Oficialní značení pro jízdu cyklistů jednosměrkou v protisměru existuje již rok a půl, ale žádný boom cykloobousměrek od té doby bohužel nenastal. Nevím, kolik je v Praze cykloobousměrek nyní, na konci roku 2010 jich bylo 39 (doprava.praha-mesto.cz), což tvoří vzhledem k počtu všech jednosměrek v Praze celkem zanedbatelné procento (počet všech jednosměrek se mi nepodařilo zjistit, třeba to někdo víte). Opravdu nevím (z pohledu BFU čili běžného uživatele bicyklu), proč to tak vázne, protože mně přijdou následující fakta dost jasná.
Primárním účelem většiny jednosměrek je zklidnění obytných zón. Jaký je tedy důvod do takovýchto jednosměrek nepustit cyklisty i z druhého směru? Někteří lidé argumentují nebezpečností této úpravy, ale německá studie zabývající se daným tématem dokazuje, že tyto obavy jsou zcela nepodložené. Ba naopak ukazuje, že umožnění jízdy v obou směrech může být výhodné. V současnosti cyklisté v protisměru stejně jezdí. Jelikož je to nelegální, vybírají si mezi dvěma zly, a to jet v protisměru po silnici, kde je řidiči aut nečekají, nebo jet po chodníku, kde se v některých případech pletou mezi chodci a v extrémních případech je až ohrožují.
Někteří cyklisté dávají přednost legálním průjezdům a jednosměrky objíždějí. Tyto objížďky ovšem většinou vedou frekventovanějšími obousměrnými ulicemi. V těchto komunikacích je dle německé studie více nehod než v jednosměrkách s povoleným oboustranným provozem cyklistů, takže i z tohoto důvodu je otevření jednosměrek žádoucí.
Německá studie ukazuje, že po legalizaci průjezdu cyklistů z obou stran významně klesne podíl těch, kteří použijí ke své jízdě chodník, a počet nehod se nezvýší nebo dokonce mírně klesne.
Odkaz na zmiňovanou studii v angličtině: www.bikexprt.com
Abych uvedla nějaký příklad ze života, dostaňte se z ulice Nad Petruskou do ulice Budečská s dodržováním jednosměrek, přičemž je to tam do kopce. A teď si představte, že tu oblast detailně neznáte a nemáte s sebou mapu. Já aspoň s mapou po Praze nejezdím a nepřijde mi normální, že bych měla každou chvíli někde zastavit a hledat průjezd v mapě, takže pokud se dostanu do podobného jednosměrkového pekla, začnu jednosměrky ignorovat.
Druhý příklad ze života: Přejeli jste od Vyšehradu Nuselský most po pravé straně, kde vede cyklostezka. Po magistrále nechcete, tak vjedete do Lublaňské. Ale co to? Po prvním bloku je proti vám jednosměrka a pokud zahnete do Wenzigovy ulice doprava, tak vás čekají schody dolů a pak zase jízda do kopce. Tuto legální variantu jsem ještě nikoho zvolit neviděla, zato v protisměru Lublaňské jsem cyklistů (včetně sebe) viděla spoustu. Pokud jede auto, tak část prostě najede na chodník.
Problémy s jednosměrkami se týkají celého centra Prahy a většinou to jsou zcela neproblematické nefrekventované vedlejší ulice. Speciálně bych však zmínila ještě jednu frekventovanou jednosměrku, která je také problematická, a to Hybernská v úseku podél Masarykova nádraží. Tato ulice jde objet pouze po výrazně delších trasách většinou obsahujících dlažební kostky. Jelikož je to dvouproudá komunikace často s hustým provozem, prakticky nikdy jsem zde neviděla jet cyklistu v protisměru po silnici, jezdí zásadně po chodníku. Problém je, že ačkoli chodník je také frekventovaný, část cyklistů se na něm chová, jako by jim patřil, a vytvářejí nebezpečné situace.
Možná řešení bych viděla tři. Cyklisticky lepší, ale asi neprůchozí, je umožnit cyklistům průjezd v protisměru Hybernské, a to buď v cyklopruhu místo parkovacích míst u nádraží při zachování 2 pruhů pro auta, nebo v cyklopruhu, který by zabral část jednoho ze současných dvou pruhů. V tomto druhém případě by se zbylé místo zabraného pruhu dalo použít na změnu podélného parkování na příčné a pro auta by zbyl pouze jeden pruh. Třetím částečným řešením je umožnit cyklistům průjezd Dlážděnou od Senovážného náměstí a jedoucí cyklisty na chodníku u nádraží pokutovat. Nejsem sice příznivcem pokut, ale po většinu dne je jedoucí cyklista na tomto chodníku opravdu nežádoucí.
V návaznosti na Hybernskou či Dlážděnou by bylo potřeba povolit průjezd cyklistů po tramvajové koleji z Dlážděné do Havlíčkovy ulice. Stejně tam jezdí a nepřijde mi, že by se to místo lišilo od jiných míst, kde cyklisté po kolejích jezdit mohou, jako je třeba Vodičkova nebo Náměstí Republiky.
Uznávám, že nejspíš jen opakuji to, co už bylo tisíckrát řečeno a většině cyklistů je asi zřejmé, takže bych tento blog měla místo vyvěšení tady spíš rozeslat všem úředníkům, co o cykloobousměrkách rozhodují a mají pocit, že po jejich povolení by většina cyklistů bídně zhynula v nějaké zpropadené cykloobousměrce.