reklama

Kupujeme elektrokolo - na co si dát pozor při jeho výběru

Koupě elektrokola je významnou událostí srovnatelnou s koupí automobilu. Nejde ani tak o výši nákladů, ale o okamžik „zlomu“, kterým tato akce svým způsobem je. Ostatně vše je jednou poprvé, a elektrokolo je věcí přeci jen relativně novou až tajemnou. Proto si při jeho výběru budete dávat větší pozor, než u koupě kola standardního.

Foto: Jitka Vrtalová

První otázka – jak budu kolo používat

Zásadní kritéria při koupi elektrokola jsou stejná, jako u výběru kola bez elektrické pomoci. Musíte si konkrétně definovat, co od nového stroje očekáváte, jak jej budete využívat. Přesněji, v jakém terénu, jak často, s jakým zatížením a jakým stylem budete jezdit. Je opravdu velký rozdíl mezi krátkými vyjížďkami po městě za nákupy a několikadenním putováním krajinou. Někdo vyhledává pohodu, jistotu, klid, jinému nevadí adrenalin a terénní překážky. Logicky pak každý takovýto přístup vyžaduje jiný druh kola, a to nejen co do konstrukce, ale i co do kvality rámu a komponentů. Sledujte především kvalitu brzd a rozsah řazení. Pokud počítáte i s techničtějším způsobem jízdy, zajímejte se o těžiště a následnou ovladatelnost elektrokola, na kterou má značný vliv umístění elektromotoru.

Druhá otázka – kolik jsem ochoten zaplatit

Řekne li se A, následuje B, tedy otázka druhá, která je poněkud delikátní, protože se musíte rozhodnout, kolik peněz jste odhodláni investovat do nového dopravního prostředku. A samozřejmě (a bohužel) platí i zde přímá úměra, kde kvalita je vyvážena vyšší cenou. U elektrokol to platí ještě více, než u kol čistě mechanických, protože zde se komponenty dělí na dvě skupiny: součástky konvenční (řazení, vidlice, brzdy atd.) a elektrosadu (motor, řídící elektronika, akumulátor atd.), jejíž cena podstatně určuje celkovou cenu. Tak jako v běžném životě, i zde je vše věcí rovnováhy a netřeba chodit do extrémů, pokud tak nečiníte ze specifických pohnutek, například „ujíždíte" na technických novinkách a designových lahůdkách. Extrémem rozumíme koupi co nejlevnějšího neznačkového kola s hodně exotickým původem, stejně jako stroj za cenu srovnatelnou s cenou plnokrevného motocyklu. Nicméně rozhodnutí o výši finanční náročnosti této koupě je opravdu jen a pouze na vás. Samozřejmě, že kolo určené pro časté využití v náročném terénu bude mnohem dražší, než kolo pro občasné popojíždění po městě.

Třetí otázka – volba značky a modelu

Předpokládejme, že v prvních dvou otázkách již máte jasno, nyní zbývá „jen" vybrat to správné elektrokolo. Samozřejmě omezený rozpočet vám přiměřeně zúží i výběr. Jak jsme ale již upozornili, u elektrokol se extrémní šetření nevyplatí, ba přímo se může vymstít v podobě technických problémů, vysoké hmotnosti, malého dojezdu, životnosti atp. Do výběru konkrétního kola v této fázi vstupují další faktory, jako design kola, líbivost barevného pojetí, zkrátka jak vám které kolo padne do oka. Zajímavé jsou rovněž osobní doporučení přátel či prodejce. V konečném rozhodnutí hodně pomůže i teoretické sledování testů a ještě více praktická zkouška elektrokola, které si můžete zapůjčit, případně otestovat na některém z cyklistických veletrhů.

Parametry, které by vás při výběru elektrokola měly zajímat:

---Komerční sdělení---

Vyzkoušejte jízdu na elektrokole od PRE! Vybraná elektrokola je možné si zapůjčit včetně dětské sedačky a dalšího příslušenství. 

Navštivte www.prekolo.cz a dozvíte se více.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE
Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1

Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
[email protected]

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

  • konstrukční provedení (uložení motoru a akumulátoru, rozložení hmotností, těžiště, to vše má vliv na celkovou ovladatelnost)
  • parametry motoru (pozor na legislativní omezení jeho výkonu a maximální rychlosti kola)
  • parametry baterie (napětí, kapacita, konstrukce)
  • jak je začleněna elektročást (uchycení akumulátoru, kabelů, elektroniky atd.) do samotné mechanické konstrukce kola
  • kvalita osazení komponenty (brzdy, řazení, převody)
  • kvalita a funkčnost odpružení (podle toho, v jakém terénu hodláte jezdit)
  • celková hmotnost elektrokola

Přečtete si také:

Světlana Jasná, 21.03.2013
Blogy

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

 ()
Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná velká divočina, ale holt pokaždé to podle mě být nemůže, jednou se taky musím přizpůsobit přáním ostatních a toto bylo přání mého muže Luďka. S dětmi (Šárka 14 a Víťa 16 let) jsme se dohodli,…
Peggy | 11.12.2024

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s názvem „Smutná cesta do Prahy#mce_temp_url#", ve kterém popisuji tragickou výpravu z brdského kopce Praha, do hlavního města. V tomhle blogu jsem se také zmínil o tom, že tu cestu prostě jednou…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

 ()
Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem už jednou utrousila poznámku, že z toho nic nemám, no a nemám potřebu prezentace. Ráda ovšem čtu cestovatelské příspěvky vás ostatních. Tak něco na oplátku. Už někdy v létě jsem venku při…
Quatsch | 04.11.2024

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

 ()
Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50 km denně, pokračovali jsme v cestě na střední Slovensko. Oskarovy schopnosti se každým dnem zlepšovaly. Tažné lano zůstalo hezky odpočívat a Oskar se stal pro nás plnohodnotným cyklistickým…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

 ()
Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy sbaleno, stihly jsme i promazat kola (a vyloudit u paní ubytovatelky nový hadr na jejich utření) a vyjet chvilku před devátou. Asi 5 km se mírně stoupavá cesta zdála příjemná, ale za přístřeškem…
Aar | 02.10.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 49 dnes v 10:14
Cestování na kole Rukavice na kolo dnes v 10:01
NEcyklo Jaké to bylo ??? včera v 23:57
Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, potěšilo 194. včera v 21:29
Jaké to bylo? - 153 včera v 19:55
NEcyklo Radování na sněhu 24 - 25 včera v 19:46
PF 25 včera v 11:51
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

373 cyklistů (5 přihlášených)

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná…
Peggy | 11.12.2024

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem…
Quatsch | 04.11.2024