát je to fakt už hodně z ruky, to bych rovnou mohl jet přes Alpy a Paříž. Takže si to kdyžtak nechám na zpáteční cestu, kdybych neměl dost, nebo byl tak špinavý, že by mě nepustili do autobusu :)
Není, dej si to do Bikemap.
Paříž máš z Prahy za 1200, zhruba, 250 k moři a vyhodí tě kousek od Brightonu.
Trik je v tom, že velký kus jedeš po vodě.
Pojedeš-li horem, přes Belgii, kratší to nebude.
Francie má tu výhodu, že má dost prostoru a zašiješ se se stanem skoro všude. V Belgii je to víc natěsno.
Alpy jsou jinde.
Londýn - Paříž, jestli všechno půjde jak má, prostřelím to o Velikonocích, ty vyrazíš až na léto, nebo ne?
Tak bych mohl vědět trochu víc.
Tak to střihni přes Norimberk, Rot-am-See, Heilbron, Kaiserslautern, Trier, Luxembourg, Namur, Lille, Calais...
Užiješ si kopců přiměřeně.
Když bys měl čas a chuť, můžeš místo Lille si zajet přes Brusel a Gent, pak ovšem bych vzal loď z Dunkerque, je to o stovku blíž než Calais a trajekt bývá levnější.
Máš na cestě 4 zajímavé země....
Nebo to vzít jinak.
Přes Paříž. Z Paříže je cyklotrasa Paříž - Londýn, jede to přes Normandii do Dieppe a pak lodí na jih Anglie do Newhaven, na kilometry to máš stejně a máš v tom Paris.
A nemáte nějaké nápady, kde se se ještě po cestě stavit a co navštívit?
************************************
Co navstivit? No preci poustevnika v jiznim Walesu, kdyz uz tu pojedes kolem :-).
Ovsem na tvem miste, pokud muzes, vyrazil bych na jare - duben kveten, v lete te tam nahore midges sbasti za ziva :-). Byl jsem tam jak v lete tak i kolem velikonoc - v lete peklo, na jare ani jedna muchnicka :-)
To se klidně stavit můžu :-)
Květen by byl úplně ideální, ale ještě nevím, jak mi to vyjde. Jak to vypadá s midges na přelomu května a června?
V dubnu jsem v Lake Districtu midges nepotkal, ale možná tam nejsou nikdy, v září u Loch Lomond to celkem šlo, ale taky jsem zažil pár krušných chvil. Jak to tam ale vypadá v létě, fakt netuším...
Midges se tak v tom v kvetnu zacnou rojit (zalezi jak tepe bude jaro), a v cervnu uz si te pak vychutnaji v plne sile :-).
Budes celou cestu jen slapat do pedalu, nebo planujes i nejake pesi vyslapy - Ben Nevis, Snowdon,...?
Rád bych toho pěšky nachodil do nejvíc. Asi se mi nepovede zabalit se tak, abych mohl kolo nechat třeba někde v hostelu a vyrazit na několikadenní pěší trek, takže to vidím jen na kratší, maximálně jednodenní výšlapy. Určitě bych něco rád podniknul v Lakes (letos mě počasí nepustilo na Scafell Pike ani na Helvellyn), možná Pen-y-Ghent, Cross Fell, Ben Nevis a Snowdon samozřejmě. Jen budu muset vymyslet, kam dávat kolo, docela se o něj bojím.
A samozřejmě nějaké hory na Isle of Skye :) Určitě by stál za to i trek The Skye Trail, ale holt nevím, jak to s tou bagáží a logistikou vyřešit :-/
Nevzdávej to, na Skyei by byla opravdu škoda nedat túru na Cuilliny. Už jen proto, aby člověk unikl těm muchničkám:-)
I když, my tam byli na začátku srpna, v květnu - červnu to může být asi i bez těch mrňavých bestií:-))
Tady je dobrej výchozí bod, třičtvrtěhodinová prohlídka pálenice. V ceně je úvodní frťák šestačtyřicetiprocentní single malt desetiletky. Ty Tatry v pozadí jsou právě Cuilliny. Když jsme měli před lety v Ardaneaskanu pronajatej barák, koukali jsme na ně denně.
Jednodenní túry na Skye samozřejmě nemůžu vynechat. Dost mě ale láká ten The Skye Trail - jenže abych byl schopný ujít pěšky 128 km, tak bych musel mít s sebou velký expediční batoh, kam bych byl schopný nacpat stan a spacák, a to se mi úplně tahat nechce...
Takže to budu muset udělat tak, že budu chodit na kratší výšlapy nalehko a vždycky se do večera vrátím ke kolu. Budu se o něj bát, ale hory si prostě nemůžu nechat ujít :)
Vozíš s sebou dvoje boty?
Tedy mě tůry nehrozí, ale trajdání po městě v cykloškorních je taky nsprd. Jak to máš pořešené?
Nemám na kole SPD, tak to mám pořešené :) Jezdim na kole v lehoučkých botách na běhání a v těch se dá celkem v pohodě chodit i po horách, když je na to noha trochu zvyklá.
Běžecký boty jsou podle mě rozumnej kompromis, jet v botách s kuframa a k tomu ještě tahat na nosiči nějaký pohory, by byla fakt šílenost. Občas někde čtu, že lidi jezdí na kole v nízkých trekovkách, ale to musí být s tím GTX taky očistec...
Tak nic, myslel jsem jestli nemáš nějaké vychytané lehoučké, nezničitelné botky na procházky....
Asi si vezmu nějaké sandále, to do měst musí stačit.
No, mám :-) Inov-8 Roclite 295 - http://www.inov-8.com/New/Global/Product-View... Nezničitelný teda úplně nejsou (běžecký boty jsou spotřební zboží), ale už toho vydržely překvapivě dost, vychytaný jsou rozhodně, lehkoučký taky. Dá se v nich chodit po městě, jezdit na kole, běhat po horách, na cykloturistiku podle mě ideální :)
Já už si zvyknul na ty mé spd pedály pro začátečníky ....
ale ta botka vypadá dobře
Tady v horách ti kolo nikdo nesebere. Pokud chceš mít ale jistotu, schovat někam do lesa, kam za celý den nikdo nepřijde, a pro jistotu ještě zamaskovat roštím. Jen si dobře zapamatuj to místo, abys ho pak sám večer zase vůbec našel :-).
Jestli ti vyjde počasí na Ben Nevis, vezmi to ne s davy po té poutní promenádě, ale po hřebenu z druhé strany, nepotkáš tam živou nohu a jen od severu uvidíš jak skutečně nejvyšší hora Británie vypadá.
Po kopcích Skye to zase pro změnu můžeš zkusit třeba i kolmo :-)
http://www.youtube.com/watch?v=xQ_IQS3VKjA
Paráda! Kdyby mi nabízeli kulku do hlavy nebo útěk po tý kamzičí stezce ve třech pětinách videa, byla by kulka jasná volba. :-) To bych nedal ani pěšky, mám silně vyvinutej pocit závratí.
