Cyklistice se věnuje čím dál tím více lidí. Z oblasti sportu a aktivního trávení volného času se obliba přesouvá na městskou cyklistiku. Tématem se zabývala Bike konference, která se konala minulý týden na brněnském Výstavišti.
Jak složitě lze nakreslit v 3D, že se prodalo zhruba 350 tisíc kol! Obávám se, že lidé, co plánují rozvoj cyklistických infrastruktur jsou založeni podobně, jako kreátor grafu. A teď koukám, že se to jmenovalo "Bike konference" - takže ani anglicky neumějí...
Co se ti nezdá? Vždyť je ten graf správně, růst prodeje z něj taky vidět je, jen je dost ošklivý. A bike konference rozhodně není horší než ,,kreátor grafu'' :)
No ještě aby tam byla nesprávná čísla! :-) to by byl vrchol! Proč je tam tabulka, v ní čísla, pak vysvětlující tabulka s legendou barevného odlišení roků, proč je to samé, co dole v tabulce zopakované v axonometrii nahoře a proč tam prostě není 2005 : xxx kol,2006 xxxxy kol atd. A to nemluvím o měřítku.O ošklivosti jsem nepsal: psal jsem o smysluplnosti... "Kreátor grafu" mi přijde jako adekvátní titul pro tvůrce diagramového paskvilu: Bike Konference ("K!") mi vadí jako název akce na českém veletrhu "Sport Lajf" :-) - s hrubkou.. .Jaká tam byla jednací řeč? To mohlo být srandovní!
Aha, rozumím :) Smysluplný je, jen to dělal nějaký trošku chaotik :) Konference je podle mého myšleno jako české slovo a tedy tam to k je správně. Mohli to pojmenovat nějak jako ,,Konference o bicyklech'' nebo ,,Cyklistická konference'', ale nějak je zrovna doba, že máme tendenci do všeho cpát anglické termíny.
Aha, smysluplný diagram od chaotika-tak to smysluplný rozhodně bude... a že takový diagram projde až na PREZENTACI svědčí, že chaotik není osamocen! :-) A k angličtině: "bike" je česky? Prostě se to tam seká s angličtinou a s pády. Nějak je zrovna doba, kdy angličtinu cpe všude hodně lidí a neumějí ani anglicky a ani česky; pojmenovat v Brně seminář o kolech pseudoanglicky,s hrubkou je komické :-) : přítomní, anglicky mluvící hosté a přednášející jistě ocenili. Přimlouvám se, abyste z Vaší tendence vyskočili. Čeština je také sexy.
No jo, vyskočili :) To by bylo pěkné. Tak já příště místo ,,tendence'' napíšu ,,sklon'' a ty zas vyměň ,,kreátora'' za ,,tvůrce'' :) Kreátor je vážně strašný :)
A velké V ve slově ,,Vaší'' se používá výhradně v dopise :)
Čekal jsem, že dostanu čočku za chyby- jajaj! Takže nevěnujme pozornost hrubce v lehce komickém, OFICIÁLNÍM názvu semináře (ona se tam sešla kola a konferovala mezi sebou? A anglicky, jo?) a perme do chyb v interpunkci v diskuzním příspěvku: jo, to funguje! "Kreátora" nezměním, za tak zmatlaný diagram si lepší titul onen tvůrce nezaslouží :-) (Smajlík pro sichr).Jde vlastně o prd, mě pobavilo světáctví na Výstavišti a zbytnělá důležitost, se kterou se prezentují prachsprostá prodejní čísla. Uvítal bych jiné věci.
No promiň, snad není tak zle. Normálně se snažím gramatiku příspěvků ignorovat, ale když už se někde stavím do pozice obhájce češtiny, dám si zatracenej pozor, aby mé obhajobě nebylo po jazykové stránce co vytknout. Na to jsem narážel... :-)
Až se u nás budou krást kola tak jako v jiných zemích, třeba v Rakousku nebo ve Švýcarsku, tak jsem přesvědčený. že i u nás se výrazně zvýší používání kol ve městech a také z jiných než rekreačních důvodů.
Buď si jist, že v takovém Amsterdamu se kola kradou opravdu ve velkém. Přístup ,,až naprší a uschne'' je vždycky jen taková výmluva pro lenost.
Možná, že to lidem v Amsterdamu tolik nevadí, že jim kradou kola, třeba mají dost peněz aby si šli hned koupit nové, nebo si klidně taky nějaké ukradnou, ale mě osobně něco podobného dost vadí.
Samozřejmě, že jim to vadí, co to je za blbost, že by jim to nevadilo :) Spousta lidí tam po městě jezdí na větších plečkách, učí se je lépe zamykat. Raději se snaží přizpůsobit než čekat na Godota :)
V Amsterdame maju castokrat zamky vacsiu hodnotu ako bicykle, ktory maju chranit. Ludia v amstrerdame uz rataju s tym,z e sa tam bicykel kradnu. A vo vacsine pripadov si nejdu kupit nove, ale kupia si na jednom z mostov bicykel od zlodejov. Tuto informaciu mam priamo od obyvatelov tohto mesta. Kamaratovi ukradli tri bicykle a trikrat si kupil iny, tiez ukradnuty. Vraj najrychlejsi sposob ako prist k bicylu je zastavit prveho cyklistu a vykriknut nanho: " Tento bicykel bol moj, ukradli mi ho!" Problem je, ze tie bicykel kradnu drogovi zavislaci.
Já mám jediné kolo, a obava, že mi ho někdo čórne, je hlavním důvodem, proč jej k dopravě po městě používám jen výjimečně, kde vím, že ho schovám (například k rodičům ho dám do garáže, ale před tenisovou halou, prací či obchoďákem ho stát rozhodně nenechám).
No jo, ale s tím těžko někdy něco udělá. Máš kolo, které ti k dopravě po městě nemůže posloužit.
No tak vidíš, že v mém případě to není výmluva a lenost;-)
Jaktože? :) Právě, že to je výmluva a lennost ne? Protože když bys chtěl, tak zítra můžeš koupit pro to vhodné kolo a začít jezdit i po městě. Já neříkám, že bys to měl udělat (to je tvá věc) a nepřesvědčuju tě k tomu, jen říkám, že tu možnost určitě máš. Nemusíš čekat na to, až zloději přestanou krást nebo až naprší a uschne :)
Ano, kdybych nebyl línej, byl bych dostatečně majetný a moh bych si kupovat kolo co čtvrt hodiny. (což je odhadem průměrná doba, za jakou by mi zmizelo kolo, které považuji za VHODNÉ pro sebe ;-))
Už se na tom pracuje, zatím mě vyjde levnějc používat vozidlo, kde je neoprávněné užití technicky uspokojivě zajištěno;-)))
O městské cyklistice na Sport Life (z jiného pohledu -- vystavené zboží a přístup firem) píše také Vráťa Filler na Prahounakole.cz : http://www.prahounakole.cz/2008/11/10/sport...
