reklama

Kam s dítětem? Do vozíku!

Když jsem otěhotněla, musela jsem s lítostí kolo načas uklidit do sklepa. Dřív jsem toho najezdila docela dost, a tak bych se ráda co nejdřív dostala zase do formy.

Foto: NaKole.cz

Po narození naší dcerušky jsme občas přece jen vyjeli, ale byli jsme omezeni častým kojením. V praxi to vypadalo tak, že jsme mohli vyrazit maximálně tak na hodinu. Navíc jsem ještě celou dobu nervózně myslela na to, co se děje doma. Takže jsem brzy začala shánět informace o tom, jak s sebou brát malé děti na kolo.

Vyzkoušeli jsme zadní cyklosedačku s dost zoufalým výsledkem. Dcera část cesty prokřičela a snažila se ze sedačky nějak dostat. Zbylou část cesty apaticky seděla a zírala na moje záda. Několikrát jsme se vraceli pro helmu nebo klobouk, které si neustále sundavala z hlavy a házela na zem. Po chvíli jsem to vzdala a vrátila se „na základnu“ s předsevzetím, že budu jezdit radši sama.

Po čase jsme na internetu objevili nabídku přívěsných vozíků pro malé děti. Vždycky jsem je brala spíš jako kuriozitu nebo módní výstřelek. Už první výjezdy ukázaly, že musím trochu přehodnotit svoje předsudky.

Moje hlavní obavy byly:

Přesto jsme vozík vyzkoušeli na cestách i necestách. A realita?

Vozík je těžký?

I když vozík vypadá mohutně, konstrukce je odlehčená a výsledek není těžší než běžný hluboký kočárek. Velmi lehce se s ním manipuluje.

Špatně se s ním zatáčí?

Vozík se dá otočit prakticky na místě. Ke kolu je připevněn pružným spojením (viz obrázek), takže lze vytočit prakticky jakýkoli rozumný úhel.

Budeme se muset držet pouze asfaltových silnic?

Kromě zpevněných cest jsme vyzkoušeli také lesní pěšiny a polní cesty. Vozík zvládnul všechny povrchy, pouze bylo nutné jet opatrně a pomalu (do 10 km/hod). Problém může nastat pouze na velmi úzkých lesních cestách, kdy není možné projet mezi dvěma stromy.

Na silnici jsme více ohroženi projíždějícími auty?

Asi největší překvapení nás čekalo na silnici. Všechna auta nás objížděla uctivým obloukem. Vozík se prostě nedal přehlédnout – od výrobce byl olepený odrazkami ze všech stran a také oranžovou vlaječkou vzadu. Nevím, jestli je to ohleduplnost českých řidičů nebo spíš jejich obavy o škrábance na laku auta. Faktem zůstává, že vozík s dítětem respektovali podstatně víc než běžného cyklistu.

Je to drahé?

Cena se pohybuje na úrovni dětských kočárků a některé z nich se také dají takto použít. Po odmontování přípojné tyče namontujete vepředu třetí kolečko a jedete. To znamená, že místo kočárku prostě koupíte vozík a podle potřeby ho používáte jako kočárek nebo za kolo.
Investice do přívěsného vozíku se asi nevyplatí mamince, která vyjíždí s dítětem dvakrát ročně o dovolené. Pokud ale podnikáte výlety častěji nebo používáte kolo pro běžnou dopravu (na nákup, na koupaliště, …), potom je vozík ideální.

Je to neskladné?

Složený přívěs má výšku zhruba 25 cm a bezpečně se vejde do kufru auta.

Naopak, vozík měl spoustu výhod.

Pohodlí dítěte

Asi nejdůležitější pro mě bylo, že naše dcerka byla ve vozíku naprosto spokojená. Hrála si v něm, prohlížela si knížky, vedle sebe měla položené hračky. Občas jsme zastavili, abychom jí dali něco napít, trochu si pohrát a prozkoumat okolí. Po zastávce byla trochu potíž dostat ji zpátky, ale po pár metrech se utišila a začala sledovat okolí. Oproti cyklosedačce měla velkorysý rozhled – dopředu, nahoru i do stran.
Jízda ve vozíku ji dost často uhoupala, takže snadno usnula. Ani občasné povyskočení vozíku při jízdě přes kořen nebo najetí do díry na silnici ji nevzbudilo. Když usnula, mohli jsme v klidu zajít někam do hospůdky. To vidím jako další výhodu v porovnání s cyklosedačkami – spící dítě není nutné vytahovat a budit, když si chcete někde opřít nebo položit kolo.
Zatím nejdelší etapa, kterou jsme s vozíkem absolvovali, byla 60 km. Časem bychom rádi cesty trochu protahovali, takže tento údaj se určitě ještě změní. Každopádně tuhle vzdálenost jsme zvládli v pohodě pro nás, vozík i naše mimino.