Tak to bys přišel i o ten nejlepší výšlap na Snowdon – být to v italských Alpách, byl by hřeben už dávno plný želez a la via ferrata :-).
https://www.youtube.com/watch?v=5oQYlPws6_Q
https://www.youtube.com/watch?v=EdJVxX2osD0
To chci! Nemáš tip na nějaký pěkný okruh okolo Snowdonu, který by vedl tudyhle přes Grib Goch? A kde tam nechat kolo?
Snowdon Horseshoe
https://uk.images.search.yahoo.com/search...
A kolo nechat v sedle Pen-y-Pass.
Ok! Díky!
Kdybys měl náhodou tipy i na nějaké dálší výšlapy v ostatních oblastech, tak to ocením :-)
Kromě Crib Goch traversu ve Snowdonii
http://lifeinthevertical.wordpress.com/2009/03...
má Británie i spoustu dalších úžasných treků kde musíš na všechny čtyři.
http://outsidetimes.com/inspired/the-best...
Tryfan je řekl bych technicky ještě o něco náročnější než Crib Goch, ale rozhodně stojí za to, budeš ho mít při cestě z Holyhead na Snowdon.
A jestli chceš zažít adrenalinu ještě víc, můžeš si tam u Bangoru za nějakých 60 liber zahrát i na supermana
http://www.youtube.com/watch?v=GNau01XGgjY
http://www.zipworld.co.uk/what-to-expect-at-zip...
A nebo naopak vyrazit pod zem do opuštěných dolů
http://www.youtube.com/watch?v=GXMEGx05sJQ
Vymysli si co chceš, všechno tu najdeš :-).
Až pojedeš skrze Wales, můžeš si trasu naplánovat tak abys vůbec nemusel stavět stan.
http://www.mountainbothies.org.uk/bothies.asp
http://www.mountainbothies.org.uk/region.asp...
Na rozdíl od skotských bothies, většina těch našich je dobře dostupná i s naloženým kolem, navíc je tu máme povětšinou buď přímo v lese nebo na okraji, takže není problém s dřívím. Tohle jsou ty kam bez problémů dojedeš na kole
Arenig Fawr
Penrhos Isaf
Nant Rhys
Nant Syddion
Claerddu (Elan Valley Trust)
Moel Prysgau
Obrázky z nedávných dvou velikonočních výletů po Walesu najdeš tady. http://cyklopoustevnik.rajce.idnes.cz/2014_-...
http://cyklopoustevnik.rajce.idnes.cz/2013_-...
Nevím co všechno tě na cestách zajímá, ale být tebou tak z Edinburghu bych to určitě vzal po cyklostezce podél Union kanálu přes akvadukty na Falkirk Wheel, a teprve až odtamtud pokračovat dál na sever
http://www.youtube.com/watch?v=_tBH9SE-Kw8
Díky! A neznáš sever Anglie, Penniny a Yorkshire Dales?
Anglií jsem naposledy projížděl někdy před 9 lety, od Doveru podél východního pobřeží, placatou bezlesou krajinou poklidného venkova, nahoru na North York Moors, přes Yorkshire Dales do Lake District a dál do Skotska. Národní parky byly fajn, na netu i Youtube najdeš tuny informací podle toho co tě zajímá. Jestli jsi v Lake District ještě nebyl na sedlech Hardknott a Wrynose, určitě si tam zajeď, ty výšlapy stojí za to :-).
http://cyclinguphill.com/hardknott-pass/
Jak se to safra dá udělat, že na Isle of Skye neprší? To přece technicky není možné.
Ale jo, dá se. Na jaře a v létě tu bývá hezky, a to třeba i po několik týdnů v kuse. Před 3 roky o velikonocích mi za celých 22 dnů na skotských Highlands prakticky nezapršelo – jen 3x spadlo z modré oblohy pár kapek a jednou půl dne mrholilo. Jinak nebe bez mráčku nebo polojasno.
https://www.youtube.com/watch?v=HhabgvIIXik
Vypada to cely dost dobre. Jen ja osobne bych vynechal ty Orkneje. Kde nic tu nic, pro me asi nejnudnejsi cast Skotska...
Projel jsem podobnou trasu na motorce a napsal o ni i cestopis. Možná Ti trochu pomůže v přípravě a plánu cesty. Každopádně Skotsko, Irsko i Wales jsou super krásné země. Snad Ti bude přát štěstí a ve Skotsku budeš denně moknout jenom několik hodin.
http://www.motorkari.cz/cestovani/cestopisy...
Možná ispirace. Jen bych snižil denní dávky. :-)
Snad se na mě nebude autor zlobit, že sem dávám odkaz.
http://expedice.mixerus.net/2012ireland/index.php
Nemáte tu někdo zkušenost s trajekty? Z Francie do Anglie, ale i do Irska. Jde mi hlavně o to, jak bookovat jízdenky - je to potřeba? Nebo s kolem stačí přijít k lodi a zaplatit?
Přemýšlím, jak si mám zabookovat jízdenky, když vlastně nevím, kdy k tomu moři dojedu :)
Nevíš kdy tam dorazíš, takže bych kupoval až na místě.
http://www.nakole.cz/diskuse/17515-zkusenosti-s...
Díky... Na ten trik s day return ticket u P&O Ferries bych fakt sám nepřišel. Jak je sakra možný, že je cesta jen tam skoro 2x dražší než cesta tam a zpátky?
Nevíš jestli jde za těch 13 GBP koupit zpáteční lístek i na místě? A jestli něco podobného jde udělat i u DFDS Seaways?
V tomhle čerstvém odkazu vychází P&O pořád nejlevněji
http://www.aferry.co.uk/dover-calais-ferry.htm...
Osobně bych jel lodí, je to určitě zajímavější a stylovější cesta než tunelem kde nic neuvidíš.
Tak MyFerryLink je prý o celou libru levnější :-) Jen jsem se nikde nedočetl, jestli jde za tuhle cenu koupit jízdenka bez předchozí rezervace (a jestli jde koupit jízdenka bez rezervace obecně).
Lístek koupíš v přístavu bez rezervace bez problémů, kolo se vždycky vejde, ale jestli to bude za tuhle cenu tak to vážně netuším, už je to 9 let kdy jsem se naposledy z Calais do Doveru plavil.
A nebo je tu ještě jedna možnost,…. – však to není víc než nějakých 30km :-)
https://www.youtube.com/watch?v=Hy8usNAf33Q
Na místě to pravděpodobně bude vždycky dražší, vyplatí se objednávat po netu, když znáš přesný den odjezdu.
Zpáteční zase vždy vyjde levněji než kupovat tam a sem.
Záleží i na čase kdy se plavíš, pozdě v noci nebo brzo ráno bývají ferry levnější. Najdeš to na netu.
Nejlevněji vycházívá obvykle plavba z Dunkirku (Dunkerque) než z Calais ale plavba je asi o hodinu delší.
