Dobrá zpráva na začátek - za převoz kol se na britských železnicích neplatí, stejně tak je zdarma i jejich rezervace.
Uvážíme-li však prostředí kde vedle sebe funguje víc jak 20 vlakových společností - každá se svými specifickými pravidly a podmínkami ohledně převozu bicyklů, plus to že na některých spojích je rezervace na kolo nutná, jinde jen doporučovaná ale nevyžadovaná, a u zbytku rezervovat nelze, plus fakt že zdejší vlaky mají povětšinou extrémně málo vymezených prostor na kola ve vagónech, není tu o zajímavé momenty s převozem kol po kolejích vůbec nouze, a člověk tu při tom nasbírá spousty nových užitečných zkušeností.
Některé společnosti jsou více cyklo-friendly a běžně tolerují i nadměrné počty kol ve vagónech, jiné naopak bez rezervace nevezmou ani za nic, a to i když je prostor na kola ve vagónu zcela prázdný.
http://www.nationalrail.co.uk/static/images/structure/css/CycleLeaflet.pdf
http://blog.thetrainline.com/2015/07/02/bike-transport-by-train-7-top-tips/
Pokud člověk cestuje sám nebo jen ve dvou, potom kombinace kolo-vlak může být někdy i celkem bezproblémová záležitost. Naproti tomu rodinky s dětmi nebo tlupy cyklopoutníků mají obvykle vždy o zábavu postaráno, když kvůli většímu počtu rezervovaných kol musí často svůj přesun rozplánovat i na několik po sobě jedoucích vlaků. Naskládat kola na střechy aut by určitě bylo mnohem snazší a pohodlnější, psychicky i fyzicky méně vyčerpávající, avšak jak článek v odkazu níže dokazuje, dá se to velmi dobře zvládat i bez auta.
http://www.cyclinguk.org/cycle/aboard-family-cycling-holiday-train
Najít u vlaku přijíždějícího na nádraží ten správný vagón s místem vyhrazeným pro kola je u krátkých souprav celkem snadné, stačí si ohlídat piktogram bicyklu na dveřích. U dlouhých dálkových vlaků to zase bývá většinou buď první nebo poslední vůz, ale lepší předem si to ověřit u pokladny, protože třeba takové Pendolino má skoro 300m a moc dlouho ve stanici nepostojí.
S Pendolinem jsem tu jel poprvé před 2 roky - z anglického Penrith do skotského Glasgow, takže letos už jsem tak trochu tušil co mě čeká. Že kola mají vyhrazený box ve vagónu A (který je někdy první, jindy poslední, podle toho kterým směrem vlak jede), a že musím hned jak souprava dorazí kontaktovat obsluhu vlaku aby mi vagón otevřeli, protože jinak se tam dostat nedá.
Pendolino přijíždí na nádraží v Crewe na minutu přesně v 10.08, plánovaný odjezd 10.09. Od zamčené přední části vozu A uháním fofrem podél soupravy najít klíčníka, kterého odchytávám u vagónu C. Když se ujistí že mám na kolo rezervaci (jinak by se se mnou dál už ani nebavil), spěcháme zpět k vozu A který mi odmyká. Uvnitř strojvůdce, že bohužel mám smůlu, box na kola už je plný a další bicykl že už se tam nevleze. Já na to že ale mám rezervaci takže co s tím provedeme.
300 metrů dlouhé Pendolino, 11 vagónů, z toho 4 vagóny první třídy věčně skoro prázdné, křesel pro 600 cestujících, avšak místa pro cyklisty - jen jeden malý boxík na 4 kola?!? Navíc i pro ty 3 co už tam teď jsou je to hodně stísněné, jak tam natlačíme Čerta vůbec netuším. A netuší ani mašinfíra, ani druzí hlavouni od Virgin Trains. Aby toho nebylo málo, 2 z těch kol jsou k sobě semklá řetězy, takže to nepůjde jednoduše přeskládat.
Zkoumám rezervační cedulky kam které z kol jede a iniciativně navrhuju ať Čerta zatím necháme zapřeného v uličce vedle boxu, a až to nezamčené kolo v boxu za hodinu v Lancasteru vystupí, že ho pak strčíme k těm druhým dovnitř. Stejně je v téhle oddělené sekci vagónu jen řidič a ten by to snad mohl tu chvíli s jedním kolem venku přežít.
‘‘Vyloučeno, ne ne ne,...... - health and safety,...... bla bla bla,.......‘‘
Oficíři dumají, minuty tikají, Pendolino stojí, a některý z těch pár kravaťáků v první třídě možná už odesílá stížnost a negativní feedback na Virgin Trains.
‘‘Tak abychom zas dál jeli, to není nic pěknýho, když se vlak vopozdí.‘‘ - snažím se je spolu se Švejkem trochu popohnat k akci.
Po výměně názorů s kolegy na druhém konci vlaku, strojvůdce nakonec rádiem nechává vyvolat majitele těch 2 spoutaných kol, aby si to přišli odemknout. Nejspíš šlapou přes celou půlku soupravy protože než se objeví, je už zase dalších pár dlouhých minut pryč. Odstrojuju mezitím Čerta ať potom nezdržujeme.
Jakmile jsou kola těch dvou odpoutaná, začíná náročný a komplikovaný proces skládání a přestrkování 4 velkých bicyklů do stísněného boxu tak, aby se pak dala stáhnout i roleta a box byl předpisově uzavřený.
Nejdřív jde Čert který vystupuje až jako poslední v Glasgow, pak nespoutaný párek co končí o stanici dřív v Carlisle, a nakonec Mr Lancaster. Po dlouhých 21 minutách od příjezdu vlaku do stanice je konečně box úspěšně uzavřen, roleta stažena, všichni šťastní, a v 10.31 se může vesele pokračovat dál. Při výjezdu z každého dalšího nádraží zní krom hlášení o stanicích i omluva za zpoždění způsobené přestrkováním kol v boxu aby se dal nechat zavřít.
Pár dalších obrázků s převozem kola po Británii:
http://cyklopoustevnik.rajce.idnes.cz/Bikes_on_Trains_in_the_UK_2011_2017/