Do Amsterdamu se jezdí hlavně za dobrou trávou, romantickými kanály a tolerantní společností. Kdo jednou Amsterdam navštívil, bezpečně ví, že nejlepší je poznávat ho ze sedla kola. Na kole tu jezdí všude – do práce, do obchodů, na kole tu jezdí policie, kurýři i pošťáci. Čím to, že téměř polovina veškeré dopravy ve městě náleží cyklistům?
Na Amsterodam a zvlášť na Utrecht mám mnoho vzpomínek z dob kdy jsem jezdil pravidelně na universitu do Utrechtu v letech 1960 až 1965. Obdivoval jsem hladce fungující dopravu se stovkami cyklistů proudících po ulicích souběžně s auty,mopedy i tramvajovou dopravou.Co se mně obzvlášť líbilo, byla vzájemná ohleduplnost, neagresivní trvání na přednosti v jízdě, patrně to vyplývá z toho, že každý chodec je také cyklista,mopedista či automobilista.Nezáleží do které skupiny zrovna patříte, ale s jakou morálkou se mezi ostatními pohybujete. Jak říkají psychologové:"morálka je nedělitelná" a podle toho se člověk chová.V těch šedesátých létech byl povolen i boční posez na nosiči kola, hodně využívaný školáky při jízdách do školy.Rád bych připojil k tomuto příspěvku i fotografii, ale nevím jak bych to v tomto případě technicky mohl udělat.Mám ještě jednu poznámku, která poněkud znevýhodňuje ten rovinatý terén a to je vítr.Protivítr je horší než kopec.Snad jen malá pomůcka, kterou jsem objevil kdysi v Neue Zuercher Zeitung, pokud máte dojem, že jedete stále proti větru, sedněte si na kolo opačně a bude vám foukat do zad.Přeji všem kdož jezdí na kole, bezzávadovou jízdu a hlavně "nezranit se". Váš Fous
Holandsko byla první moje zahraniční cesta na kole a moc jsem se na ni těšil. Ovšem hned první den v Amsterodamu nám ukradli 3 kola, takže dojem úplně zkažený.
Ano v A se kradou kola neskutečně/hlavně feťáci/.Dále mi docela vadili okrajové čtvrti barevných obyvatel,kam bylo nebezpečné vjet i ve dne.Jinak: A je lepší pouze projet..
Na Amsterdam a bicyklovanie v nom spominam velmi rad. Vzdy, ked som tam bol na viacej dni, tak som si pozical bicykel. Pamatam si na dve rady , ktore mi povedal kamarat, ktory mi poziciaval bicykle:
1. Davaj si pozor na cudzincov vodicov a elektricky, vsetci ostatni ti daju prednost.
2. Zamykaj bicykle vzdy o nieco velmi pevne
A myslim,z e mal pravdu. Cyklista v amsterdame ked vychadza z vedlajsej na hlavnu doprava tak sa nezaujima, ci po hlavnej ide auto, alebo nie, ma prednost. Tiez som sa tam naucil jazdit na cervenu, lebo ked som na prvu cervenu zastavil , skoro ma traja domaci cyklisti presli. Oni zistili, ako prejst bezpecne krizovatku na cervenu! Zistil som, ze davat nohu na zem je u nich potupa cyklistu, cyklista je stale v pohybe bez ohladu na prednost v jazde. Ale akosi vsetko sa dialo uplne v pohode, na bicykli som sa citil bezpecnejsie ako ked som siel pesi. S kradezami je to komplikovane, vraj kazdy obyvatel Amsterdamu ma kupeny kradnuty bicykel (tie su lacnejsie)len mi nie je jasne, kto potom kupuje nove bicykle. Kamaratovi ukradli bicykel trikrat a on si trikrat kupil iny kradnuty bicykel. Mimo mesta je to uplne ina situacia, tam sa vobec nekradne. Zazil som aj to, ze na uzkej ceste islo za nou auto asi 4 kilometre, kym neodbocilo z cesty, vobec sa nesnazilo ma predbehnut, lebo nebolo miesto(cesta bola uzka). U nas by ma najradsej presiel,alebo by minimalne pol hodiny trubil (stava sa mi to, dokonca na ceste , kde je zakaz vjazdu).