Vždycky vyjde levněji pevný čas a pevné datum než flexible rate.
Jo, také je možné nakoupit něco jako mini-cruise, to fakt záleží na sezónní nabídce. Ale když se neplavíš s károu, nebudou ty cenové rozdíly tak markantní.
Nedal bys odkaz na jakýkoliv spoj Dover – Dunkerque, který tě na osobokolo přijde dnes levněji než £12? Tenkrát když jsem se sem několik let po sobě s kolem plavil, byl trajekt Calais – Dover vždy jednoznažně nejlevnější, ať už kupovaný online nebo až v přístavu.
Necestoval sem nikdy s kolem, vždycky jej s autem, a vždy bookováno hodně dlouho dopředu.
Pěšáky neumím. Dunkirk byl vždy levnější.
Koupit lístek na místě, s autem, bylo vždycky o dost dražší.
12 liber dám za snídani na féře, když si k tomu koupím extra kafe :-)
Jinak Dunkirk má výhodu, že je o 100 kiláků blíž, a to se taky počítá, když jedeš autem.
Teď jezdím jinudy, z Roterdamu do Hullu s noclehem na lodi.
Tak jsem si s tím pohrál, jsou rozdíly mezi tím, jestli jsi si na kole nebo s autem.
P&O chce na sobotu 5/12 za Calais-Dover s kolem 24 E, s autem nejlevnější za 40,5E
DFDS s Dunkirku ve stejný den chce za kolo 25 E, za auto nejlevnější 37 E.
Zatímco s kolem máš po celý den cenu stejnou, s autem se cena mění podle času, těch 37 máš když jedeš v 4:00, když pojedeš v 11:00 platíš 45 E.
Co je společné, že obě společnosti mají tarif
Saver a Flexi
Saver je za ty uvedené ceny, máš přesně stanovený čas odplutí, Flexi stojí dvojnásobek, ale nejsi limitován časem (netuším jestli ani datem, to bys musel vygoogllit)
Nagooglil jsem další paradox (DFDS).
Když dneska koupím ferry na 12/2/2015 s autem, zaplatím jen 34 E, zatímco s kolem, zaplatím víc než na tuhle sobotu 31 E.
Na tentýž únorový den den 12/2/2015 se s P&O dostanu do Doveru nejlevněji za 52 E, kdežto s kolem pořád za 25 E.
Zdá se, že režim pro pěšáka/kolo je jiný než pro auto, cena se nemění z časem odjezdu a žádnou výhodu tím, že to objednáš dlouho dopředu nezískáš, pokud jedeš s kolem. Důležité je mít tarif "Saver", nejsem si jist, že ti ho na terminálu prodají, proto bych si to booknul předem, ale klidně v den odjezdu.
Pokud jedeš s autem, má smysl si s tím pohrát, de,ní doba i datum hraje roli bookovat dlouho dopředu přináší úsporu a DFDS dnes vychází levněji.
Tolik můj "research".
Ještě něco, moje paměť selhává z Dunkirku do Calais to není 100 jak jsem psal ale zhruba 50 km.
Takže záleží odkud jedeš, jestli se ti vyplatí dát o libru navíc a ušetřit 50 km, nebo spíš se cournout v Calais
Pro emem nema smysl kupovat to dopredu pres net, kdyz nevi kdy tam dorazi. Na terminalu chtit day return ticket a dostane nejlevnejsi cenu, pravdepodobne mene jak £20.
Vypadá to tak, že teď s kolem jezdí P&O za 25 EUR, to bude něco kolem té dvacky.
Return pro kolo zvýhodněný nijak není, se mi zdá.
Pokud mu na terminálu prodají tarif "Safer" tak není co řešit.
Já jsem zvyklý být furt on-line, takže já než bych se dohadoval s babou v tý buňce, sednul bych si na kafe, připojil se mobilem, a koupil si on-line féru co jede za dvě hodiny klidně přímo v Calais.
Nebo bych si skočil na Cassoulet d'Escargots (šnekový kotlík) (obr 2) do Café au Calice a připojil se na wifinu a udělal totéž, ovšem s daleko větším požitkem, protože je to dobrota. Ovšem když si k tomu dá pivko nebo sklenku vína, prožere tam tu jízdenku jako prd :-)
Ovšem L'Andouillette, Sauce Moutarde à l'Ancienne, Frites, Salade (nějaká klobása v hořčičné omáčce) bych v žádném přípdaě nedoporučoval, chutná to o dost hůře než vypadá....
A tunelem jste někdo na kole nejel? Myslel jsem si, že to nejde, ale vypadá to, že to jde úplně v pohodě - http://www.eurotunnel.com/uk/traveller-info...
Musíš si rezervovat 48 hodin předem, telefonicky. Cena stejná jako férou, a tam hupsneš na jakoukoliv nejbližší. Jediná výhoda snadbmůže být v tom, že nemusíš šlapat z Doverubnahoru ten krpál....
Spis jen dalsi nevyhoda. Prijit o doverske utesy ???
Jindro, já jsem z Polabí a mám deprese z toho, že tu nemáme žádný kopce. Takže to, že nemusim šlapat nahoru na nějakej krpál, je skoro vždycky nevýhoda!
Navíc kolik maj doverský útesy? 100 metrů nad mořem? To přece neni žádnej krpál :-)
Mě do tunelu nedostanou. Kopeček to je, o tom žádná.
Stojí to za to, kousek, tak kilák za přístavem je odbočka doleva, podjedeš silnici, cedule tam snad furt je, Channel View. Chce to dojet až nahoru, ta cesta je slepá, je tam taková plošina odkud je skvělý výhled na přístav.
Podle mapy je to 100 m nad mořem, to neni přece žádnej kopec :-) Kopce budou až za Birminghamem, v Penninách :)
Tak Pyreneje o nejsou, ale kopec to je, dlouhej, táhlej, protivnej, však poznáš :-)
Dál to neumím, protože nahoře vždycky hupsnu na dálnici a valím na sever.
Teď taky koukám do mapy, tamtudy ale asi nepojedeš, jezdím po A20, eurotuel nahoře ústí nad Folkestone.
Ten Channel View nevynech, tedy jestli bude slušný počasí, vlastně i Dover Castle stojí za to, ale pak se v Doveru zasukuješ na půl dne. K tomu výjezdu z tunelu to máš s Doveru nastoupat skoro 200 metrů, ne 100, ale to nemá být argument pro použití díry.
...100m nad mořem není kopec, ale převýšení 100m na kilometru je 10%ní stoupání a to už kopec je!!
Ne v Britanii, tady se kopce zacinaji pocitat az od 20%. :-)
Zkus zvážit možnost užít si pořádně Skotsko a Irsko. Pojedeš tam asi jenom jednou a obě země jsou tak jiné nežli kontinentální evropa a tak krásné, že by Ti takovou pozornost bohatě vynahradily. Tři měsíce jsem křižoval Skotskem křížem krážem a ve svém cestopise mám i návrh trasy nejkrásnějšími místy. Drž se ho, vím o čem píši. http://www.motorkari.cz/cestovani/cestopisy...
