Nákladní vozík za kolo mi vždycky připadal spíše humorným nápadem všelijakých kutilů. Moje představa staré kárky s basou piv, připojená za stařičkou ukrajinu, rychle vzala za své. Vozík Bob Yak je už několik měsíců mým společníkem na cestách.
O tom, že se dělají vozíky za kolo sériově, jsem se dozvěděl, když
si takový pořídila jedna diskutující
NaKole.cz, v akci jsem ho ale nikdy předtím neviděl. Až vloni na jaře,
kdy jsem přívěsný vozík vyhrál v soutěži NaKole.cz.
Jmenuje se Bob Yak a vyrábí ho firma Zwei plus zwei (u nás Dvě plus Dvě).
Prodává se ve dvou provedeních: Bob Yak (takový mám já) a Bob Ibex, který
má navíc odpružení. Vozíky se vyrábějí jak za horská, tak i za
crossová kola – zájemce si musí tedy vybrat podle velikosti svého kola
26 nebo 28 palců. Tomu potom odpovídá geometrie vozíku.
Krabice s vozíkem byla nečekaně malá a ještě překvapivější byla
nízká hmotnost. Uvnitř bylo jedno kolo s nábojem, hromada návodů,
blatník s odrazkou, prodloužená osa, vlaječka a dva gumicuky vprostřed
spojené průhlednou gumou, které slouží k převázání nákladu.
Smontování vozíku není vůbec náročné, přidá se kolo, namontuje
přední „vidlice“, sloužící k uchycení ke kolu a případně
i blatník.Smontovaný vozík váží 6 kg (včetně všeho vybavení), jeho
délka záleží stupni složenosti, v nejdelší možné variantě má
150 cm, bez přední vidlice a blatníku má 95 cm. V nejvyšším místě
(mimo zadní kolo) má 28 cm,ale směrem dozadu se snižuje. Stejně tak se
šířka nákladní plochy zužuje ze 43 cm vepředu do 38 cm vzadu, je
dlouhá 65 cm, což stačí i na přeložený oblek. Maximální nosnost je
podle návodu 30 kg (odzkoušeno s 29 kg). Vozík je kvalitně zpracovaný a
dokonce hezký. Pěkně řešený je i rám, za který ho lze lehce nosit.
Když je vozík připojený ke kolu, nákladní plocha je vodorovná.
Důležitou vlastností, která zásadně ovlivní jízdní vlastnosti, je
způsob přichycení ke kolu. K tomu slouží vidlice, přiroubovaná
k přední části svisle, takže se může otáčet v horizontálním směru.
Pohyb vertikálním směrem zajišťuje způsob chycení ke kolu. K vozíku je
dodávána prodloužená osa. Na jejích koncích jsou zesílené plochy
k přichycení. Vidlice z vozíku se jen položí na rozšířenou osu.
Vše perfektně drží a otáčí se do všech směrů. Standardně jsou
k vozíku dodávány i náhradní pojistky. Přidělávání vozíku je velmi
jednoduché. Zvládne ho každý a při troše šikovnosti je to otázka
několika desítek vteřin.
První jízdy s Bobem jsem se trochu bál, proto jsem ho jen minimálně
zatížil. Nenaložený sice skákal na každém hrbolu, ale jinak jsem skoro
necítil, že ho mám. Při dalším přidání zátěže se vozík stále
choval velmi dobře, seděl na silnici a dokonale kopíroval moji stopu.
Jízdní vlastnosti se výrazně změnily jen, když jsem vezl z prudkého
kopce 29 kg těžkou várnici s čajem, která byla hodně vepředu. Přesto
mi to nevadilo, protože na nosič bych ji nikdy nepřidělal. Várnice zapadla
do vozíku jako by byl na ni konstruován.
Při naložení cca 17 kg bagáže různého typu se vozík choval, jako by za
kolem snad ani nebyl. Lehce se s ním jelo po asfaltu i v lehčím terénu.
Tím, že je váha lépe rozložena, těžiště je níže a odpor vzduchu je
menší, má vozík při srovnatelných podmínkách lepší vlastnosti než
brašny. Bob je jednostopý, a proto téměř dokonale kopíruje dráhu zadního
kola. Není problém ani s otáčením, poloměr otáčení zvětšuje jen
o trochu. Problém jsem měl s postavením kola někde, kde nešlo o nic
opřít, potom se kolo muselo opatrně položit a nejlépe vozík odepnout.
Není problém kombinovat vozík s brašnami. Díky rozložení váhy na dvě
kola netrpí osa zadního kola tolik, jako s hodně naloženými brašnami.
O svůj náklad se člověk nemusí bát ani ve velmi deštivém a blátivém počasí. Jakékoliv cákance jdou eliminovat blatníky. Dno vozíku je síťované, takže voda proteče a vozík lze lehce omýt. Mokré oblečení se navíc dá po něm hezky rozvěsit. Hodně zabahněný vozík stačilo ponořit do jakékoliv tekoucí vody a byl dokonale čistý.
Cestování vlakem s vozíkem nebyl také žádný problém. Vozík je
během pár minut odpojený od kola a sundat zadní kolo je otázka okamžiku.
Rozložený vozík s nákladem uvnitř není větší než prostornější
kufr. Bez problému se dá naložit na horní poličku v kupé. S brašnami
jsem v minulosti problém měl – jejich odepínání trvalo déle a vadila
mi i jejich nepravidelnost. Plně naložený vozík se nedá dlouho nosit
v jedné ruce. Pro cestování vlakem by bylo výhodnější přidání více
platových špalíků proti odření.
Zajímavou vlastností vozíku je, že je schopný sjet i poměrně příkré
nádražní schody z nástupiště. Proto se s ním snadno jezdí po
eskalátoru nebo se dá vytáhnout za kolem do schodů. To je podstatná výhoda
v porovnání s brašnami. Když je vozík příliš těžký, lze ho odpojit
a odnést zvlášť. Díky uchycení blatníku na rámu nedochází k jeho
tření o zem ani při velkém sklonu.
Co se mi naopak nelíbí, je dno vozíku, které je přivařené zespoda rámu.
Ale jsem přesvědčen, že takto svařený dural vydrží opravdu hodně.
A také zadní vidlice, jejíž úchyt na náboj nemá mezeru směrem dolů,
ale směrem dozadu. Takže pokud se povolí osa, tak se může stát, že kolo
ujede. Pak by pravděpodobně došlo k pádu.
K vozíku se dá zakoupit speciální brašna z vodotěsného materiálu a zavíráním jako má lodní vak. Její objem je 80 l a je šitá přímo na míru vozíku. Moje zkušenost se vztahuje jen na různé typy zavazadel, které jsem pevně upevnil gumicuky. I několik zavazadel lze naskládat přehledně a bez nebezpečí ztráty do vozíku. Při největším zatížení měl vozík přes 30 kg a vezl horní brašnu na nosič, velký pytel se spacákem a karimatkou, menší pytle s botami a přes to všechno ještě vak s oblekem. S takto naloženým vozíkem se jelo opravdu pohodlně.
Já jsem si svůj vozíček oblíbil. Mohu ho doporučit všem, kteří cestují často a potřebují větší množství vybavení. V porovnání s brašnami jde o vyšší investici – vozík Bob Yak přijde na 8 990 Kč, brašny o objemu 70 l lze pořídit za zhruba 1 700 Kč. Porovnání vozíku s brašnami ale není úplně korektní – některé náklady do brašen jednoduše nedostanete a vozík tak zůstává jediným řešením.