Jsou cykloobousměrky nebezpečné?
Oficialní značení pro jízdu cyklistů jednosměrkou v protisměru existuje již rok a půl, ale žádný boom cykloobousměrek od té doby bohužel nenastal. Nevím, kolik je v Praze cykloobousměrek nyní, na konci roku 2010 jich bylo 39 (doprava.praha-mesto.cz), což tvoří…
Pokud vím tak v Paříži mohou cyklisté do protisměru v jednosměrce vždy a žádné zvláštní značky nemají.
U nás o tom nevím vůbec, a to je napováženou. Když o té možnosti nevím já, dá se předpokládat, že o ní neví řada dalších řidičů, ne-li většina.
Poslat kola do protisměru bych si tedy troufnul teprve po důsledné propagační akci v mediích, aby se ta informace dostala ke každému |Vendovi a věděl, že v jednosměrce může čekat protijedoucího cyklistu. Jinak asi půjde o život.
Malá anketa mezi kolegy, kteří na kole sice jezdí, ale skoro nikdy ne po městě, mě vede k přesvědčení, že riziko není velké. Všichni potvrzují, že o dodatkové tabulce vědí, a když ji vidí, prostě s cyklistou v protisměru počítají.
Tu propagační akci bych viděl jako nutnou pouze v případě, že by byl silniční zákon upraven po zahraničním vzoru, tedy cyklista může legálně do jakékoli jednosměrky v opačném směru, bez značky.
Přimlouval bych se za to, aby žádné další vyfikundace a značky nepřibejvaly a zavedlo se to naprosto plošně - prostě jako šofér musím čekat v jednosměrce cyklistu jedoucího při kraji v protisměru, to bych si vryl do palice a všem šoférům to do nich agresivní kampaní natlouk.
Tahle řešení, kdy někdy jo a někdy ne mě dost znejistí, přehlédl jsem značku, byla tam, zastínila jí dodávka s plachtou že jsem ji neviděl, prostě další značení naprd.
Jednoduchá pravidla jsou lepší, než mraky značek, si myslím.
Bylo by to jednoduche a levne reseni, ale obavam se, ze politicky zcela nepruchozi. :-(
Messner říká: "kde je vůle najde se i cesta" :-)
Jiste. Ale lepsi cesta je IMHO nektere cykloobousmerky hned (pribyvaji v Praze v poctu radove do 10 za rok) nez vsechny za 10 let a do te doby nic. Ty jsi nesledoval ten humbuk okolo vozeni deti ve vozicich za kolem? Uz vidim podobny ohledne pausalniho povoleni cykloobousmerek.
Ano. dovedu si to představit, lidská blbost je stále březí.
Jenomže je plno jednosměrek, které mají své odůvodnění, protože se tam dvě vozidla (kolo v protisměru) bezpečně nevejdou, co s tím potom ? Budou se ke značkám zákaz vjezdu ještě přidávat značky zákaz vjezdu cyklistům? Ono je potřeba taky všechno domyslet.
Tam vjezd cyklistům zakázat. Tedy opak - nepovolovat značkama, ale v odůvodněných případech zakazovat, bude jich míň.
Navíc důležité je, aby si šofér pamatoval:" v jednosměrce proti mě může ject cyklista". když nepojede tím lépe, ale zafixováno v hlavě by měl mít, že tam bude.
Ze zkušeností řidiče v pražském provozu musím říct, že šofér už má dávno v hlavě zafixováno, že v jednosměrce proti němu může jet cokoliv, s tím je prostě nutno počítat. A některá auta mohou ten protisměr projíždět i legálně. Mimochodem, existují u nás i obousměrné silnice, kde se vedle sebe dvě auta všude nevlezou a i tam se dá jezdit a jezdí.
Prostě netřeba dělat z řidičů nesvéprávné bytosti, kterým je všechno potřeba naservítovat značkama (podobně s omezováním rychlosti v jednosměrkách, každý normální řidič přece jede v jednosměrce tak, aby zastavil, když mu někdo vyskočí zpoza zaparkovaného auta, tedy 20-30 km/h).
Ne, proč 20? Chodci snad přecházejí po přechodech, nevyskakují zpoza aut.
Pražští řidiči parkují pravidelně tak bezohledně (a v rozprou se zákonem), že to znamená to samé.