Co takhle letět s kolem do Edinburghu, dva tři dny nasávat jeho kouzlo! a pak se vydat do skotské pustiny. Čím severněji tím je Skotsko krásnější, stejně jako Norsko. Každopádně ale věnuj dost pozornosti oblečení do deště, pojedeš v něm celé dny. A vezmi stan, který se dá v dešti stavět i skládat. Přibal si i malou moskytieru přes hlavu. Každopádně je to super zem, která za vidění stojí na 150 %!!!
Jo, vím, už jsem v Británii párkrát byl, a o to víc se tam chci vracet. Vždycky si tam připadám jako na jiném kontinentě :-)
Letadlo je asi zbytečný luxus, když už, tak bych jel autobusem, ale chci se kouknout i do Německa a Belgie. Do deště mám gore-tex, nic lepšího asi nevymyslim.
Když máš dost času, tak proč se necournout....
Nic proti autobusu, nicméně jede tam dva dny a kus a je jenom o cca 500 Kč levnější nežli letadlo. A pokud chceš opravdu Skotsko poznat a objet, je to cca 2000 km, pak to Irsko a cesta domů a jsi na předpokládaných 2 měsících. Německo a Belgie Ti neuteče, je to přece docela blízko. Gore tex dříve či později promokne podívej se na
http://dodeste.cz/cyklo-bunda-profi-o2-3flow...
Jo, promokne, čím vzdoruješ dešti ty?
Normální igelit?
Jo, ještě dotaz, prosím. Jak skládáš kolo sdo letadla a kolik to stojí navíc. Dík.
Letadlo vs. bus nechci moc řešit, mám v tom jasno. Cesta busem do Londýna sice trvá 16 hodin a do Skotska dalších 8, ale sedět den v autobuse mi fakt nevadí a ten čas, co by mi ušetřilo letadlo, je v časovém horizontu dvou měsíců úplně zanedbatelný. Prostě nerad lítám, nemám rád všechny ty kontroly na letištích, shánění vlastních zavazadel, radši si v centru sednu do busu, zavřu oči a za půl dne se probudim zase v centru, jen o pár set kilometrů dál.
Gore-Tex a membránové oblečení obecně (bundu mám třeba z BlocVent) nepromokne. Nemá jak :) Membránové oblečení má v podstatě dva režimy - 1) je sucho a pak je oblečení prodyšné 2) prší, oblečení naskáne vodou, přestane dýchat a vevnitř zkondenzuje tělesná vlhkost. Pokud do toho teče někde voda, tak přes švy, ale přes materiál se nemá jak dostat. Ta O2 bunda se bude chovat úplně stejně.
V podstatě membránové oblečení je super hlavně v tom, že nemusíte přes šusťákovou větrovku pořád nandávat a sundávat pláštěnku (představte si, že visíte někde na skále...). Pěkně se chová ve slabém dešti nebo při přeháňkách, ale jakmile přijde delší a vydatnější déšť, tak je skoro jedno, jestli máte na sobě gore-text, nebo igelit.
...jo- viset skoro nehybně na skále, stát či pohybovat se lehkou chůzí a šlapat i v mírném dešti na kole-nemluvě o stoupání, je setsakra rozdíl- déšť ti dokonale uzavře póry jakékoliv membrány zvenčí a litr potu za hodinku (minimum)se nedostane ven, takže jsi v teploučku a ve "vlastní šťávě" stejně v membráně za 3500Kč jako v "igelitce" za 50Kč! Co je lepší (skladnější a lacinější)?
No, membránovka. Stačí mi jeden kus oblečení (místo větrovky a pláštěnky) a jak jsem psal výše, nemusim ze sebe pak sundavat igelit vždycky, když přestane pršet, a řešit, kam tu mokrou pláštěnku dám.
Cenu nemá smysl řešit, kvalitní membránovka je sice drahá (za 3500 Kč kvalitní neseženeš), ale je to jednorázová investice na hodně let dopředu, žádný spotřební zboží.
A bavíme se samozřejmě o Anglii a Skotsku, kde je zima, fouká vítr, často prší a počasí se mění dvakrát do hodiny, takže se fakt hodí mít na sobě bundu pořád. Kupovat si membránovou bundu jen do deště (jako záložní) je samozřejmě blbost a vyhozený peníze.
To jsi mi psal minule.
Délsl jsem přesně tu školáckou chybu. Jezdil v nějaké větrovce, a goretexku za 7 litrů si šetřil do deště.
V dešti je k prdu. Ale když chvilku mrholí, chvilku fouká a takhle furt dokola, je super, jsem v suchu, zatímco dřív propocený a v mokru.
Ta goretexka plášténka fakt není, nebo jen na hodinku, ale jinak super, jsem ti vděčný, že si mi ji naučil používat.
...protože jezdím převážně od května do září jižněji od ČR, je mi k ničemu kvalitní membrána (mimo deště)- na teploty kolem 10°C,vítr a mrholení zatím stačí šušťačka. Myslím, že ani 7litrů neochrání před deštěm- dají se využíl daleko líp- a mrholení se dá "ubránit" zvýšeným výkonem a následnou produkcí tepla ;-)
Já měl nějakou "nepromokavou " bundu z Intersportu po slevě asi za 1500, když jsem jel na Paříž, tenkrát mi celý týden pršelo, přežila to, nepřežila ovšem to, že jí Soňa poctivě vyprala.
Pak mi protekla jako cedník za dvě hodiny. Pokoušel jsem se to impregnovat, ale nezabralo to, 14 dní do odjezdu, bral jsem co bylo k dispozici.
Mě vyhovuje ta nápadná barva, počítal jsem s tím, že pojedu v hnusném počasí, mlha, déšť, ta jasná žlutá je na silnici hodně nápadná.
Funguje to jak píše kolega Emem, jamile se promočí, tak nedejchá, ale neproteče. Zpotíš se.
Pokud je jen chladněji, nebo slabě mží, funguje skvěle, proti té co jsem měl vloni fakt zázrak.
Neznal jsem to a moc jsem tomu goretexu taky nedůvěřoval, ale převědčil mě, že se to má něco do sebe. Místo několika vrstev jen triko merino, přes to tuhle žlutou mrchu, a jsem v suchu i když se potím.
Je to svinsky drahé, a když mě to Soňa nepřepere, tak to pár let asi vydrží.
Musí to prát na třicet v Atsko Sport Washi nebo podobnym sajrajtu, pak to vydrží :)
Ale jinak já považuju svojí současnou membránovku (High Point Protector Jacket) za jednu z vůbec nejlepších investic do outdoorového vybavení, co jsem kdy udělal. Na kolo si teda občas beru jen větrovku, ale když jdu někam pěšky nebo na hory, tak si tu bundu vezmu, i když nečekám ani kapku deště. Je prostě super - ta bunda je neuvěřitelně praktická, lehká, skvěle navržená - abych řekl pravdu, nevím, kde bych sháněl podobně pohodlnou bundu bez membrány - takže to, že zároveň funguje jako pláštěnka, je vlastně už jen taková třešnička na dortu.
