Na konci května vyrážíme ve dvou na dva a půl týdne na Sicílii. Pokud tam někdo byl, ať již z cestovkou nebo individuálně, chtěl bych se ho (nebo jí) optat na cyklistické dojmy. Zajímají mne osobní zkušenosti s kempy, obchody, restauracemi, provozem na silnicích, kvalitou silnic, ale třeba taky s výšlapem na Etnu :-).
Letíme letadlem, takže budeme shánět kartuši na vařič. Nemá někdo v tímto na Sicílii (nebo obecně v Itálii) praktickou zkušenost? Díky za info.
Ahoj, moji kamarádi jezdili po Sicíliji tři týdny na kolech.Měli sebou doprovodné vozidlo. Vozilo jim stany, jídlo a atd. Byli tam před 10 -12lety..
Pošli mi kontakt email. A já Tě případně skotaktuji. Mají dokumetaci o cestě trasa vůbec vše.
Tipla bych si, že se ozve tak za 2,5 týdne :o)))
Já jsem tu ještě celkem novej. Vy už ho trochu znáte asi?
"Na konci května vyrážíme ve dvou na dva a půl týdne na Sicílii..." ;-)
Ano, správně, na konci května. Právě jsem se vrátil a je to na dlouhé vyprávění :-) Až bude chvilka, zkušenosti, na které jsem se ptal jsem už posbíral a napíšu je sem.
Použij zdejší novej blooooog!!!!:-)))
A můžeš i číslovat :o)))
Super, tak to nachystám tam :-)
Než tohle vlákno uzavřu, tak doplňuji pro info, že na blogu jsem nic nakonec nedával, ale reportáž z celé cesty jsem na konci roku konečně dodělal a umístil na http://www.cyklostranky.cz/nase-cesty/2010... Odpovědi na mé otázky položené v úvodu diskuze jsou v ní zodpozeny. :-)
Radko, ještě jedna poznámka v kontextu naší debaty k měřítku cykloatlasu od Žaketu (http://www.nakole.cz/diskuse/11481-recenze...
Měli jsme s sebou na Sicílii mapy 1:200 000 a 1:150 000 tis. Ta dvoustovka byla dobrá pro hrubé plánování (a to byla plachta, ne kniha, což je plus) a pak pro orientaci. Města jsou na ní většinou jen kolečka. Provedení bylo hodně podobné tomu cykloatlasu od Žaketu, navíc ale s hypsometrickou škálou a většinou v podstatně řidčeji obydlené krajině.
Se stopadesátkou se dalo již dobře jet, průjezdy menšími městy perfektní, ale pro aglomerace jsem s sebou měl kopec předem připravených průjezdních plánků ve velmi vysokém měřítku, jinak bych byl kolikrát v blízkosti větších měst ztracen. Vůbec si nedovedu představit jet jen podle atlasu v měřítku 1:240 tis. :-) A to byla skutečně dálková cykloturistika.
Těšim se na nové poznatky ze Sicílie,sbírám různý info,chystám se na tenhle nádherný ostrov v nejbližších dvou letech.
Vyjde Ti něco v Cykloturistice?
Ahoj, zatím pro Cykloturistiku dlužím reportáže z Katalánska a Černé hory, stejně jako na svých stránkách :-), ale chtěl bych tam něco napsat.
Chystáme se s přítelem na Sicílii v sprnu - jo asi tam umřeme vedrem,ale jinej termín jsme letos neměli:-( Loni jsme byli sami na Korsice,takže už nějaký zkušenosti máme. Původně jsme chtěli objet celý ostrov, ale máme jen 11 dní, takže bysme si to rádi zkrátili a přejeli busem z Katánie do Palerma a kolem to vzali kolem pobřeží na jih zase zpátky do Katánie. Tak jsem se chtěla zeptat, jestli náhodou někdo nevíte, jestli přímo z letiště jezdí bus do Palerma, nebo musíme nějak do centra a popř. pokud někdo máte tip na tu autobusovou společnost, která nemá problem brát kola- budou ještě zabalený z letiště...díky..
Autobusem z letiště v Katánii do Palerma není moc logický směr, protože v Palermu je také letiště. Ověřené to nemám, ale myslím, že takový spoj nebude.
