V českých podmínkách se smíšených provozů bojíme jako čert kříže. Hranice pěších zón lemují cedule, které zakazují vjezd cyklistům, tzv. „chodníkových stezek“ je u nás také dost málo. Někdy to vypadá, že v očích úředníků je cyklista bezohledný dravec, který cestou smete všechno, co se hýbe.
I když kombinaci pěších a kol je legislativně v pořádku, stále
narážíme na problém vzájemné tolerance. Maminky s kočárky, pejskaři,
cyklisté, děti, bruslaři – někdy to vypadá, že sladit zájmy
jednotlivých skupin snad ani nejde. Typickým příkladem je tzv. modřanská stezka v Praze, páteř cyklodopravy po pravém
břehu Vltavy.
„Holčičko, musíš na kraj!“ domlouvá starší cyklistka ve funkčním
oblečení prckovi na odrážedle. Kličkování mezi skupinkou chodců nakonec
neustála, musí teď sesednout a chvíli kolo vést. K takovým situacím tu
dochází čím dál tím častěji. V neděli odpoledne se na stezce mísí
sportovní i pohodoví cyklisté společně s pěšími a obousměrný pruh
o šířce 3 metry nemá šanci takový provoz zvládnout.
Cyklisté často nemohou přijít na jméno bruslařům, kteří je rozčilují
pomalejším tempem a širokou stopou, kterou zabírají na stezce. Plynulý
provoz komplikují také děti a psi, kteří bez varování vbíhají
pod kola.
Cyklisté, děti, psi – to je obrázek pražské páteřní stezky A2, která
vede podél Vltavy. Foto: NaKole.cz
Pokud ve městech dochází ke konfliktům mezi pěšími a cyklisty, často dostávají přednost ti slabší – chodci. Projektanti cyklostezek by mohli vyprávět, kolik vyslechli příběhů o agresivních a bezohledných cyklistech. Občas se ale také dostáváme do absurdních situací – ulicemi zapovězenými pro cyklisty se prohánějí automobily.
Cyklisté, děti, psi – to je obrázek pražské páteřní stezky A2, která
vede podél Vltavy. Foto: NaKole.cz
Pěší zóna na pražském Smíchově – další místo, kam cyklisté
nesmějí. Oficiálním důvodem je obava z ohrožení chodců. Foto:
NaKole.cz
Na sever a na západ od českých hranic přitom soužití chodců a
cyklistů problémy nedělá. „Projel jsem Německo od východu na západ, kus
Francie a Lucemburska k tomu, rozdělený provoz tu není,“ říká o svých
čerstvých zkušenostech cyklista Jiří Ptáček. Podle něj si cyklisté a
pěší navzájem nevadí. „Tady je těch stezek a možností tolik, že se ti
lidé prostě rozptýlí a nijak si nepřekážejí,“ vysvětluje to.
K oddělení provozu přistupují města v okamžiku, kdy intenzita stoupne
nad určitou mez. Tak je tomu například ve Vídni nebo v Amsterodamu, kde si
chodci už zvykli respektovat cyklistické jízdní pruhy.
V německých Drážďanech jsou stezky často vedeny po chodnících. Pěší
a cyklisté se navzájem tolerují. Foto: NaKole.cz
Stockholm – cyklistický pruh patří cyklistům. Foto: Darek Galle
Problém není v cyklistech, bruslařích nebo kočárcích. Ti všichni tu
prostě jsou a mají právo na svůj prostor. Hlavním problémem je nedostatek
kvalitních stezek. Ve městech ubývá míst, kde by lidé rádi trávili
volný čas. Pro cyklisty to znamená stezky oddělené od intenzivní
automobilové dopravy, bez bariér (schodů, obrubníků) a s dobrým povrchem.
„V Čechách je problém hlavně v množství. Když je v Praze jedna nebo
dvě cesty, kde se dá bruslit, tak se tam prostě to množství lidí vejít
nemůže,“ komentuje to Jiří Ptáček.
Síť stezek v okolí měst navíc není spojitá. Cyklisté se tak tak
z bezpečné stezky najednou ocitnou na rušné silnici. Chodník je pak sice
nelegálním, zato ale bezpečným řešením.
Na Zbraslavi končí stezka podél Vltavy na rušné silnici. Cyklisté, kteří
se chtějí vrátit do Prahy po druhém břehu, často využívají chodník.
Foto: NaKole.cz
Pro upřesnění ještě doplňuji, že dnešní úvaha je zaměřená především na Prahu a další velká města. Další kapitolou, které se budeme věnovat snad někdy příště, je chování cyklistů na lesních cestách.