V ČR, na Slovensku a v rakouském příhraničí jsem používal na plánování tras Cykloatlas. Ten, ale bohužel, poslední dobou nějak špatně počítá převýšení.
Příklad: nejnižší bod 162m, nejvyššsí 225m. Trasa 8km mírné stoupání. Udává převýšení 28m. Což je i matematicky blbost - rozdíl výšek je 63m.
Trasa 90km, nejnižší bod 162, nejvyššší 491m. Napočítal 310m, zpět 204m. Můžná kdybych nejel vůbec z kopce.:-) Na mapy.cz převýšení 930m.
To je zase nějaké vylepšení, které nefunguje, či co?
Na mapy.cz musíš převýšení brát s rezervou. I měřená vzdálenost tam má docela odchylku.
Ale když nechceš mít přesné údaje na metr, tak je to v pohodě.
Profil trasy na všech serverech je pouze orientační. Na vysvětlení cituji ze svého seriálu S mapou na cestách, který vycházel v časopisu Cykloturistika v letech 2012 a 2013:
„… Měření převýšení… Výškový profil (na digitální mapě) se zjišťuje na základě průsečíků trasy se sítí výškových bodů digitálního modelu terénu (DMT), resp.digitálního výškového modelu (DEM) s různou hustotou podle členitosti terénu. Údaj o tom, jak hustá je síť výškových bodů DEM a jakého je typu, se bohužel prakticky nikde nedozvíte. Dejte si ale pozor na to, co v digitální mapě naměříte, a ne všemu slepě věřte. Při jedné z pyrenejských etap naší cesty v Katalánsku nám plánovací mapová aplikace pracující s daty Google Maps předpovídala do itineráře 3070 výškových metrů. Původní trasy jsme se ten den pevně drželi a ve skutečnosti jsme nastoupali jen 1830 metrů, tedy o víc než kilometr výšky méně! Tento případ byl extrémní, jinde nám vycházejí údaje naopak velice přesně. Snad je to dáno právě vysokohorským terénem, kde stačí malá odchylka, a údaje z profilu mohou „uletět“ o desítky až stovky metrů, je-li výšková síť řídká nebo silnice nesprávně zakreslená v mapě. …“
Cykloturistika 4/2013, 11. (závěrečný) díl: Mapy nové generace, str. 86
Chápu, že to nemůže být přesné na metr.
Dřív (před několika měsíci) to vycházelo úplně jinak. V té době Cykloatlas většinou něco nadsazoval. Dle zkušeností zhruba +/- 20%.
Asi nějaká nová aktualizace, která se ne 100% povedla. :-)
Mapy.cz zřejmě proti skutečnosti také něco nadsazují. ale jsou v současné době blíž realitě než Cykloatlas.
Aktualizace tam určitě nějaká proběhla a týkala se výškových informací. Zde je pro zajímavost výňatek z redakční zprávy ze 13. 4.:
Stínovaný reliéf se vrátil do naší online mapy v nové podobě. Novou podobu získaly také grafické profily výletů. Již nějakou dobu je v provozu nový a interaktivní výškový profil. Pojezdem myši nad profilem se zobrazuje aktuální poloha v mapě. Funguje to jak v online mapě, tak v uložených výletech.
Napiš svůj poznatek do redakce serveru a oni Ti řeknou, co se přesně změnilo.
No, za posledních 10 let se situace dramaticky změnila. ČÚZK vytvořil Digitální model reliéfu České republiky 5. generace (DMR 5G) https://1url.cz/cr0W9 kde uvádí přesnost 20 cm v odkrytém a 30 cm v zalesněném terénu.
A mapy.cz údajně používají právě DMR 5G. Výpočet profilu přímo na mapy.cz kvůli výpočetní náročnosti zejména u delších tras poněkud podhodnocuje, ale pokud si trasy vyexportuji do GPX a nastoupané metry spočítám jinde, dostávám hodně dobrý výsledek.
Hezké a dost zajímavé. Podíval jsem se jak krásně vypadá třeba pevnost Josefov
https://ags.cuzk.cz/geoprohlizec/?id...
My jsme tam měli jednu z nejlepších dovolených, spali jsme v penzionu Wunch, ten chlap je naprosté unikum pro plnění tajných přání :-D
Ale při příjezdu je to dojem nějaké odloučné lokality teda a bankomat tam žere karty :-D
Mě spíš překvapuje, že tam nějaký bankomat vůbec je :-))
Taky je na baráku místního městapa :-D
Zajímavá je i vrstva DMP 1G, kde není odfiltrovaná vegetace a budovy.
Dnes jsem, bohužel, dostal email v tomhle znění:
(automatický překlad)
"Drahý uživateli,
PhoneMaps a Cycloserver se již nevyvíjejí a brzy skončí.
Exportujte své cesty jako soubory GPX do 28. února, pokud si je chcete ponechat, jinak budou ztraceny!
Informace:
https://www.rother.de/phonemaps
https://www.rother.de/cycloatlas
Nejlepší funkce z PhoneMaps a více než 10 000 testovaných pěších túr najdete v nové aplikaci Rother:
https://rother.app
Děkujeme, že jste využili našich služeb!
tým podpory
PhoneMaps/Cykloserver"
Takže Cykloserver s Cykloatlasem končí.
Tu rother.app jsem si nainstaloval do mobilu a byl jsem znechucen. Nepřehledné, neintuitivní.
