reklama

Test horského kola Author Sector 27.5 – kolo jako napnutý luk

Na první pohled na kolo Author Sector je jasné, že se nejedná o jen tak ledajaký bike na líné vyjížďky, natož na cesty za nákupy. Je to prostě taková karbonová raketa druhé třídy.

Author Sector 27.5, model 2015
Author Sector 27.5, model 2015
Foto: Jiří Juřík

Proč karbonová je jasné, protože rám je rám karbonový monocoque. Raketa, protože to kolo takto jede. A druhá třída? Prostě existuje ještě větší raketa pojmenovaná Introvert, ale my jsme testovali model ze stupně nižšího, tedy Sectora. Mimochodem, s rámem z karbonu existují ještě dva kousky – RevoltModus.

Postavení Sectora na druhém stupínku odpovídá i jeho vybavení. Kolo je kompletně osazeno sadou Shimano XT, tedy druhou nejvyšší od tohoto výrobce (Introvert je pak logicky vybaven sadou XTR). Komponenty XT fungují velice spolehlivě a jistě uspokojí i uživatele se závodními ambicemi. O pohon se stará převod 2×10. Převodník má 28 a 40 zubů, vícekolečko pak od 11 do 36. V terénu jsme jezdili v naprosté většině na menší tác. V prudkých stoupáních pak poněkud scházel další lehčí převod. U jiných kol s převody 3×10 vychází nejlehčí převod 22 zubů vpředu a 36 vzadu. O přeřazování se starají přesně a lehce pracující páčky XT. Velice příjemné a návykové je odřazování palcem pomocí malého zoubku na páčce. Na kompletní řazení vám tak postačí pouze palce. O zpomalení Sectora se starají hydraulické kotoučové brzdy, ke kterým není co dodat, natož vytknout.

Rámové spoje
Čisté a elegantní provedení rámových spojů

Dalším důležitým komponentem moderního horského kola je odpružená vidlice. U Sectora je použita vidlice Fox 32 Float 27,5 Remote CTD O/C 100. Vidlice je vybavena dálkovým zamykáním, které se ovládá z pravé strany řídítek. Pro zvýšení pevnosti je spojení s předním kolem pomocí pevné 15mm osy, která je velice příjemná při ovládání, pokud potřebujete přední kolo vyjmout. Zdvih vidlice je 100 mm. Hodnotit chod vidlice je poněkud ošemetné, protože se odvíjí od jejího nastavení vzhledem k hmotnosti jezdce a jeho požadavkům. Obecně vidlice na námi testovaném Sectoru pracovala velmi dobře, jen u drobnějších nerovností byla o malinko pomalejší, ale to mohlo být dáno právě ne zcela přesným nastavením na našeho testovacího jezdce.

Odpružená vidlice Fox

Další drobnější komponenty jen doplňují celek. Sedlo z osvědčené líhně Fizik, model Nisene III sportovního střihu. S rámem sedlo spojuje karbonová sedlovka vlastní, tedy Author, produkce. Řídítka i představec dodala firma Ritchey. Šířka řídítek 660 mm poskytuje bezpečné ovládání kola. Určitou výtku máme ke gripům Author Pro Lock, jsou poměrně tvrdé a tenké, v oblasti palce a ukazováčku se dokonce ještě malinko zužují. Ale jejich individuální výměna je to nejmenší. Samozřejmostí pro kolo této kategorie jsou nášlapné pedály Shimano M 540.

