Řetězec oficiálních proslovů a formalit nebo oslava radosti z pohybu? Obojí jsem zažila na cestě s pelotonem Nadace Partnerství, který vezl svoje poselství z Drážďan přes Prahu do Vídně.
„Ahóóój! Zdravíme Vás!“ Zvonění zvonků, halekání. Na
dohodnutém místě čeká starosta v obleku, obklopený několika úředníky.
V pozadí stojí připravený stoleček se skleničkami vína a minerálky.
Kolem třiceti lidí zastavuje a formuje se do úhledné skupinky. Začíná
oficiální program.
Organizátoři cesty z Nadace Partnerství vysvětlují poselství, které
peloton přiváží. Propagační jízda vede z německých Drážďan do Prahy
po Greenways Labe. Tady se napojuje na Greenways Praha-Vídeň, kam dorazí
8. června 2008. Na cestě se připojují zástupci obcí, měst a krajů, aby
skupinu doprovodili.
Peloton veze s sebou dva symboly. Prvním z nich je memorandum o Greenway
Labe, které hovoří o společné vůli budovat cyklistické spojení mezi
Drážďany a Prahou. V Praze ho vystřídá memorandum o Greenways
Praha-Vídeň. Druhým důležitým předmětem je fotbalový míč, který
symbolizuje právě startující šampionát Euro ve Vídni.
Slovo si bere starosta a hovoří o nelehké situaci obcí, o potížích
s budováním jednotlivých úseků, ale také o vůli a snaze udělat něco
pro cyklisty. Nabízí všem občerstvení a loučí se.
„My vám děkujem, šalala…,“ peloton se loučí popěvkem. Spěcháme,
dnes máme před sebou ještě čtyři podobná setkání.
Česká republika má potíž s budováním dálkových tras. Neexistuje tu
koordinace ze strany státu nebo nějaké velké cyklistické federace. Hlavní
tíže při budování bezpečných cest leží na obcích, které nemají
dostatečné znalosti ani finance. Cyklistika je ale dnes nejoblíbenější
sportovní aktivitou a její důležitost pro turistický ruch zpochybňuje jen
málokdo.
Nadace Partnerství proto vytvořila program Greenways, který podporuje lidsky
i finančně rozvoj stezek. Nejznámější z nich jsou Moravské vinařské
stezky, Greenways Praha-Vídeň, Greenway Krakow-Morava-Vídeň nebo nově
vznikající Greenway Labe.
Na cestu po Greenway vyráží peloton již popáté. Letos se tradiční trasa
Praha-Vídeň prodloužila právě o Greenway Labe. Během 12 dní čeká
cyklisty 55 setkání se zastupiteli a krajskými úředníky.
„Chcete se ještě někdo na něco zeptat?“ končí svůj proslov
ústecký hejtman Jiří Šulc.
„Kdy bude vyřešený přejezd přes střekovské zdymadlo?“ Přenášet
plně naložené kolo po schodech, bez jediné informace o možnosti
objížďky, je na páteřní trase nepřípustné. Skrze Ústí nad Labem vede
cyklostezka, která bezpečně provede cyklisty z jednoho konce na druhý.
Schody přes střekovské zdymadlo jsou jedinou bariérou.
„Nevím, v čem je problém. Já to vždycky vezmu na rameno a těch pár
schodů vystoupám,“ namítá hejtman.
„Přívěsný vozík za kolo tam nedostanete, minule jsme tam pomáhali
nějakým bezradným německým turistům,“ ozývá se z hloučku.
„Tady máte přímo starostu Střekova, domluvte se s ním!“
Střekovský starosta vysvětluje důvody – zdymadlo patří povodí Labe,
které jako majitel pozemku nemá o cyklisty zájem. Vodní dílo je technickou
památkou, jakékoli řešení pro cyklisty se prosazuje těžko. Dva roky
trvala jednání o možnosti vůbec cyklisty vpustit do areálu. Navíc je tu
možnost objížďky po silnici. Několik set metrů dlouhý úsek by byl pro
některé cyklisty vhodnější než stávající vedení trasy po schodech.
„A nebylo by možné rozdvojení trasy s nějakým komentářem – to by
byla jen jedna plechová cedule navíc? Turisté, kteří jedou natěžko, by to
mohli objet po silnici.“
Návrh se starostovi zamlouvá: „Zítra to dám jako podnět na poradě,“
rozhoduje a předává kontakt své sekretářce.
Jedeme dál, Greenway Labe nám ukazuje všechny své podoby. Asfaltové
cyklostezky se střídají s šotolinou, drncáním po historických kamenných
dlážděních nebo se silnicemi. Za Mělníkem se mi v kapse ozve mobilní
telefon. Ústecká úřednice dostala za úkol dořešit úsek před
střekovským zdymadlem. Starosta drží slovo.
Okamžitá a rychlá řešení jsou ale spíš výjimkou. Práce místních
zastupitelů, kteří se rozhodli vybudovat svůj úsek, je dlouhodobá a
nesnadná. Propagační jízda po Greenways dává možnost živých a
bezprostředních schůzek mezi reprezentanty místní samosprávy a cyklisty.
A starostové pozorně naslouchají.
Většina měst se ale především snaží ukázat to nejlepší, co nabízí
svým návštěvníkům. Vinné sklepy na Mělníku, exkurze do pivovaru Velké
Březno, muzeum NDR, ochutnávka vína z žernoseckých vinic nebo prohlídka
monstrance ze 14.století v sejfu mělnického úřadu – to vše jsme
zažili během prvních třech dní jízdy po Greenway Labe. V Praze moje cesta
končí, peloton ale pokračuje dál až do Vídně.
Nadace Partnerství je
nejvýznamnější českou nadací podporující projekty udržitelného rozvoje
ve všech regionech České republiky. Během 15 let své existence podpořila
formou nadačních příspěvků ve výši přes 188 miliónů korun už na
2160 projektů nevládních neziskových organizací, škol, obecních úřadů
i jednotlivců.
Další informace: www.nadacepartnerstvi.cz
Reportáž z úseku cesty Praha-Jindřichův Hradec