Btw, když se vytvořila skupina občanů, kteří se rozhodli na tuto skutečnost upozorňovat, nadávalo se jí do udavačů...
Některou bezohlednost bych spíše pojmenoval zoufalství. Například, je strašně příjemné přijet v neděli večer s rodinou odněkud zdálky a nemít ve své ulici kde zaparkovat a vyložit auto (i přes to, že si člověk platí parkovací kartu). Takže buďto zaparkovat o nějaký ten blok dále a po zbytek večera si zahrát na unaveného soumara nebo na půlhodinku zaparkovat "bezohledně" a následně se pak kochat fotkou svého auta na nějakém bonzáckém webu.
Tak treba na sidlisti se auta jedouci po chodniku k panelaku za ucelem nakladani/vykladani tezkych veci vzdy tolerovala, ale to jsou jednorazove zalezitosti. Pak mas jasne bezohlednosti, kdy mas parkovaci mista castecne na chodniku a nekdo tam zajede tak, ze mezi autem a zdi se protahne stezi clovek, natoz kdyby mel kocarek. Kdyz nekudy jezdis pravidelne, tak vetsinou poznas, zda je to pravidelna bezohlednost nebo nutnost.
U nás jsou jednosměrky v obytných zónách. Auta parkují po obou stranách, lidi přijíždějí i odjíždějí, nakládají či vykládají auta, kolem běhají děti, do toho pejskaři si hledají to nejnovější auto, které občurávají. V tomhle se fakt nejezdí padesátkou.
Lehké OT pro pobavení: Dnes jsme v poměrně úzké jednosměrce potkal v protisměru UNCčko, které mělo na vidlích paletu betonových tvarovek. Řidič přes tu paletu ani moc neviděl. Docela by mě zajímalo, jestli si to tam zkracoval, nebo přehlédl značku. :-D
Tohle můžeš zavádět v zemích, kde se k sobě lidé chovají ohleduplně, nemají radost z toho, když druhého naserou a neléčí si komplexy vytlačováním druhých a závoděním. U nás tohle bohužel nejde, stačilo by pár namachrovanců na kolech i v autech a doprava by zkolabovala. A pokud by tihle na sebe narazili, tak by tekla krev a zase by se to radši zrušilo...
Nelze nikoho vychovat k ohleduplnosti tím, že mu nedáš šanci a budeš doufat, že to bude později lepší.
Takhle idealisticky si tady můžeme klidně poklábosit - obecné zkušenosti s chováním lidí u nás a jinde ale hovoří o něčem jiném.
Mimochodem, mnoho uvolněných a pohodových pravidel a vyjimek se muselo odbourat a přitáhnout jenom kvůli buranskému chování a zneužívání (větší) částí lidí. Vidím to všude, v práci, na silnici, po městě, furt a všude u všeho. Lidé neumí volnost využívat, hned všechno začnou do krajnosti zneužívat a pak se čílí, že se opraztě zase začnou zkracovat (víc než předtím)
V Praze při pohledu na řidiče klidně hned :)
Pražský řidič z mého pohledu prodělal za posledních 5 let neuvěřitelný vývoj směrem k toleranci.
Skutečných debilů je mezi nimi málo, chybu občas udělá každý, včetně nás cyklistů ale obecně bych řekl,že Praha má to nejhorší dávno za seboz, ono tu ostatně na agresivitu není žádné místo, odpoledne už ani na cyklostezkách :)
Já to vidím jako šofér trošku jinak, zkušenosti z HK - (už i před zavedením té značky) s cyklistou v protisměru radši počítám vždycky a potěší mne tehdy, pokud jede při svém pravém okraji a nechá i mne projet :-)
Tuhle vymoženost jsem zaznamenal především (a možná zatím jedině) v provinční Dobrušce (nemají tam ani jeden semafor, ale tohle značení přes půl města)
Že o tom nevíš nic ty jen vypovídá o tobě samotném.
Stačí se jen dívat po dopravních značkách...
No, nevím.
Jestli to vypovídá o mě nebo ne, není podstatné, podstatné je, že o tom neví nikdo, koho jsem se zeptal tady v okolí a to už je problém.
