Ceník Českých drah dnes připomíná labyrint. Systém tarifů kombinovaný se slevovými kartami (In-karta, Rail plus, In-senior, In-junior) a akčními nabídkami typu eLiška je tak složitý, že si s ním nevědí rady ani někteří průvodčí. Od 9. prosince se podstatným způsobem mění způsob výpočtu jízdného.
Podle Českých drah je hlavním důvodem změny větší spravedlnost a
zjednodušení systému. Největší změnou je zrušení tarifních pásem,
zákazníci budou nově platit pouze za ujeté kilometry.
Následující tabulka ukazuje, jak se změní „základní“
obyčejné jízdné (zdroj: ČD):
km | původní | nové | rozdíl |
1 | 10 Kč | 6 Kč | –4 Kč |
2 | 10 Kč | 8 Kč | –2 Kč |
3 | 10 Kč | 9 Kč | –1 Kč |
4 | 10 Kč | 10 Kč | 0 Kč |
5 | 10 Kč | 12 Kč | 2 Kč |
6 | 10 Kč | 13 Kč | 3 Kč |
7 | 16 Kč | 14 Kč | –2 Kč |
8 | 16 Kč | 16 Kč | 0 Kč |
9 | 16 Kč | 17 Kč | 1 Kč |
10 | 16 Kč | 18 Kč | 2 Kč |
11 | 22 Kč | 20 Kč | –2 Kč |
12 | 22 Kč | 21 Kč | –1 Kč |
13 | 22 Kč | 22 Kč | 0 Kč |
14 | 22 Kč | 23 Kč | 1 Kč |
15 | 22 Kč | 25 Kč | 3 Kč |
16 | 28 Kč | 26 Kč | –2 Kč |
17 | 28 Kč | 27 Kč | –1 Kč |
18 | 28 Kč | 28 Kč | 0 Kč |
19 | 28 Kč | 30 Kč | 2 Kč |
20 | 28 Kč | 31 Kč | 3 Kč |
Tento ceník obyčejného jízdného se stává základem pro výpočet všech slev a dalších nabídek. Ruší se tak několik ceníků pro jízdné obyčejné, zákaznické, zpáteční jízdu, slevu pro skupiny, jízdné pro aplikaci In-junior na In-kartě/Rail plus atd. dále neexistuje. Každá sleva je stanovena přesnou procentní hodnotou z obyčejného jízdného.
Na některých trasách zaplatí cestující méně než doposud, jinde se
cena zvedne.
Ke zlevnění dojde hlavně u cestování vlaky EuroCity a InterCity, kde
dochází ke zrušení šedesátikorunových příplatků. Například cesta
z Prahy do Olomouce přijde držitele In-karty na 231 Kč, tedy o 21 Kč
méně než doposud.
Pokud se však zahrne do změny i zákaznické jízdné nebo zdražení kilometrické banky, pak se ceny pro osobní dopravu na drahách zvýší.
Za kilometrickou banku zaplatí cestující o 200 korun více (1 600 Kč), zvýší se také přirážka za nákup lístku ve vlaku. Dnes si cestující při nákupu ve vlaku připlácí 20 korun, od 9. prosince to bude 30 korun.
Další velká změna je v systému zpátečních
jízdenek. Dnes se při zakoupení zpáteční jízdenky okamžitě
zákazník dostane do tarifu zákaznického jízdného, kde jsou ceny zhruba
o 30 % nižší. Od prosince zaplatí cestující bez In-Karty za zpáteční
jízdenky obyčejné jízdné snížené pouze o 10 % slevu.
Pro držitele In-karty, Rail plus nebo aplikace In-zákazník se
u zpátečních jízdenek sčítají slevy, celkově tak získá slevu 32,5 %
z obyčejného jízdného.
Také zákaznické jízdné bude dražší. Pro držitele In-karty či slevy Rail plus v současnosti platí zvláštní ceník a jízdenky je vyjdou zhruba o 30 % levněji oproti obyčejnému jízdnému. Podle nových pravidel budou mít tito lidé slevu pouze 25 %.
Pravidla pro přepravu kol zůstávají velmi podobná. Stejně jako v současnosti, je možné kolo přepravovat jako spoluzavazadlo nebo s využitím služby „úschova během přepravy“. Cena za přepravu spoluzavazadla v jednom spoji je nově 25 Kč (dříve 26 Kč), v případě více přestupů může cestující využít celodenní doklad za 50 Kč.
Cena využití služby „úschova během přepravy“ je stanovena na 30 Kč (dříve 26 Kč) za spoj, v případě přestupů je cestujícím k dispozici celodenní doklad za 60 Kč.
Pokud chtějí České dráhy dostát závazkům EU, měly by pokračovat v rozšiřování přepravního prostoru pro cyklisty. Usnesení „Minimální práva a povinnosti cestujících v železniční přepravě“, která přijal Evropský parlament v lednu 2007, zaručuje cestujícím přepravu kola ve všech vlacích.