Po účasti na obou, myslím, zdařilých akcích, jsem byl pražskými kolegy cyklisty požádán, abych porovnal cyklodopravu z pohledu uživatele v obou městech.
Že lze na kole jezdit v obou městech, o tom není sporu. Přistihl jsem se však, že v Praze více rozlišuji jízdu rychlou a/nebo bezpečnou a na použíté bicykly kladu vyšší nároky. Překážky jako velkodílná rozbitá dlažba, koleje tramvají mi nevadí tolik jako schody či stoupání podél frekventovaných ulic. S dětmi raději volím oddělené cyklostezky, panelové zkratky či jen uježděnou hlínu. V Hradci tohle moc neřeším, stejně jako parkování. Například před budovou hl.n. v HK, kde jsou stojany pro pár set kol nemusím přesto ve špičce regulérně zaparkovat, protože jsou plné. Na hl.n. v Praze jsem rád, že je alespoň kus zábradlí na čtvrtém nástupišti ;) Na nádraží ve Vysočanech mám svůj oblíbený sloup sloužící k napájení trati. Dostat se k němu z ulice je ale umění.
Tím jak stále pendluji mezi Prahou a HK, mám těch postřehů docela hodně. Ne při všech srovnáních mi ale vychází HK tak vítězně. V cyklopiktokoridorech, předřadných stáních, zobousměrnění komunikací pro cyklisty oproti Praze HK stagnuje. Také server, který by se zabýval přímo cyklodopravou na Hradecku s interaktivní mapou, jaká je na serveru http://www.prahounakole.cz/mapa/ zde chybí. Na nábřeží u Labe též pociťuji absenci Bajkazylu.
Věřím, že městských cyklistů, kteří dojíždějí vlakem do Prahy je spoustu. Přesto ale jejich kola skončí na lokálním nadraží a v hlavním městě již pak kolo nepoužívají vůbec nebo jen jako sportovní nářadí. Myslím si, že právě úroveň nádraží hraje v rozhodování cestujících o volbě dalšího dopravního prostředku klíčovou roli. Co si o tom myslíte vy?