Totiž problém bezpečnostní a fatální hlavně pro cyklisty, protože sice neznalost zákona neomlouvá, ale to zdraví nikomu nevrátí. Proto takovéhle zásadní švíky je třeba medializovat, aby se o tom dozvěděl každej strejda v radiovce, jako jsem třeba já.
Nevím jak dlouho máš řidičák, já ho mám 35 let, a od doby kdy jsem skládal zkoušky, jsem už vyhlášku nikdy neviděl. O změnách se dozvídám z medií. Přitom v rámci průměru naší vlasti se považuji za poměrně gramotného, ale prostě studium vyhlášek nějak ignoruji. A se mnou asi velká většina řidičů.
Táta mě učil, když jsem začal řídit: "je dobré vědět, že máš přednost, ale je dobré se ujistit, že ten druhý na křižovatce to ví taky"
Pokud u nas muze cyklista do jednosmerky z opacneho smeru, je to vzdy znaceno z obou stran, takze pri sledovani znacek je o tom ridic auta informovan. Ja osobne si pamatuji, ze se o tech znackach pred rokem a pul psalo, a to jsem tehdy na kole skoro nejezdila.
http://www.novinky.cz/domaci/211460-na...
To jsem předpokládal, jinak by to byl totální nonsens.
Čili logicky vzato, povolit to všude a zakazovat jen na konkrétních místech v každém případě ušetří 50 procent značek, v případě, že by všechny jednosměrky byly zakázány použít cyklistou v protisměru.
Tedy úspora síše 80 až 90 procent značek, dle mého - odhadem - tedy docela významná záležitost, nebo ne?
U nás dali krátce po volbách v Pražský na každej konec tuhle tabulku.
On se ten prujezd cyklistu povoloval uz driv pred vznikem te tabulky, co byla zavedena pred rokem a pul, jen se to znaceni lisilo dle mistni invence.
tzv. lidová tvořivost :-) Co tohle neřídí policajti, ale místní úřady, tak se kolikrát nestačím divit :-))
(tahle ještě ujde)
Pokud si pamatuju, tak třeba v Rakvicích (Břeclavsko) mají tohle značení u dvou jednosměrek u kostela už nejmíň 5 roků.
Značení je překvapivě dost podobné tomu, co se používá dnes.
Po důsledné propagační akci v mediích?!? U nás v tom Kocourkově? Dopadne to stejně jako s pověstnou absolutní předností chodců na přechodech...
Taková mediální reklamní kampaň bývá krásným tunýlkem do státní kasy, to máš recht.
A ještě když se použije neprůstřelný argument "kdyby to mělo zachránit byť jediný život", je to tutovka. Ale dozvědět o tom, že v jednosměrce může bejt cyklista v protisměru by měli i strejcové, ať už si Radka o nich myslí cokoliv .
Čili Blesk, Aha a všechny tyhle maturitní plátky, komerční televize a Přemek Podlaha ve svém pořadu :-)
To nebyla medialni reklamni kampan ale normalni novinove clanky.
Právě o to jde. Protože Rudé právo nečtu, uteklo mi to :-)
Bylo to v hodne novinach a ty znacky jsou zcela zrejme, i kdyz se s nimi clovek setka v realu, aniz by je predem znal. Ale samozrejme pokud by se prujezd cyklistu v protismeru povolil pausalne, chtelo by to dat na bilbordy podel silnic (pokud je nezakazou), aspon by byly ty bilbordy jednou k necemu uzitecne.
Pitvá se to tady teď úplně zbytečně. Pravidla v dopravě se občas mění a doplňují - a je na řidiči, aby o tom měl povědomí, bez ohledu na způsob kampaní v tisku. Neznalost zákona prý neomlouvá.
A kdo chce mít znalosti komplet a bez mezer a nechce se mu to vyhledávat a sledovat, může si jednou za čas zaplatit hodinku proškolení v solidní autoškole.
Byla bych pro více cykloobosměrek, preferovala bych ty s vyhrazeným pruhem pro cyklisty.
U těch bez pruhu, myslím, že by kromě snížení rychlosti pro vozidla jedoucí ve "správném" směru, měla být snížena i rychlost cyklistů v protisměrném provozu (ale, jak, že...). Cyklista by měl při výjezdu z protisměrky dbát zvýšené opatrnost, nejlépe zastavit a rozhlédnout se (možná stopka).
