reklama

Recenze e-Brompton

Většina městských cyklistů a patrně i spousta dalších lidí bude znát legendární anglickou značku skládacích kol Brompton. Její výrobky – 16“ městské skládačky – jsou už řadu let proslulé nekompromisní kvalitou, kompaktními rozměry a efektním systémem skládání. Vzhledem k tomu, že konzervativní Angličané zatím nenabídli žádný model s elektrickým pohonem, rozhodl se český dovozce elektrifikovat kolo sám. Jak se mu to povedlo, to pro vás posoudili naši redakční testeři.

Brompton osazený elektrifikační sadou
Brompton osazený elektrifikační sadou
Foto: NaKole.cz

Předem podotýkáme, že tato recenze není recenzí kola Brompton jako takového (jeden z modelů jsme ostatně už v minulosti recenzovali), ale spíše nového elektropohonu.

e-Brompton je postavený na základě modelu M-3L, tedy základního modelu s třístupňovou planetovou převodovkou v zadním náboji. Váha samotného kola v základním provedení (tj. oproti testovanému bez nosiče a přední brašny) je 13,9 Kg (s motorem), respektive 16 Kg i s ostatními částmi elektropohonu a brašnou.

K elektrifikaci byl vybrán set prodávaný pod značkou Freedom e-bike, který sestává ze čtyř částí – bezkartáčového elektromotoru o výkonu 250 W v předním náboji, Lithium-polymer baterie s kapacitou 4,5 Ah, řídící jednotky a ovladače na řídítkách. Baterie a řídící jednotka jsou uloženy v jedné zadní kapse originální přední brašny Brompton.

ovládání elektromotoru a indikátor stavu baterie
Ovladač motoru s indikátorem stavu baterie
Foto: Václav Vrtal, NaKole.cz

Elektropohon se ovládá otočnou rukojetí, která nahradila standardní grip na pravé straně řídítek. Vlevo od rukojetí je jednoduchý indikátor zbývající kapacity baterie, složený ze tří diod: full (plná kapacita), half (polovina), empty (prázdná), které postupně zhasínají, jak se baterie vybíjí. Uváděný dojezd je 20–50 km podle váhy jezdce (a nákladu) a způsobu využití. V případě potřeby je možné přikoupit druhou baterii a zapojit obě naráz, čímž se dojezd zdvojnásobí.

Před složením kola je potřeba odpojit kabel vedoucí k baterii a sejmout brašnu. Skládání pak probíhá standardním „Bromptoním“ způsobem. Výhodou tohoto řešení je možnost elektropohon (pochopitelně kromě motoru) sejmout a snížit tak váhu kola. Přitom brašna je i po umístění baterie a řídící jednotky v podstatě prázdná, takže do ní bez problémů naskládáte třeba notebook se zdrojem a pořád ještě nějaké místo zbude.

Sluší se ještě podotknout, že vzhledem k tomu, že se jedná o dodatečně montovanou elektrifikaci, nejde o tak sofistikované řešení jako u moderních „specializovaných“ elektrokol. Chybí tedy jakýkoli snímač šlapání – přípomoc se ovládá výhradně otočnou rukojetí a není jakkoli závislá na výkonu jezdce. Také v případě že začnete brzdit, nesmíte zapomenout ubrat plyn – systém vypínání motoru při brždění rovněž chybí. Je ovšem třeba spravedlivě poznamenat, že u elektrifikační sady o váze 3 kg (2 kg motor, 1 Kg baterie), to není vada, ale spíš vlastnost. Zároveň se určitě najdou jezdci, kterým bude toto řešení naopak vyhovovat, protože nemají rádi, když jim elektronika zasahuje do jízdního stylu.

