reklama

Velký test elektrokol – Scott E-Sub 10

Švihák lázeňský je označení, za které se netřeba stydět. Jedná se o jedince, který je elegantní, zábavný a je rád středem pozornosti. Přesně takovýmto dojmem působí elektrokolo Scott E-Sub 10, s kterým uděláte dojem při projížďkách nejen po městech lázeňských, ale jakýchkoliv, protože právě k tomuto je tento model předurčen.

Foto: Jiří Juřík

První dojem

Designéři u firmy tak renomované firmy jako je Scott své práci dobře rozumí, a tak při navrhování modelů Sub 10 (běžné kolo) a E-Sub 10 (elektrokolo) neponechali nic náhodě. Na první dojem zaujme barevná kombinace, kterou jen tak nikdo nepřehlédne: matná ostře zelená s bílou, to vše decentně doplněno šedou a černou. K tomu rám, který působí velmi lehce, ačkoliv je vyroben z duralu technologií hydroforming. Lehkost navozuje i pevná a zcela rovná přední vidlice. Ve stejném duchu lze zhodnotit i originální bílé blatníky. Bohužel bílo-šedá kombinace na gripech časem, a tím i ušpiněním přináší první malé vady na kráse. Totéž lze očekávat i u bílého sedla. Mimochodem, lehkost tohoto kola není jen zdánlivá, lze ji vyjádřit i číselně. Svojí hmotností 20,3 kg se jedná o nejlehčí elektrokolo v půjčovně PREkolo. Na první pohled se jasně jedná o svižný stroj na užších, 28palcových kolech, který je určený pro jízdy ve městech, případně mezi nimi. To vše za 49 000 Kč.

Startujeme

Stejně tak jako designéři od Scottu, tak i konstruktéři u modelu E-Sub 10 vsadili na jistotu, v tomto případě na osvědčený elektrizační set od renomovaného výrobce Bosch s výkonem 250 W (výkon motoru elektrokola je legislativně omezený). Motor s převodovkou jsou umístěny uprostřed v úrovni středového složení, akumulátor je na dolní rámové trubce v místě, kde je jinak obvykle košík na lahev. Toto uspořádání má bezesporu dvě výhody. První je optická, protože elektrosada není na první pohled takřka vidět, motor je skryt za převodníkem a akumulátor si lze splést s netradiční lahví nebo s krabičkou na drobnosti. Mnohem důležitějším kladem je rovnoměrné rozložení hmotností, protože nedochází k přetěžování ani zadního, ani předního kola.

K ovládání elektrické části kola slouží poměrně robustní jednotka s velkým LCD displejem a dvěma druhy tlačítek. Dvě z nich, která naleznete na dolní straně, ovládají intenzitu asistence. Další, o poznání menší, se nachází po obvodu ovladače a slouží k přepínání modů, funkcí cyklopočítače a rozsvěcení světel na kole (po jejich rozsvícení se podsvítí i displej). Jsou opravdu malá a navíc málo vystouplá, v celoprstových rukavicích jsou až nenahmatatelná. Tato malá tlačítka si vysloužila naší kritiku, protože se s nimi špatně manipuluje. Jejich ovládání není instinktivní a odvádí pozornost od jízdy.

Zbývá jen dodat, že testovaný model elektrokola je součástí katalogu z roku 2011. Pro rok 2013 došlo u elektropohonu Bosch ke značnému zjednodušení ovládání ku prospěchu uživatele-cyklisty.

Co lze naopak velmi pochválit, je dávkování elektroasistence. Na displeji si můžete vybrat jeden ze čtyř základních módů: ECO, TOUR, SPORT a SPEED, u kterých lze navíc nastavit tři stupně intenzity asistence. Máte tak k dispozici celkem 12 možností, které poměrně dobře stačí ke komfortní jízdě. Na velkém LCD displeji se vám pak okamžitě podle navolené kombinace přepočítá potenciální dojezd při daném stavu akumulátoru, jehož kondici indikuje symbol s pěti úrovněmi (čárkami). Zajímavostí ovládací jednotky je možnost jejího oddělení. Přístroj se skládá ze dvou polovin. Dolní tvoří základnu a je pevně připojena k řídítkům, horní část s tlačítky a displeji je oddělitelná jednoduchým otočným pohybem. Vše spolu drží masivní bajonet. Po oddělení se celý elektrosystém automaticky vypne.

Pocity z jízdy

Máte-li zájem si sami vyzkoušet jednotlivá testovaná elektrokola, můžete si je zapůjčit v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
[email protected]

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

 

Elektrokolo Scott E-Sub 10 je dodáváno v jediné velikosti označené L, která vyhovuje postavám okolo 180 cm. Geometrie umožňuje příjemný posed, který lze pochopitelně doladit pohybem sedla a sedlovky. Ta je upevněná pomocí inbusu, takže k úpravě její výšky je potřeba klíč. Gripy i sedlo by pro každodenní použití ve městě mohly být měkčí.

