Ráno prší, hned je důvod k lenošení, vaříme, odpočíváme a čekáme jak se počasí vyvine. Nakonec vyjíždíme až v 10,30 hod za mírného mrholení, jak jinak než v pláštěnkách. Nová, hladká, pěkná, rovná Labská stezka vede po levém břehu řeky, až po město Mělník. Před obcí Horní Počaply překračujeme hranice Středočeského kraje, okres Mělník. Fotografujeme první zdymadlo - Dolní Beřkovice. I tady stojí historický vodočet.
Cyklostezka č. 2 je v tomto úseku součástí dálkové evropské cyklotrasy EuroVelo č. 7, trasa North Cape - Malta, která měří 7 305 km. To by byl vandr.....
V královském městě Mělník jsme totálně zmokli. Po mostě přejíždíme na pravý břeh řeky. Napřed fotografujeme soutok Labe - Vltava, historické zdymadlo Hořín na Vltavě, které je technickou památkou a pochází z počátku minulého století. Následuje krátká prohlídka zámku, stojícího na místě původně přemyslovského románského hradu (podle legend zde kněžna Ludmila často pobývala a vychovávala svého vnuka Václava, který tu pěstoval vinnou révu), gotický chrám sv. Petra a Pavla, náměstí Míru a ukrýváme se před deštěm v prostorách Lidlu a později na Shellce. Z mraků padají provazy vody. Po dlouhých hodinách se přesunujeme na vlakové nádraží, začínám si pohrávat s myšlenkou nouzového plánu, přesun vlakem. Naštěstí odpoledne se obloha začala protrhávat a přestalo pršet. Odjezd z Mělníku v 15,30 hod, kolem viniční trati Turbovická po hlavní silnici č. 331 do Kostelce nad Labem, kde znovu přejíždíme řeku po silničním mostě nedaleko zdymadla.
V Kostelci nad Labem v kostele sv. Víta na Komenského náměstí byli 18. září 1866 oddáni rodiče básníka Petra Bezruče (ten se narodil o rok později v Opavě). Jak málo stačilo, aby místo ostravského barda byl z něho čecháček. Z Kostelce valíme po levém břehu řeky po novém 11 km dlouhém úseku pěkné, asfaltové, Polabské cyklostezky číslo 019 do dvouměstí Brandýs nad Labem - Stará Boleslav a Lázní Toušeň. Za osadou Martinov u odpočívadla cyklostezky stojí stánek s občerstvením, s vynikajícími klobáskami. Dnes jak na potvoru mají zavřeno, škoda.
V Brandýse nad Labem krátce navštěvujeme nádvoří renesančního zámku, který byl oblíbeným místem císaře Rudolfa II. „Zatlučená" provizorní dřevěná lávka přes Labe nám zabránila v návštěvě památné baziliky ve Staré Boleslavi, místa mučednické smrti sv. Václava. Most přes řeku je zbouraný, staví se nový a dřevěná lávka pro pěší má narušenou statiku po nedávné velké vodě.
Pokračujeme po cyklostezce do Lázní Toušeň, kde nová cesta končí a pokračuje po deštích rozbahněné „polňačce". Jsme nedaleko soutoku Labe s Jizerou. Volíme přejezd po lávce na pravý břeh, snesení naložených kol po strmých schodech a lepší cestu přes Nový Vestec, Káraný, ke zdymadlu Čelákovice. Tam znovu narážíme na schody (zdymadlo je v opravě) to už rezignujeme na vzpírání těžkých kol a po cyklotrase č. 041 a 037 přes chatovou osadu, kde do roku 1937 byly říční lázně České Grado (nedaleko dnešní přírodní rezervace Lipovka), šlapeme přes les do města Lysá nad Labe.
Lysá nad Labem, zde jsou moje cyklobrašny doma..... Jedeme kolem cykloturistům známé továrničky Sport Arsenal. Škoda, že je pozdě odpoledne, jinak bych se zkusil k nim podívat do areálu omrknout nějaké nové vzorky cykloturistických výrobků. Díky pánové a dámy ze Sport Arsenálu za dobrou práci.