Není to jen lenost. Jsou tu opravdu 2 věci, kvůli kterým lidé nejezdí, a tou je bezpečnost a kráděže kol. Nikdo je nemá kam zamknout. Například v Kyjově, kde bydlím, jezdím po městě(12000) výhradně na kole, po Brně(400000) to prostě dělat nemůžu. Těch aut a nebezpečí krádeže je takové, že to nikdo nedělá. Nevím, proč už dávno není vjezd do centra města pro auta zakázán a lidé se do práce nedostávají výhradně MHD. Když vidím, jak mi nějaký nabob v bavoráku nechce dávat přednost na chodníku, je mi na zvracení. Dodal bych teda, že krádež by se dala ošéfovat, ale ty auta jsou opravdu nepřekonatelný problém.
pro mě naopak. S autama se nějak vyrovnám, je to jen o cviku. Jistě, bez nich je to příjemnější, ale s nima to jde taky. Možnost krádeže se ale nijak ošéfovat nedá. Můžeš jí jen trošičku zloději znepohodlnit nic víc. Já nejezdím a nebudu po městě na kole právě proto. Prostě kolo před krámem nenechám!
No já nevím, u klasiky možná, ale lehokolo nechám klidně před obchoďákem opřené o zeď, nezamknu ho, a du nakupovat.
Lehokola jsou tak minoritní, že se je ještě zloději nenaučili krást. To považuji za jednu z výhod malého rozšíření, až bude mít lehokolo každej druhej člověk, už to platit nebude.
Záleží na ceně a způsobu zamykání kola. Když se o něj bojíš, pořiď si plečku z druhé ruky a zámek za litr. Na metru na Opatově parkují ve stojanu kola celé dny - samozřejmě, že to nejsou žádné technické zázraky.
Je pravda, že pokud se zloděj rozhodne ukrást konkrétní kolo, o kterém ví, že někde pravidelně stává, a připraví si na to výbavu, tak není naděje. V práci si taky dávám kolo do sklepa. Ale když přijedeš před obchod, kde budeš deset minut, a přivážeš kolo solidní podkovou, tak se mu prostě nic nestane.
http://www.prahounakole.cz/2008/08/21/jak-do...
http://www.prahounakole.cz/2008/11/05...
lehokolo z druhé ruky mě přišlo na dvacet tisíc. Pořád je to pro mě hodně peněz na to, abych riskoval, že o někdo ukradne, očeše nebo alespoň zničí......
osobně si myslim, ze lehokolo neni na mestsky provoz nejvhodnejsi - nizke - cyklista neni videt a nema dostatecny prehled o situaci.
rekl bych, ze vsichni, vcetne vyrobcu, se zabyvaji klasickyma kolama. Ja jezdim po meste ma 15 let starym kole s podstatne vzprimenejsim posezem nez mam u vyletniho, kolo jsem oblepil teflexnima folieme z jedny reklamni agentury, osadil 3 cervenejma, 2 bilejma a 4 zlutejma odrazkama (vlastne jeste jsou dalsi 4 na pedalech) a jezdim a jezdim s minimalni udrzbou toto kolo po meste uz peknejch 7 let (a to na nem mam dve detsky sedacky = prakticky polovinu jizd jedu s detma +22 +17kg a pres pretizeni kolo drzi...). zamikam ho jednim zamkem spis proti spechajicim jedincum, kteri by jej vyuzili prave jen pro tu jednu jizdu, ale ja bych ho uz nenasel.
Podle mého na to jdeš špatně. Když chce člověk jezdit po městě, tak prostě může. Pořídí si starší kolo a lepší zámek a pravděpodobnost ukradení je téměř nulová, tzn. vzhledem k ceně kola ho absoutně přestane trápit. To, co píšeš, jsou důvody, proč není praktické po městě jezdit na tvém drahém lehokole, ne proč se po městě nedá jezdit na kole (nebo proč lidi na kole po městě nejezdí).
Taky mi ještě poraď, kam naskládat všechna ta kola. Když bude mít každý doma jedno výletní a jednu plečku, navíc v činžáku bez prostorné kolárny...
Poslyš, proč bych ti to měl radit? :) Vůbec nevím, já žádné výletní nemám a bydlím v domě. Asi bych tu plečku nechal stát někde rozumně venku, jestli to jinak nejde, ne?
Vidíš to, tak nerozdávej univerzální rozumy. To tady dělal nejmenovaný brtník :-) Že ty máš jen plečku na cestu do práce a do krámu ještě neznamená, že to tak musí mít všichni. Já po městě najezdím málo a potřebuju kolo na štreky ven. Takže mám radši slušný kolo, který nenechám nikde stát. Před domem plečku nemohu nechat stát, protože na naší pěší zóně nejsou žádné stojany na kola a i plečky náhodně odložené mizí, nebo jsou víc než často poškozovány (tu povalené, tam zas ohnuté celé přední kolo od stojanu, jinde chybí sedlo, nebo přední nezamčené kolo...). Jsme holt městem kolařů :-))
Vždyť tu nikomu neříkám, co má dělat. To se mě právě tady nahoře jeden ptá a já mu na to odpovídám, že nevím, že to je jeho věc, aby si něco vymyslel.
Jen mě vždycky vytáčí, že je v Čechách docela dost lidí, kteří po městě na kole normálně jezdí, i třeba v Praze, ale pak přijde nějakej rozumbrada s tím zaručeně správným jediným důvodem, proč v Čechách na kole jezdit nelze :) Často je to něco úplně nesmyslného, třeba, že jsou v Čechách zloději (jakoby jinde nebyli).
Takže místo, aby lidi přemýšleli a hledali cesty, jak to lze, tak a priori rezignují a vymyslí si nějaký zástupný důvod, proč to nelze. A musí to být nějaký důvod, se kterým vážně nikdo nehne. Například jako, že jsou v Praze kopce, nebo, že jsou v Čechách zloději. A tihle lidé pak říkají: ,,Až v Praze nebudou kopce...'' :) Je to celé trošku nesmyslné.
