V minulém díle seriálu Bike školy jsme se naučili, jak správně seřizovat ráfkové brzdy. Jak je to ale s brzdami kotoučovými? Jak správně pečovat o kotouče nebo jak postupovat při výměně brzdových destiček? Oříškem může někdy být i správné vystředění kotouče.
Kotoučové brzdy jsou v současnosti rozhodně nejrozšířenějším systémem brzd na sportovních kolech. V nejbližší době se pravděpodobně setkáme s jejich ještě větším rozšířením i do kategorie turistických kol. Vždyť v letošním roce všichni velcí výrobci představili variantu kotoučových brzd pro silniční kola, donedávna baštu ráfkového brždění.
Kotoučové brzdy se dělí na mechanické a hydraulické. Zatímco u prvních uvedených se přenáší brzdná síla pomocí lanka, ve druhém případě se tak děje pomocí brzdové kapaliny. Levnější a uživatelsky snáze servisovatelnou verzí „kotoučovek“ jsou mechanické brzdy. Působením lanka je tu jedna destička přitlačována na kotouč, který ohýbá a tlačí tak na druhou destičku. Brzdová páka i délka kroku se nastavuje pomocí lanka stejně jako u ráfkových brzd. Jestliže potřebujeme doladit krok a pozici destiček, slouží k tomu otočná kolečka či inbusové šrouby na třmenu brzdy. Jimi přibližujeme nebo oddalujeme jednotlivé destičky od kotouče.
Kotoučové brzdy je nutné důkladně chránit před kontaktem s mastnotou. Zamaštěné brzdy poznáte snadno – nebrzdí a navíc při brždění vydávají charakteristický ječivý zvuk. Mastnotu z kotouče lze smýt odmašťovacím přípravkem určeným pro kotoučové brzdy a pak otřít suchým čistým hadrem. U destiček je to horší. Pokud se na ně dostane mastnota a ještě jste s nimi nezabrzdili, může čisticí prostředek pomoci. Zabrzděním se ale mastnota vnikne do brzdné směsi destičky, odkud ji ven nedostanete ani svěcenou vodou a jediným řešením jsou nové destičky.
Nové brzdové destičky i s novou pružinkou
Opotřebované destičky poznáte snadno – na nosné kovové destičce zbývá jen minimum brzdného materiálu. Kritická je hranice cca 0,5 mm, na které je dobré destičky vyměnit.
Povolíme závlačku a vytáhneme.
Brzdový kotouč se vlivem tepla a nešetrného zacházení může mírně zkroutit. Začne potom otravně škrtat o destičky. Při rovnání se podíváme skrz třmen proti světlu, abychom našli místo na kotouči, které škrtá a stranu na kterou je kotouč vychýlený. Základní srovnání je možné provést rukou, kdy kotouč zlehka ohneme do požadovaného směru. Při větším poškození je potřeba kotouč srovnat přípravkem pro rovnání kotoučů. V nouzi si můžeme pomoci velkým plochým šroubovákem.
Základní srovnání kotouče zvládneme rukou. Po jízdě nechte kotouč
vychladnout!.
Srovnání kotouče rovnacím přípravkem
Malý lokalizovaný ohyb je potřeba srovnat přesně menší stranou
rovnačky.
Pokud nemáme jiný nástroj, srovnáme kotouč šroubovákem.
Pokud jste si koupili nové brzdy nebo vám po výměně brzdových destiček stále škrtá kotouč o jednu z destiček, je potřeba třmen brzdy vystředit. K tomu slouží dva šroubky, jimiž je třmen uchycen do rámu nebo adaptéru přišroubovanému k rámu.
Při pohledu skrz třmen vidíme na obou stranách kotouče
dostatek místa.
Povolíme šrouby držící třmen a vystředíme jej.
Stejně jako u všech ostatních typů brzd nastavujeme vzdálenost páky od řídítek. V první řadě potřebujeme na páku pohodlně dosáhnout. Účinnějšího brzdění pak dosáhneme s pákou, která je po stisku co nejblíže k řídítkům. Jenom nám nesmí skřípnout ostatní prsty nebo se dokonce dostat do kontaktu s gripem. V sevřené ruce máme totiž větší sílu než v polootevřené.
Pro další nastavení jako je progresivita kroku, bod kontaktu destiček s kotoučem a další se poraďte s návodem ke konkrétnímu typu brzd.
Při přepravě kola se sundaným kolem může dojít k nechtěnému zmáčknutí páky. Tím se zmáčknou pístky brzdy a nemusí se zcela vrátit zpátky. Tomu zabráníme pomocí podložky vložené při přepravě mezi destičky. Dostanete ji buď s novým kolem, nebo si o ni řekněte ve svém cykloobchodě. V nouzi pomůže i složený kousek papíru.
Stane-li se, že pístky vylezly a nejde mezi ně vložit kolo s kotoučem, stačí opatrně plochým šroubovákem pístky přes destičky znova roztáhnout.
K roztažení pístků pomůže plochý šroubovák.
Hydraulické kotoučové brzdy se mohou takzvaně zavzdušnit – do uzavřeného systému s brzdovou kapalinou se dostane vzduch. Díky tomu páka při brždění výrazně změkne a není možné dosáhnout plného výkonu. K odvzdušnění bývají potřeba specializované nástroje, jimiž však bývá vybaven každý lepší servis. Pro 100% výsledek je také nutné dodržet postup daný výrobcem.
Nejpozději po dvou letech je nutné vyměnit brzdovou kapalinu nebo olej v brzdách. Proniká do něj totiž vlhkost. Ta při vysokých teplotách vyvolaných bržděním začne vařit a brzda také výrazně změkne.
Tento seriál vznikl ve spolupráci s Alpským klubem Brno, který
organizuje pro veřejnost projekt Bikové školy, otevřené
všem zájemcům o zlepšení jejich jezdecké techniky a dovedností.
Biková
škola, to jsou nejen lekce jízdy v terénu, ale také workshopy
zaměřené na ukázky, respektive instruktáž základních servisních úkonů
pro bezproblémový provoz jízdního kola a jeho případné nouzové opravy
v terénu. Své místo zde mají také rady pro výběr nového kola, jeho
přizpůsobení proporcím postavy (nastavení posedu), stejně tak i správné
nastavení klíčových komponentů, jako jsou kotoučové brzdy anebo
odpružení. Pořádá Alpský klub Brno, partnerem školy je Cyklo World, síť prodejen
nabízejících cyklistické zboží a jízdní kola.
(1.) – Oprava
duše a pláště
(2.) – Opravy
pohonného systému
(3.) – Opravy
a seřízení brzd – ráfkové brzdy
(4.) – Opravy
a seřízení brzd – kotoučové brzdy
(5.) – Poškození
ráfku a výpletu kola
(6.) – Seřízení
přehazovačky a přesmykače