Vedlejší silnice do města Nymburka vede přes obec Stratov. Firma Pěstitel Stratov je mimo jiné velkým pěstitel zeleniny, na velkém poli s cibulí „nakupujeme" dva kousky čerstvé zeleniny k zítřejší svačině. V Kostolomlatech nad Labem najíždíme na hlavní silnici číslo 331 do Drahelic. Začalo se stmívat, návštěvu města Nymburk si necháme na příští den. Vyhledáváme Labskou stezku a po ní jedeme do sousední vesnice Kotomlátky najít místo na přespaní. Zastavujeme se na jedno točené a stan stavíme už po tmě na louce za vesnicí. Dnes jsme ujeli 92 km a nastoupaná výška 186 m.
Na královské město Nymburk se vyloženě těšíme, na „Městečko, kde se zastavil čas". Postřižinský pivovar, Hrabalovo posezení, vila rodiny Hrabalových, Hrabalova cyklostezka, to jsou místa, která chceme navštívit, nasát trochu z atmosféry mistrových vzpomínek (na Kersko nedošlo, tlačil nás čas). Historické jádro je městskou památkovou zónou. Obdivujeme romanticky opravené cihlové hradby s hranolovými baštami, jež jsou symbolem města.
Cyklostezka číslo 24 z Nymburka přes Velké Zboží do Poděbrad je parádní. Jedeme po pravém břehu, když vtom nás předjela „bába s hráběma", turistka ve zralém věku na ještě zralejším kole. „Tak to teda ne" zamumlala si cosi Mila a zrychlila naše výletní tempo s 20 km/h na 24 km/h. „Bába s hráběma" začala vzdorovat, zrychlila a chce ujet. To je na Milu jako červený hadr na bejka (ráda doma prohání „hobíky" s pupkem v profi dresech) a tak nasadila svých 27 - 30 km/h. „Bába s hráběma" konečně odpadla a někde vzadu asi „umřela". Držím se v závěsu a obrovsky se bavím...... a pak že jsem soutěživý típek ........
Město Poděbrady nás vítá pěkným lázeňským parkem s květinovými hodinami a Libenského kolonádou. Dominantou na park navazujícího náměstí Jiřího tvoří barokní zámek a pomník krále Jiřího z Poděbrad.
Zastavujeme u soutoku řeky Labe s Cidlinou, 4 km od Poděbrad. Řeka Cidlina má délku toku 89,7 km a pramení na západních svazích vrchu Tábor (678 m n. m.), poblíž obce Košov (550 m n.m.), v pohoří Ještědsko-kozákovského hřbetu. Labe od pramene v Krkonoších po soutok s Cidlinou urazilo 188 km. Na hranice s Německem u Hřenska mu ještě zbývá 180 km. Celková délka toku řeky Labe (Elbe) po severní moře je 1154 km. Na této významné Evropské vodní cestě jsme za poslední 3 dny nepotkali ani jednu nákladní nebo výletní loď. Asi máme smůlu......
Nedaleko soutoku Labe a Cidliny, v obci Libice nad Cidlinou, navštěvujeme pozůstatky slavníkovského hradiště. Za nejdůležitější období tohoto území historici považuji druhou polovinu 10. století, kdy na Libici sídlil knížecí rod Slavníkovců. Násilná likvidace celého rodu přemyslovci a vypálení hradiska, patří neodmyslitelně k počátkům historie českého státu.
Labská stezka vede do Velkého Oseka po samostatné, bezpečné, rychlé, cyklostezce kolem silnice č. 125, potom zabočuje na rozdrncanou polňačku přes Libický a Veltrubský luh, směr Kolín. My volíme pohodovou cyklostezku číslo 4334 Velký Osek, Veltruby, Kolín.