Každý přece může říct, že na kole po městě prostě jezdit NECHCE (třeba proto, že by kvůli zlodějům musel jezdit na nějaké plečce, a on na plečce jezdí nerad). Nebo Jurimír třeba nechce jezdit na obyčejném kole, tak do města na kole nepojede. To je přece naprosto rozumný názor, a ne tyhle žvásty, že to zaručeně nelze, dokud se Slunce neotočí kolem země :)
S úctou, končím :)
Vcelku souhlasím. Mimochodem, vzpomínám, jak mi kolo ukradli v USA. Bazarovou plečku za 10$. Přizamčenou k mříži. Měl jsem ji týden. Zajímavé na tom je, že v tom samém městě se spousta lidí neobtěžovala vytahovat klíčky ze zapalování auta, když od něj odcházela (o nějakém zamykání dveří ani nemluvě).
Vykládám si to tak, že auto tam měl každý. Co by ho kradl? Kolo bylo zřejmě vzácnější :-)))
Však ono to není v rozporu. Na tom opravdu svém nejezdím, protože mám o něj strach a na každé štaci bych ho musel furt očesávat - a dokola furt shánět plečky a při trošce štěstí je jen opravovat a doplňovat se mi vůbec nechce. Navíc, když už mám nějakou věc, tak k ní mívám většinou určitý vztah. Takže se mě dost dotýká i poškození, nebo ztráta plečky. Ne že bych byl nějak přecitlivělý, ale nejsem z těch, kdo by třikrát do roka měnil auto, mobil, kolo atd., jen proto, že je nový model... Prostě když něco mám a někdo mi s tím něco udělá, mám vztek, že vidím rudě, i kdyby to byla plečka za dvacku. :-)
tak jestli víš, kde se dá sehnat starší lehokolo za téměř nulovou cenu, jak píšeš, tak by mě ta informace zajímala a máš pravdu, že problém by se tím naprosto vyřešil!
Já o ničem takovém nevím, ale zřejmě máš lepší informace. Prosím poděl se! Děku mnohokrát!
Ja osobne auta ve meste preziju. Zas v nich nejezdi jen hovadka, jak nam tu porad predkladal jeden medvedi clovek.
U me je jediny problem a myslim ze nejsem sam...to kolo neni kam zamknout. A abychom vsici kola ve mestech zamykali ke sloupum, lampam, plotum, lavickam...to mi prijde dost divoke. Takze az bude bezne, ze obchodnik (urady, bazeny, sportiviste, ....) budou mit pred svym barakem pouzitelny stojan, tak pak zacnu ve meste kolo pouzivat.
Kradezim se nejak zamezit neda, ale tim, ze bude kolo kam prikurtovat, tim se kradeze omezi. A hlavne clovek bude mit pocit, ze az nekam prijede, ze si to kolo bude moci nekam dat a zamknout a ne ze bude stat na Vaclavaku a hledat prazdnou lavicku, ke ktere by to kolo prikurtoval....
jsem pro! Bude to i příjemnější pro zloděje. Kola nebudou rozptýlený po městě, ale hezky soustředěný na k tomu připravených místech a nebude se chudák zloděj muset potloukat po celým městě a hledat. Bude stačit jen obejít k tomu určený stanoviště:o)))
ber to s rezervou! jen jako ironii! ;o)
Hele...ja jednou videl zajimavou vec. Dodneska mi to vrta hlavou....Avie a na ni stojan. A v tech stojanech kola. Je to uz pekne dlouho (mozna mi tenkrat bylo deset), ale takovahle Avie fakt pres Celakovice jela:-)))) Takze mas vlastne pravdu...meli by to snadnejsi:-))
Ale pak zas....co kdyz me kolo bude prikurtovane ke stojanu, ktereho si zlodej nevsimne:-) Kdyz tam tech kol bude vic, mam vetsi sanci, ze ukradnou jine. Kdezto privazat nekde kolo ke sloupu...jakmile se zlodeji zalibi, mam problem...:-)))
Ja jazdim na bicykli denne a vybavujem na nom takmer vsetko, co potrebujem. Nechodim casto nakupovat, ale ked chodim vzdy do takeho obchodu, co ma pred barakom stojan, alebo do takeho, kde je stojan niekde nablizku. Napriklad Billa ma stojan pred kazdym obchodom (hoci v Bille nakupujem velmi malo). Este sa mi nestalo,aby mi z bicykla nieco zmizlo. Na bicykli sa vsak napriklad nevydam do divadla (kvoli obleceniu). Mam vsak vyhodu v tom, ze pracu mam relativne blizko centra a tak idem na navstevu divadla pesi a bicykel mam zatial v praci. Po divadle zajdem do prace, prezleciem sa a vraciam sa domov na bicykli. Myslim, ze ked sa chce, tak sa riesenie da najst. Mozno to chvilu trva, ale nakoniec si clovek aj najde tie spravne cesticky, kde sa da vyhnut autam(aj ked su to vacsinou zachadzky), aj si vie najst miesta, kde sa da relativne bezpecne odlozit bicykel. Teda aspon mne sa to v Bratislave podarilo.
Ja si myslim, ze zrovna ja teda patrim mezi lidi, kteri tu propaguji, ze se musi hlavne chtit a pak jde vse. Ja se podle toho aj ridim...v CR a v UK na kole jezdim bezne. Obcas si i pripadaj jak vul, kdyz se z Cernaku do Pocernic taham s taskama a batohem na zadech a pri tom jeste sedim na kole.
Ale jsou mista, kde jsem na kole opravdu chtel jezdit a nechal jsem toho, pac jsem se opravdu o to kolo bal.
Ja to mam treba kousek do Prahy. A Prahu ja rad. A obcas me chytne takove to couraci po obchodech. Takze mam nekdy den, kdy prolezu vsechny antikvariaty, co po Praze potkam. A nebo vsechny outdoorshopy. A nebo knihkupectvi. A nebo lezecke steny a bouldery. A tak jsem jednou premyslel, ze bych si koupil nejake to mestske kolo (skladaci). Do vlaku parada (mam to do Prahy hodku vlakem) a po meste jeste uzasnejsi. Ale KAM to kolo pridelat? Ja uz z principu odmitam zdobit svym kolem sloupy verejneho osvetleni. Nebo zabradli. Nebo lavicky. Neni to kvuli tomu, ze bych byl linej, nebo ze se mi nechce. Je to z toho duvodu, ze ty udelatka nejsou primarne pro to delana. Az bude vice stojanu na kola, rad si nejake skladaci kolo sezenu. A ver mi, ze se na to tesim, pac to kolo ti dava urcitou volnost...Urcite je to lepsi, nez se cpat do narvane tramvaje nebo metra.