Prohnutá rámová trubka

A jsme u největšího kousku, kterým je rám. Jak již bylo napsáno, jedná se o karbonový monocoque a i jeho označení písmenem B naznačuje, že Sector stojí na druhém stupni. Nicméně toto kolo není žádné béčko. Rám je velice čistě zpracován a má líbivý design. Každého, kdo kolo viděl zaujala horní rámová trubka, která plynule přechází do zadní stavby. Její profil je poněkud neobvyklý. Trubka, dá-li se tento útvar u karbonových rámu ještě takto nazvat, je výrazně plochá a připomíná luk. Tato plochost zřejmě podporuje tuhost a pružnost rámu, ale poněkud vadí pohodlnému úchopu při přenášení kola, tedy pokud k němu již dojde, protože na Sectorovi se především jezdí. Celková geometrie kola se vyznačuje výrazným slopingem. Čisté linie neruší bovdeny, které jsou vedeny vnitřkem rámu. U testovaného kousku se projevil klasický nešvar karbonových rámů. Prostě v něm občas něco křuplo, hlavně při prudším dosednutí na sedlo v terénu. Nepodařilo se nám zjistit, kde zvuk vznikal. Mohl to být zámek sedlovky nebo její rychloupínák. Navíc zvuk se nesl celým monocoquem.

Bovdeny
Všechny bovdeny jsou vedeny vnitřkem rámu.

Jízda na kole Author Sector je velice příjemná, i když se jedná o ryze sportovní stroj. Geometrie nám prostě sedla. Kolo dobře reaguje jak v zatáčkách, tak i po výjezdu z nich, kdy je potřeba rychle akcelerovat, pak se projeví ona raketa. Příjemné jízdě v terénu pomáhají i kola 27,5" obutá do plášťů Vittoria Barzo šířky 2,1".

Zadní stavba

Horské kolo Author Sector je určeno pro náročnější jezdce se sportovními až závodními ambicemi. Svižný stroj se hodí i do těžšího terénu, ale odsejpá mu to i v rychlých pasážích, třeba na silnici, kde se využije nejrychlejší převod a uzamykatelná vidlice. Svižnou jízdu podporuje perfektní reakce kola na šlápnutí do pedálů jak v terénu, tak i na rovině. Bohužel zájemce o Sectora bude muset sáhnout poněkud hlouběji do kapsy. Doporučená cena je totiž 69 990 Kč. Další drobnou vadou na kráse je hmotnost 11,4 kg, která za takto drahé a osazené kolo je relativně vyšší.

  • Kompletní sada Shimano XT
  • Čisté provedení rámu
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Tenké gripy
  • Cvakání v rámu

Technická specifikace

Název: Author Sector 27.5 (2015)
Velikost: 16", 17.5", 19", 20.5"
Rám: AUTHOR B karbon monocoque 27.5"
Vidlice: FOX 32 Float 27.5 CTD Remote O/C 100 vzduchová dálkově uzamykatelná 15 mm pevná osa 1.5" tapered sloupek (100 mm)
Hlavové složení: FSA Orbit 1.5B 1.5" tapered
Převodník: SHIMANO XT 40–28 zubů 170 / 175 mm kliky
Středové složení: SHIMANO XT BB unit
Přesmykač: SHIMANO XT (34.9)
Měnič: SHIMANO XT „clutch“
Řazení: SHIMANO XT (20)
Vícekolečko: SHIMANO M771–10 11–36 (10)
Řetěz: SHIMANO HG-95
Náboje: Přední – AUTHOR Xenon Disc 32 děr, zadní – 142×12 mm pevná osa 32 děr
Brzdy: SHIMANO XT kotoučové hydraulické (6" kotouče)
Brzdové páky: SHIMANO XT
Ráfky: AUTHOR Helium Pro 27.5 32 děr
Paprsky: nerez ocel 2.0 mm černé triple butted
Pláště: VITTORIA Barzo kevlar 27.5" x 2.10"
Pedály: SHIMANO M540 nášlapné
Řídítka: RITCHEY WCS Flat 0 mm 660 mm
Gripy: AUTHOR Pro Lock
Představec: RITCHEY WCS 4-Axis
Sedlovka: AUTHOR karbon (31.6)
Sedlo: FIZIK Nisene III
Hmotnost: 11.1 kg / 19"
Cena: 69 990 Kč (akční cena: 65 990 Kč)
Další informace: www.author.cz