V Kolíně přistáváme na Karlově náměstí s pěknou novorenesanční radnicí, barokními domy, morovým sloupem, kašnou a katedrálou sv. Bartoloměje (národní kulturní památkou). Centrum je obehnáno částečně zachovaným dvojitým pásem hradeb. Historické jádro je od roku 1989 vyhlášeno městskou památkovou rezervací. Západně od centra města se nachází druhý nejstarší a druhý největší židovský hřbitov v Čechách.
Cyklostezka pokračuje do obce Tři Dvory, potom volíme silnici č. 322 přes Lžovice do Týnce nad Labem. Labská stezka si to razí kolem vody po (podle mapy) nezpevněné cestě. Pokud cyklostezka nevede po asfaltce, jedeme raději po silnici. Bláto po deštích, nerovnosti, nesvědčí našim naloženým kolům. K tomu ještě fotoaparát začal „žrát" baterky a vynuloval se mi tachometr. To je k po..... ale co, kupujeme zásoby nových aku, ujeté km jsou v deníčku a GPS a ty hodnoty pro seřízení tachometru nějak nastavím (vlhkost to je prevít....).
Týnec nad Labem je poslední výběžek Železných hor před bránou do Polabské nížiny. Tady opouštíme Středočeský kraj a překračujeme hranice Pardubického kraje. U silnice mezi Týncem nad Labem a Labskými Chrčicemi je přírodní zajímavost, Duny u Sváravy - jedná se o zachovalé písečné přesypy. Znovu využíváme značení Labské stezky, které nás vede do Kladrub nad Labem.
Národní hřebčín Kladruby nad Labem je chovnou stanicí běloušů českého plemene starokladrubských koní. Vraníci stejného plemene se chovají v hřebčíně ve Slatiňanech (nedaleko Chrudimi). Od doby Rudolfa II. byli koně z Kladrub využíváni jako kočároví koně pro rakouský císařský dvůr. Od roku 2001 je kmenové stádo bílých starokladrubských koní národní kulturní památkou.
Následuje obec Semín s národní přírodní památkou Semínský přesyp a technická zajímavost akvadukt na Opatovickém kanálu. Projíždíme obec Břehy a po silnici č. 333 přes Živanice směřujeme do města Lázně Bohdaneč se slatinnými lázněmi. Cestu Živanice - Lázně Bohdaneč bezpečně absolvujeme po vybudované samostatné cyklostezce vedle silnice, která pokračuje až do Pardubic. Pardubice se svou hustou sítí stezek jsou úplný cyklistický ráj. Máme večer na krku, obloha je zatažená, bude pršet. Zkouším možnost přespání u kamaráda na chatě v Pardubicích, nedaleko koupaliště. Vyšlo to, ubytování nemá chybu. Díky Františku ........ Dnes jsme ujeli 90 km a nastoupaná výška 192 m.
Ráno odjíždíme brzy, balení brašen nezabere tolik času jako jindy, krmíme Františkovy kočky, které bydlí na chatě a loučíme se s Labem. Dnes se chceme „prokousat" na Moravu. Ráno je sice slunečné, ale od západu jsou vidět černé mraky, které by nás jistě přibily v Pardubicích na další den a to nechceme. Volíme přesun vlakem z Pardubic do Chocně (35 km) ve snaze ujet dešti. Nakonec se to podařilo. Kolem desáté nám volala Alena, Františkova manželka, že v Hradci Králové děsně prší a jestli chceme, ať zůstaneme na chatě.
V Chocni za mostem na levém břehu řeky Tiché Orlice se nachází renesanční zámek s rozlehlým anglickým parkem. Vyhledáváme cyklostezku č. 4061. Cyklostezka byla dobudovaná v roce 2009, jak jinak než z peněz EU a vede do obce Bezpráví. Klikatí se údolím kolem toku Tiché Orlice a nemá chybu. Je asi jednou z nejdelších in-line stezek u nás, bruslaři se mohou po ní pohodlně vydat až do Ústí nad Orlicí a dál do České Třebové nebo Letohradu. Mnoho let projíždím údolím Tiché Orlice vlakem, dnes poprvé tudy jedu na kole a stojí to za to.