A pak s tou praci. V me posledni praci v CR jsme meli dost problemy s uschovou kol. Dost lidi na kole do prace jezdilo a par se jich i behem casu pridalo. Ale nase fabrika byla v arealu, kde bylo vice firem. A v tech firmach pracovali prevazne rumuni, ukrajinci a podobni. A na kola tam nic specialniho nebylo. Takze nechat nekde kolo u plotu...to bylo fakt riskantni. Ale kluci to tak delali, protoze jim nic jineho nebejvalo. A o par kol tak prisli:-( Snazili jsme se je davat na dilnu do kouta, kde vubec neprekazela. To sef zatrhl. Pak jsem teda navrhl, ze si postavime malej oplocenej pristresek po pracovni dobe. Zamitnuto. A co ted? Me to tak otravilo, ze jsem na kole jezdil min a min.
A ted. Jsem v UK. Prvni prace...vozili me taxikem do prace. Kdyz jsem jim rikal, ze klidne budu jezdit na kole, tak mi ihned kolo sehnali. Dostal jsem tak prvni sluzebni kolo. Mel jsem ho kam zamknout a mel jsem moznost sprchy...bez reci.
Druha prace v UK (co tam jsem ted). Kdyz se zase zjistilo, ze pro me neni problem na kole jezdit do prace, tak jsem zase vyfasoval kolo. Druhe sluzebni kolo a bez remcani. Mam ho kde zamknout a mam moznost si dat sprchu.
A proc tu pisu dlouhej elaborat ala Medved? Chci jen napsat, ze ono to opravdu neni o lenosti, nebo o tom, ze se lidem nechce. Ono je to o tom, ze v CR STALE lide a hlavne zamestnavatele a ti troubove na uradech, berou dopravu na kole jako neco za podradneho a druhotneho. A stale nechteji lidem, co by se radi na kole dopravovali, zlepsit podminky. Skoda....
Já myslím, že s tím přivazováním kola ke značkám, sloupům a zábradlím to není tak špatné. Máš samozřejmě pravdu, že primárně k tomu nejsou dělané, že je to ošklivé a kolikrát se člověk může umazat, když si nedá pozor. Ale třeba náměstí také nejsou dělaná na parkování automobilů, také je to ohyzdné a taky je to špinavé. Zaparkovat kolo u značky je z těch dvou méně ohyzdné, méně špinavé, zabírá to méně místa. Jen je potřeba to dělat s citem, aby tam to kolo nezavazelo třeba někomu, kdo se o to zábradlí musí při chůzi opřít (typicky u schodů), aby nebránilo chodcům v přecházení a podobně. Ale stejně si myslím, že i v tomhle ohledu nadělají auta větší neplechu.
Me ale nejde o auta! A ja tam nikde o autech nepisu. Tak proc to zase s nima srovnavas? Nejsi ty eeekologista, ktery MUSI na ty auta vzdy a vsude upozornit? Resis neco, co ja resit nechci.
Me jde o to, ze se mi to proste nelibi z PRINCIPU! Proste lampa tam neni kvuli tomu, abych o ni opiral kolo a privazoval ho k ni retezem. Lampa je tam na sviceni. Kola by se mela davat do stojanu, pripadne tam, kam patri. A to v PRAZE neni kde. A nejen v Praze.
Srovnávám s auty protože pro mnoho lidí to je varianta. Jako obyvateli toho města je mi pak příjemnější, když dotyčný přijede na kole a zamkne si ho k zábradlí než když přifrčí na autě a postaví ho doprostřed náměstí. Ale že třeba Městská knihovna v Praze odmítá nainsalovat stojany, prý to nakázali památkáři, takže lidi si tam ty kola přivazují naprosto nekulturně k těm pěkným mřížím, ke značkám, ke všemu kolem, to mi samozřejmě přijde špatné a hlavně absurdní.
Jinak o ekologii mi upřímně řečeno moc nejde, spíš mě zajímá to, aby v tom městě bylo tak nějak víc příjemně, aby bylo barevnější a nebylo tak smradlavé.
No ale bavime se tu o kolech, cyklistice ve mestech, ale stejne se sem musi strcit ten motorista..ten spatny. Me nevadej. Ja tu chci resit cyklistiku ve meste, ne motoristy. Motoriste jsou vsude a jeste nejakou dobu budou. I v te Evrope jsou. Ale rozdil je v tom, ze v Evrope jsou kolo vice podporovana nez v CR. Ja tady v UK bezne kolem sebe vidim cyklisty. Bezne vidim motoristy, kteri cyklisty na silnici vnimaji. I na malem meste jsou pro cyklisty pruhy. I zde jsou stojany. Kdyz je spravny pristup, tak ani ti motoriste tolik nevadi....
S tou MK jsi me pobavil. Pamatkari zakazou stojany na kola, ktere by se daly nejak designove sladit s okolim, ale kola prikurtovana k mrizim, to jim nevadi. No a takhle je to u nas ve vsem....kocourkov.
A to ještě zapomněl dodat, že parkoviště pro auta tam památkářům nevadí :-)
:) O tom jsem se s jedním úředníčkem také bavil kvůli náplavce. Argumentoval, že tam nemůže být pás pro kola, že z důvodu zachování historického rázu města tam musí být kočičí hlavy. Tak mu povídám: ,,Probůh, člověče, vždyť tam teďka je parkoviště. Jak poznám, jestli je pod těma autama historická dlažba nebo nějaká moderní?'' Ale vysvětlil mi, že tomu vůbec nerozumím, že využití prostoru je zásadně něco jiného než jeho charakter z hlediska památkové péče, a také to hned doložil pěti různými předpisy.
To je opravdu smutne. Misto aby se hledal kompromis, tak se to vse zazdi a tvrdi se, ze to nejde.
Tak se ptam...proc to jde i v jinych mestech, ktera maji historicke jadro, jako ma Praha???
Kocourkov...a neuveritelnej. Ja teda nevim, ale kdyz se podivam do ulic Prahy, tak vsude parkuji auta. Humus. A i v centru...v tom pamatkari tak ochranovanem. A to nikomu nevadi. Ale kdyby ta ulice byla cista a byl tam pruh pro cyklisty a chodec by se nemusel tisnit na chodniku, ktery je diky autum siroky sotva metr...to uz je spatne. To uz nici obraz historickeho jadra prazskeho. Hm...to je blbinec....