Možná by bylo nejlepší pro cyklisty zobousměrnit všechny jednosměrky a pouze v případě těch, které se k průjezdu cyklistů opravdu nehodí, ten průjezd zakázat. Čili řešit obdobně, jako je to u všech zákazů.
Ale nevím, je to pouze můj laický pohled.
Souhlas se vším, cos napsala. Když jsem tuhle projížděl Vinohrady, musel jsem si do hlavy uložit itinerář se jmény ulic, abych ty jednosměrky prokličkoval legálně. A když jsem to viděl v praxi, stejně jsem se na ně vykašlal. Schůdným řešením bylo použít Vinohradskou, ale to mi přišlo výrazně rizikovější.
Můj táta jezdil po Praze pořád autem. Dlouhá léta. Jednou se mu stalo, že měl auto v servisu či co, a jel MHD a kousek musel popojít.
Až doma mu došlo, jak si vlastně zašel, protože se vyhýbal jednosměrkám, prostě jak to měl zafixovaný v hlavě, že tamtudy nemůže, respoektoval to i jako chodec.
Ale to už je taky asi let zpátky....
S tím nelze než souhlasit. Co se týká Nuseláku, tak koukám, že obě 2 cyklostezky jedním směrem postrádají legální průjezd, pokud člověk nechce použít magistrálu. No, snad se to brzy změní, snad již brzy se zklidní magistrála.
Já vím, co znamená ta zákazová značka, ale ... nebylo to dřív "Zákaz vjezdu všech motorových vozidel do jednosměrné ulice"? Protože já si kolikrát řekla, že nejsem motorové vozidlo a do jednosměrky na kole vjela.
Od nepaměti to byla značka "Zákaz vjezdu všech vozidel" opravdu všech, takže i kol a širokých vozejků.
Zrovna jsem k ní včera sjížděl od VŠE a vzpomněl jsem si na tenhle blog. Přemýšlel jsem, jaké zvěrstvo zvolit, abych se dostal co nejlépe do ulice Na Florenci. Dříve byla v Hybernské i stanice Homeportu, ale je samozřejmě jednodušší ji zrušit než umožnit v této oblasti cyklistům legální pohyb. Nemůžu to teď nějak najít, ale někde myslím existuje seznam ulic navržených na průjezd cyklistům. Můžete sem dát link kdo víte? Díky.
Cyklistickýá mapa Prahy:
http://wgp.praha-mesto.cz/tms/projects_a/cyklo/
Prahou na kole:
http://prahounakole.cz/kudy-po-praze...
Tady mas 3 roky stary seznam: http://prahounakole.cz/2009/07/anketa-i... takze neco z toho uz obousmerne je.
Koukám, že je tam i Hybernská, chtělo by to nějaký online seznam a status co se ve věci které ulice právě děje. Líbi se mi, jak je to udělané třeba na portálu http://chodcisobe.cz/praha/vsechny-podnety/
Portal chodcisobe.cz jsem uz tu nekde v diskusi zminovala, ze se mi libi. Kdyz jsem se tu ptala na jednoduchy zpusob, jak dat nejaky cyklisticky podnet, dozvedela jsem se, ze mam napsat na prislusnou radnici. Jenze to je (psychicky) mnohem slozitejsi aktivita s mnohem mensi sanci, ze se tomu bude opravdu nekdo venovat.
O te Hybernske jsem se treba snazila najit blizsi podrobnosti, jaka konkretni uprava by to mela byt, ale nic jsem na webu nenasla, takze bych take uvitala nejaky aktualni seznam planu s blizsimi podrobnostmi, ktery by byl na pevnem miste a pravidelne se updatoval. Nasla jsem leda tak tuto zpravu: http://prahounakole.cz/2012/03/zpravy-z-unorove... coz je lepsi nez nic.
Prijde mi, ze by svet cyklokomise a beznych cyklistu mel byt trochu vic propojen. Takto nekteri vnimaji ruzne cyklokomise a cyklokoordinatory jako neco samozvaneho, co si chce na rozvoji cyklistiky jen vydelat.
No pokud se chodcisobe.cz libí a někdo by se ho v cykloverzi ujal, pak by se třeba dalo s Oživením a Pražskými matkami domluvit, aby ho pustili ještě pod jinou url adresou. Myslím si, že je důležité, aby to provozoval někdo nezávislý jako podněty pro magistrát. Minimálně pro přehlednost a z5tnou reakci, která se dá dohledat.