Mám jiný tip. Z letiště jezdí MHD bus přímo na nádraží v Katánii (úschovna) a podél pobřeží vlaky s vagóny pro kola (viděl jsem je jezdit). Osobně bych se až do Palerma nehnal, i my jsme Palermo vynechali. Za 11 dní se dá ale objet velký kus ostrova. Rád poradím zkušenostmi, ale je to na delší povídání než se vejde do diskuze. Napiš mi na [email protected] co byste chtěli vidět, určitě poradím s nějakými tipy i záludnostmi na potenciální trase :-) Mám to stále v čerstvě paměti.
Doporučuji kola smontovat již na letišti a na nádraží jet již na kole. Italské regionální vlaky přepravují kola stejným způsobem jako u nás, to znamená v prostoru pro zavazadla v krajním nebo řídícím voze soupravy. V nových pantografech je již vyhrazený a označený prostor pro kola. Jízdenka pro kolo na 24 hodin stojí asi 3,50. Jízdné je celkově jen o něco dražší než u nás. V jízdním řádu vyvěšeném na každé zastávce je u každého vlaku vyznačena možnost přepravy kola. Dopředu nemusíš nic zjišťovat, spojů je dostatek. V Messině se většinou přestupuje.
Problém zní: kam s bednami na kola. Na letišti totiž není úschovna. SmartWings kolo bez bedny nepřepravují, takže zásadní problém pro cestu zpět.
A i kdyby byla tak se nedoplatíš. Už před 5 roky jsme se synem v Heraklionu chtěli uschovat 2 krabice na kola na měsíc. Nejdříve chtěl 100E za jednu, nakonec jsme to ukecali na 80 za obě. Ale i tak, peněz jak za krávu.
To já moc dobře vím, ale proto tento „nerudovský“ problém „kam s nimi“ (bednami) řeším vždy dříve, než si koupím letenky. Je to o něco komplikovanější, ale dá se to vyřešit.
Já bach zkusil nějaký statek, nebo autodílnu, ne však hned u letiště.
Správný nápad, nicméně velmi obtížně realizovatelný. Úskalí je v tom, že tohle domlouvat na dálku není úplně snadné, tím spíš na jihu (jižanské flegma). Navíc s těmi bednami se hodně špatně jede, o tom bych mohl vyprávět po zkušenosti z Barcelony (viz obrázek). A pak je tu problém s časem příletu a odletu, takže najít způsob spolehlivého uložení beden je dost složitý úkol :-).
A to je takový problém ty původní před letištěm vyhodit a při návratu jiné vyžebrat v nějakém místním cyklokrámě ? Vždyť to sami normálně vyhazují...
Případně je odvezu k nejbližšímu kempu nebo jinému levnému ubytování (hostel) s tím, že jim slíbím, případně přímo objednám, nocleh před mým odletem. Oni docela rádi za tuhle objednávku harampádí někde ve skladu schovají. S krabicema jsem to teda nezkoušel, ale už 2x jsem si takhle nechal někde nějaké harampádí, které jsem několik dní nechtěl s sebou tahat. A bez problémů.
Michal a Jarda: Už jste to někdy takhle zkoušeli?
Jasně je to možné, ale! Letiště bývá zpravidla dost daleko od středu města a moc cykloobchodů kolem nebývá. Takže vláčet se s krabicí přes půl města i s kolem a báglama - nic moc. Ubytování kolem letiště možná bývá, ale pochybuju, že bude v cenové relaci někoho, kdo cestuje natěžko na kole. Když jsem kdysi hledal přístřeší pro naše dvě krabice, obešel jsem kolem letiště taverny, půjčovny aut, prostě skoro všechny baráky a nikdo nechtěl ani slyšet. A většina mi řekla - támhle na parkovišti je nonstop úschovna. No taky jsme v ní skončili, jak píšu výše.
Průser je taky to, že já mám ještě věci v batohu a ten musím uschovat taky. Takže ho dám do krabice a tu dost dobře nemůžu vyhodit. A i kdybych chtěl, krabice není igelitka a nechat ji jen tak u koše se mi moc nelíbí. Viděl jsem to na Ruzyni, kdy nějací dobráci vybrali z krabic kola a krabice nechali přímo v hale kde bereš zavazadla. I s adresami. Nebyl to hezký pohled.