Michale, já neříkám, že jezdit autem je špatné. A nedělím lidi na cyklisty a motoristy, to je přeci strašný nesmysl. Srovnávám dvě časté varianty dopravy, jejich výhody a nevýhody z hlediska dopadu na prostředí a vzhled města.
OK...chapu a beru to.
Ja uz jsem bohuzel od urcite doby, a zvlaste po navsteve jednoho cloveka zde na foru, silene alergickej na lidi, kteri deli svet jen na hodne a svate cyklisty a ty ostatni lumpy:-)))
Fakt by mě zajímalo, jestli na té konferenci byli také památkáři... Lidi by na kole jezdili, ale nejsou stezky (to asi mají v ranku stavaři - a k těm stavebním řízením asi nikoho z kolařů nezvou: proč?). Další lidi by jezdili i "na ostro" bez stezek, ale nemají stojany, to taky nebaví a kdyby aspoň lampy! Pokusy o instalaci stojanů pak odpálí památkáři, komická to banda, které se řítí baráky při rekonstrukcích a hnijou hrady... takže by to asi chtělo dělat stojany na kola gotické, empírové, secesní :-) Tak co teda vlastně kdo dělá a komu jde o co? Jinak o ekologii by asi mělo jít každému... to k Tvé větě na konec; Tobě pomůže pár sprejerů a joint nebo panák. Mám pocit, že zastáncům městské cyklistiky, těm, co se různě prezentují a dávají interview a pořádají konference a cyklojízdy, jde hlavně o exhib. Ostatní jezdí, bez keců a se všemi nepříjemnostmi, co to obnáší.Dělají tak podle mě pro propagaci kola ve městě x-krát víc než summity a bajkové potlachy.
Divil by ses, tady v Praze už zvou. Vydupali si to ti exhibicionisti, co pořád jen pořádají summity a bajkové potlachy :)
Podívej se na to třeba na našem exhibicionistickém webu :)
http://www.prahounakole.cz/2008/11/11/zpravy-z...
To je dobře! Ale stejně si myslím, že místo bike konference, kde se probírá to, kolik se prodalo kol a jakýže to boom zažívá doprava na kolech a pan Bernhard přijede říct, že je ježdění na kole zdravé a tiché a bez emisí, že by bylo dobré udělat konferenci pro úředníky a tam jim představit osvědčené stojany, ukázat, že kolo patří do každého města, jak vypadá cyklostezka, aby se nestávaly takové faux pas jako chybějící pruhy na mostě, vydlážděné stezky ap., takových příkladů má každý z nás po ruce habaděj. Přijde mi, že se v Česku všechno moc škatulkuje a třídí a monitoruje a objevuje Amerika... a čas plyne.Že je legislativa problém je mi jasné. Jeden z problémů vidím v tom, že v Česku neexistuje obdoba ADFC a všechny ty iniciativy to celé úsilí jen tříští, místo aby se daly pod jednu střechu.
Ahoj, úředníkům a inženýrům se samozřejmě třeba v Praze vysvětluje pořád. Ne formou konferencí, ale soukromě, což je efektivnější. Když ale není politická podpora, tak je nelze k ničemu nutit, takže se na to většina z nich buď vykašle nebo si postaví hlavu atd. Že se udělá cyklostezka na kočičích hlavách není o tom, že by to nikoho nenapadlo, ale o tom, že se nepodařilo v té konkrétní věci přemoct tu konkrétní sílu (zde třeba památkáře).
Koukni třeba, jak se bojovalo o cyklopruhy na Vršovické:
http://www.prahounakole.cz/2008/10/26...
S tím, že neexistuje silná lobby za městskou cyklistiku, souhlasím. Prodejci jako Author se do toho nechtějí míchat.
Jinak o té bike konferenci nevím o nic víc, než co píše článek, nijak jsem jí nepořádal ani se neúčastnil, tak k tomu nic říct nemohu.
"Ja uz z principu odmitam zdobit svym kolem sloupy verejneho osvetleni. Nebo zabradli. Nebo lavicky. Neni to kvuli tomu, ze bych byl linej, nebo ze se mi nechce. Je to z toho duvodu, ze ty udelatka nejsou primarne pro to delana." - Michale, tohle moc nechápu. Mně se naopak líbí, když můžu být trochu kreativní a dobré místo pro zaparkování si najít. Naopak instalace stojanů na nejrůznější - často nevhodná - místa chodníků mi skoro vadí. Proč stojan, když je tam zábradlí? Tím nebrojím proti stojanům, ale tvoji zásadu nechápu...
Jiná věc je, že by ty stojany měly být co k čemu. Zatím mi (v Praze) připadá, že kdo má svoje kolo rád, ten si ho do 80% stojanů nedá. Ve většině z nich se naložené kolo ani neudrží... Proč se ti konstruktéři nezeptají někoho, kdo už viděl jízdní kolo, jak má vypadat stojan? Takhle si jen někdo udělá čárku za podporu cyklistiky a já dál poutám k lampě... :-)
Je to jen muj pocit, nazor. Mozna znechuceni, protoze se v tomhle smeru pro cyklisty nedela nic. Navic si pamatuji, jak strejc kazdej rok natiral plot u sve zahrady, pac ji mel kousek od Jednoty a kde kdo mu tam opiral kolo...:-)))
A s tema stojanama. Vzdyt je to prostor pro designery. Ale pro ty, co o problemu vedi. Strizlivy, elegantni design, ktery zapada do okoli. Navic funkcni. A nic. Ono je to taky o tom, ze cesi jsou v tomhle smeru zatim strasne konzervativni. No a pak pamatkari....tem se do kramu nebude hodit asi nikdy nic....
A takove ty stojany na predni kolo, nebo stojan, po kterem to kolo sjede, pac na nem nedrzi...to jsou zoufalosti. Bohuzel obcas k videni...:-)
Teď se v Praze budou instalovat první pořádné stojany tvaru obráceného U. V první zkušební vlně to má být 350 kusů, snad ještě letos. Snad se tím podaří i ostatním (soukromníkům) ukázat, jak by měly kvalitní stojany vypadat.
Tak to je SKVĚLÁ zpráva! Už to chtělo. Ještě prosím napiš, že aspoň pár jich bude taky na Praze 5, a budu moooc spokojenej :-)
Mělo by být, podle všeho. Je to po městských částech a P5 v tom jede taky. Tahle první vlna ale bude na P6 a P8, pak se má pokračovat. Jaký je harmonogram ale nevím (dost možná žádný není, ale snad se to rozjede).