Fotogalerie

Author Sector 27.5, model 2015 Prohnutá opravdu tenká horní rámová trubka Čisté a elegantní provedení rámových spojů Všechny bovdeny jsou vedeny vnitřkem rámu. Konec zadní stavby s brzdou umístěnou v rámu Detail uzamykání přední vidlice Fox Ovladač zamykání vidlice a řadicí páčky Páčky umožňují posunutí páček řazení vůči páčkám brzd.
redakce NaKole.cz, 21.09.2015
Blogy

Rodinný bikepacking končí: Z Nízkých Tater přes Muránskou planinu až do Dobšiné

 ()
Po noci strávené na horské chatě jsme se probudili a zjistili, že jedno z kol na mém zamčeném bicyklu bylo téměř odmontované. Nebylo jasné, jestli se to stalo během noci, nebo kvůli náročnému terénu předchozího dne, ale druhá možnost se zdála velmi nepravděpodobná. Tak či onak, Silvo musel věnovat…
Kristina | 20.01.2025

Nekonečná bikepackingová dobrodružství: Objevování Velké Fatry

 ()
Po návratu z hudebního festivalu, kde jsme s manželem prožili bouři, jsme se vrátili k našim dětem, které byly u babičky, a pokračovali v našem bikepackingovém dobrodružství. Začali jsme další část naší cesty nedaleko místa, kde jsme předtím skončili (Gader), ale tentokrát z druhé strany údolí. Náš…
Kristina | 13.01.2025

Napříč Českem aneb tak trochu jiná dovolená

 ()
V sobotu dopoledne přijíždíme s mou drahou ženou do Vyššího Brodu - do známého města na jižním okraji Šumavy. I letos je konec září ve znamení několikadenní dovolené v sedle kola. Ač před pár dny vydatně pršelo a řadu míst Česka postihly povodně, následující týden slibuje být suchý a relativně…
JohnyB | 27.12.2024

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

 ()
Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná velká divočina, ale holt pokaždé to podle mě být nemůže, jednou se taky musím přizpůsobit přáním ostatních a toto bylo přání mého muže Luďka. S dětmi (Šárka 14 a Víťa 16 let) jsme se dohodli,…
Peggy | 11.12.2024

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s názvem „Smutná cesta do Prahy#mce_temp_url#", ve kterém popisuji tragickou výpravu z brdského kopce Praha, do hlavního města. V tomhle blogu jsem se také zmínil o tom, že tu cestu prostě jednou…
Stanley58 | 13.11.2024

O čem se mluví:

Cestování na kole Povinná výbava na kole včera v 23:23
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 153 včera v 23:09
NEcyklo Radování na sněhu 24 - 25 včera v 23:01
Technické rady Využití 3D tisku - 2 včera v 21:52
Ostatní – cyklo Co vás zaujalo 284. včera v 19:02
NEcyklo Ukrajina 50. včera v 18:23
Cestování na kole Lisabon - Azory - Bristol 1/2025 včera v 16:31
NEcyklo Nejlepší vtip 54 včera v 12:47
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

356 cyklistů (0 přihlášených)

Rodinný bikepacking končí: Z Nízkých Tater přes Muránskou planinu až do Dobšiné

Po noci strávené na horské chatě jsme se probudili a zjistili, že jedno z kol na mém zamčeném bicyklu bylo…
Kristina | 20.01.2025

Nekonečná bikepackingová dobrodružství: Objevování Velké Fatry

Po návratu z hudebního festivalu, kde jsme s manželem prožili bouři, jsme se vrátili k našim dětem, které…
Kristina | 13.01.2025

Napříč Českem aneb tak trochu jiná dovolená

V sobotu dopoledne přijíždíme s mou drahou ženou do Vyššího Brodu - do známého města na jižním okraji Šumavy.…
JohnyB | 27.12.2024