reklama

Konec Velotrixi v Praze?

Před dvěma lety se rozjel v Praze projekt ekologických vozítek na lidský pohon, moderních rikš, které jezdí již v několika zemích světa, včetně Německa, Holandska, USA i Japonska. Tato vozítka, zvaná u nás Velotrixi (v zahraničí Velotaxi, Trixi nebo Velo), měla přinést do Prahy oživení, novou službu, nový produkt reklamy a hlavně měla působit jako skvělá turistická atrakce. Projekt, zdá se, selhává. Ale proč? O tom bych chtěl napsat, hlavně protože jsem tomuto projektu vždy fandil.

Po Praze je v současnosti evidováno 19 vozidel Velotrixi
Po Praze je v současnosti evidováno 19 vozidel Velotrixi
Foto: NaKole

Před třemi lety se primátor Prahy Pavel Bém tímto vozítkem svezl v Berlíně a byl jimi nadšen. Rozhodl se, že by rád tato vozítka uvedl i v Praze a tak se našla firma, která koupila devatenáct vozítek a do Prahy přijela. Tím vznikl první problém: je Velotrixi kolo? Kam tedy vlastně smí? Kde smí nabízet své služby? Neexistovala žádná legislativa, která by pohyb těchto vozítek upravovala, nebyla připravena žádná půda, žádné podklady ani pravidelná stání (salespointy) a trasy. Policie nevěděla, zda má vozítka sloužící i jako reklamní médium pokutovat za zábor veřejného prostranství a zda je v Praze vůbec legální takovouto službu nabízet na místech, jako je Staroměstské či Václavské náměstí.

Dva roky tak probíhal boj ve stylu divokého východního kapitalismu mezi provozovatelem, tedy spíše řidiči, a magistrátem. Tím samým magistrátem, který si tato vozítka přál. Velotrixi se tenkrát mohly pohybovat všude tam, kde kolo, ale nemohly zastavovat, protože jim hrozila pokuta za zábor. Mohly jezdit klidně celou noc, protože jejich provoz nepodléhal žádné legislativě. Na pohyb vozítek se ale začaly množit stížnosti. Těžko spekulovat, kdo za nimi stál. Mohli to být taxikáři, kočí pražských fiakrů či řidiči starých aut nabízející sightseeing a nebo jen naštvaní důchodci, kteří nemají co dělat, tak si stěžují. Mohl to být konkurenční boj nebo jen hloupost a neomalenost některých řidičů Velotrixi, kteří nepochopili filozofii společnosti a nerespektovali dopravní značení.

A tak, i přesto, že vedení firmy žádalo o trasy schválené magistrátem a místa k nabízení svých služeb, Velotrixi nedostaly zelenou. Naopak. Policie začala jako zběsilá pokutovat každé vozítko, které nebylo v pohybu. Zřejmě si neuvědomovali, že řidič, který najede za den i čtyřicet kilometrů, si musí odpočinout, napít se. Jedno vozítko váží prázdné asi 150 kg. Tím se ale magistrátní boj proti vozidlům Velo neskončil. V prosinci 2007 byla přijata novela tržního řádu, která upravovala pohyb fiakrů a vozidel Velotrixi. Tato novela uvedla místa, kde se mohou nabízet služby, tedy vyhradila fiakrům na Staroměstském náměstí 70 čtverečních metrů a Velotrixi 6 metrů tamtéž a 6 metrů na Náměstí Republiky. Pak vydala seznam ulic, kam která vozidla nesmí. Zatímco fiakrům tak vznikla legální okružní trasa ve Starém Městě, rikšám byl seznam zakázaných ulic sepsán tak, že nebylo možné legálně sestavit prohlídkovou trasu. Skončila i naděje na to, že tato vozidla budou fungovat jako ekologické taxi.

Na otázku „Můžete mě vzít do hotelu?“ nebo „na Karlův most?“ musel řidič odpovědět „ne“. Spousta milých řidičů tedy od firmy odešlo. Nebavilo je hádat se s policií a podle novely tržního řádu jim hrozila pokuta do výše 200 000 Kč, když by náhodou zapomněli a projeli ulici, kde nemají co dělat. Odešel jsem i já, protože díky zásahu města se nejen snížily příjmy řidičů pod úroveň běžně nabízených brigád třeba ve stavebnictví, ale právě proto, že jsem celou dobu jezdil ve strachu z obrovské pokuty.

Samozřejmě je také pravdou, že provozovatel rozhodně neudělal to, co by měl. Nejednal s magistrátem v takové intenzitě, jak by asi měl a hlavně neříkal řidičům pravdu, co se legislativy týče, pravděpodobně za vidinou zisku z reklamy a provozu rikš. Často jsem slýchal z úst šéfa slova jako „Není problém“ nebo „zařídíme to“, ale nikdy nic zařízeno nebylo.

Sami však posuďte, zda byl postup magistrátu vůči atrakci, kterou sám pozval, férový. Já osobně myslím, že ne.

Další informace:
Novela tržního řádu z 20.12. 2007
Příloha tržního řádu č. 1 – vymezení stanovišť a tras pro Velotrixi

Fotogalerie

Po Praze je v současnosti evidováno 19 vozidel Velotrixi Pražská Trixi při jízdě V Německu funguje Velotaxi v 28 městech. Tento obrázek je z Drážďan.
Zbyněk Vacek, 25.06.2008
Blogy

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

 ()
Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná velká divočina, ale holt pokaždé to podle mě být nemůže, jednou se taky musím přizpůsobit přáním ostatních a toto bylo přání mého muže Luďka. S dětmi (Šárka 14 a Víťa 16 let) jsme se dohodli,…
Peggy | 11.12.2024

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s názvem „Smutná cesta do Prahy#mce_temp_url#", ve kterém popisuji tragickou výpravu z brdského kopce Praha, do hlavního města. V tomhle blogu jsem se také zmínil o tom, že tu cestu prostě jednou…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

 ()
Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem už jednou utrousila poznámku, že z toho nic nemám, no a nemám potřebu prezentace. Ráda ovšem čtu cestovatelské příspěvky vás ostatních. Tak něco na oplátku. Už někdy v létě jsem venku při…
Quatsch | 04.11.2024

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

 ()
Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50 km denně, pokračovali jsme v cestě na střední Slovensko. Oskarovy schopnosti se každým dnem zlepšovaly. Tažné lano zůstalo hezky odpočívat a Oskar se stal pro nás plnohodnotným cyklistickým…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

 ()
Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy sbaleno, stihly jsme i promazat kola (a vyloudit u paní ubytovatelky nový hadr na jejich utření) a vyjet chvilku před devátou. Asi 5 km se mírně stoupavá cesta zdála příjemná, ale za přístřeškem…
Aar | 02.10.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 49 dnes v 10:14
Cestování na kole Rukavice na kolo dnes v 10:01
NEcyklo Jaké to bylo ??? včera v 23:57
Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, potěšilo 194. včera v 21:29
Jaké to bylo? - 153 včera v 19:55
NEcyklo Radování na sněhu 24 - 25 včera v 19:46
PF 25 včera v 11:51
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

467 cyklistů (4 přihlášení)

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná…
Peggy | 11.12.2024

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem…
Quatsch | 04.11.2024