Ja som to tu uz asi pisal. Mozno mam stastie, alebo co, ale pracujem u druheho zamestnavatela, na tretej adrese a na kazdom mieste som mal k dispozicii sprchu a aj miesto na bicykel. Z toho dvakrat sa sprcha budovala viac menej kvoli mne (resp, prerabala sa nevyhovujuca) a raz sa dal vyrobit stojan na bicykle (tiez kvoli mne). Asi naozaj stastie na zamestnavatela. Bicykel mam ulozeny vo vnutri budovy (takto to bolo vu kazdho zamestnavatela), sme mala firma, vsetci sa velmi dobre pozname, takze z bicykla mi nikdy nic nezmizlo. Pritom nedavam z neho dolu komputer, naopak prilbu mam vzdy prevesenu cez riadidla a v nej rukavice.
Četl jsem výše různě načaté popisy toho, co brzdí rozvoj dopravní městské cyklistiky. Zkusím vytvořit komplexní seznam a věřím, že odstranění každého jednotlivého bodu by mělo zatraceně velký vliv:
- Bezpečnost kola (riziko krádeže)
- Bezpečnost cyklisty v provozu
- Problematika "zaparkování" v cílové lokaci
- Problematika skladování dalšího (městského) kola doma
- Hygiena (např. pocení v pražských kopečcích)
- Nepřízeň počasí (kdo z vás umí držet deštník za jízdy ?)
- Nepřízeň počasí II (koho ještě neohodilo auto?)
... spoustu dalších drobných komplikací, třeba jak přepravovat bezpečně notebook, nebezpečí pádu, menší rychlost (vyjma vyloženě zaštosovaného centra velkoměst) atd.atd.atd. vůbec nepřidávám, to už jsou doslova výmluvy.
Zkrátka a dobře - poprat se například jen s oddělením cyklodopravy (cyklopruhy, cyklostezky atd.) nestačí. Pomůže to, ale nestačí to. Zrovna včera jsem byl na jednání v jedné IT firmě v Brně, a všiml jsem si že:
a) v předsíni vedle toalety byla 3 místnosti:
1) sprcha
2) sprcha II
3) kolárna a v ní dost pěkné bajky
b) zaměstnanci byli oblečeni poměrně neformálně, žádné košile a kravaty, ale spíš oděv který se dá složit do batohu aniž by po vyjmutí vypadal jak sežvýkaný od krávy.
Jinak řečeno - vedení firmy vyšlo vstříc zaměstnancům a výsledek se dostavil. Škoda že takových není víc.
Pěkný přehled.
Není problém mít v kanclu sako, pár košil a kravat a čas od času dovézt zásobu čistého. V jednom mém bývalém zaměstnání to bylo běžné.
Problém je, že v kancelářských budovách často sprchy vůbec nejsou a na kolárny není místo. Parkoviště pro kola by muselo být buď hlídané, což je práce navíc a účinnost diskutabilní, nebo nehlídané, tudíž pro každého, kdo nemá 20 let starou skládačku nepoužitelné.
Mám jedno slušné kolo a nejsem tak bohatý, abych si pořizoval čas od času plečku určenou k ukradení nebo nějakou předraženou miniskládačku s mizernými jízdními vlastnostmi, o skladování v mém 1+1 v 3. patře bez výtahu nemluvě.
Prostě buď budou podmínky k tomu, abych na SVÉM KOLE jezdil do práce, nebo nebudou, ale jsou to vnější podmínky, které já neovlivním.
Ono i s tím oblečením to není taková legrace - pokud k tomu není určena místnost (šatna) nebo příslušné vybavení, respektive pokud se na to v rozvrhu místností nepomyslelo, pak i tohle může být problém. Na žádost klidně dodám detaily.
Jinak tě ale naprosto chápu, zvlášť pokud bydlíš tak jak píšeš, pak je to doslova o kouzlení (pokud to tedy není 1+1 z bývalé spižírny v barokním paláci na Praze 1 se stromy 280cm, tam by z toho byla kolárna pro 30 vietnamců ;-)))))
Tak bohatý, aby sis jednou za pár let pořídil kolo plečku určitě jsi. Tady v Praze je spousta lidí, co přivazují denně kolo na ulici a rozhodně to není tak, že by ho každé dva měsíce museli měnit. Já mám třeba treka od Authora za nějakých 12 000 + dovybaveného (blatníky, nosič, košík, brašny). Jezdím s ním po Praze téměř denně více než dva roky a přivazuju ho kamkoliv, kam dojedu (je to pro mne užitková záležitost). Obecně ta obava lidí, co s tím nemají zkušenost, je podstatně vyšší, než to reálné riziko.
Jinak v brašnách běžně nechávám svetr, nářadí, knížku, nějaké další levné blbosti. Nikdy mi je nikdo nevybral. Světla jsem zkoušel také nechávat a tam už jsem narazil na hranici, že mi po dvou měsících je někdo šlohnul (byla v držáku vlepená, ale asi ne dostatečně pevně), což pro mne už není přijatelné. Ale tu hranici jsem, jak říkám, našel až podstatně dále, než bych byl tušil, že kde asi bude.
No, nemyslím že bych byl nějak extra bohatý, ale pod pojmem "plečka" si kolo za 12tis+ tedy rozhodně nepředstavuji, ani takové kolo bych s klidem na ulici nenechal... To je podle mne moc...
No já ti právě vysvětluju, že nemám plečku, že to kolo přesto nechávám na silnici třetím rokem, a ty náklady tedy nejsou nějaké astronomické ani tak. Kdybych se bál, tak bych si pořídil plečku za pár tisíc a náklady by byly dost zanedbatelné.
Já měl kolo mnohem levnější a přesto se stalo obětí cikánskýho triatlonu mnohem dřív.
A jestli chceš, můžu ti poslat pěknou sérii fotek různě ozobaných a jinak zubožených kol, přivázaných k lampám a stojanům různě po městě. Je to asi zdejší sport... :-(
Aha. Tak já vím jen o Praze, no. Potom je ještě obrovský rozdíl v tom, jestli ho správně zamykáš. Když ho někdo obtočí lankovým zámkem (nejlépe ještě na kód), tak mu asi dva roky nevydrží, to je jasné.
Nuz som zvedavy, ako chces vyriesit problem nepriazne pocasia. Myslim, ze v pocasi to naozaj nie je, videl som napriklad v Trondheime v Norsku odporakovane stovky bicyklov pred vysokou skolou a poobede vyrazne snezilo.
