Jízda na nosiči bicyklu, to je pro většinu lidí jen vzpomínka z dětství s vůní prázdnin, slunce a rošťáctví. Před pár dny mě kamarád takhle provezl i s dcerou po Praze. Speciální nosič značky Xtracycle může teď změnit libovolné kolo na „longbike“ – náklaďák na dvou kolech.
Hned jak jsem sesedla, položila jsem mu pár otázek.
Na čem to jezdíš, Láďo?
Je to SUB, Sport Utility Bicycle. Je to stejně praktické jako auto a mnohem
zábavnější. Xtracycle je nástavba na běžné kolo, která ho změní na
tzv. longbike.
Jezdí se na tom jako na normálním kole, ta větší délka se vůbec
nepozná, zácpou mezi auty se protahuju pořád stejně lehce. Je to lehké a
uveze to cokoliv. Váha nákladu umístěná nízko a mezi osami kol pracuje
spolu s jezdcem a ne proti němu. I hodně naložené kolo je proto stále
stabilní a snadno řiditelné. Kolo se chová o poznání lépe než natěžko
naložený bike s běžnými nosiči a brašnami, který se velmi snadno
nepříjemně rozkmitá.
Jak ho máš dlouho a k čemu ho hlavně používáš?
Jezdím s ním rok a půl. Denně na něm vozím šestiletého Matěje do
školky, vyložím ho a pokračuju do práce. Pak vozím cokoliv potřebuju,
nákupy, věci, které převážím po Praze… Některé věci bych ani do auta
neposkládal, protože by se mi tam nevešly. Pomalu, ale jistě, už Xtracycle
doma považujeme za druhé auto v rodině. Letos v létě jsem vezl
i těhotnou ženu a mladšího 2,5letého syna Aleše na koupaliště, starší
Matěj jel sám na svém kole. Loni jsme byli s oběma kluky v ZOO včetně
golfového kočárku pro toho menšího.
Zatím nejextrémnější náklad byly dveře 210×70 cm od truhláře
v Šestajovicích do Prahy-Holešovic, to je celkem zhruba 20 km.
LongLoader a WideLoader – přísušenství pro Free Radical Kit, zdroj:
Xtracycle.com
A s jakým modelem jezdíš a na kolik to přijde?
Koupil jsem si komplet Free Radical Kit a k tomu Footsites – to jsou tlapičky
pod nohy spolujezdce. Na větší náklady používám ještě LongLoader a WideLoader. Základní sada v současnosti stojí
11 990 Kč, cena závisí na aktuálním kurzu eura. Montáž stojí okolo
300 Kč.
Kde jsi Xtracycle objednal?
Hledal jsem tohle řešení a protože u nás jsem nic nenašel, dopátral jsem
se až k americké firmě Xtracycle, která tyto doplňky vyrábí. V současné
době dovážím skládací kola, takže jsem si sadu objednal
přes sebe.
To jsi zatím jediný majitel Xtracycle u nás?
V Čechách jsou už dva kusy, ten druhý má paní doktorka, která na něm
vozí dvojčata.
V Americe je to srdeční záležitost, „longbikes“ mají svůj
fanclub. Proč si myslíš, že u nás o Xtracycle není větší
zájem?
Jeden důvod je cena. Lidem se to zdá zatím drahé, nevidí, jak jim Xtracycle
změní život k lepšímu. Budou moci míň používat auto a přesto
zvládnou vše, co předtím a ještě rychleji a zábavněji. A s cenou,
která je tady v Evropě o dost vyšší než ta „dolarová“, zatím
bohužel není možné hýbat. Američané všechny obchody v Evropě řeší
přes evropské zastoupení a nechtějí posílat zboží napřímo.
Xtracycle.com
Diskusní
fórum příznivců Xtracycle
Open Source Standard – dokumentace pro longtail bike