Jindřichohradecké úzkokolejky splnily náročná kritéria a staly se tak první železnicí u nás, která se může pochlubit osvědčením o prestižní certifikaci Cyklisté vítáni.
„Z přibližně tisícovky certifikovaných zařízení patří drtivá většina mezi ubytovací a restaurační zařízení. Jsme rádi, že jsme mohli znakem usmívajícího se zelenobílého kola ocenit i netradiční Jindřichohradecké úzkokolejky,“ říká koordinátor certifikace Petr Kazda z Nadace Partnerství.
Jindřichohradecké úzkokolejky patří k českým unikátům a jsou hojně vyhledávanou turistickou atraktivitou. Od roku 1897 neodmyslitelně patří ke koloritu Jindřichohradecka dvě lokálky s rozchodem kolejí pouhých 760 mm a obě tratě dodnes slouží svému původnímu účelu, každodenní osobní a nákladní dopravě. Jsou také významnou technickou památkou a jednou z nejnavštěvovanějších turistických zajímavostí regionu.
Foto: archiv JHMD
„Velká část našich železničních tratí se nachází v turisticky vyhledávané oblasti s řadou cyklostezek. Chceme proto cestujícím na našich stanicích k navazujícím cyklostezkám poskytnout maximální komfort. Splňujeme nejen veškeré povinné požadavky certifikace, ale nabízíme ještě nějaké navíc,“ objasňuje Iva Padruňková, manažerka marketingu a komunikace. Zájemce o certifikaci musí splnit kritéria, jako jsou bezpečné uschování kol, poskytnutí nářadí, prodej náhradních dílů a cyklistických map nebo prostor pro mytí kola. „Nabízíme i cizojazyčný informační materiál, přístup k internetu i vlastní ubytovací kapacity na našich nádražích,“ dodává Padruňková.
Jindřichohradecké úzkokolejky nejsou prvním netradičním zařízením s certifikací. „Již před čtyřmi lety byla certifikována výletní loď Porta Bohemica, která brázdí řeku Labe. Od té doby přibyly další výletní lodě například na Dyji, na Dalešické přehradě nebo na Baťově kanále. Jindřichohradecké úzkokolejky jsou ale rozhodně první mezi železnicemi,“ usmívá se Petr Kazda.
Certifikace Cyklisté vítáni funguje v České republice od roku 2006 a byla inspirována podobnými certifikacemi v Německu a Rakousku. „Z obou jsme si vzali to nejlepší a v současné době jsou česká kritéria nejnáročnější v Evropě. Mimo jiné jsme také ve spolupráci s Evropskou cyklistickou federací připravovali podklady pro sjednocení podmínek certifikací v celé Evropě – vycházet by měly z těch českých,“ říká Petr Kazda. V současné době je v České republice více jak 1100 certifikovaných zařízení, všechny jsou k dispozici na cyklistevitani.cz.