Vlastní jízda a pocity z ní se liší podle toho, zda pojedete po hladkém či nerovném povrchu. Toto kolo prostě nemá žádné pružení. Dural sám o sobě je tvrdý, zcela rovná přední vidlice nic „nevyžehlí", natož úzké a nahuštěné pneumatiky. E-Sub je prostě určen k projížďkám po cyklostezkách nebo asfaltových komunikacích a například dlažba velikosti kočičích hlav pro něj opravdu není tím pravým.

Nicméně pokud víte kudy jet, kolo si užijete. Jeho ovládání je perfektní a jízda bez asistence je srovnatelná s jízdou na běžném kole. Příjemné rozložení hmotností umožňuje snadné nadhození předního i zadního kola, například při přejíždění obrubníků, což se ve městě hodí.

Další výbava

Elektrokolo Scott E-Sub 10 má v základní výbavě vše, co budete potřebovat pro každodenní jízdu po městě. Základem je unikátní sada blatníků Scott Urban Concept, která kromě klasické funkce má na starosti ještě osvětlení kola. Nedílnou součástí blatníků je přední a zadní světlo, elektrické propojení je neviditelně skryto v nich. Zadní světlo má v sobě zabudován malý akumulátor, takže po zastavení ještě samo nějaký čas svítí, a to i v případě vybití hlavní baterie, která se stará o pohon elektromotoru kola. O napájení světel se stará hlavní akumulátor. Blatníky stylově zapadají do designu celého kola, a to jak barevně, tak i tvarově. V souvislosti s touto parádou se nabízí jistá obava, co se stane v případě jejich poškození, například při pádu.

Na obrázcích kola E-Sub 10 je na zadním blatníku umístěn stylový nosič, ten však u testovaného kola chyběl. Připravené navářky na kole ale ukazují, že model je připravený na kompletní city-bike výbavu, ke které patří kromě nosiče také držák na lahev. Ocenili jsme masivní, a jak jinak než stylový stojánek. Sedlo SUB SCT 19 se může někomu zdát příliš tvrdé pro každodenní jízdu městem.

O brzdění se spolehlivě starají hydraulické diskové brzdy Shimano bez označení sady, číselně jde o M-757.

O řazení se stará velice kvalitní sestava páček a přehazovačky opět z řady Shimano XT. Vzadu je pastorek s 10 kolečky, vpředu jen jeden převodník, což je dostačující kombinace. Jen při zařazení na největší kolečko dochází k značnému napnutí a namáhání přehazovačky, ale takto kvalitní komponent to zvládá.

Dobíjení

Jak již bylo řečeno, model E-Sub 10 má akumulátor umístěný na rámové trubce, tedy uvnitř rámového trojúhelníku. Řešení je to svým způsobem kompromisní. Při výrobě tohoto elektrokola lze využít mnoho prvků z jeho neelektrického kolegy od stejné značky Sub 10, například právě základ rámu. Místo navářek na košík bylo jednoduše použito uchycení pro akumulátor. Není tedy potřeba speciálních profilů trubek či naopak tvarů akumulátoru.

Při dobíjení je potřeba akumulátor vyjmout, což jde snadno, stačí jej jen odemknout a vysunout. Dolní část akumulátoru zapadá do lůžka s konektory, vršek je věnován zámku. Na boku je ukazatel stavu s pěti LED a tlačítkem, kterým se kolo zapíná či vypíná. Příjemným doplňkem je silonový popruh, ulehčující přenášení akumulátoru.

K nabíjení slouží nabíječka, která se k akumulátoru připojuje speciálním kabelem. Ten je dostatečně dlouhý, stejně jako silový přívodní kabel. Nevýhodou dlouhého kabelu je, že společně s nabíječkou se rádi do sebe zamotávají. Stav a průběh nabíjení indikují LED diody na akumulátoru. K rozsvícení páté LED bylo zapotřebí asi šesti hodin nabíjení. Obdobně jako u jiných modelů jsme se dívali i na to, kolik procent kapacity se doplní během hodinového oběda, kam přijede majitel kola s napůl vybitou baterií. U testovaného kola to bylo 63 % celkové kapacity baterie.

