Po shlédnutí článku http://mestonakole.eu/blog/2012/01/zprava-o-stavu-cyklodopravy-v-hradci-kralove/ jsem v diskusi http://www.prahounakole.cz/2012/01/kratce-z-hradce/comment-page-1/#comment-14344 autorce slíbil, že budeme na serveru NaKole.cz vést vášnivou diskusi. Na téma cyklodoprava v HK a PU. Nechci nějak vyostřovat rivalitu, ale souhlasím, že trochu špičkování neuškodí. Jak se říká - "Co se škádlívá..."
V úvodu jen uvedu můj pocit z pohledu uživatete jízdního kola v HK, který se najednou otcitne v Pardubicích ;) A najednou se tam ocitnu nejlépe vlakem, ideálně rychlíkem od Liberce (tato jedinečná souprava poháněná dvěma diesely Liaz by si zasloužila také vlastní vlákno).
"Kurnik, jak se dostanu do města?" říkám si když vidím schody do podchodů pod perón. Už v HK jsem byl limitován ve výběru kola zmíněným vlakem, ale ani s naloženým monopostem se mi rozhodně na schody nechce. Staré výtahy mi nepřipadají funkční, ale i kdyby byly, tak je rád nechávám k dispozici těm, pro které jsou primárně určeny. Projedu tedy perón směr Ostrava a po přejezdu pro ještěrky se snažím dostat na perón, sousedící bezbariérově s nádražní budovou. Kdyby tam nebyla zamčená závora, tak by se mi to i podařilo. Utrousím pár nelichotivých slov a házím kolo přes závoru, což pro mě pořád vyjde z pohledu psychika/energie "laciněji" než schody, které nejsou ani vybaveny vodící lištou pro jízdní kola, jako např. v Českých Budějovicích. Projdu budovou ven a při prvním pohledu dumám: "Autobusy, trolejbusy, ...dobrý a za nima je teda silnice s hustým provozem, kam se teda dostanu asi s nima." Na druhý pohled už vidím, že dál vlevo jsou kryté stojany na kola a když prohlédnu vozi taxi směrem doprava, tak taky vidím již otevřené stojany obsypané jízdními koly. "No když tu na tom chodníku stojí taxíci, tak se tu snad dá jet i na kole, " proudí mi hlavou a zamířím k těm stojanům směrem do města od kterých už pak vidím cyklostezku podél té čtyřproudové silnice, na kterou se tedy podle předpisů na kole nesmí. "Nějak to tu vydržím k té křižovatce, ale za ní už to snad půjde normálně," říkám si potom, co vidím, že ten hlavní proud vozidel odbočuje doprava. "Cože zákaz? Co je to za blbou vesnici?" už kleju nahlas po spatření dopravní značky B8 ve směru rovně do centra a zůstávám v přidruženém dopravím prostoru s převalujícím se řetězem na druhém pastorku. Jedu dost opatrně, protože přes "cyklostezku" se valí davy lidí od zastávek MHD a dokonce potkávám i cyklisty jedoucí proti mě. Ono ani dávání přednosti těm, kteří jedou z vedlejší moc rychlou jízdu neumožňuje. Poté co překovávám dost připitomělou křižovatku za Tescem se ale již uklidním, represe pro mě ustanou a nastává uvolnění a symbióza s MHD v hlavním dopravním prostoru. Tak si to užívám a kochám se až k té vysněné Zelené bráně: ''Ó Pardubice, město cyklistů, město zaslíbené..."