Na nepriaznive pocasie jednoducho musis byt pripraveny . Skor sa mi zda naozaj vyhovorka, ze sa neda jazdit na bicykli, lebo moze byt aj skarede pocasie. Nuz ked je vyslovene skaredo, tak sa jednocho nevyjde, ale inokedy preco nie?
Notebook sa predsa da bezpecne prepravovat v ruksaku (pre kolegu som prave preto dal kupit ruksak).
Ja osobne mam v praci (mam na to miesto) aj vsetko oblecenie, teda sako (2x), kravata(2x), nohavice(2x), poltopanky. Doam amm druhe pare oblecenia . Kosele , uteraky a spodne pradlo si vzdy priveziem v dostatocnom mnozstve vacsinou raz za tyzden. ked sa dobre zbali, tak sa nic nemoze stat. Jeden cas som jazdil na bicykli aj na tanecne treningy na spolocenske tance (vedla tanecnej saly bola nahodou sprcha). V bocnej brasne som mal zbalene aj topanky aj koselu aj nohavice. Vsetci sa divili, ze po vybaleni to vyzeralo slusne vobec to nebolo pokrcene. Problem som mal vzdy len so zbalenim mokreho uteraku na ceste domov. A samozrejme musel som prist 15 minut pred zaciatkom aby som stihol sprchu a prezliect sa.
Já když jsem chodil na tanečky,tak to vždy bylo spojené se skasírováním nějaké ženské.Jak jsi to dělal Ty s kolem?
Toto boli tanecne treningy pre starsiu generaciu (mal som v tej dobe uz skolopovinneho vnuka), tam uz v podstate chodia stale tie iste pary. Moja tanecna partnerka (ako ostatne vsetci ostatni) prichadzala aj odchadzala autom :-(
Ano, naprosto s tebou souhlasím, všechno jde když se chce. I proto jinak s klidem přikývnu na komentář třeba od Hynka, že jde o výmluvu.
Na druhou stranu, musí existovat motivace. Motivace proč chtít. Pokud je jedinou překážkou otázka jak složit oblek do brašny na nosiči aby se při převozu nezmuchlal, tak s tím by se myslím popral i ten největší pupkáč-motorista. Jenže on těch faktorů je víc (proto jsem je nahoře vypisoval a zapoměl jsem mimochodem zmínit položku "pohodlí").
Vem si už takovou věc - když nechám doma auto a pojedu na kole, tak v mém případě se mě týká většina z výše uvedených bodů. Tzn.:
- bude mi to trvat déle
- budu po cestě ohrožován okolním provozem
- budu čelit nepřízni počasí
- budu řešit problematiku hygieny (hodně se potím)
- nevyhnu se kopcům ani na cestě tam, ani zpět
- v práci nemám kam dát kolo aby nepřekáželo
- v práci nemám kam dát náhradní oblečení aby nepřekáželo
- nechce se mi doma řešit místo na další kolo jehož zcizení by mne nestálo majlant
- nechci mít obavy o kolo uzamčené bez dozoru (narozdíl od pojištěného auta)
... a mohl bych pokračovat doslova do "aleluja". Ano, auto stojí moc peněz, je drahé na provoz, je ne-ekologické ve všech směrech co lze vymyslet, je nebezpečné pro své okolí atd.atd.atd.atd. Ale pořád ráno vyjdu z domu, zmáčknu čudlík, otočím klíčkem a vezu se v suchu, klidu, pohodlí, tichu, soukromí .....
.. abych dokončil myšlenku : pokud by kolo mělo oproti jiným formám dopravy něco málo nevýhod, jezdilo by na něm mnohem víc lidí, než když je těch nevýhod tolik, že se výhoda skoro nedá najít ....
Chodil som do prace aj autom, ale na bicykli ma to bavi viac. Az tak viac, ze som predal auto :-) Autom to mozno je pohodlnejsie, ale ja mozno potrebujem rano tu trochu (pol hodinky) pohybu, lebo mne sa to na bicykli paci, aj ked to je niekedy zlozitejsie.
Ahoj, to je dobrý seznam. Existují dva způsoby, jak každý z těch bodů odstanit: a) změnit okolí b) přizpůsobit se okolí. Jelikož (a) je velmi těžké až nemožné (počasí, zloději), myslím, že nejefektivnější cesta k jejich odstanění je právě sdílet rady, tipy, triky, jak se s těmi věcmi vyrovnat. V Kodani se zjevně vyrovnali s počasím i pocením, v Edinburghu s kopci atd. atd.
My jsme na webu http://www.prahounakole.cz vydávali v sekci Jak na to v poslední době sérii článků, jejich celkem 12, které radí, jak řešit snad vše, co jsi vyjmenoval (včetně třeba přepravy notebooku). Zájemcům velmi doporučuji. Výhledově chceme zpracovat přehlednější webovou verzi i tištěný materiál.
Jinak třeba ten notebook se dá vozit normálně v aktovce na nosiči nebo v brašně. Spousta lidí to tak dělá a není důvod, proč by to nemělo jít.
Je potřeba jej vždy správně vypnout (ne natvrdo ze zásuvky :) a dát nějakou měkkou folii mezi klávesnici a víko, než to zaklapnete. To se doporučuje ale při každém přenosu, nejen na kole.
Jenze zrovna v tom Edi se bod a) docela dari. A o tom to je. Pokavad se bude menit okoli a prizpusobovat se, tak bude cyklistu mnohem vice.
Edi ja na tom s dopravou dle meho jeste hure nez Praha. Zvlaste v centru. Fakt otresne. Jezdil jsem tam parkrat na kole a hlavne autem. A na kole jsem se citil celkem v pohode. Uz jen kvuli tomu, ze skrz mesto existuje spousta tras, ktere jsou urcene pro cyklisty/pesaky. Mesto omezuje parkovani a v posledni dobe i dopravu v centru (Princes street je pro auta zavrena). Parkovani se omezuje dost brutalnim zpusobem. Je to skoro az buzerace. Ale pomaha to. Dostat pokutu za spatne parkovani je strasne snadne. Proto lide do centra jezdi cim dal min.
A svete div se...i pres tu silenou dopravu je tam dle meho mnohem vice cyklistu nez v Praze. Alespon na prvni pohled je to videt....
Oni zavřeli Princess Street? To muselo být docela nedávno, ne? Nebo si to špatně vybavuju? Nemáš nějakou fotku?
Na Princess street auta (soukroma) nesmi uz dlouho. Smi tam jen MHD a taxik.