Počkej, až objevíš kouzlo mobilního LTE připojení, pak teprve pochopíš.... :-):-)
posílám pár odkazů, jsou sice staršího data, ale třeba tě něco zaujme. 2x jsme cestu podnikli na kole a 2x autem (z časových důvdů).
http://www.putovani.net/index.php?tab=2&...
http://www.putovani.net/index.php?tab=2&...
http://www.putovani.net/index.php?tab=2&...
http://www.putovani.net/index.php?tab=2&...
Ještě jedna technická otázka - nejezdíte někdo podle skládacích map Freydtag & Berndt, cca 1:400k? Přemýšlím, jestli pořídit skládací mapy, které se v pohodě vejdou do brašny nebo možná i do mapníku, nebo autoatlas...
Na cestu kolem celého ostrova ideální tenhle 1:250.000 atlas. Jednoduše rozsponkuješ a poskládáš do mapníku.
http://www.nakole.cz/diskuse/9758-cyklomapa...
http://www.amazon.co.uk/dp/0749574593/ref=asc...
A takhle jsem je vozil:
http://www.kalimera.cz/mapnik_na_kolo.html
Tak jsem před chvíli koukal na 1:300k mapy od Marco Polo, ty vypadají asi nejlíp. Jsou to teda hrozný plachty, ale když se rozříznou vejpůl, tak se s nima už bude dát pracovat. A když je přelepim izolepou, tak budou i nepromokavý :)
Nevím, jak to máte ostatní, ale mně se podle autoatlasu hrozně blbě plánuje, protože nevidim, co je na stránkách vedle a musim pořád listovat a v mapě se akorát ztrácim...
Obavam se ze na tristovce bude spousta zapadlych okrset chybet. Byt tebou tak nekde v mapshopu dukladne prozkoumam jak Marca Pola tak atlas z predchoziho odkazu, a pak se teprve rozhodnu.
Mezi 1:250k a 1:300k by neměl být až takový rozdíl, ne?
Koukal jsem se namátkově na South Downs, Lake District a Yorkshire Dales, kde jsem byl a trochu to tam znám, a vypadalo to na tý 1:300k mapě v pohodě. Možná někde na jihu budou nějaký silnice chybět, ale přijde mi, že nahoře na vřesovištích a v horách je vyznačený všechno, kudy se dá jet.
Záleží samozřejmě mapa od mapy, ale obvykle to bývá docela výrazný rozdíl - na 1:250k máš oproti 1:300k skoro 1,5x víc prostoru na zobrazení detailů.
Tyhle vypadaj v pohodě. Uvidim, v nejhorším případě je zahodím a koupím si na první benzínce v Anglii ten autoatlas od AA. Beztak se na místě tyhle mapy shání mnohem líp než v ČR...
Zateče-li ti voda pod izolepu, těžko se jí budeš zbavovat (a mapa se znehodnocuje).
Za ´socíku´ jsme mapy impregnovali Puli-pastou (mapa lehce ztmavla, ale zhouževnatěla - v ohybech se míň trhala).
Tu (Puli) jsem teď nenašel, ale jistě se dělá nějaký tekutý voskový přípravek (Puli-pasta se užívala i jako separátor při laminování), který by ji nahradil.
Popř. jsem našel (jako možnou alternativu) toto:
http://www.nanobala.cz/papir.htm
Řešením je vodotěsný mobil nebo tablet, mapy ani nemusíš střihat a vezeš ji s senou celou knihovnu :-)
... a když tě ta elektro-mapa a papír-mapa upadnou na zem, která bude čitelnější?
Za posledních zhruba 16 tisíc kilometrů mi elekromapa upadla na zem jen jednou, a to hned asi po prvních 150 km. Neměl jsem správný originální držák, vyklouzla za jízdy, letěla asi 10 metrů a dopadla podle Murphyho zákona sklem na šutr. Pavouk přes celý displej, na čitelnosti to neubralo.
Vůči bežným pádům (vypadne z kapsy, vyklouzne z ruky) jsou tahle zařízení poměrně odolná.
Dvě zrady, jednu zmiňuje Emem,
1) je to na baterky
pokud by se to používalo pouze jako mapa, tedy zapínal a vypínal si to jen když se chceš kouknout na mapu, vydrží to určitě ty 3 týdny, možná víc. Jiná věc je, že se to používá i jinak, jako foťák, kamera, přehrávač mpeg a radio, připojení k netu, telefon, televize, videopřehrávač, slovník a encyklopedie a pak záleží na čase kdy to svítí a hraje, nepřetržitě dělat všechno tohle dokáže asi 5-6 hodin (udávají 8-9) ale to jsem nevyzkoušel.
2) je to vodotěsné, ale když je to mokré, nebo máš mokré ruce, nemůžeš to ovládat.
To je takový zádrhel těhle vodotěsných dotykových hraček. Prostě pokud to má mokrý displej, dotykáč nefunguje. Srandovní je, když prší hustými kapkami, tak takový dopad kapky někdy působí jako dotyk a jak na to prší přepíná ti aplikace déšť a ne ty. Je to řešitelne, utřít do sucha, utřít ruce, schoulit se nad krám a jedeš jako normálně, ale je dobré být na to připraven.
Jinak neznám papírovou mapu, kterou by sis něco vyfotil a kdybys měl vozit takové slovníky, co vozím já, nevešlo by se ti do Ortliebek ani nářadí...
Nic proti, však:
"Hrej si, tu máš kohouta!"
"Bez baterek?" Bum, bác, letí do kouta ..."
8-)
Znáš mě, já taková zařízení vozím pro sichr dvě, tablet v brašnách, foun na řidítkách, ebě zařízení umí v podstatě totéž, jen na tabletu je to líp vidět.
Po celodenní jízdě mívám na telefonu tak 70 procent kapacity. Vyzkoušeno mám, že přežiji 3 dny bez zásuvky v naprosté pohodě. Bohužel zima mě přerušila mé další pokusy s alternativními zdroji, budu pokračovat na jaře.
Asi jsem na tyhle věci moc starej :-)
Mapu mám na papíře. Stojí pár korun, když ji zabalim do mapníku nebo igelitu, tak jí nevadí ani déšť, baterky jí nikdy nedojdou a na sluníčku se na ni skvěle kouká.
Na focení mám foťák. Skvělý na něm je to, že fotí narozdíl od mobilu dobře a když mi v něm dojdou baterky, tak se můžu pořád kouknout do mapy.
Mobil s sebou beru spíš z povinnosti, teda, pro případ průšvihu. No a taky potřebuju ráno budík.
