Prosím o poradu znalce a milovníky severu. Jak dojet na kole za polární září? V jakém období, aby se člověk neválel ve sněhu a nestanoval v mrazech? Kudy nejsnadněji (já vím že nejsnadněji neexistuje, ale přeci jenom)? Kolik času na tam a zpátky? Co z výbavy nezapomenout? Dá to cyklokroska s odolnýma pneu nebo je to spíš na horáka?
Cílem je Mageroya a Nordcap a spatření polární záře krásnou prémií :-)
Díky.
jeď v létě. Jeď pořád na sever, dokud to půjde. No a za chvíli seš tam :-)
zkus se mrknout:
http://www.nordkapp-gibraltar.com/cs/node/77
jeli to na highraceru, takže by ta trasa byla určitě sjízdná i na cyklokrosce.
To jsem sledoval. Ten termín (začátek srpna) bude asi nejteplejší a nejpříjemnější tam nahoře.
Ale zase čím teplejc tak komáři:-(
A co sem o komárech na severu slyšel, tak to u nás cokoli jsme zažil, je prej balada...
Jsou ti komáři jenom na švédský straně nebo i při trase Norskem (Oslo-Trondheim-Narvik-Mageroya)?
komáři jsou všude. kamarád byl v norsku říkal, že tam v lese byl občas i problém postavit stan tak, aby nespal ve vodě. Ale on tam byl brzy na jaře. Tedy jejich "na jaře":-) Sotva roztál sníh. A komáři byli všude. Chodil v takovým tom klobouku se síťkou a cákal okolo sebe protikomáří spray. Prej když zalezl do stanu, tak to musel nejdřím vyprejovat, chvíli počkat a pak se teprve svlíct...:-)
Ale prej fakt hodně záleží na tom, kdy tam jsi
muzu potvrdit. komari a neco este horsiho (pripomina to cesky muchnicky) jsou fuckt vsude.
doporucuju zakoupit nejakej z tech jejich chemickejch repelentu. (jsem tezkej odpurce chemie a tak jsem trpel jako prase)
byli sme tam v lete (nasem lete) Norskem nahoru pak North Cape a Svedskem zase dolu.
a bylo to +- stejny. meli jsme kliku na pocasi. zadna vetsi zima se nekonala.
A nechceš na běžkách? Tam bych věděl o pěkném cestopisu od kamaráda. Na běžkách v Laponsku od srubu ke srubu. A záři viděli několikrát. Dokonce tuším červenou, která je dost neobvyklá....
Co tohle: http://www.jankopka.cz/main/snow_bike_snow...
8-)
Vem sněhule nebo běžky. Tenhle cestopis je fakt pěknej.
http://www.pripluv.ic.cz/cestopisy/laponsko2008...
(PDF)
Tohle mi vždycky zamrzne ta příloha, asi je tam fakt moc mráz v zimě. :-) Nee, myslel jsem to v létě na kole.
A jak je se s polární září v létě? Mě přijde, že když se o ní mluví, tak je řeč jen o zimních měsících
"K tomuto jevu ovšem nedochází vždy, ale pouze za specifických podmínek, během zimních období a za jasných nocí. Největší pravděpodobnost tohoto jevu nastává v obdobích září – říjen a únor březen, kdy jsou zaznamenány celé tři pětiny celoročních pozorování."
To už je nahoře docela pěkná zima.
Nevím, možná by se to září tam nahoře ještě dalo. Z čeho to cituješ?
Tuším, že ze severských listu.
Asi dalo. Ale pro mě tohle na kole už moc není. To raději ty běžky nebo sněžnice.
Mě na severu zaujaly právě ty sruby, které jsou v divočině a jsou volně přístupné. To mi přijde naprosto nádherné. Zažil jsem to ve Skotsku (místo srubu teda bývalé statky) a strašně rád na to vzpomínám.
Zkus ten cestopis otevřít (klikni na něj pravým tlačítkem a dej "uložit odkaz jako...", nebo tak nějak). Myslím, že tě ta atmosféra naladí.