Řeka Tichá Orlice pramení na českomoravské hranici, v oblasti Kralického Sněžníku východně od obce Horní Orlice, ve výšce 780 m n.m., délka toku je 107 km. Na horním toku má ráz horské bystřiny s peřejemi a teče velkým spádem, pod Jablonným nad Orlicí řeka zmírňuje spád a proudí podhorskou krajinou. V Chocni opouští Tichá Orlice romantické hluboké údolí a mění se v nížinný tok, který protéká loukami a listnatými lesy. V Albrechticích se ve výšce 247 m n.m. spojuje s Divokou Orlicí.
Brandýs nad Orlicí leží na obou březích řeky Tichá Orlice na spojnici města Ústí nad Orlicí, které leží 11 km od Brandýsu, a Chocně, od které leží 5 km daleko. Historické jádro města je městskou památkovou zónou. V Brandýse nad Orlicí vznikl jeden z nejstarších českobratrských sborů v celých Čechách, v roce 1474 tu zemřel a byl pochován zakladatel jednoty bratr Řehoř. Město bylo také dějištěm řady důležitých bratrských sněmů, tzv. synod. Po porážce odbojných stavů poskytl majitel zdejšího panství Karel starší ze Žerotína (ač protestant, zůstal věrný císaři) v Brandýse útulek a ochranu bratrským kněžím. Od roku 1622 do roku 1625 byl mezi nimi i pronásledovaný Jan Amos Komenský, který tu napsal svá význačná díla Labyrint světa a ráj srdce a Hlubina bezpečnosti. Bydlel v místech zvaných Klopoty na levém břehu řeky pod zalesněnou strání. Komenský se v Brandýse také v roce 1624 podruhé oženil.
Projíždíme místní část Klopoty, stojí tady památník J.A. Komenského z roku 1865, sklep bývalého srubu, kde se údajně Komenský ukrýval, přírodní habrové bludiště - labyrint a řada plastik. Cesta nás vede přes obec Kerhartice do města Ústí nad Orlicí. Tentokrát se nezastavujeme ani na náměstí a pořád po cyklostezce č. 4061 frčíme přes Dlouhou Třebovou, Lhotku do České Třebové. V patách černé mraky a občas krátká přeháňka. Stezka vede tu po levém tu po pravém břehu Tiché Orlice, je dobře značená s pěknými odpočívadly, informačními cedulemi, kvalitním povrchem.
Česká Třebová, významná železniční křižovatka na trati Olomouc-Praha, historické město založené Přemyslem Otakarem II. Nenecháváme si ujít návštěvu rotundy sv. Kateřiny, která je nejvýznamnější památkou města a také nejstarší dochovanou románskou rotundou ve východních Čechách. Pochází ze 13. století. Začíná se schylovat k pořádné bouřce. Rozhodnutí padlo znovu na vlak a úprk po trati Česká Třebová - Zábřeh ( 40 km ) vlakem. Znovu prozíravá volba, mraky se „zasekly" nad pohořím Jeseníků a do hanáckých rovin nás už nepronásledovaly.