A nemohla by se toho ujmout prahounakole.cz? Ať se to netříští... Vratislave? :-)
Ach, tahle diskuse mi nějak utekla, čtu ji až teď.
Já měli něco takového na letošek v plánu, ale, ehm, naprosto nestíhám. Takže by mi rozhodně nevadilo, kdyby to jelo Oživení v rámci rozšíření projektu Chodci Sobě. Ten se rozjel pěkně a režie s rozšířením nebo druhou instancí by nemusela být velká. Složitější pak bude ta domluva s městskými částmi.
Ten seznam by měl samozřejmě viset na webu praha.eu , měl by být aktuální a kontrolovatelný . On tam tedy visí ( http://www.praha.eu/jnp/cz/home/doprava_v_praze... ), ale poslední aktualizace je z června 2010...
Tak aspoň vidíte, jak to funguje v reálu. Příprava cykloobousměrek se někdy dokonce tají, aby do toho někdo nehodil vidle. To se pak ten pozitivní veřejný obrázek dělá fakt blbě.
Při průjezdu z ulice Na Florenci ke křižvatce u Bulhara se Hybernské vyhýbám přes Masaryčku.
Kousek sisice popojdu pěšky (ve předu před nástupišti), ale po krajním nsátupišti už se dá v pohodě jet a vyjedeš ven kolem pošty na konci Hybernské.
Motoristo, vystupte z vozu a tento chvili strkejte. :-) To by byl pekny transparent za umozneni rozumneho prujezdu cyklistu Prahou bez sesedani z kola. :-)
Tebou popsany smer je v pohode, ten se da jet po silnici. Opacne by sice sel, ale ve spicce je obcas po Masarycce narocna v tech davech i chuze bez kola.
Vím, že se dá po nástupišti v pohodě jet. Policie mi za to vyhrožovala pokutou 2000,- a ještě 2 ma body z řidičáku ;) Ale díky za relativně bezbariérový tip, také to takhle občas dělám.
Jak vysvetlovali ty body? Podle prevladajiciho nazoru Ti policie za prestupek na kole nemuze vzit body, ale nevim o tom, ze by se takova kauza nekdy dostala pred soud, takze to jsou jen teorie.
I když mi v práci na školení řidičů vysvětlovali, že na kole mi nemaj co strhávat body, raději jsem sklopil ocas a defenzivně se jich ptal na řešení, jak by oni dostali kolo z nástupiště mezi kolejema (není případ Masaryčky). Nejdříve machrovali s výtahem, ale ten je pouze pro invalidy, někdy je tam dokonce přímo cyklistům zákaz. Pak už byli jen rádi, že po nich nechci, aby se zasadili alespoň o vodící lištu na schodech. Policie někdy přimhouří oči, když pochopí, že nedělám zvěrstva proto, že mě to baví přičemž mám skvělou legální alternativu. Ale už jsme trochu OT, co uděláme s těma jednosměrkama teda?
Jaký smysl by mělo dávat cyklistovi body a následně mu na základě nasbíraných bodů vzít řidičák, když by stále mohl dále jezdit na kole a páchat další přestupky?
"§ 123a
Bodovým hodnocením se zajišťuje sledování opakovaného páchání přestupků, jednání, které má znaky přestupku podle jiného právního předpisu30), nebo trestných činů, spáchaných porušením vybraných povinností stanovených předpisy o provozu na pozemních komunikacích řidičem MOTOROVÉHO vozidla nebo že se řidič porušování těchto povinností nedopouští. "
To, ale po nástupišti nesmíš jezdit na motorce nebo autem :-)
Jasně motorku nebo auto běžně tahám vlakem. Pokud přece toto děláš autovlakem na hl.n., máš tam legální vjezd od VŠE.
Když ti chtěli brát body za přestupek? Jinak si to neumím vysvětlit než, že jsi jel na motorce, nebo, že by to byla jejich nebetyčná hloupost ?
To byl vtip
Aha, tak to jsem debil ;) Navrhuju v příspěvcích nějakou ikonu vtipu pro nás s dlouhým vedením ;)
To by občas potřeboval kde kdo, možná to není špatný nápad
To tam jezdíš teď ?
