Možná si vzpomínáte na úspěšný film Pevnost Apačů v Bronxu z roku 1981. Při testování elektrokola z rodu Apačů jsme si na tento povedený kousek vzpomínali i my. Přes svůj indiánský původ je totiž elektrokolo Apache Elite určeno pro život v džungli velkoměsta, protože se jedná o ryzí city bike.
Hned při prvním pohledu na elektrokolo Apache Elite vám bude jasné, kam tento stroj patří a kde se bude cítit dobře, stejně jako jeho uživatel. Masivní, jednoduchý rám s nižším nástupem, poctivý nosič, kompletní výbava – zkrátka typické kolo do města. Snížený nástup a ochrana před zapletením sukní do zadního kola dádvá tušit, že se jedná o dámské kolo, stejně tak dobře ale může sloužit i pánům. Plochá baterie je ukryta nosičem, který neslouží tako jako v mnoha jiných případech jen k upevnění akumulátoru, ale je plně funkční. Relativně malý elektromotor je umístění na předním kole a snadno se splete s dynamem. Elektrokolo prozrazují kabely vedoucí od akumulátoru do rámu a dále vpředu z rámu do jakéhosi trojúhelníkového mini rozvaděče, odkud kabely vedou do motoru a na řídítka. Samotná řídítka ve tvaru poctivých vlaštovek jsou dalším prvkem, který na první pohled zaujme a který ukazuje na plnokrevné městské kolo. Poněkud nepatřičně, ve vztahu k masivnosti rámu a řídítek, působila kola o průměru 26" obutá do docela úzkých (1,75") plášťů.
Pokud se chcete na Elite projet, musíte nejprve zapnout přepínač na boku akumulátoru. Druhým krokem je dlouhý stisk středního MODE tlačítka ovládání na řídítkách, s následným navolením požadovaného stupně asistence. Po vypnutí se elektronika pokaždé nastaví na nejnižší stupeň asistence, který v praxi příliš nepomáhá. K dispozici je celkem pět stupňů elektrické přípomoci, které se nastavují s pomocí dvou tlačítek se šipkami (UP, DOWN). Díl s třemi ovládacími tlačítky je samostatný, tedy oddělený od panelu s LCD ukazatelem, obě součástky jsou s kolem pevně spojeny. Ovládání tlačítek prsty je pohodlné, co však je poněkud složitější, jsou jejich funkce, které jsou aktivovány jejich dlouhým stiskem, případně jejich kombinací. Rozhodně doporučujeme prostudovat před vyjetím návod, bez kterého máte před sebou malý rébus. Jednou z možností, kterou aktivujete dlouhým stiskem tlačítka DOWN (šipka dolů), je aktivace pohonu kola bez šlapání. Kolo pak samo jede rychlostí chůze. Tento mód využije jezdec nejčastěji při rozjíždění v křižovatkách (při šlapání totiž motor naskočí až po jednom otočení pedály) nebo tlačení kola do kopce.
LCD panel je dobře čitelný a přehledný, navíc je vybavený možností podsvícení s volitelnou intenzitou. Kromě ovládání elektrokola funguje jako klasický cyklocomputer s funkcemi jako průměrná či okamžitá rychlost, ujetá vzdálenost, čas a stav nabití baterie. Zastavme se u posledního uvedeného údaje. Aktuální množství energie v akumulátoru naznačuje symbol baterie, rozdělené na čtyři dílky. Ty postupně ubývají, jak klesá kapacita ve vztahu k okamžité spotřebě. Pokud pojedete do kopce, začnou vám dílky mizet doslova před očima, mohou se zastavit až na vybité baterii. Ovšem jakmile se dostanete na rovinu, či pojedete z kopce, dílky naskočí zpět. Odhadnout zbývající dojezd je tak trochu hra nebo věc praxe.