Přihodím ještě dotazy co mne napadly. Je silnice č.6 (Lillehamer Trondheim Narvik a hore) jetelná na kole z hlediska hustoty provozu?
Bude teplejší cesta Švédskem podél moře na sever nebo Norskem po té šestce (golfský proud)? To kdybych v září prchal po spatření polární záře před mrazy a sněhem na jih domů ke kamnům. :-)
Dík.
Nastuduj všechny dostupné cestopisy, je jich poměrně dost. Howkem počínaje a Szutovými konče.
Doufám, že to vezmeš stylem od domu k domu. Je to odhadem tak 7500 až 8000 km, tj. 2,5 až 3 měsíce. To už je slušný cyklovandr.
Howgh už je doma, ale víla ho schovala. Přinese mi ho ježíšek (tedy podud nezapomene, kam ho schovala).
A jinak než po ose od domu k domu ani nejezdím přece :-)
Pána vyhodili z práce?
Pán dělá jako OSVČ, je svým pánem, tak trochu. A když si něco hodně ale hodně umane a dá tomu prioritu nad jiné věci, tak si na to čas prostě udělá. Akorát nevím jestli hned v sezóně 2011, slíbil jsem vnučce v létě moře s písečnou pláží a víla na tom trvá :-) Benátky jsem taky nejel hned po tom, co jsem tu rozpoutal diskusi, ale až za rok.
No, Balt má taky písečnou pláž. A bylo by to při cestě. :-)
http://ifca-nakole.rajce.idnes.cz/Balt_2010/...
V roce 2012 nemusíš nikam jezdit.
"Poslední solární maximum, tedy období zvýšené sluneční aktivity a častějších erupcí, bylo v roce 2001. Cyklus sluneční aktivity je jedenáctiletý, další maximum by tedy mělo nastat v roce 2012.
Silný sluneční vítr v minulosti už několikrát způsobil, že polární záři bylo vidět i ze střední Evropy. V roce 2003 se polární záře dala dokonce pozorovat i ze severní Itálie."
(informace agentury SITA)
Na cyklokrosce aji na horáku koukáš před přední kolo, takže záři můžeš přehlídnout. Ideální je lehokolo, které ti otevírá nové obzory ...
8-D
Vzdyt uz jsem Basnikovi psal, at pres zimu postavi leho, aby se nenudil. 8-)
Nabídl´s mu ty rámy, které´s sehnal, když´s myslel, že stvoříš homebuilda?
8-D
To mely byt 2 homebuildy a vsechny ma Arri u sebe - tezko rict, kolik toho pouzije. 8-) Napisu mu obalku, aby pripadne prebytky nabidl Basnikovi. 8-)
http://www.nakole.cz/uzivatel/chat/2183912
Precti si motto. 8-)
nojo, abys nezaryl. :-)
letosni zima to jisti. teda snad. celou lonskou jsem delal debordelizaci v garazi abych se tam vubec vesel.
tak to treba letos uz postavim.
Zbytky budou rozhodne k dispozici, ale az po zimne :-(
kdysi, před desítkama let, dojeli dva francouzi-chlap a baba-v zimě na Norkapp na lehokolech. Jsou to kamarádi Leblocha....měli pneumatiky s hřebama..
Myslel jsem, že to byli tihle dva, ale oni tam byli v září. Jako inspirace pro básníka to ale může posloužit stejně. Kdo bude mít zájem, prohlídne i jejich ostatní galerie. Nevím, kde berou čas a prostředky, ale odvahu musí mít obrovskou. První galerie je z Norska, další dva odkazy jsou souhr jejich cest.
Malé upozornění - nic pro vidláka, jezdí všechno na těžko, asi by to bez bletníků a dojtříku nešlo ;o)))
http://picasaweb.google.com/globicyclette/Norvege#
http://picasaweb.google.com/globicyclette
http://picasaweb.google.com/Globicyclette2
Neumíte někdo francouzsky? V tom třetím odkazu v Tunisku, fotka 101 a dál, v čem byl problém s polišema a bezpečností? Dík.