Jasně, to máš pravdu. Potíž je v tom, že naše krásná česká nátura je v tomhle taková lenochodná, a než by se prali s b), tak radši čekají na a). A osobně se přiznám, že jsem tohoto takřka reprezentativním vzorkem. Já se spíš těším až k nám konečně dostaví metro, pak bude mít smysl přestat řešit jakoukoliv pozemní dopravu a 90% mé dopravy po Praze bude uskutečnitelné kombinací metro + chůze. Pak možná přijde ke slovu i nějaká ta skládačka ala Dahon.
Jinak tu sérii článků jsem četl, je dobrá, za to rozhodně patří chvála. Pro člověka který chce, ale neví jak, je to rozhodně super. Já vím jak, ale upřímně - nechce se mi. To už bych asi raději chodil pěšky. Nicméně člověk se pořád vyvíjí, třeba k tomu taky někdy dospěju :-)))
Tak protoze me po 3/4 roce zacaly dost bolet zapesti a zadek z Brnenskych silnic okolo centra, tak jsem poridil odpruzenou vidli 60mm v domeni, ze to bude stacit. Mesto prece neni nic narocndho.
Omyl vazeni. Vyhybam se pastem na mamuty v podobe propadlych kanalu a stavebnich vykopu, ale se SAG 22mm na vidlici s 60mm nohama mi pri neprilis peclivem vyberu silnicni trasy zbyva neuveritelnych nevyuzitych 11mm zdvihu a pak uz bude na doraz. A to je vidlice jeste pomerne tuha a necitliva a dalsi investice bude MTB rozhodne neco kolem 150mm pokud zapesti nepovoli. PS: posedem to neni, ten jsem zkousel menit a konzultovat s mechanikem a trenerem od kamarada.
to jen pro vysvetleni proc se u nas neprodavaji kola typu citybike
Copak se Brno chystá na válku, že buduje výkopy, propadla, barikády a neprůjezdné cesty, že ti nestačí běžně odpruřená vidlice a sedlovka ?
Městská cyklistika je skvělou myšlenkou - bohužel neuskutečnitelnou v stávajícíh podmínkách v ČR. Sám bych si jí dovedl představit jen provozu aut na vodík či elektromobilů. Nějak mi stále nejde do hlavy a k sobě ta smradlavá Tatra či smrdící kolona aut, za níž či vedle níž si své plíce "prohání" cyklista. Nebo magoři projíždějící v BMW křižovatky na oranžovou či červenou, aby ještě něco stihli, kterým je vcelku fuk, kolem kolika cyklistů to nebezpečně střihnou či je vytlačí/ srazí někam mimo vozovku:-(((
Hele, s tím vzduchem mám teď celkem čerstvou zkušenost. Pámbu mi to odpusť, musel jsem minulý pátek v Praze přes řeku autem. Dvakrát. Jsem otřískaný Pražák, ale něco takového jsem ještě nezažil. Desetikilometrová trasa: hodinu a čtvrt. Dvakrát. Dohromady jsem strávil v autě 3 a půl hodiny. Skoro pořád v koloně.
Mám astma a podobné vychytávky, takže jsem dost citlivý na špatný vzduch. Prostě mám odpozorovaný signály, co dýchám a co mi to dělá. Můžu tě ujistit, že po čtvrthodině popojíždění jsem měl nadejcháno tolik, kolik toho na kole nenasaješ ani za den.
Myslím, že se mýlíš: rozdejchanej člověk hodně nadechne, ale taky dost vydechne ven. Navíc je výš (pokud neleží) a navíc na frekventované ulici stráví nutnou chvíli, než odbočí na vychytanou cestičku někde parkem. Působení škodlivin je vystaven rozhodně kratší dobu.
Pokud mi namítneš, že autem po městě nejsi taky pořád v koloně, pak neznáš Prahu - tady se ve všední dny jinak než v koloně skoro nejezdí.
Shrnuto: přinejmenším pro Pražáky platí, že je-li dýchání škodlivin argumentem proti ježdění, tak daleko spíš proti ježdění autem - neexistuje způsob, jak se těch sajrajtů nadýchat víc. A ostatní města? Hm, ta to asi brzy čeká taky... :-(
Ty kolony jsou tam místy děsný, ale já teď v pátek udělal docela zajímavou zkušenost. Kvůli několika karambolům stála jižní spojka od Černýho mostu k Barranďáku v obou směrech. Z rádia jsem věděl, že je to na víc jak hodinu. Tak jsem to vzal městem. Ze Smíchova na Malou stranu, k letenskému tunelu a po druhé straně k Olympiku a Libní ven. Nikde jsem na semaforech nestál nadvakrát a za 40 minut jsem byl na D11... Docela mazec na to, že byl pátek okolo půl páté odpoledne :-)
Jako cyklista naštěstí aspoň nemám klimatizační vstup na úrovni výfuku auta přede mnou...
Teď jsem byl přes víkend v Lipsku a co se týče městské cyklistiky byl jsem jak Alenka v říši divů. Přiznám se, že nemám žádné srovnání s jinými evropskými městy, ale to co jsem viděl mě vyrazilo dech. Stovky stojanů na kola, mraky cyklistů, skoro všude namalované cyklopruhy, žádné cedule "cyklisto sesedni z kola" a největší šok, ve všech prostředcích hromadné dopravy je přeprava kola zdarma!
Já se přidám, byl jsem v Uherském Hradišti a nechápal - všude stojany a kol plno, takže i u nás se něco najde.
Taky nechápu, v neděli jsme jeli přes Vrchlabí po stezce pro cyklisty (a také cyklostezce), která kříží silnici a když jsme zastavovali abysme dali přednost široko daleko jedinému autu, tak řidič zastavil a pouštěl nás a my mohli bez zastavení přejet na druhou stranu. Byl jsem tak udiven, že jsem se z toho zpamatovával až do Špindlu a tam se nám stalo téměř to samé, a v jednom případě to byl dokonce "pražák". Že by neuvěřitelné se stávalo skutečností ? :-)
Ad Pražák - měl jsem v úmyslu sem během týdne hodit něco optimistického o tom, jak začínají být řidiči v Praze ohleduplní. Fakt se mi v poslední době víckrát stalo, že i když měl přednost, motorista zastavil a pokynul mi, abych jel, jen abych nemusel tahat nohu z klipsny. Žasnul jsem.
Ale nenapíšu to. Před hodinou se mi nějakej dvacetiletej hulvát narval do před-stání pro cyklisty a ještě se hrozně divil, že mu tam najíždím... Tak, nenapíšu to, a to máte za to! :-)))