Jinak k mapám obecně, mám problém, jakmile nemůžu mapu rozložit do velkýho formátu. Asi jde o zvyk, ale fakt blbě se mi s ní pracuje, když vidim jen bez prostřední okolí bez dalších souvislostí. Prostě není nad pořádnou A0 plachtu - jen by se to nemuselo tolik trhat ve větru :-)
To povezeš teda pár kilo papíru navíc, jestli chceš vést podrobné mapy Německa, Belgie, Francie a UK.
Kdysi jsme to jeli s listy vytrhanýmu z autoatlasu a taky to šlo, ale úroveň detailních info nic moc :-)
Už jsem se smířil s tím, že budu muset rozebrat autoatlas. Pořád mi ale přijde mnohem praktičtější si s sebou vízt dvacet stránek z autoatlasu, než se starat o zbytečnou elektroniku.
Detailní info se dá zjistit od místních, obvykle mají aktuálnější informace, než jakákoliv mapa :)
Návštěva infocentra tě sice zdrží, ale zvyčajně dostaneš superpodrobné mapy místního okolí
To je iluze z počátku tisíciletí, krize s tím zametla fest, použitelných map a informací dostaneš minimum, jen tuny komerčních letáčků k různým placeným atrakcím, nákupním centrům, degustacím a prodeji regionálních produktů popř museím.
Neznám Skandinávii, ale západ Evropy se takto posunul. Často je informací pouze to, že se více doszvíš na této www.....
Spousta těch "infocenter" co si pamatuješ z doby před krizí už vůbec neexistuje.
Parles-tu français? :-)
S domorodci debatit bývá občas obtížnější než se to doma zdá.
Zbytečnou elektroniku?
Tu tak jako tak táhneš s sebou tak jako tak, foťák, mobil, možná nějaký ten přehrávač, a přitom bys to mohl mít všechno hezky pohromadě, v jedné škatulce, včetně těch map, slovníků, přehrávačů, foťáků, navigace, internetového připojení, řádově minimálně 100 kg papíru, který nevezeš.
Mapy taky nejsou grátis, mám zkušenost, že rychlá a správná informace dokáže ušetřit poměrně dost peněz, a tu získáváš tím, že jsi on-line téměř kdykoliv, no nakonec taky k tomu dojdeš, jako určitě každý v budoucnu. :-)
mě se teď zamlouvá nejvíc tohle:
http://mobilni-telefony.heureka.cz/sony-xperia...
mám "stařičkou z1" měnit to zatím nebudu, ale tahle hračka je už dost blízko k tomu, co člověk na cestách potřebuje. Krátkodobou energetickou nezávislost, v řádu dnů, myslím máme už celkem vyřešenou, jediné co je riskantní, je nějaká porucha toho aparátku, nepravděpodobná, ale vyloučit nelze. Pak se zachováš jako starý junák a vzpomeneš na bezmobilní nedgitální mládí a také přežiješ. Já to sichruju tím druhým zařízením, tedy tabletem, ale to je už pro normálního nepohodlného kluka nadbytečné.
Ono je většina taky o penězích- jestliže už máš základní mobil jen na volání, kvalitní digifoťák i GPS-ku, pak je sice výhoda mít vše v jednom, ale proč to kupovat,když vše dobře slouží- i když to zabere víc místa. Vyhodíš to a oželíš jeden rok dovolenku, aby sis pořídil kvalitní smartfón?
Pokud se ti pokazí smartfon, jsi nahraný- nemáš ani mapy, ani GPS, ani spojení, ani foťák. Takto máš aspoň něco- vozit sebou "pro jistotu" ještě druhý smartfon nebo tablet je už pro běžného cykloturistu dost luxus.....
Ano, to máš pravdu, je to drahé, protože tohle je asi absolutní špice.
Existují levnější varianty a pořád extrémně výkonné, ale pořád je to poměrně drahé, třeba tohle jen o rok starší (to mám já):
http://www.mall.cz/pda-smartphone/sony-xperia...
Ono se ti to to neporouchá, pravděpodobnost malá, proč by mělo?
Tablet pro mě není jen záložní řešení, ale také efektivní pracovní nástroj, na tom prťavém displeji to jde taky, ale je to pro mě obtížnější.
Chápu, že pokud to jako pracovní nástroj nemáš, je to už dost drahá hračka.
No nakoupit si podrobné mapy na cestu délky 2000+ km, přes 4 státy taky levné moc není. Roztrhat to potom na kousky kudy pojedeš abych ušetřil váhu by mě přišlo líto.
V tomto případě bych než podrobné mapy volil to Ememovo řešení, pár listů z autoatlasu, ono to nějak dopadne. A natrasovat si doma u počítače.
Já to řeším tak, že beru normal mapu pro hrubou orientaci mezi městy, případné zajímavosti si vypíšu a podrobnější (např.průjezdy městem a památky) si stáhnu a vytisknu- případně kouknu do Garmina. Vezu teda 3-4 mapy plus 4-5 papírů A4 s podrobnostma. Velkým městům se snažím vyhnout nebo je objet- pokud tam není nic k vidění. Chápu, že ty to využiješ jak k práci, tak na cestách- přece to nebude ležet doma!!!
kecám, nemám Compact ale normální velkou, tuhle:
http://mobilni-telefony.heureka.cz/sony-xperia...
Přemýšlel jsem, a řeknu ti tohle, a je mi fuk, že získám hafo mínusů, pár lidí to možná pochopí a pomůže jim to.
Pokud budeš přemýšlet jak ušetřit a ne jak vydělat, budeš vždycky chudý.
Tobě pomoci není, ale čtou-li to mladí kolegové, prosím berte to jako radu kluka, co nekrade a vydělává.
Už jsem si myslela, že nikdo takhle normální neexistuje :o)))
Také mám ze všeho nejraději papírovou mapu - počtu si v ní líp než v románu :o)))
https://www.youtube.com/watch?v=mOY4BnsddKE
K čemu potřebuješ na vandru ráno budík? :-)
Aby nezaspal východ slunce :o)))
Protože jinak se vzbudim v poledne, fakt, nekecám :-) A když si postavím stan někde, kde bych úplně neměl, tak rozhodně nechci zaspat.
:-)
Pakovat se dřív než tě najdou. Když jsem byl kluk, problém to nebyl. Vzbudila mě obvykle zima. Teď už to taky problém není, vzbudí mě to, že se mi chce čůrat.
Zima mě nevzbudí, když je zima, tak totiž vůbec neusnu :-) A není teda nic horšího, než když člověk večer vypije moc piva a pak musí pořád chodit ven ze stanu a vylejzat z vyhřátýho spacáku.
Každopádně vždycky, když přespávám někde venku nebo pod stanem, tak prvních pár nocí mám problém usnout (asi než si mozek zvykne na nový prostředí) a pak mám bohužel tendenci dospávat přes den. Přibližně po týdnu se to srovná, ale prvních pár dní je budík na mobilu fakt k nezaplacení.
