Nadpis tohoto článku zní zdánlivě nadneseně, ale je pravdivý. V životě člověka je vše jednou poprvé, ale je několik mezníků, které si dotyčný, ale i jeho nejbližší pamatují navěky. První slovo, první kroky, první kolo, první láska…
Výběr prvního tedy tzv. dětského kola je věcí ošemetnou. Dobrá volba může zapálit cyklistickou vášeň na celý život, naopak volba nevhodná může vše uhasit a způsobit nechuť k jízdě na kole. Výběr dětského kola v naprosté většině je úkolem rodičů, budoucí adept cyklistiky si může zvolit tak akorát barvu, a někdy ani to ne.
Aby na své první opravdové kolo s láskou vzpomínal jak malý jezdec, tak i jeho rodiče či prarodiče, je potřeba dodržet několik pravidel. Podívejme se proto podrobněji na problematiku výběru a nákupu prvního dětského kola.
Pokud si prohlédnete nabídku naprosté většiny výrobců dětských kol, rozlišují svůj sortiment primárně podle průměru kol uváděným v palcích. Škála začíná u nejmenších 12" kol a pokračuje obvykle po 4" až k hodnotě 24", za kterou jsou již 26" dospělá kola. Co však tato hodnota potenciálnímu kupci napovídá? V zásadě nic moc. Velikost samotných kol o ostatních parametrech vlastního kola, jeho rámu nic neříká. Mimochodem, malá kola, např. o průměru 16", můžete nalézt u ryze dospělých skládacích kol, která rozhodně nejsou určena pro nejmenší cyklisty.
Kola Frog zvládnou všechny věkové kategorie malých jezdců.
Mnohem zajímavější a důležitější je číslo, udávající nejmenší možnou vzdálenost mezi maximálně zasunutým sedlem a zemí. Tato hodnota by měla odpovídat nebo být menší než je vnitřní délka nohy dítěte (měřeno od rozkroku k zemi), pro které je kolo určené. Začínající cyklista by měl ze sedla dosáhnout nohama na zem. Vlastní horní rámová trubka by pak měla být alespoň 5 cm pod rozkrokem. Bohužel tuto důležitou hodnotu u dětských kol zjistíte jen obtížně. Na našem trhu je snad jediná značka, která svoji nabídku dětských kol označuje podle tohoto parametru. Jedná se o britskou značku Frog, která má ucelenou řadu dětských kol od nejmenšího Frogu 43 s 14" koly až po juniorské silniční kolo Frog 70 s 26" koly. Právě číslo 43, 48, 52 atd. udává onu délku rozkroku. Pokud tedy chcete dítěti dát kolo jako překvapení, stačí si nenápadně zahrát na krejčího, nohu změřit a podle zjištěné hodnoty vybrat příslušný model.
Nejmenší kolo Frog 43
Dalším důležitým parametrem dětského kola je jeho váha, která je bohužel v nepřímé úměře k ceně. Tato veličina se v důsledku dotýká jak dítěte, tak i dospělých. Dítě musí své kolo zvládnout a ovládnout, což u těžkých kol může být problém. Pokud drobnější dítě bude vážit přes 15 kg a vy mu koupíte kolo s váhou nad 11 kg (což je běžná hodnota u mnoha dětských kol), může se stát, že si kolo neoblíbí. Manipulaci s takovýmto kouskem lze srovnat se situací, když dospělý tlačí malý skútr. Nakonec ani vám se nebude chtít takto těžké kolo přenášet, až jízda na něm omrzí.
Frog 55 v akci
Snižování váhy dětských kol je věc poněkud komplikovaná. Porovnáte-li dětské kolo s dospělým, rozdíl je pochopitelně především ve velikosti, ale tu dělá vlastně jen rozměr trubek, zbytek komponentů je v podstatě shodný. Snížit hmotnost dětského kola tak lze výběrem kvalitního materiálu rámu a lehkých komponentů. Bohužel právě při výběru dílů dělají výrobci chyby, protože ve snaze o nejnižší cenu osazují kola levnými, tím i těžkými a nespolehlivě fungujícími součástkami.
Dětské kolo Frog 48
Pokud se vrátíme k značce Frog, zde naleznete kola za ceny srovnatelné se značkovou konkurencí, ale s váhou o několik kg nižší. Například kolo Frog 48 (16" kola) váží pouze 6,9 kg.