Použil jsem strojní překlad z čehož mi vypadlo, že se mu nelíbilo, že je policajti furt sledujou, pohrozil jim, že bude volat na ambasádu a na té další fotce, že nemají rádi, když je fotografují, ale že se asi zalekli. Kolegové z práce tam byli taky a říkali mi, že si je asi policajti předávali z města do města a ne že by je kontrolovali, ale sledovali je furt. Také to prý bylo dost nepříjemné.
Policie je "monitorovala". Hrozbou, ze zavolaji ambasadu si trochu pomohli, ale i tak je sledovali a region od regionu si je predavali.
Policajti se nechteli fotit (mozna ze strachu ze stiznosti).
Schovali se na malych cestickach v horach, kde by je policie musela hledat cele noci.
Prespali v horach u Tawfika, ktery je pak provedl po horskych cestickach daleko od policie.
101. Sledovala je policie, velmi záporný moment jejich pobytu v Tunisku. Ač policií vše vysvětlili, ta je povýšeně buzerovala dokud nepohrozili, že zavolají na své vevyslanectví. To chování se mění podle regionů. Nenechalo je to v klidu, ikdyž to údajně bylo kvůli jejich bezpečí. Přesto považují Tunisko za jednu z nejklidnějších a bezpečných zemi na svých cestách.
102. Neradí se fotografují, zde aspoň jeden snímek. Chvíli měli klid, domnívali se, že se policie obávala té hrozby stížností.
103. Ukryli se jízdou úzkými stezkami a přejezdem přes hory, aby měli klid. Policie strávila několik noci, aby je našla!
Díky Stando!
Nádherný fotky....
Tu krásnou vílu, co to s ním všechno absolvuje mu stejně jako básník strašlivě závidím....:-(
Že jo, viď? A nejen absolvuje, ona je u toho šťastná a z těch fotek je to vidět :-) Pro chlapa je radost udělat hloku šťastnou.
jo jo. Takovejch dívčí znám jen opravdu málo...
ALe taky jsou. Kámoš byl se svou bejvalkou asi šest týdnů v norsku pěšky pod širákem a další příklady by se asi taky našly, ale je jich dost málo :-(
S ženskou se musíš seznamovat na kole! A né v hospodě.
No zrovna Jurimírovi tohle nehrozí, to je známej odpůrce hospod :-)
mě v hospodě potkáš jeduně s nakolákama, nikdo jinej mě nedonutí...
a pro Murphyho a Básníka: Za jízdy (proti sobě)oči nestihnu, bo jsou dost malý. Držku jsem si tehdy robil proto, že to na co jsem koukal, nebylo malý... :-)
já jsem natočil od chalupy na Nordkapp a zpět (v r.91) 7600 km. A nebylo to nejkratší cestou. Ohledně rozdílu teploty mezi Švédskem a N....veškerý žádný..Ve Skandinavii se dá nocovat na odpočívadlech u cesty...ale to každej ví..
No byl jsem tam letos potřetí a přelom června a července je asi nejlepší. Jinak těch cest na Nordkapp není moc buď přes Norsko po pobřeží asi nejmalebnější nebo přes vnitrozemí Norska a Finska ta je nejsnažší na šlapání, ale je tam dost pusto.Ject můžeš na každém kole, protože cesty jsou buď asfalt nebo v nejhorším případě slušná šotolina. Počítej v noci se slušnou zímou a pochopitelně dost větru a mokra si taky užiješ.
Dík. Jak tam bude na přelomu srpna a září a v září potom? To už bych měl šanci uvidět polární zář. Ale nezapadnu sněhem?
to se nedá odhadnout. Já tam měl začátkem září krásně. Denní světlo ještě dlouhé..
Září je v pohodě, dokonce půlka října by šla, ale je to pro drsňáky. Jina tam úplně nahoře je sníh stějně celou dobu, ale silnice absolutně skvělé.