Hmmm. Škoda, že už to pár let nechávali "umřít". V mým rajónu jsem jim poskytl celou svou databázi cest, teď to "zmizí" ...
Za mě žádná velká škoda, ty jejich mapy vypadají jak oskenované retro turistické mapy, tenhle web mě nikdy moc nezaujal.
Nojo, ale byla to jediná mapa se solidně propracovaným značením sjízdnosti a kvality cest.
JJ míval jsem pro plánování výletu obě mapy, protože v mapách trasa a na cykloserveru jsem zkoumal sjízdnost. Že to vypadalo jako sken starých map, budiž, bohužel mapy hodí silniční kolo i do úvozu s nějakým hrozným stoupáním i stavem polňačky. Jsem si tam kdysi stěžoval, když mně to u nás navedlo do "Čerňáku" a skoro kilometr jsem s úsměvem a v dobrém rozmaru tlačil nahoru a snažil se nevyvrtnout kotníky...
https://mapy.cz/s/jomutomutu
Dělal jsem to taky tak. Mapy.cz plánování trasy a v Praze mapa.prahounakole.cz (má záznam kočičích hlav) a v terénu cykloserver.cz, protože tam je sjízdnost i polních a turistických cest. Jestli to zruší, bude to nepříjemné, i když dokonalé to nebylo.
Tak jsen z hecu na mapa.prahounakole.cz mrkl k nám a vedou tu trasy po schodech :-D To je nějaká nadstavba oupnstrýtek?
Každý biker umí přece jezdit po schodech alespoň směrem dolů.
Základ je OSM, veškeré informace o povrchu se berou z ní. Nadstavba jsou různé ty doporučené trasy (fialové čáry), fotky, uzávěrky a tak.
Tak na mapy.cz taky, dokonce je to cyklotrasa, Družec okr. Kladno :-).
Ale blbost, podívej se pořádně, nebo si to projeď :-)
Při plánování nesmíš zadat horské kolo, ale silniční, pak tě trasa vede jen po silnicích.
Jo, a cpe tě to i na státovky a někde nedovolí naplánovat po cestách kde se dá projet i se silničním kolem. Ten cykloplánovač na mapy.cz prostě stojí za vyliž.
Záleží snad na tom co chceš a kudy chceš jet a podle toho si to naplánuješ. Já nic jiného nepoužívám a jsem s tím hodně spokojený a jedu kudy chci. Není nic snadnějšího než dát do trasy průjezdní body kudy chceš.
Když je někde přerušovaná čára tak je jasné, že se tam se silničním kolem nebudu cpát a pokud to tam osobně neznám, tak i trekovým kolem budu hodně opatrný při plánování.
Samozřejmě, že nasázím průjezdní body abych to dostal tam, kde to chci mít. Snadnější než muset nasekat desítky průjezdních bodů abych ho donutil vést trasu kudy chci by bylo aby už ta navržená trasa dávala smysl a tolik korekcí vůbec nepotřebovala. Taky jejich plánovač vůbec nezohledňuje převýšení.
Máš tam variantu pěší, horské kolo a silniční. Ti mi docela dobře stačí. Když jedu na horáku, tak plánuju podle pěší a když na treku, tak podle horského kola a silniční samozřejmě silniční. Po naplánování ještě trasu zkontroluju a udělám korekci. Převýšení a profil plánovač zobrazí docela dobře a vykreslení vrstevnic hodně pomáhá. To musí dobře stačit, víc bych snad ani nechtěl.
A navíc letecký pohled a panorama hodně moc pomáhají v plánování kudy ano a kudy ne.
To je dobrý nápad cestu pro horáka ještě porovnat s profilem pro pěšího. To mne nenapadlo, díky.
Já na horáku po cyklotrasách jezdím minimálně a tak plánuju podle pěší - krátká a nemusím pak plánovač neustále přemlouvat, že po cyklo nechci. Někdy to je krapet loterie, zvlášť v lesích, kde předem není jasné jestli tam cesta ještě je nebo už je mrtvá. V hodně neznámé krajině se ale držím pěších turistických, je to víc na jistotu.
Lesní cesty - přerušovaná čára - to tedy skutečně je loterie, riziko, že cesta je zaniklá, totálně zničená od lesáků nebo jinak nesjízdná nebo že to je prostě moc těžký terén je hodně velká, od tohoto prozkoumávání cest naslepo sem upustil, moc často se mis stávalo, že sem nepohyboval o moc rychleji než kdybych byl bez kola.
Převýšení se zobrazí, ale neumí plánovat tak, aby při výpočtu převýšení minimalizoval. Plánovač pro horské to tupě cpe na cyklostezky a cyklotrasy bez ohledu na to po jakém povrchu vedou, silniční to až moc ochotně dává na silnice 1. třídy, volba pro trasování mimo frekventované silnice byla zrušena.
Někdy musím dávat průjezdní body i v intervalu stovek metrů abych trasu dostal kam chci já, je to neskutečně otravné a jejich výpočet trasy prostě je neskutečně hloupý.
Tak teď sem ten mail ve spamu vyštrachal taky. Zkusil si někdo z vás ten nový web otevřít? Já nakonec jo a ta stejná cyklomapa od Shocartu jako na cykloserveru tam je jako jeden z podkladů, takže co tu vlastně řešíme?
Tak jsem doproklikal a fakt to samé.
https://rother.app/planning?lon=16...