Nějak se mi nechce věřit, dřív jsem tamtudy chodil z vlaku, pak tam pošta začala prudit skrz ochranku a ty suvný vrata zasula.....
Navíc tam vždy stojí něco jako 6 dodávek obložených vozíky s balíky, jen projít je tam průda...
U pošty to již drsně hlídají. Ráno už tam dělají několik týdnů bububu, takže i přestupující na hlavák mají problémy.... Odpoledne tam v poslední době stojí policie. Jde o soukromý pozemek se zákazem vstupu - je tam cedule. Takže když vidí někoho jen "procházet", tak vystrčí růžky...
Stanice Homeportu ?
To myslíš těch několik trosek kol u vchodu na nádraží, které bych se bál i vést natož si je půjčit ?
To byla ostuda kvadrát ....
Připouštím, že byla po pár zimách trochu sešlá. Teď používám ta zelená kola a i po zimě vypadají dobře, holt každý nějak postupuje. Bohužel mi ta stanice v Hybernské prostě chybí. Většina mých cest končí na vlakovém nádraží a Florenc už je daleko.
Ty fakt pouzivas ta pujcovaci kola? Rikala jsem si, jestli na nich nekdo vubec jezdi. Samozrejme ze jejich umisteni u nadrazi je nejlogictejsi vec na svete. Ja tonikdy nezkoumala, jak to funguje? Musis je vratit na stejne misto? Je tam nejaka kasicka na prachy?
No používám to docela málo, protože se to dá vrátit sice do kterékoli stanice, ale ty jsou jen v Karlíně ;) Kdyby tak chtěli i ostatní městské části něco investovat, tak by to bylo mnohem použitelnější. Mám předplacená 2 kola na rok za 400,-. Kasička není, ale za 15min vyříděj na pobočce kartu. Každých prvních 30min je zdarma a dál je to trochu zpoplatněno viz. ceník http://www.prahakola.cz/. Moje typické použití je, že za mnou někdo přijede do Prahy a otravuje s tím že nemá kolo, tak mu (jim) nadělím z těch stanic. Já mám u sebe nějaké svoje v podstatě furt, takže pak pokračujeme jak jsem zvyklý. Kupodivu to funguje a nikdo ani neremcá, naopak se spíš diví jak je Praha vyspělá a že se po ni dá jezdit i na kole ;)
Já ti teda nevím. V té Hyberneské je to umístěné na nejhorším možném místě. Tam se slučuje veškerá okolní verbeš a ta kola byla prostě během chvilky zničena. Tmavé místo za nádrem...nevím.
Já bych je nejraději viděl přímo na nádraží. Hala je velká, tak proč ne. A tam by ta kola jen tak někdo nerozmlátil, kdyby byla na očích...
Mas pravdu a taky by byla pod strechou. Ted by to uz slo, ona se ta hala nedavno dost dlouho rekonstruovala a byla cela zavrena.
Vím...denně tam voxiduju:-)))
A navíc by byla kola na očích a moožná by někoho trklo, že by si to kolo mohl pujčit. Takhle je neviděl nikdo, jen bezdomáči a fetky...
"... pokud zahnete do Wenzigovy ulice doprava, tak vás čekají schody dolů a pak zase jízda do kopce. Tuto legální variantu jsem ještě nikoho zvolit neviděla"
Musíš více koukat, včera i předevčírem jsem tam zrovna kolo nesl. A dále cestou nahoru objížděl protisměrky legálně, tou zajížďkou vpravo. Ale já to dělám proto, že potřebuju zhubnout ;)
Takže oprava, mýlil jsem se. V Paříži se smí do většiny jednosměrek na kole, ale jsou tam značky a dokonce i při levém okraji z pohledu šoféra naznačená cyklostezka těma piktogramama a šipčičkama.
Na šířce ulice nezáleží, do některých se kolo s autem současně vejít prostě ani nemůže, protože při obou okrajích ulice se parkuje, přesto to takhle funguje, na ulicích neteče krev ani nervy.
Ale stejně nějaká zmačka je tam na nic, protože pařížští cyklisté si dělají co chtějí a nějaké semafory nebo značky je nezajímají. Hojně je využívámn systém půjčoven Vélib, možná o tom už někdo taky psal.