Je pro pokouknutí na rajčeti!http://travelbike.rajce.idnes.cz/
Díky, perfektní. Máš rád vodu, viď? Nebo jí tam bylo v krajině tolik, že se nedala přehlédnout? V kterých datech jsi tam byl? A nemáš nějaký deník nebo aspoň etapové poznámky a kilometry? Díky. :-)
Koukám že jsme se o pár dní minuli.:-)
No já končil 5 července a cestu snaď sesumíruju při dlouhých zimních večerech na webu:http://www.crazyguyonabike.com/my/index.html?... bude to chvilku trvat mě ta angličtina jde jak psovi pastva.
Zas tak nekritický bych k silnicím ve Skandinávii nebyl, Švedové používají nějaký hrubozrný asfalt, v Norsku jsou občas taky koleje a díry v cestě a Finové měli taký bláznivý nápad, že celé dlouhé úseky do čáry, která značí krajnici, vyfrézovali díry. Ale celkově jsou na tom jejich cesty lépe než naše. :-)
Nejsnadněji je to letecky do Honningsvågu a pak letecky zpět. :-) Já jsem letos v červenci letěl do Rovaniemi počasí vyšlo na kraj za polárním kruhem výborně, pršelo vždy jen několik hodin a to ještě ne každý den. Polární záři nemáš šanci během polárního dne vidět, to musíš jet později a to zase hrozí horší počasí. Silnice mají dobré, takže se to dá na vcelku jakýmkoliv kole.
Tady nějaké počtení o cestování na kole v Norsku.
http://720.cz/?p=12923
http://www.novinky.cz/veda-skoly/225580-k-zemi...
Tak letos jsem si splnil sen - dal jsem Nordkapp na těžko, 2500km trasou Helsinki - Jyvaskyla - Oulu - Kemi - Haparanda - Pello - Muonio - Kautokeino - Alta - Nordkapp (transfer lodí Honnigsvag - Mehamn) Mehamn - Ifjord - Tana Bru - Neiden - Inari - Ivalo - Rovaniemi
Super, tak o tom sem do blogu něco napiš. Viděls polární záři?
jaký super ?! Dyť to ošulil něčím motórovým, když píše jako výchozí bod Helsinki a konec v Rovaniemi. (mmnnoo...pokud neměl dva měsíce dovolené, asi to jinak nešlo...:)
(polární záře bývá aktuální v zimě..)
Johny,už to neni o tom,kdo někam dojel od chalupy,za jak málo a bez čeho se obešel.Podle toho co já vím,tak Nordkapp máš první ty,já zase Nordkinn/taky od domova tam a zpět/.Vlastně jsme jen dojeli na kole tam,kam jezdí ročně tisíce lidí jinak!Je důležitý,že si někdo splnil svůj sen,než aby ohromil skupinku lidí.Je jedno kudy a kam,cesta musí zůstat uvnitř tebe,jinak má podobnou hodnotu jako leták ze supermarketu.
...na Nordkapp dojel na kole Vlastík Svoboda (viz jeho knížku TOULAT SE SILNICÍ) ještě za bolševika...taky dojel kamsi , snad až do Rovaniemi vlakem. Já jsem byl asi první Čechoslovák, kterej použil kromě kola jen trajekt z Rujany do Trelleborgu.
Svoboda to taky"ošulil" o tom jsem psal,že tam jede prostě plno lidí různě.Taky jsem tenkrát použil jen ten trajekt,ale zahnul ještě do Finska k Inari,vracel se Norskem.Je jasný,že tahle varianta je náročnější a v Norsku očumuješ pohlednice,co se vlastně skrývá za deštěm a mlhou,když už dva týdny čučíš jen na čáru na silnici.Tvoje knížky samo,že znám,když tam mám věnování a ještě jsem ti jich pár prodal.Spoj si Kaplice-Budějovice,tenkrát jsem měl ještě ležáka a možná ti "naskočím"kdo jsem.
jak je to dlouho, co jsme se potkali? Bylo to na cestě, nebo při promítání ?
Proč jsi se vrátil ke klasice? U mě byl ten přechod z klasiky na ležáka zásadní a neměnil bych. Obzvláště na dlouhých cestách.