Praktické zkušenosti

Kolo jsme testovali cca týden na různých trasách prakticky po celé Praze. Použili jsme dva testery – muže o váze 85 a 105 Kg. Níže se s Vámi podělíme o nejzajímavější postřehy.

složený e-Brompton
e-Brompton jako složený balíček
Foto: Václav Vrtal, NaKole.cz

Pokud jde o vlastnosti samotného kola (tj. bez pohonu), tady zůstala zachována většina výhod modelu Brompton M3L, tedy jak obratnost, tak snadné skládání do balíčku takřka miniaturních rozměrů 56 × 58 × 27cm. Jistě, nárůst váhy v přední části, kde je uložen jak motor, tak i baterie, a s tím spojený výrazný posun těžiště je znát, nicméně nejde o nic tragického. Ona dodatečná tři kila jsou samozřejmě patrná i na síle, kterou musíte vynaložit na uvedení kola do pohybu, nicméně ani zde nejde o nic zásadního. Problémy překvapivě nepůsobí ani přední brašna, která je umístěna nízko a navíc tak, že se při otáčení řídítek nepohybuje. Zvýšení váhy ovšem ještě zvýraznilo určité omezení modelu M3L, kterým je rozsah převodů. Tři stupně planetové převodovky v zádní nábě mohou někomu – zvlášť při jízdě bez elektropohonu – přeci jen připadat málo. Z tohoto důvodu bychom si možná pro elektrifikaci vybrali spíše model M6L, který má ještě dvourychlostní přehazovačku, jež rozsah převodů přeci jen významně rozšiřuje.

Jediné, na čem se elektrifikace podepsala mírně negativně, jsou brzdy – přeci jen se teď malé čelisti musí rvát s výrazně většími silami, zvlášť připočteme-li, že asi každý občas zapomene, že nesmí brzdit při zapnutém motoru. V porovnání se „standardním“ Bromptonem byl tedy brzdný účinek přední brzdy přeci jen znatelně nižší. Naštěstí zadní brzda fungovala naprosto předpisově, takže vcelku stačilo mírně změnit návyky při brzdění a větší sílu soustředit na zadek kola.

Pokud jde o elektrický pohon, většinu čtenářů asi bude nejvíc zajímat dojezd (ačkoli úplně nechápeme proč, protože v praxi se na městských skládačkách málo kdy jezdí vzdálenosti přesahující dvacet kilometrů). Nicméně k věci – e-Brompton těch dvacet kilometrů bez problémů zvládl. A nebylo to ledajakých dvacet kilometrů – lehčí z našich testerů s ním absolvoval trasu Barrandov – Smíchov – Strahov a zpět v nejteplejším letošním dni, tj. za teploty místy až 38 stupňů ve stínu. Lze si jistě představit, že přípomoc běžela na plné obrátky a motor si odpočinul opravdu pouze ve sjezdech. Nakonec baterie zemřela po 22 km, což lze s ohledem na profil trasy a míru přípomoci považovat za vynikající výkon – nesmíme zapomínat, že baterie váží kilo a je jen o málo větší než přenosné rádio. S ohledem na velikost musíme pochválit i výkon motoru při jízdě do kopce – ani sebevětší stoupání nepřinutilo testera k nějakému atletickému výkonu (ostatně v tom vedru to ani nebylo možné).

Náš těžší, ale aktivnější tester dokázal na poněkud méně hornaté trase dosáhnout dojezdu 32 km. Z výše uvedeného je vidět, že měření dojezdu elektrokol je přinejmenším komplikovaná disciplína – respektive troufáme si tvrdit, že dojezd bude naprosto individuální veličina, nicméně lze říci, že dovozce ve svém tvrzení 20–50 km určitě nelže.

Pokud jde o cenu, ta není, jak už to Bromptonů bývá, úplně pro každého – samotný elektrifikační set stojí 23.900 Kč s DPH. Při koupi společně s kolem platí do konce roku 2012 zvýhodněná cena 46.000 Kč.  Za tyto nezanedbatelné peníze ovšem dostanete kvalitní, lety prověřenou konstrukci kola spolu s dobře provedeným a praktickým elektropohonem.

Poznámka: dle vyjádření dovozce lze stejnou sadou elektrifikovat i další značky skládaček (uvádí se tradiční Dahon a novější Tern).

