Cyklistice se věnuje čím dál tím více lidí. Z oblasti sportu a aktivního trávení volného času se obliba přesouvá na městskou cyklistiku. Tématem se zabývala Bike konference, která se konala minulý týden na brněnském Výstavišti.
„V devadesátých letech byl typický cykloturista řidičem
automobilu s koly přivázanými na střeše. Dnes se tento obraz
mění,“ řekl na uvítanou Karel Stárek,
spoluorganizátor veletrhu Sport Life v sekci Bike Brno.
Trh s koly a cyklistickými potřebami stále celkově roste (v posledních
třech letech o 10–15% ročně), městská kola mají zatím v prodejích
velkou mezeru. Zatímco v některých zemích dosahuje jejich podíl až 60 %
(ve Francii to je 19 %, ve Švýcarsku 26 %, v Německu 25 % a v Holandsku
59 %), u nás jsou to pouhá 3 %.
Také podílem cyklistické dopravy ve městech zaostáváme za mnoha
západoevropskými městy. Kolo jako dopravní prostředek si přitom rozhodně
nemůže stěžovat na nedostatek zájmu. Průzkum z roku 2004, který provedl
Ústav dopravního inženýrství Praha, hovoří až o 20 % potencionálních
zájemců, kteří by jízdní kolo využívali i při přepravě za
každodenními povinnostmi. Hlavní bariérou přitom zůstává obava pohybovat
se v provozu mezi automobily. „Prudký rozvoj autoprůmyslu vytlačil
cyklisty ze silnic do přírody,“ vysvětluje Karel Stárek.
Také Petr Kohoutek, předseda Asociace specializovaných
prodejců kol v ČR vidí jako jeden z hlavních problémů nedostatečnou
infrastrukturu ve městech. „Spíše než na dálkové trasy bychom se
nyní měli zaměřit na budování bezpečných cest pro cyklisty v našich
městech,“ řekl k tomu ve své přednášce.
Zkvalitňování cyklistické infrastruktury, tedy jednoduše řečeno budování cyklostezek, cyklopruhů, signalizace pro cyklisty či bezpečných stojanů, to bylo hlavní téma přednášek. Pozitivní zprávu v tomto směru přinesl Gustáv Slamečka, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Tato instituce, podřízená Ministerstvu dopravy, rozděluje státní dotace na dopravní stavby, tedy mimo jiné i cyklostezky. „Jestliže v roce 2007 přesáhly přísěvky SFDI na cyklostezky částku 114 milionů, pro letošní rok bylo schváleno již téměř 260 milionů, které se mají rozdělit mezi 68 investičních akcí,“ doložil Gustáv Slamečka trend rostoucí podpory. Pro příští roky se podle něj počítá s podporami ve výši od 180 do 200 milionů korun, podmínkou je dostatek kvalitních projektů.
S podporou cyklodopravy na evropské úrovni seznámil Bernhard Ensink, generální tajemník ECF. ECF je silnou politickou silou v Evropské komisi a zastupuje 56 členů ze 38 zemí. Ensink připomněl výhody cyklistické dopravy – čistší vzduch, bezpečnější silnice, méně hluku, snížení nákladů na přepravu, méně dopravních kolapsů, zlepšení kvality života a také zpomalení klimatických změn. Akční plán, který by měl být v Bruselu schválený do konce roku 2008, jednoznačně směřuje k podpoře cyklistiky. ECF také prosazuje snížení DPH na prodej jízdních kol.
Po skončení přednášek usedli účastníci konference na elektrokola a projeli si cyklistické expozice veletrhu Sport Life.