Croozer 535

Ochrana proti počasí

Vozík je standardně opatřen sítí proti hmyzu a pláštěnkou pro případ deště. Navíc pevná konstrukce s potahem chrání dítě před poškrábáním i v případě, že projíždíte lesem nebo stezkou mezi křovinami.

Bezpečnost

Při jízdě s cyklosedačkou je více zatíženo zadní kolo bicyklu. To znamená že při jízdě do kopce se přední kolo může neúměrně odlehčit nebo se dokonce začít zvedat.
Když dítě sedí za vámi na nosiči, každý pohyb kola do stran vás „rozhodí“. Kolo s vyšším těžištěm je hůře ovladatelné a snadněji se dostane do smyku.
Pokud máte připojen vozík, odpadá nadměrné zatížení zadního kola. Nižší těžiště navíc znamená lepší stabilitu a tedy lepší možnost ovládat kolo.
Kromě toho, vozík je konstruován pro maximální bezpečnost pasažéra, tedy vašeho dítěte. To je upoutáno bezpečnostními pásy a v případě nárazu ještě chráněno konstrukcí vozíku.

Croozer 737

Věk dítěte

Vozík je použitelný i pro zcela malé kojence, kteří ještě sami nesedí. Po vložení bezpečnostní sedačky (pro děti do 10 měsíců věku) můžete bez obav vozit i miminko novorozenecké­ho věku.

Uložení věcí

Kdo jednou vyjel s malým dítětem, ví, co všechno je potřeba vzít s sebou. Pitíčka, přebalovací potřeby, ubrousky, hračky, lahvičky, dudlíky… U zadních cyklosedaček je jedinou možností batoh, který táhnete na zádech. Vozíky nabízejí obvykle úložný prostor. Při výjezdu na dvoudenní výlet s přespáním jsme ani celý „kufr“ nezaplnili.

Nevýhody

A nakonec několik omezení: Pokud nemáte auto, budou pro vás přesuny vozíku trochu obtížné. Je přece jen větší než běžný kočárek a přepravovat ho v dopravních prostředcích není dvakrát příjemné.
Při jízdě na kole s vozíkem cítíte trochu větší zátěž – je těžší než běžná cyklosedačka, a tak je potřeba citlivěji brzdit a více trénovat své svaly při jízdě do kopce.

A závěr?

Rozhodli jsme se pořídit si vozík Croozer 737 a nelitujeme. Celá naše rodina teď vyráží na výlety bez obav o bezpečí nebo pohodlí naší dcery.

Jitka Vrtalová, 27.09.2003
Blogy

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

 ()
Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50 km denně, pokračovali jsme v cestě na střední Slovensko. Oskarovy schopnosti se každým dnem zlepšovaly. Tažné lano zůstalo hezky odpočívat a Oskar se stal pro nás plnohodnotným cyklistickým…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

 ()
Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy sbaleno, stihly jsme i promazat kola (a vyloudit u paní ubytovatelky nový hadr na jejich utření) a vyjet chvilku před devátou. Asi 5 km se mírně stoupavá cesta zdála příjemná, ale za přístřeškem…
Aar | 02.10.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

 ()
Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás před třemi dny za Tarazem," pozdravil nás chlapík kdesi na benzínce. „To je docela dobře možné." „Nebyli jste tuhle kousek za Almatou?" zase jiný chlapík jinde. „Asi měsíc nazád? To jsme…
Peggy | 24.09.2024

Dámská 2024 – jezero Milada, Děčínský Sněžník, Ploučnice, Husí cesta a z Roudnic

 ()
Začínáme další desítku naší tradiční Dámské, dlouho jsme nevěděly kam vlastně pojedeme a kdy pojedeme. Radka měla naplánovanou dovolenou v Itálii, my s Lenkou zájezd do Alp, ale nakonec jsme Dámskou odjely v tradičním termínu. Letos máme 13 jako šťastné číslo, 13.června jsme jely s Lenkou do…
HMS | 18.09.2024

Slovinsko – Rakousko – relax v lázních Zreče 13.6. až 18.6. 2024

 ()
Letos opět s Mamutem, líbí se nám precizní připravenost tras i znalost místa, kde vedou trasy po cyklo i neznačených cestách. V únoru vybíráme zájezd, vzácně se shodneme na termínu a místu. Původně jsme chtěly ve složení Helena, Lenka a já zdolat Grossglockner, ale bohužel zájezd byl již koncem…
HMS | 18.09.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 47 před 5 minutami
Lehokola Tak jsem viděl lehokolo - VII. dnes v 15:19
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 152 dnes v 13:59
NEcyklo Co vás zaujalo 282 dnes v 13:47
Technické rady Co s řopíkem? 2 dnes v 13:03
Ostatní – cyklo Stav našich vodníků - 3. dnes v 09:37
NEcyklo Pochlubme se, jak jsme blbí 2 dnes v 07:49
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

281 cyklistů (10 přihlášených)

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy…
Aar | 02.10.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás…
Peggy | 24.09.2024