reklama

Cyklopřívěsy: hrozí nám mezinárodní ostuda?

Zatímco venku mrzne až praští, český Parlament se rozhoduje, zda zavést do zákona přívěsné vozíky a tyče za kola. O definitivní podobě silničního zákona čeští poslanci zřejmě rozhodnou už příští čtvrtek 8. února 2012.

Cykloturistika s dětmi získala na oblibě a v počtu cyklopřívěsů jsme v Evropě na špičce.
Cykloturistika s dětmi získala na oblibě a v počtu cyklopřívěsů jsme v Evropě na špičce.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Přestože vozíky jsou legální v naprosté většině evropských zemí a v ČR se prodávají už téměř deset let, někteří poslanci v nich vidí především ohrožování dětí.

„Já se osobně domnívám, že dítě do takovéhoto vozíku nebo vůbec na kolo jako takové nepatří,“ řekl v průběhu diskuse o novele zákona poslanec Rom Kostřica. Řešení pana Kostřicy je jednoduché – rodina jednoduše omezí sportovní aktivity na dobu, až dítě bude velké. To, že mnoho rodin používá vozíky k přesunům z místa na místo, tedy ne k výletům ale například k pravidelným cestám na nákup nebo do školek, pan Kostřica zřejmě nevidí.

Evropa
Takto vypadá stav v ostatních evropských zemích.
Zdroj: www.cyklostra­tegie.cz

Jiní poslanci jsou liberálnější a navrhují pouze, aby provoz cyklopřívěsů byl omezený na silnice nižších tříd. Příští čtvrtek bude parlament mimo jiné hlasovat o pozměňovacím návrhu Jiřího Petrů, který zakazuje provoz vozíků na silnicích I. a II. tříd. Na první pohled vypadá tento návrh rozumně – zakážeme vozíkům jezdit na frekventovaných silnicích, ochráníme tím děti. V důsledku by takové pravidlo ale vyvolalo řadu nepříjemných důsledků a rodiče s dětmi postavilo před absurdní rozhodování:

Zákazová značka

  • Mnoho cyklotras (odhadem jde o 4 700 km) vede po silnicích I. a II. tříd. Přijetí návrhu by mimo jiné znamenalo, že tato síť by se stala nespojitou pro rodiče s dětmi. Část cyklotras bude nepoužitelných pro přívěsné vozíky a přívěsné tyče. Dopad na rozvoj cestovního ruchu je asi každému jasný.
  • Cyklista na křižovatce nepozná, že vjíždí na silnici I. nebo II. třídy. Každá taková křižovatka proto musí být označená zvláštní značkou. Na hraničních přechodech (zvlášť ty vyhrazené pro pěší a cyklisty) budou stát značky, které budou cizince upozorňovat na zvláštní pravidla pro přívěsy. U všech našich sousedů je totiž provoz vozíků již legální, a to všude tam, kam mohou kola. Při ceně 3–5 000 Kč za jednu značku půjdou celkové náklady do desítek milionů.
  • Představme si situaci rodiče s dítětem na přívěsné tyči. Pokud přijede na silnici II. třídy, bude mít možnost po ní legálně pokračovat například tak, že odpojí dítě a nechá ho jet samostatně. Druhou možností je z kola slézt a pokračovat jako pěší po krajnici.
  • Stejně tak dopadne rodič, který bude mít připojený vozík za jízdní kolo s malým dítětem. Na frekventované silnici by jej čekala možnost odpojit obě části soupravy a pokračovat jako pěší, v jedné ruce s kolem, v ruce druhé potom s cyklokočárkem. 

Když si navíc uvědomíme, že řada silnic I. a II. třídy je přehlednějších než úzké a klikaté „trojky“, měla by tato na první pohled líbivá změna přesně opačný dopad.  

Situaci teď mají v rukou poslanci. Zatím to vypadá, že otázka vozíků rozděluje sněmovnu na dvě poloviny. Cyklopřívěsy podporují autority, jakými jsou například Ministr zdravotnictví Leoš Heger nebo profesor Pavel Pafko. „Jsem přesvědčen, že v přívěsném vozíku je jízda pro dítě bezpečnější, než když jede samostatně na kole nebo když jede v sedačce," shrnul Pafko své vystoupení na odborném semináři, který pro poslance organizoval Hospodářský výbor sněmovny. Na druhou stranu, z poslaneckých lavic zaznívají často velmi kritické hlasy, podle kterých je pro děti jízda na kole v podstatě trápením.

Jen málokdo z poslanců si uvědomuje, že tento zákon se dotýká i zasahování do práv a zodpovědností rodičů za své děti. Za vše hovoří výrok poslankyně Dagmar Navrátilové: „Každý rodič má zodpovědnost za své dítě, ale tu nemůžeme přikázat zákonem. Rodiče mají sami rozhodnout a my jim nemůžeme přikazovat, co mají a co nemají dělat.“ 

Co nás tedy čeká, pokud se Poslanecká sněmovna rozhodne provoz vozíků omezit? V praxi se zřejmě mnoho nezmění a dá se čekat, že rodiče se u nás budou chovat stejně jako doposud. To znamená ignorovat oficiální výklad zákona a jezdit všude za tiché tolerance ze strany policie. A pak nás čeká mezinárodní ostuda.

Důležité dokumenty:

Jitka Vrtalová, NaKole.cz, 03.02.2012
Blogy

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

 ()
Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná velká divočina, ale holt pokaždé to podle mě být nemůže, jednou se taky musím přizpůsobit přáním ostatních a toto bylo přání mého muže Luďka. S dětmi (Šárka 14 a Víťa 16 let) jsme se dohodli,…
Peggy | 11.12.2024

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s názvem „Smutná cesta do Prahy#mce_temp_url#", ve kterém popisuji tragickou výpravu z brdského kopce Praha, do hlavního města. V tomhle blogu jsem se také zmínil o tom, že tu cestu prostě jednou…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

 ()
Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem už jednou utrousila poznámku, že z toho nic nemám, no a nemám potřebu prezentace. Ráda ovšem čtu cestovatelské příspěvky vás ostatních. Tak něco na oplátku. Už někdy v létě jsem venku při…
Quatsch | 04.11.2024

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

 ()
Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50 km denně, pokračovali jsme v cestě na střední Slovensko. Oskarovy schopnosti se každým dnem zlepšovaly. Tažné lano zůstalo hezky odpočívat a Oskar se stal pro nás plnohodnotným cyklistickým…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

 ()
Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy sbaleno, stihly jsme i promazat kola (a vyloudit u paní ubytovatelky nový hadr na jejich utření) a vyjet chvilku před devátou. Asi 5 km se mírně stoupavá cesta zdála příjemná, ale za přístřeškem…
Aar | 02.10.2024

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 153 před 6 minutami
NEcyklo Ukrajina 49 před 11 minutami
Co vás zaujalo 283. před 12 minutami
Cestování na kole Rukavice na kolo dnes v 18:24
NEcyklo Solární energie dnes v 13:40
Jaké to bylo ??? včera v 23:57
Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, potěšilo 194. včera v 21:29
NEcyklo Radování na sněhu 24 - 25 včera v 19:46
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

193 cyklistů (13 přihlášených)

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná…
Peggy | 11.12.2024

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem…
Quatsch | 04.11.2024