Tak jako každý správný Indián si i Apache Elite s sebou vozí vše, co potřebuje k životu. Testované kolo opravdu mělo vše, co pro jízdu ve městě budete potřebovat: kompletní, na hlavní baterii nezávislé osvětlení, blatníky, stojánek, nosič, zvonek, integrovaný zámek zadního kola, kryt celého řetězu, ale i kryt zadního kola, aby se do něj dámám nezamotala sukně. Odpružená přední vidlice reaguje jen na velké nerovnosti, které díky malému zdvihu příliš netlumí. Pohodlné sedlo drží odpružená sedlovka, která ale reaguje jen v případě, že na ní sedí těžší jezdec, subtilní dámy sedlovka nezaznamená. Brzdy jsou typu V-brake a jejich páčky jsou vybaveny vypínáním elektromotoru. U testovaného modelu brzdy brzdily trhaně, ale nutno podotknout, že jsme měli k dispozici takřka nový stroj, který se musí ještě zajet a vše usadit. Řazení disponuje sedmi stupni a ovládá se otočným ovladačem Shimano RevoShift. Zajímavý je nastavitelný představec, který umožňuje přesné upravení posedu na kole podle potřeb jezdce. Toto je výhodné pokud se na kole střídá více uživatelů.
Výtku ohledně výbavy Elite máme ke stojánku. Na první pohled sice působí masivně a důvěryhodně, ale v praxi měl problémy unést i samotné kolo. Stojánek je umístěn uprostřed rámu, přibližně v těžišti, což způsobuje jakési „balancování" kola, které má tendenci se převážit na zadní kolo, přední se pak otočí, sklopí takřka o 180 stupňů, až narazí předním světlem do rámu. Po zhruba 500 ujetých km tak bylo světlo takřka ulomené. Kolo umístěné na stojánek bylo nestabilní i ve směru do stran a několikrát dokonce upadlo. Širší základna trojúhelníkového stojánku by se tak velmi hodila.
Máte-li zájem si sami vyzkoušet jednotlivá testovaná elektrokola, můžete si je zapůjčit v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.
Centrum energetického poradenství PRE
Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1
Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00
Tel.: 734 234 832
[email protected]
www.prekolo.cz
www.facebook.com/prekolo
Při komunikaci s indiány musíte nejprve překonat komunikační bariery, a nejinak je tomu u Apache Elite. Pokud chcete elektrokolo rozjet pouze pomocí asistovaného šlapání (pedelecs), musíte jej poctivě rozjet vlastními silami, než s vámi začne spolupracovat. Kolo není žádný drobeček, a tak jeho uvedení do pohybu dá práci. K aktivaci elektrické asistence je zapotřebí minimálně jedna celá otáčka klik. Při rozjíždění, například v křižovatce, je tedy potřeba si předem podřadit na lehčí převod, jinak si budete doslova muset šlápnout do pedálů a i tak budete při rozjezdu pomalí. Ovšem, když se elektrokolo zapne, všechno se rázem změní. Zvláště pátý, nejvyšší stupeň přípomoci vás doslova vystřelí dopředu a rázem jedete rychlostí přes 20 km za hodinu, kterou je velice snadné udržovat. Kolo je vybavené jednoduchým PAS snímačem pohybu, který udržuje stálou rychlost a jezdci stačí jen lehce otáčet pedály zcela bez zátěže, aby ovládací jednotka motor udržovala v chodu.
Takže jste se spolu s Apačem rozjeli a frčíte po prérii, tedy ulici, ovšem blíží se potřeba zatočit a s tím i potenciální problém. Elite má elektromotor v předním kole, což přináší dvě specifika. Jednak je přední kolo poněkud těžší a díky gyroskopickému efektu hůře ovladatelné. K ztížení ovládání rovněž přispěje, když do zatáčky budete vjíždět s běžícím elektromotorem. Může se stát, že vás kolo v zatáčce vynese a vy ji nedotočíte. Kolo Elite není určené pro dovádění v terénu či ke kličkování na cyklostezce, svědčí mu plynulá jízda po širokých bulvárech a klidných cyklostezkách. Komfort jízdy by zlepšila výměna plášťů za širší balóny, což by zvětšilo lepší vedení kola, ale také zvýšilo tlumení nerovností.