Plynule můžeme navázat druhou otázkou: pružit nebo nepružit? Jde o to, zda, případně kdy, osazovat dětská kola řazením a pružením. Zadní řazení se poprvé objevuje u 20" kol, která jsou určená pro děti nad 6 let, kdy již zvládají techniku řazení. Řazení u převodníku se objevuje u 24" kol, která lze však označit za juniorská, protože na nich budou jezdit takřka hotoví cyklisté. Obdobně lze odpovědět na otázku pružení. V kategorii dětských kol rovnou vyřadíme celoodpružená kola, která sice působí efektně, ale jsou těžká a především nefungují. Jiná situace je u předního pružení. Aby přední odpružená vidlice plnila svoji funkci, musí mít určité parametry, které u levných dětských vidlic nelze zajistit. Rovněž nízká váha jezdce nezaručí, aby pružení správně fungovalo. Takže přední odpružená vidlice u dětských kol je nejčastěji jen záležitostí estetickou, která jen zbytečně zvyšuje váhu a cenu kola.
Samotným tématem je výbava dětských kol, kterou lze rozdělit na nezbytnou a zbytnou. Do první skupiny určitě patří brzdy, které by měly být především spolehlivě funkční a hlavně určené pro dětské ruce, tedy snadno ovladatelné bez velkého odporu. Při výběru brzd se nabízí kombinace přední čelisťové a zadní protišlapné (torpédo) brzdy. Toto řešení se vyskytuje u nejmenších kol, protože malé děti mají pro brzdění více síly v nohách než v prstech. Zde však může nastat problém při přechodu na větší kolo s dvěma nezávislými čelisťovými brzdami a volnoběžkou, je proto výhodnější volit tuto variantu rovnou. Ovšem, jak již bylo napsáno, je potřeba vybrat kolo s brzdami pro dětské ruce.
K dětskému kolu patří bezesporu kryt řetězu. Zde můžete mít buď velkou ochranu přes celý řetěz, chránící jej od převodníku až dozadu k pastorku. Tato konstrukce je sice účinná, ale mnohdy se dětem nelíbí. Řešením je oboustranný kryt převodníku, který jednak chrání řetěz a zároveň funguje jako jeho vodítko a zabraňuje spadnutí z tácu. Dalšími vhodnými doplňky jsou odrazky, a to i když se nebude jezdit v běžném provozu a zvonek.
Za zvážení pak stojí blatníky, které však musí být pevně uchycené, aby se neuvolňovaly a plnily svoji funkci především při oblíbeném projíždění kaluží.
A jsme u druhé skupiny věcí, které na kole být nemusí. Pomocná, balanční kolečka jsme zavrhli již v díle o odrážedlech. Na dětské kolečko je pak možné navěšet řadu prvoplánově líbivých doplňků, jako košíčky, zpětná zrcátka, vlaječky, pískající kačeři či jiné potvůrky, blikačky a světýlka atp. Dětem se to líbí, dospělí tím vyřeší drobné dárky. Ovšem životnost a praktičnost těchto doplňků je přinejmenším diskutabilní.
Na závěr článku o dětských kolech jsme si schovali jednu lahůdku z této oblasti. Jedná se o výrobek osvědčené firmy Early Rider z Velké Británie, který nese označení Belter. Výjimečnost tohoto 16" kola spočívá jak v technickém provedení, ale především v rekordně nízké hmotnosti, která dosahuje 5,6 kg. Kolo je určeno pro děti v rozmezí 3,5 až 6 let, navíc toto kolo umí růst společně s dítětem, čemuž odpovídá i výškově nastavitelné sedlo v rozmezí 47 až 62 cm.
Belter z roku 2013, letošní model má již dvě brzdy.
Belter 2015
Další zajímavostí kola Belter je nahrazení běžného řetězu řemenem, který je bezúdržbový a nešpiní. Řemen pak doplňují precizní napínáky v zadních patkách. Samozřejmostí jsou dvě brzdy Mini V. Pro zachování extrémně nízké hmotnosti konstruktéři na rám, náboje, ráfky, kliky a další komponenty použili duralovou slitinu. Kvalitu tohoto kola podtrhuje ještě jeden údaj, kterým je nosnost kola, ta je neuvěřitelných 100 kg. Na Belteru si může tak zajezdit i opravdový Otesánek.
Detail zadního pastorku s řemenem u kola Belter
Správný výběr dětského kola je věcí poněkud ošemetnou, protože může fatálně ovlivnit vztah dítěte k cyklistice, a to mnohdy na hodně dlouhou dobu. Rozhodně se vyplatí tomuto úkolu věnovat patřičnou péči a nešetřit na nevhodném místě.