(A stejně občas vstávám pozdě i s budíkem. Loni v září na West Highland Way jsem si řekl, že si ještě tak hodinku přispím, a dopadlo to tak, že začalo pršet, musel jsem kvůli svý lenosti balit stan za deště a večer jsem do dalšího kempu v Kinlochleven dorazil až za úplný tmy :-\ )
Za tmy do kempu? Proč jsi nezalehnul někde při cestě? A tu WHW jsi šlapal kolmo nebo pěšmo?
Ani nevim, ale tipnul bych, že jsem se po několika dnech hrozně těšil na teplou sprchu :-)
WHW jsem šel pěšky. Na kole se to moc jet nedá, nestálo by to za to podle mě. Na konci před Fort Williamem jsem teda jednoho člověka na kole potkal, jel to za dva dny a řikal, že tak půlku cesty musel kolo tlačit nebo přenášet, a při sjezdu k Buachaille Etive Mor si udělal díru do ráfku - tolik je sjízdnosti na kole.
neřešilo se to tady?
nejjednodušší je rozpustit polystyren v octanu etylnatým, nebo za doprovodu puchu v toluenu (ředidle)...funguje to (-:
http://cachtice.speleo.sk/impregnation/
Nevíte někdo, jak vypadají britské cyklostezky (http://www.sustrans.org.uk/ )? Nevzpomínám si, že bych někde mimo Londýn potkal nějak hodně cyklistů, natož lidí, co by si vyrazili na kole na výlet, a vlastně si vůbec nevzpomínám, že bych někde viděl značenou cyklostezku. Tak by mě zajímalo, jak tyhle trasy vypadají - jestli je to jen značení po klidných okreskách, skutečné cyklostezky (podél silnic nebo třeba po zrušených železnicích), nebo spíš klikaté turistické trasy mimo silnice (podobně jako třeba u nás). A jestli má smysl brát na ně při plánování nějaký ohled.
Cyklostezky a cyklotrasy v UK vypadají různorodě, nedalo by se však říci, že chaoticky. Celostátní síť cyklotras je docela dobře značená modrými tabulkami a vede většinou po cestách mimo rušný provoz. Pokud se však chceš někam dostat, musíš kombinovat vše dohromady. Základem je tvoje uvažovaná trasa, když se ti do cesty namane příhodná cyklostezka, tak proč ji nevyužít.
Mám letošní zkušenosti z Walesu, kde moc příhodných cyklotras není. Jsou, ale na cestování s bagáží někdy nevhodné, vymetají často horské farmářské silničky s velkými zajížďkami v kopcovitém terénu. Vyjímku tvoří cyklostezka podél severního pobřeží mezi městy Colwyn Bay a Chester (viz prostřední obrázek), ale také je občas nutno jet po silnici. Další vhodná je třeba z Bristolu na most přes ústí řeky Severn. Z minulosti si pamatuji Tarka trail v Cornwalu u města Barnstaple vedoucí po zrušené železnici.
Je samozřejmě mnoho jiných, určitě na své cestě na něco narazíš. Také jsem si dřív myslel, že Británie je země kolem nepolíbená, ale opak je pravdou.
Ok, díky za informace! Myslel jsem si, že to nějak takhle bude.
Líbí se mi Pennine Cycleway - http://en.wikipedia.org/wiki/Pennine_Cycleway - krásně mi zapadá do směru jízdy (jen si asi odskočím na pár dní do Lakes), tak tu asi z velké části využiju.
A nešel / nejel jste tu někdo po South Downs Way? Kromě krátného úseku na útesech Seven Sisters je to bridleway (= stezka pro koně), takže se tam může i s kolem. Je to sjízdné s bagáží?
Takové cesty jsou spíš pro horská kola nalehko, když jsem na takovou nekdy narazil, tak to byla většinou jízda krokem.
No, teď čtu na bikedowns.co.uk, že to chce aspoň kolo s odpruženou vidlicí a že po cestě jsou úseky, kde jsou v křídovým podloží ostrý pazourky. South Downs Way si asi odpustím...
Taky bys měl mít Schwalbe Marathony na takovouhle cestu.
Ještě jsem našel fotky z Lake distrikt, z výstupu na Scafell Pikes.
Jo, ty mám :-) Schwalbe Marathon Mondial. Mám na nich najeto tak 5 tisíc kilometrů, žádný známky opotřebení, nepíchnul jsem ani jednou. Mám pocit, že to jsou fakt dobrý pláště (ale stejně s nima nechci moc nechci jezdit přes ostrý pazourky).
Odkud jsi šel na Scafell Pike?
Aha, Seathwaite, neumim číst.
Přemýšlím, kudy to přes ten Lake District vzít. Určitě bych chtěl buď na Helvellyn nebo Scafell Pike (letos v dubnu mě tam nepustilo počasí) a k jezeru Wast Water. Hodilo by se mi, kdyby se dalo dostat od Wast Water do Borrowdale, akorát podle toho, co jsem v Lake Districtu viděl, tak se bojím, že tamtudy nepůjde kolo ani tlačit...
Z údolí do sedla je to jen 400m převýšení a nocleh u Styhead Tarn musí být nádhera.
http://www.davidhalllakedistrictwalks.co.uk...
A i ta cesta jak z fotek tak i leteckých záběrů mapy vypadá dost dobře, hádal bych že odstrojovat a po kusech přenášet ani nebude třeba, tedy samozřejmě vyjma několika stiles přes které budeš muset kolo přehodit.
http://www.geograph.org.uk/photo/2775964
http://www.davidhalllakedistrictwalks.co.uk...
Tak jsem asi dojel :-(
Není nad to si přinýst z hospody zápal plic. Takže místo poctivýho tréninku a vydělávání peněz na cestu budu skoro měsíc doma a polykat antibiotika :-(
Za pár týdnů nebudeš o nějakém zápalu ani vědět, trénink nepotřebuješ – nejsi závodník co plánuje polykat stovky kilometrů denně, všechno odšlapeš po svých tudíž žádné náklady na dopravu, hory máme v Británii pořád ještě dostupné zdarma, takže do 2 liber na den není problém se vejít. Jestli nejsi vázaný na konkrétní období, výjezd jen posuneš.
Sám tím směrem v květnu vyrážím, mám na to ale jen 3 týdny, takže jedna cesta po kolejích. Z jihu Walesu do Lake District vlakem, tam 3 dny courání po kopcích, pak další vlak nahoru do Skotska, lístek mám až do Mallaig. Odtamtud kolmo zpátky dolů na jih. Dost možná že se někde cestou potkáme :-).
Doufám. Ono se to se mnou už nějakou dobu táhne - zápal plic jsem měl ve skutečnosti už v lednu, ale dostal jsem ATB na moc krátkou dobu, nedoléčil jsem to a zůstala mi z toho akorát příšerná únava. Takže teďka to musim přeléčit ještě jednou a pořádně. Ale co, nebudu tady strašit, beztak za to může doktorka, protože má smlouvu s ďáblem místo s pojišťovnou, 10 let jsem u ní nebyl a tak mě proklela :-)
2 libry na den? To se fakt dá? Počítal jsem tak 15 a jako naprostý životní minimum půlku z toho.