Malou výtku si zasloužilo i zobrazení ujeté vzdálenosti. Kolik jste ujeli, zaznamenává a zobrazuje LCD jednotka. Bohužel v okamžiku, kdy vypnete baterii nebo kolo automaticky po 10 minutách samo „usne", tento údaj zapomene a po nastartování se kilometry načítají opět od nuly. Zachován v paměti zůstane jen údaj o celkově ujeté vzdálenosti.
Deklarovaný dojezd kola Elite se pohybuje mezi 40 a 70 km, podle již známých faktorů (kopcovitost, míra přípomoci atd.), což odpovídá i naší praxi. Pokud jsme využívali asistenci na minimum, kdy motor zabíral jen při nízkých rychlostech, dojeli jsme do úplného vybití 113 km. Naopak s maximální asistencí jsme ujeli solidních 38 km. S tím, jak klesá kapacita akumulátoru, postupně klesá i výkon motoru, tedy schopnost táhnout. U kola Apache Elite je obzvlášť dobré si hlídat dojezd, kvůli jeho úctyhodné váze přes 24 kg se na tomto kole bez asistence jede jen obtížně. Na terén či jízdu do prudšího kopce si připravte svaly, ale spíše v rukách, protože nejspíš budete vybitý stroj tlačit.
Akumulátor je poměrně plochý, takže je takřka skryt pod zadním nosičem. Na vršku jeho pouzdra je LED indikace, která orientačně ukazuje kapacitu akumulátoru, což je jiný údaj, než který udává LCD ukazatel na řídítkách. Konektor pro dobíjení je na zadním čele a je zakrytý pružnou záslepkou. Z levého boku akumulátoru je kolébkový vypínač, který vypíná systém elektropohonu. Při nabíjení si můžete vybrat, zda necháte akumulátor v kole, nebo jej vyjmete. Akumulátor je vyjímatelný a jištěný proti odcizení zámkem. K nabíjení slouží opravdu malá nabíječka o hmotnosti 430 g, takže není problém vzít si ji na cesty a kolo dobíjet průběžně, například při kávě či kouření dýmky míru. Podle návodu je doba nabíjení 4 až 6 hodin. Plně nabitá baterie během testu byla po 8 hodinách. Po zapojení se na nabíječce rozsvítí červená dioda, která se po dokončení procesu změní na zelenou. Obecně se dá u tohoto kola říct, že co jedna hodina nabíjení, to 10 km dojezdu.
Jak již bylo několikrát zdůrazněno, Apache Elite je kolo určené především do města. Český původ značky naznačuje, že jde o značně civilizovaného indiána. Žádné dovádění, divoké jízdy na mustanzích, skalpování se tedy konat nebudou. Apache Elite je kolo pro seriózní až usedlý život, obchodní jednání, nákupy na bio-tržišti, cesty do knihovny, golfový či dámský klub… Elektrokolo Elite je určeno pro zákazníky, kteří se budou po městě pohybovat na kratších trasách a po jistých cestách. Výhodou tohoto kola je kompletní výbava, díky které si na něj můžete sednout i v kostýmku či obleku a na jednání či do společnosti dojet elegantně, stylově, ale také včas a bez zadýchání. Ovšem musíte se s ním naučit žít, přece jen je to pořád indián. Model Elite 2013 má své mouchy a jeho majitel by se tedy měl naučit dávat si pozor na dojezd, vyvarovat se rychlých manévrů, naučit se rozjíždět, ale také přenášet tento masivní stroj. Apache Elite je česká značka, dobrou zprávou je proto jeho cena těsně pod hranicí 25 000 Kč.
Název: | Apache Elite |
Typ: | městské |
Velikost rámu: | 18,5" |
Velikosti ráfků: | 26,0" |
Dojezd uváděný výrobcem: | Až 70 km |
Elektromotor: | v předním náboji 250 W |
Baterie: | Lithium-Ion 36V / 9 Ah (326 Wh) |
Uváděná hmotnost: | 23,8 kg (včetně baterie) |
Hmotnost testovaného modelu: | 24,3 kg |
Z toho hmotnost baterie: | 2,3 kg |
Nosnost: | 120 kg |
Orientační cena: | 24 500 Kč s DPH |
Dojezd – kopcovitý terén: | 38 km |
Dojezd – po rovině: | 113 km |