Vystupujeme v Zábřehu, to už jsme doma na Moravě. Hranici Olomouckého kraje překračujeme ve vlaku někde mezi Krasíkovem a Hoštejnem v údolí Moravské Sázavy. Po silnici č. 44 přes obce Rájec, Zvole, Vlachov, Libivá míříme do Mohelnice. Z Libivé do Mohelnice vede vedle frekventované silnice nová pěkná cyklostezka. Jsme jako ty koně co cítí maštal při zpáteční cestě domů. Jedeme svižně a moc se nekocháme. Dnešní cíl je Litovel a domeček rodičů Mily. Záměrně nejedeme Moravskou stezkou, cyklotrasa č. 51 a volíme rychlejší a kratší cestu po hlavní silnici. Provoz na ní je snesitelný. V Mohelnici trochu bloudíme, nemůžeme trefit odbočku do Loštic na silnici č. 635. Cesta nás žene na dálnici. Šlapeme po hranici CHKO Litovelské Pomoraví, míjíme obce Palonín, Červenou Lhotu, Měnín a odbočujeme do Mladče, kde se nacházejí v podzemí vápencového vrchu Třesín (345 m n. m.) Mladečské jeskyně. Mladečské jeskyně jsou jedny ze tří jeskyních útvarů na Olomoucku (Javoříčské a Zbrašovské aragonitové). V Mladči najíždíme na pohodovou cyklotrasu č. 6033 do Sobáčova a odtud po cyklostezce č. 6243, přes Vísku přijíždíme do Litovle.
Město Litovel leží na řece Morava, jejichž šest ramen dodává Litovli specifický ráz. Město se proto také někdy nazývá Hanácké Benátky. Jedno z ramen vede přímo pod radniční věží a celým náměstím. Mezi významné památky města patří mimo jiné Svatojánský most, kamenný most přes řeku Moravu. Postaven byl kolem roku 1592 a je tak třetím nejstarším dochovaným mostem v České republice a nejstarším na území Moravy.
První zastávka v Litovli je letní hospůdka v areálu Litovelského pivovaru. Potom ještě domek rodičů, pořádně se připravit na zítřejší závěrečnou etapu. „Ahoj babi, máme takovou žízeň, že hlady nevíme, kde budeme spát"....... Dnes jsme ujeli 71 km na kole a 75 km vlakem, nastoupaná výška 276 m.
Dnešní trasu máme „nachozenou", po Olomouc rovinka CHKO Litovelské Pomoraví, Moravská stezka ( cyklostezka č. 51) vede kolem osad Březová, Lhota nad Moravou, Hynkov, Horka nad Moravou a jsme v Olomouci. Hanáckou metropolí to vezmeme „homnama" přes Lazce do Bystrovan, Velké Bystřice a zkratkou kolem kostela, cestou mezi poli do Přáslavic.
Kolem bývalého hlavního tahu na Ostravu, silnice č. 437, vede pohodlná, široká, bezpečná cyklostezka z Přáslavic, přes Kocourovec, Daskabát do Velkého Újezdu. Po silnici č. 437 pokračujeme přes Staměřice, Skoky do Dolního Újezda. Tady odbočujeme na značenou cyklotrasu č. 6058 směr Bohuslávky, Loučka a po cyklotrase č. 6059 přijíždíme do Lipníka nad Bečvou. Žádné zdržování, žádné kochání, cesta svižně odsýpá. Odtud je už jen jediný logický směr, cyklostezka Bečva. Týn nad Bečvou, Rybáře prosvištíme jako vítr ve vlasech a je tu loděnice v Hranicích, závěr našeho prázdninového putování. Dnes jsme ujeli 68 km a nastoupaná výška 261 m.
Na cestě jsme byli 18 dnů od 24.7. do 10.8. 2011. Celkem ujeto 1467 km, nastoupaná výška 9 393 m. Vlakem jsme ujeli 75 km. Navštívili jsme 8 krajů, spali 4 x v peřinách, 7 x v kempu a 6 x na volno. Našli jsme 47 cache, pořídili 24 turistických známek a 6 štítků na turistickou hůl. Řešili 1 x defekt a 1 x výměnu pláště. Projeli jsme 350 měst a obcí. Z blízka si prohlédli 13 hradů, 17 zámků a 23 církevních památek. Navštívili jsme 1 národní park a 5 chráněných krajinných oblastí. Celková doba jízdy 99:10 hod. = Ø 5:30 hod. denně. Průměrná rychlost 14,8 km/hod. Průměrná denní vzdálenost 81 km.
http://www.nakole.cz/blogy/pavelv/232-cesta-z-mesta-hranice-trojmezi-u-ase-hranice-4.html