Do Amsterdamu se jezdí hlavně za dobrou trávou, romantickými kanály a tolerantní společností. Kdo jednou Amsterdam navštívil, bezpečně ví, že nejlepší je poznávat ho ze sedla kola. Na kole tu jezdí všude – do práce, do obchodů, na kole tu jezdí policie, kurýři i pošťáci. Čím to, že téměř polovina veškeré dopravy ve městě náleží cyklistům?
Jízda na kole tu má dlouhou tradici. Půdorys města ze 17. století rozhodně nebyl předurčen pro automobilovou dopravu. Úzké uličky, mosty přes kanály a rovinatý terén jsou pro kolo přímo ideální. Na kole vždycky bezpečně prokličkujete a ke svému cíli se dostanete nejrychleji. Některé prameny uvádějí, že ve vnitřním městě doba přepravy mezi libovolnými dvěma místy nepřesahuje 15 minut.
Druhou nezbytnou podmínkou je politika městského zastupitelstva, která aktivně podporuje cyklistickou dopravu. Ta je tady vnímána jako rovnocenný způsob dopravy. Město zaměstnává specializovaného koordinátora pro otázky cyklistiky – ten funguje jako kontaktní osoba mezi vládou a místními úřady. Městská rada se aktivně snaží vytlačit automobily z centra a souběžně vytvářet programy pro podporu kola jako běžného dopravního prostředku. Ve vztahu k cyklistické dopravě jsou důležité hlavně komunikace s veřejností, rozvoj sítě cyklostezek, zvyšování počtu přístřešků a stojanů pro kola, spolupráce se zaměstnavateli, kteří by měli umožňovat dopravu do práce na kolech a obecně podpora kola jako běžného dopravního prostředku po městě.
Cyklisté mají ve městě vyhražen zvláštní pruh mezi chodníkem a silnicí. Ten je obvykle ohražen velkými žlutými kostkami. Kolo tu používá skutečně většina lidí – na 730 000 obyvatel města Amsterdam připadá 600 000 jízdních kol.
Pro turisty jsou tu půjčovny kol, specializovaní průvodci městem na kolech, mapy s poznávacími trasami i zvláštní „cyklistické hotely“. Standardní kolo z půjčovny připomíná asi nejvíc paní sládkovou z Postřižin. Sedí se na něm úplně vzpřímeně, většinou nemá žádné převody a pokud ano, tak jen tři až čtyři a bývá dost těžké. Místní obyvatelé jezdí o dost pomaleji než byste čekali. Z našeho pohledu by většina místních kol patřila do šrotu. Ale obyvatelům Amsterdamu to ani přinejmenším nevadí a jezdí na nich ostošest.
Město má v souvislosti s cyklistickou dopravou dva hlavní problémy – bezpečnost a krádeže kol. První bod se týká hlavně neinformovaných turistů. V husté cyklistické dopravě jsou místní zvyklí používat vyhrazené pruhy a nedívat se příliš napravo či nalevo. Pokud se v pruhu pro cyklisty objeví chodec, měl by se důkladně rozhlédnout a rozhodně rychle uskočit před přijíždějícím kolem. Někteří návštěvníci Amsterdamu ale považují pruh pro cyklisty za jakýsi zvláštní chodník a nevěnují velkou pozornost své bezpečnosti. Chovají se asi zhruba tak, jako kdyby bez rozhlédnutí vběhli na silnici a pak se rozčilovali na bezohlednost řidičů.
Pokud jde o krádeže kol, ty jsou v Amsterdamu na denním pořádku. I když ve městě je 25 hlídaných parkovišť pro kola, nepodařilo se zatím krádeže bicyklů dostat pod kontrolu. I to je jeden z důvodů, proč místní neinvestují do drahých a kvalitních kol. V případě krádeže je jednodušší rychle a levně si koupit kolo nové.
Kola tu půjčují v půjčovnách, ale zcela běžně i v hotelech. Kuriozitou je specializovaný cyklistický hotel Ostade Bike Hotel, který je plně vybavený pro turisty na kolech. Personál má zvláštní školení a poskytne hostům kompletní informace o cyklistické dopravě v Amsterdamu i o doporučených trasách.
A pokud vás omrzí šlapání po dlažbě a asfaltu? Ještě je tu možnost projet se na šlapadlech po amsterdamské síti kanálů.