Nejoblíbenějším sportem v ČR je cyklistika, jejíž popularita stále roste. Z ankety webu SportCentral vyplývá, že jí dává přednost až 31,4 % sportovců. Nechává tak za sebou běh a dokonce i fotbal.
Při našich klimatických podmínkách je cyklistika a cykloturistika provozována převážně od dubna do konce října. Jízda na kole má v ČR velkou tradici a její popularita stále roste. To potvrzuje i server Srovname.cz. Podle interních dat se oproti loňskému roku zvedla poptávka po kolech o 10 %. Nejvíce lidé pátrají po značkách Author, Favorit, Cube, Scott a Merida.
Každý rok přichází na trh 350 000 kol. „Nejprodávanějším typem je stále horské kolo, v posledních letech ale výrazně roste počet prodaných silničních kol," potvrdil zvýšení zájmu o silniční cyklistiku Karel Studnička z e-shopu Kola-Radotin.cz.
Zatímco dříve se na kola nasedalo spíše o víkendech a vyráželo se na výlety do přírody, nyní se kolo stále častěji mění v dopravní prostředek i ve městech. V teplejších měsících tak částečně nahrazuje městskou hromadnou dopravu. Od roku 2010 se zvýšil počet lidí, kteří jezdí do práce na kole, o více než 50 %.
K rozšíření tohoto fenoménu přispívají i různé akce jako například soutěž Do práce na kole, do které se v loňském roce zapojilo 7 280 soutěžících z 1 156 firem a institucí ve 24 městech ČR. Akce podporuje Asociace cykloměst, která v současné době sdružuje více než 70 členů – měst, zájmových sdružení a nevládních organizací.
Kromě snahy o lepší životní prostředí a odlehčení dopravy stojí za stále větší oblibou cyklistiky i další faktory. Velký podíl má vznik nových cyklostezek a značených cyklistických tras.
Investice do cyklistické infrastruktury v ČR se ale stále nedá srovnat například s Německem nebo Rakouskem.
„Například Vídeň investovala nedávno do roční kampaně na podporu cyklistiky 700 tisíc euro, tedy v přepočtu téměř 19 milionů korun," říká Jaroslav Vymazal, předseda Asociace měst pro cyklisty.
Na růstu popularity cyklistiky se podílí i větší zájem o zdravý životní styl a kondici. Přísun nových informací a lepší finanční dostupnost pak zvyšuje zájem o speciální cyklistické vybavení i u rekreačních cyklistů.
Zvýšení zájmu o cyklistické doplňky ukazují i meziroční výsledky serveru Srovname.cz, který pocítil nárůst hledanosti v této sekci až o 14 %.
Kolo se v neposlední řadě stává součástí image nejen mladých lidí. Repasovaná kola a tzv. skládačky můžeme často vidět v ulicích zejména větších měst. Souvisí to s módou, která k nám proudí ze zahraničí, stejně jako se snahou učinit kolo běžnou součástí našeho života i nás samotných.
Další novinkou posledních let jsou elektrokola. Zájem o ně se postupně zvyšuje, nárůst ale není tak rychlý, jak se očekávalo. „Je to nejspíše dáno jejich cenou, elektrokolo stojí v e-shopech průměrně 34 600 Kč a více," říká David Folprecht ze Srovname.cz.
Přesto v nich ale mnoho prodejců spatřuje velký potenciál, jelikož umožňují i lidem s menší fyzickou kondicí zažít radost z jízdy na kole.
(zdroj: Srovname.cz)