  • vzhledem k váze slušný dojezd
  • zachování většiny dobrých vlastností kola Brompton
  • jednoduchá a funkční konstrukce
  • žádná interakce mezi elektropohonem a kolem
  • zvýšené zatížení předku je znát na výkonu přední brzdy
  • vyšší cena

 

Technická specifikace

Rám: CrMo ocel
Hmotnost: 13.9/16 kg (včetně motoru/včetně motoru i baterie)
Řazení (počet převodů): 3
Výkon elektromotoru 250 W
Kapacita baterie 4,5 Ah
Rozměry po složení: 56×28×27 cm
Velikost kol: 16"
Max. nosnost: 120 kg
Cena: uvedena v recenzi
Prodejce: Ondřej Brunecký, www.anglickale­genda.cz

 

Fotogalerie

Brompton osazený elektrifikační sadou 250W motor je součástí předního náboje. V zadním náboji je umístěna planetová převodovka. Řídítka s ovládacími prvky a přední prostorné zavazadlo Baterie je umístěna v levé kapse přední kabely. Konektor na přívodním kabelu od baterie. Elektromotor se ovládá otočným gripem, červeným tlačítkem se ovládání odpojí. Stav baterie je indikován třemi svítivými diodami. Kromě přední kabely lze na Bromptona vybavit také zadním nosičem. Detail zadního odpružení Teleskopická sedlovka Brompton umožňuje pohodlnou jízdu i lidem s výškou do 200 cm. Elektrifikovaný Brompton parkující Elektrifikovaný Brompton parkující Brompton jako složený balíček Elektrifikovaný Brompton jako složený balíček Jízda na elektro Bromptonovi je snadná, zvládne ji i sedmileté dítě ;-)
Petr Vít, NaKole.cz, 08.10.2012
Blogy

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

 ()
Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50 km denně, pokračovali jsme v cestě na střední Slovensko. Oskarovy schopnosti se každým dnem zlepšovaly. Tažné lano zůstalo hezky odpočívat a Oskar se stal pro nás plnohodnotným cyklistickým…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

 ()
Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy sbaleno, stihly jsme i promazat kola (a vyloudit u paní ubytovatelky nový hadr na jejich utření) a vyjet chvilku před devátou. Asi 5 km se mírně stoupavá cesta zdála příjemná, ale za přístřeškem…
Aar | 02.10.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

 ()
Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás před třemi dny za Tarazem," pozdravil nás chlapík kdesi na benzínce. „To je docela dobře možné." „Nebyli jste tuhle kousek za Almatou?" zase jiný chlapík jinde. „Asi měsíc nazád? To jsme…
Peggy | 24.09.2024

Dámská 2024 – jezero Milada, Děčínský Sněžník, Ploučnice, Husí cesta a z Roudnic

 ()
Začínáme další desítku naší tradiční Dámské, dlouho jsme nevěděly kam vlastně pojedeme a kdy pojedeme. Radka měla naplánovanou dovolenou v Itálii, my s Lenkou zájezd do Alp, ale nakonec jsme Dámskou odjely v tradičním termínu. Letos máme 13 jako šťastné číslo, 13.června jsme jely s Lenkou do…
HMS | 18.09.2024

Slovinsko – Rakousko – relax v lázních Zreče 13.6. až 18.6. 2024

 ()
Letos opět s Mamutem, líbí se nám precizní připravenost tras i znalost místa, kde vedou trasy po cyklo i neznačených cestách. V únoru vybíráme zájezd, vzácně se shodneme na termínu a místu. Původně jsme chtěly ve složení Helena, Lenka a já zdolat Grossglockner, ale bohužel zájezd byl již koncem…
HMS | 18.09.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 47 před 4 minutami
Lehokola Tak jsem viděl lehokolo - VII. dnes v 15:19
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 152 dnes v 13:59
NEcyklo Co vás zaujalo 282 dnes v 13:47
Technické rady Co s řopíkem? 2 dnes v 13:03
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. dnes v 09:37
NEcyklo Pochlubme se, jak jsme blbí 2 dnes v 07:49
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

290 cyklistů (10 přihlášených)

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy…
Aar | 02.10.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás…
Peggy | 24.09.2024