Dá se říct,že jsem na tom absolvoval dlouhou cestu(co je měřítkem dlouhý cesty?).Bylo to 12470km,(viz.foto)docela pohoda,potom během šesti let,ještě několik kratších,ale důvod byl vlastně jednodušší,jak už to chodívá.Zahaproval jsem se zádama,vypadalo to,že už na žádný kolo nikdy nesednu,dva roky totální pauzy,ležák šel do prodeje,prachy na rehabilitaci!Předělej starýho vola!Postavil jsem na tom,co mi zůstalo v dílně treka a ono to zase nějak jede!Koukal jsem na to,co máš ty,někdy si tam možná udělám cestu,to omrknout.V Budějkách je Holfi,ale nevěděli jsme o sobě.Úplně jsem leho z kebule nevymazal.
ještě bych zmínil Honzu Tomšíčka, který cestu zvládl někdy v 70tých letech a plavil se pouze z Polska do Helsinek, přes Pobaltí to tehdy samozřejmě nešlo. Cesta mu trvala 5 týdnů (na 3 týdny měl devizový příslib) a tak za ty 3 týdny musel objet trasu z Helsinek přes celou Skandinávii na jih Švédska (trajektem do NDR). Už nevím, jestli byl na Nordkapu, ale když ne, tak ho těsně minul. Jezdil denně asi 250 km, odešly mu všechny dráty v zadním kole, musel si tam pořídit nové, sehnal jen na horské kolo, takže byl půl cesty bez brzdy.
Díky. Mít volno na cestu od dveří ke dveřím, taky bych si to tak střihnul. Jsem ale rád, že jsem dostal aspoň tolik volna a cestu jsem si náležitě užil.
Tobě bych tu polární záři přál i v pravé poledne.V Dánsku moc neprší,potřebuješ víc na sever?Ono severní Španělsko,je taky pěkná prolejvárna!Koukejte šlapat,zamlouvám stůl v knihkupectví,čus
myslíš to tak, že ve Španělsku hodně prší ? jj, když se zadaří, stojí to za to...v 94 mě tam lilo 4 týdny v jednom kuse - v květnu. Tenkrát tudyma jel i Jožo Trabalka...nevěděli jsme o sobě. Dočet jsem se to až v jeho knížce a on v mé. Taky popisuje nekonečné lijáky..
4 týdny deště v kuse? Dopr..., to muselo být peklo! Jak se to dá vůbec přežít? Co stan, co spacák, nezačalo to plesnivět? Bych se zbláznil.
Jo, jinak já jsem letos jel Norskem od Švédska (Kiruna, Abisko, atd.), celý Lofoty až do A, trajekt do Bodo a pak silnicí RV 17 dá se říct že kolem pobřeží do Trondheimu, pak Jotunheim Nat. Park, směr zhruba Stavanger a pak do Kristiansandu. Norsko mě tak uchvátilo, že se tam musí stůj co stůj vrátit. Prostě úžasný!
Nějaký fotky na beggard.rajce.net
tenkrát v tom 94 jsem jezdil bez stanu....hějaká kůlna se vždycky našla , ale někdy to byl těžkej stres -- často ty prostory okupovali toulaví psi ... domorodci taky nevynikali vstřícností..ono teda nelilo úplně nonstop...někdy bylo půl dne hezky...
To Norsko mám projeté křížem krážem a kolem roku 02 jsem měl i kliku na počasí. N je fakt krásná fotogenická země, vedle Albanie asi nejhezčí v Evropě. Chtělo by to zajet tam ještě teď - v éře digi-focení, když nemusíš šetřit filmem..
takhle nějak podobně jsem jel skrz Norsko od severu k jihu ...taky až do Kristiansandu v roce 02 ...probírám tu cestu v PESTRÝ ŽIVOT CYKLOTREMPA . Krajina naprosto úžasná...tenkrát se fotilo na film - 36 obrázků...frustrace z nutnosti šetřit záběry. Budu se tam muset vrátit s digitálem..