Pokud nebudeš chodit na baštu do restaurací a přespávat za draho po kempech, většina výdajů padne na jídlo. Stačí si nákupy naplánovat na večery a dost možná že ty 2 libry ani neutratíš. :-)
http://cyklopoustevnik.rajce.idnes.cz/Tesco...
Neblázni, u nás v Pudsey stojí točená pinta Bodingtons 2.40, jak chceš přežít s dvěma librama?
:-)
Se zápalem plic si nehraj, mám na něj taky hezký vzpomínky....http://www.nakole.cz/blogy/jindra8526/430-muj...
Ale do léta bys měl být v cajku, jen to neuspěchej, nic to neuteče.
Mimochodem, nepojedeš na Skye taky? Z Mallaig jezdí loď do Ardvarsaru a z přístavu to vypadá podle mapy tak na dvě tři hodinky cesty ke Cuillin Mountains. A ten pohled z lodi na Skotskou pevninu!
A jinak cesta z Mallaig na západ do Fort Williamu je taky nádherná. Jel jsem tam sice jen jednou stopem (zpátky vlakem, ale před déšť nebylo nic vidět), ale i tak mi pohled na Loch Shiel od Glenfinnan viakduktu přišel jako jedno z nejhezčích míst Skotska. Musím tam znova, abych si to vyfotil :-)
A v Anglii se stav v Yorkshire Dales, jestlis tam ještě nebyl. Ta otevřená krajina je úplně jiná než ve Skotsku nebo Lakes a je úplně úchvatá: https://www.youtube.com/watch?v=r7XajPVtpKQ
Vím vím, díval jsem se, i spojení by sedlo. V Mallaig bude můj vlak v 17.43, takže poslední trajekt na Skye v 18.00 by skvěle navazoval. A ten hřeben musí být paráda
http://www.walkingstories.com/story_full...
Málo času je jediný důvod proč se tam nepodívat. Jestli celou cestu dolů na jih Walesu pošlapu kolmo, nebudu-li chtít závodit, a k tomu si ještě pěšmo vylézt na pár kopců při cestě, Skye nestíhám. Ještě uvídím, třeba se mi podaří za rozumný peníz koupit i vlak zpět (za cestu až nahoru jsem nedal ani £50), potom bych ten sever projezdil a prochodil důkladněji.
Ve Skotsku už jsem byl 5x, kolmo 3x bez časových limitů, pěšmo 2x po 3 týdnech. Pod viaduktem jsem procházel 4 roky zpátky. Mimochodem, nějaké 3km od viaduktu na sever je príma bothy (Corryhully) s elektřinou, kde můžeš přes noc dobít všechnu svou elektroniku. Je to na mince, ale já když tam byl tak tam ještě bylo něco předplaceno od předchozích nocležníků, což v pohodě vystačilo jak na dobití všech baterií do foťáku, tak i na svícení. A asi jako k jediné bothy v celé Británii se tady dostaneš po hladkém asfaltu. :-)
https://uk.images.search.yahoo.com/search...
Plán cesty zatím ještě nemám, dost možná že skončím už ve Fort William a hned další den si vylezu na nějaký hřeben u Nevisu, taky se budu rozhodovat podle aktuálního počasí. I ten vlak na sever bude určitě hodně zajímavý – přes Rannoch Moor, kolem Loch Treig,….
http://www.seat61.com/WestHighlandLine.htm#...
Jinak Yorkshire Dales cestou zpět určitě nevynechám, naposledy jsem tam projížděl před 13 roky. Každopádně dík za tip. :-)
Jo, cesta vlakem podél Loch Lomond a pak přes Rannoch Moor je parádní. Jel jsem tamtudy v opačnym směru do Glasgow, přes Rannoch Moor se zrovna přeháněla vichřice a přívalovej déšť. Na tuhle nehostinnost skotský krajiny nikdy nezapomenu a vlak byl asi jediný bezpečný místo, odkud to vidět.
Jedeš s Calledonian Sleeper? Jízdenka za £50 je krásná cena.
Sleeper to není, ale i tak to určitě bude super. Zvlášť když tu trasu kudy pojede mám z velké části prochozenou pěšky – WHW, Rannoch Moor, Loch Ossian, Loch Treig, Fort Willam,…
Vůbec, jak je to v Británii s přepravou kola ve vlaku? Doplácí se něco? Loni v dubnu jsme jeli Pendolinem z Londýna do Carlisle (povedlo se nám to za 25 na hlavu :-) ) a přišlo mi, že se by se tam to kolo snad ani nevešlo.
Tady nejsme v Čechách kde se za všechno platí. Místenka zdarma, rezervace na kolo taky zdarma, platíš jen a pouze za svůj lístek. Jinak ale pravdu máš, místa na kola ve vlacích tu příliš moc není. :-)
Tak ten Skye nakonec přeci jen asi dám. Koupil jsem za levno lístek na vlak přes půl království – z Glasgow do Crewe jen za 11 liber :-). Sice přijdu o Yorkshire Dales, ale zato se budu moci 2 týdny beze spěchu toulat po Vysočině. K tomu 3 dny Lake District na začátku a další 4 dny Wales na závěr.
Tenhle víkend ale vyrážím na Gloucester - za největším tsunami letošního roku. :-)
http://www.severntales.co.uk/severn-bore.html
To ti závidim. Já mám teď s kolem smůlu, ten zápal plic mě úplně oddělal. Fyzičku mám na úrovni vitálnějšího osmdesátiletýho staříka a zlepšuje se to jen hodně pomalu :-(
Vydrž, to se spraví, chce to jen trochu času. Zatím študuj mapy a plánuj trasu. Podle toho tvého plánku z listopadu bys měl jet i kolem Gloucesteru – určitě se tam zastav na Severn bore podívat, rozhodně to stojí to za to.
http://cyklopoustevnik.rajce.idnes.cz/2015_-...
Zápal plic je dětská nemoc, cejtíš se slabý jako děcko :-)
Měl jsem to svinstvo 2x, neboj, do léta budeš jura. Jen nic nelam přes koleno.
Kdybys měl chuť a sílu, dám ti "lift" do Hullu (York, Leeds), odjezd z Prahy 11/07 na Rotterdam, fery do Hull, kabina zaplacená, jedu traktorem, kolo se vejde.
V Lake District (Rusland) budu 12-14 června, dej vědět, kdyby se ti hodila teplá sprcha :-)
Dík za nabídku Jindro, ale v Lake District budu o měsíc dřív, začátkem května :-).
To je škoda, náš šéf, slaví 200 let jeho domu, je to neuvěřitelné, ale 200 let jeho rodného domu pro něj je důvod k uspořádání party, tak se do Lake Districtu nahrne 150 - 200 jeho kámošů a kolegů...
Nevím jestli z toho místní budou nadšeni...
Jisté je, že s termínem hnout nemůžu, škoda.
Malý tip na výlet v cíli…
http://www.youtube.com/watch?v=xQ_IQS3VKjA :-)