Dojezd

Kolo jsme testovali v podmínkách pomalého nástupu jara roku 2013. Jezdili jsme při teplotách okolo nuly, v lehce poletujícím sněhu i za příjemného jarního počasí s teplotami kolem 25 stupňů. Díky uložení motoru ve středu kola a efektivnímu dávkování energie tento stroj velmi dobře pracuje s energií, kterou má ukrytou v akumulátoru. Vývojáři si tak mohli dovolit nasazení baterií s nižší kapacitou – v tomto případě 288 Wh. Při středním využití asistence (Tour 2) jsme po Praze najezdili více než 70 km, a to v podmínkách poměrně nízkých teplot. Zkoušeli jsme také, kolik z kola „dostaneme" na standardní testovací dráze při minimální asistenci. Kolo se chovalo při tomto nastavení prakticky jako běžné kolo, pomoc motoru dávkovalo úsporně a prakticky ji soustředilo výhradně do úseků se stoupáním. Testovací jezdci se tak museli držet zpátky, aby udrželi rychlost kola pod hranicí 25 km/h, na kterou se ze zákona omezuje přípomoc motoru. Baterie ze sebe vydala neuvěřitelných 143 km, než došlo k vybití akumulátoru.

Celkový dojem

Z celého článku, od nadpisu až ke konci je jasné, že toto kolo si užije ten, kdo se potřebuje rychle a často pohybovat po velkých městech, která zná a ví, kudy a hlavně po čem jezdit. Druhým cílovým uživatelem pak může být člověk, který například z obce do města dojíždí do práce po silnici. Tito lidé kolo Scott E-Sub 10 opravdu ocení, zvláště pokud jim nevadí ostře zelená barva. Nejen díky ní se majitelé těchto kol stanou šviháky lázní, ale i jakýchkoli cest. Na jízdu terénem s tímto kolem ale raději zapomeňte, ostatně tam švihák lázeňský ani nepatří.

  • nízká hmotnost
  • kvalitní zpracování
  • dlouhý dojezd na jedno dobití
  • bohatá základní výbava
  • špičkové komponenty
  • obtížné ovládání malých tlačítek
  • omezená použitelnost na cesty s kvalitním povrchem

 

Technická specifikace

Název: SCOTT E-Sub 10 
Typ: městské
Velikost rámu: L
Velikosti ráfků: 28,0"
Dojezd uváděný výrobcem: Až 145 km
Elektromotor: středový pohon Bosch 250 W 
Baterie: Lithium-Ion 36V / 8 Ah (288 Wh) 
Uváděná hmotnost: 18,5 kg (včetně baterie)
Hmotnost testovaného modelu: 20,3 kg
Z toho hmotnost baterie: 2,5 kg
Nosnost: 120 kg
Orientační cena: 49 000 Kč s DPH
Dojezd – kopcovitý terén: 70 km
Dojezd – po rovině: 143 km

 

Přečtěte si také:

Fotogalerie

redakce NaKole.cz, 13.06.2013
Blogy

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s názvem „Smutná cesta do Prahy#mce_temp_url#", ve kterém popisuji tragickou výpravu z brdského kopce Praha, do hlavního města. V tomhle blogu jsem se také zmínil o tom, že tu cestu prostě jednou…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

 ()
Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem už jednou utrousila poznámku, že z toho nic nemám, no a nemám potřebu prezentace. Ráda ovšem čtu cestovatelské příspěvky vás ostatních. Tak něco na oplátku. Už někdy v létě jsem venku při…
Quatsch | 04.11.2024

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

 ()
Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50 km denně, pokračovali jsme v cestě na střední Slovensko. Oskarovy schopnosti se každým dnem zlepšovaly. Tažné lano zůstalo hezky odpočívat a Oskar se stal pro nás plnohodnotným cyklistickým…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

 ()
Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy sbaleno, stihly jsme i promazat kola (a vyloudit u paní ubytovatelky nový hadr na jejich utření) a vyjet chvilku před devátou. Asi 5 km se mírně stoupavá cesta zdála příjemná, ale za přístřeškem…
Aar | 02.10.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

 ()
Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás před třemi dny za Tarazem," pozdravil nás chlapík kdesi na benzínce. „To je docela dobře možné." „Nebyli jste tuhle kousek za Almatou?" zase jiný chlapík jinde. „Asi měsíc nazád? To jsme…
Peggy | 24.09.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Mapy na Internetu IV. dnes v 01:49
Ukrajina 48 včera v 22:54
Technické rady Jakou pumpičku pro (leho)kolo? včera v 22:28
Využití 3D tisku - 2 včera v 21:51
Rada při výběru kola Waltly - titanové kolo včera v 21:17
Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, potěšilo 193 včera v 21:07
Jaké to bylo 153. včera v 19:54
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

292 cyklistů (3 přihlášení)

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem…
Quatsch | 04.11.2024

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50…
Kristina | 03.10.2024