Ještě minulý rok byla cyklotrasa číslo 55, přezdívaná jako Slezská magistrála, která vede z Jeseníku přes Krnov a Opavu až k Hlučínskému jezeru, jen číslem. Žádná propagace, špatné značení a nedostatek informací pasovaly tuto trasu do šedého průměru českých cyklotras. Dnes vypadá zcela jinak.
První náznaky k oživení přišly v roce 2005, kdy padlo rozhodnutí o vybudování nového úseku mezi Krnovem, Opavou a Velkými Hošticemi. Po dlouhých průtazích výstavba konečně odstartovala v říjnu 2010. Dnes je díky tomuto úseku celá trasa již prakticky hotová. Kolega z redakce serveru cyklistikakrnov.com se vydal na „inspekční" cestu po cyklotrase z Jeseníku k Hlučínu.
Slezská magistrála se zařadila do systému páteřních dálkových tras v ČR. Z Jeseníku vede cyklotrasa po silnici do místní části Dětřichov, odkud na cyklisty čeká těžší stoupání k Rejvízu. Na 7,5 km zde překonáte 350 m. převýšení. Ze začátku vede po silnici, ale na první odbočce trasa již odbočuje doprava na starou rejvízskou cestu. Lesní asfaltovou cestu podél Vrchovištního potoka asi v polovině střídá lesní cesta s štěrkem, a také se zvedá sklon trasy. Zpátky na silnici se pak trasa dostává před horskou osadou Rejvízem.
Stará cesta na Rejvíz, foto: Petr Mikeska
Z Rejvízu cesta vede lesním údolím Černé Opavy k Drakovu. Cestou si všimněte cenné technické památky, staré vysoké pece na dřevěné uhlí z roku 1807. Z Drakova (plácek) stoupá nahoru nahoru na silnici a na které se dáte doleva a sjedete do Heřmanovic, které jsou vyhlášeny vesnickou památkovou rezervací.
Zámek Linhartovy, foto: Petr Mikeska
Z Heřmanovic cyklotrasa klesá údolím řeky Opavice po silnici č.453, z které se cyklotrasa na začátku na chvíli odkloní od silnice a vede bočními cestami (Heřmanovice, Holčovice).
Cyklotrasa pokračuje stále dolů přes Holčovice, Hynčice (zde se můžete stavit v Eldorádu, kde najdete plastiky pravěkých ještěrů, pohádkových bytostí,…) do Města Albrechtice po silnici II třídy (které je výchozím místem k poznávání Osoblažského výběžku, např. po cyklotrase č.6116). Od Města Albrechtic vytváří tok řeky Opavice státní hranici, podél které trasa pokračuje po vedlejší komunikaci a podél pravé strany řeky do obce Linhartovy s renesančním zámkem. Za obcí trasa pokračuje po polní cestě přes Krásné Loučky do pohraničního města a jednoho z důležitých středisek v oblasti Krnova.
Přes Krnov vede již cyklotrasa kolem zahrádek po asfaltové cestě v těsné blízkosti řeky Opavice, k závodu Kofola, kde odbočuje přes most doprava a pokračuje po místních komunikacích kolem vlakovému nádraží Krnov-Cvilín.
Dále vede trasa po cyklostezce na Opavské ul., poté kolem Petrova rybníka. Dále se trasa klikatí mezi stromy po protipovodňovém valu do Úvalna, za kterým Vás čeká nádherný úzký šotolinový úsek mezi stromy. Po šotolině pak pokračuje stezka kolem dalšího odpočívadla do Brumovic a poté za Skrochovickým nádražím a přes Holasovice až k Držkovicím opět po nových cyklostezkách. Po místních komunikacích vede trasa do Vávrovic, kde se trasa stáčí k řece Opavě, kterou kopíruje po šotolinové cestě až k jezu v Opavě.
Petrův rybník Krnov, foto: Petr Mikeska
Přes Opavu vede trasa nejdříve Městským sadem a poté v blízkosti řeky Opavy po asfaltové cyklostezce za Opavu, kde se přes menší most dostává do Malých Hoštic. Po krátké cestě po náspu vede trasa po vedlejší komunikaci za obec, za kterou pokračuje po cyklostezce, místy po šotolině, místy po asfaltu k zámku ve Velkých Hošticích. Po vedlejších komunikacích pokračuje kolem kostela za obec, kde pokračuje po šotolinové cestě (zatím papírové tabulky) po severním kraji golfového hřiště až ke kravařskému zámku.
Zámek Velké Hoštice, foto: Petr Mikeska
Z Kravař vede trasa po vedlejší cestě až na konec obce, odkud pokračuje bohužel již neznačená po nové cyklostezce. Asfaltový povrch vystřídá za můstkem přes řeku Opavu šotolinová cesta až do Mokrých Lazců, odkud trasa pokračuje po nefrekventované silnici přes Lhotu, Smolkov, Háj ve Slezsku do Jilešovic. Zde na začátku sjezdu trasa odbočuje doleva, podjíždí železniční most a za řekou Opavou opouští silnici. Za vodní elektrárnou trasa pokračuje doprava po vyjeté stopě v louce až na blízký dohled Hlučínského jezera. Dále pak pokračuje po nezpevněné cestě po jeho dolním okraji až na jeho východní okraj, kde končí. Zde se trasa napojuje na cyklotrasu č.5, Jantarovou stezku.
Zámek Kravaře, foto: Petr Mikeska
Hlučínské jezero, foto: Petr Mikeska
V budoucnu by měla trasa vést z Kravař přes Zábřežské louky přes Dolní Benešov do Hlučína. Také se hovoří o spojení s cyklotrasou č. 56. Ta vede ostravskou průmyslovou oblastí přes Starý Bohumín, Lutyni, Orlovou a Havířov k Těrlické přehradě. Po objetí části Těrlické nádrže trasa vkráčí do Beskyd, kde přichází na řadu vlnitý terén se závěrečným stoupáním k hraničnímu přechodu Bukovec – Jasnowice (PL)
Bývalá dřevouhelná pec – Drakov, foto: Petr Mikeska
Cesta Úvalno – Brumovice, foto: Petr Mikeska
Slezská magistrála by podle nového návrhu českých dálkových tras měla být přečíslována. Po sloučení s cyklotrasou č. 56 ponese v tomto systému číslo 8 a z Hlučína bude pokračovat přes Ostravu, Karvinou a Havířov až do nejvýchodnějšího výběžku naší republiky v Bukovci na česko-polských hranicích.