Nicméně moje zkušenosti jsou pouze z Heraklionu a jinde to může být jiné. Takže: krabice není zásadní problém, ale malá komplikace to přece je.
Ve městě, kde je letiště obvykle krabici na kolo seženeš. Zejména, když letíš odjinud,než si přiletěl, tak Ti vcelku nic jiného nezbývá.
Ve městě to zabalíš a veřejnou dopravou nebo taxíkem se dopravíš na letiště.
Problémek je, když se přiřítíš na poslední chvíli na letiště bez krabice a na letišti není balicí stroj. Pak je důležité mít, alespoň lepicí pásku a nějak to pobalit. Spolupráce s letištními uklízečkami (plastové pytle), prohledání odpadu(kus kartonu) - můj případ v Larnace.
Problém může nastat v momentě, kdy letecká společnost vyžaduje přepravu v pevném obalu. nemám to ověřeno, ale třeba ze SmartWinsg (pro tuto diskuzi jediný přímý přepravce na Sicílii) mě opakovaně upozorňoval, že kola musí být v krabici).
Osobně dávám bednám přednost i pro zpáteční cestu proto, že (1) v nich mám zabalenou spoustu dalších věcí a kola (2) kola jsou i 14 přeletech zcela nepoškozená. :-)
Myslím, že kemp a hostel není zas tak drahý. Tohle nebyl můj nápad, ale někdo to tu radil. Tak jsem to vyzkoušel a funguje to bez problémů.
Z dovozem krabice na letiště mám taky zkušenost. Já hlídal před letištěm v trávě kola a sám sebe, kolega jel MHD do města pro krabice.
Myslím, že těch pár Eur za ubytování, případně MHD za to stojí. Určitě to vyjde levněji než 80eur za úschovu dvou krabic, co jsi dal v Heraklionu. A i kdyby to stálo tolik (což prostě hostel a ani kemp stát nemůže), tak se alespoň před letem dáš dohromady....sprcha je taky úžasná věc.
Se jen divím, že ještě někoho (hlavně ty, co provozují na letištích balení do folie) nenapadlo tyhle krabice za nějakou rozumnou cenu prodávat (alespoň jsem to na žádném letišti neviděl). Objet cyklokrámy, nabrat krabice a basta. Vím, že takhle jeden můj známý krabici sehnal, ale byl to jen jeden jediný případ.
Některé letecké společnosti ti dneska krabici pro přepravu zapůjčí. Za nějaký drobný obolus, samozřejmě. Když jsem v roce 2007 letěla do Francie, tak mi kdosy říkal, že někdo půjčuje snad za 40E. Současnou situaci neznám.
My to na cestu tam měli v krabicích, které jsme nakonec nechali na letišti u koše... Bez adres :o)))
Nebylo to nejlepší řešení, ale kam s nimi jinam jsme nevykoumali...
Na cestu zpět jsem měla připravené velké stavební fólie na zabalení kola (jsou za pár korun a jsou skladné - těch pár gramů navíc člověk na kole uveze). Zakoupení lepicí pásky a potravinové fólie jsem zamýšlela v místě.
Nakonec jsem to ale nerealizovala, páč jsme jeli domů jinak...
Musím ale říct, že si osobně vůbec nedovedu představit, jak bych velké škatule přepravovala někam do bezpečí nebo na letiště k zabalení kola.
No pokud to letecká společnost vysloveně požaduje, tak se to řešit musí. Ale oni většinou požadují, požadují a co tak čtu, tak pak to oplácáš igelitkama z Tesca, vomotáš izolepou a projde to.
Ty jo. Že bych si zřídil prodejnu krabic na evropských letištích? Nebo půjčovnu přepravních vaků na kolo?:-)))
Ano, pak záleží jen a jen na tobě, jak si kolo pro přepravu zabezpečíš proti "úrazu"...
Také jsem viděla, že jistí důchodci nebalili kola vůbec a po dotazu ouředníka jak je to možné a zda kola dojdou se nám dostalo laxní odpovědi - "no, nějak dojdou"... :o)))
Ano, ubytování je přesně ta možnost. Každopádně je třeba vyřešit také převoz beden na/z ubytování, což znamená: bedny na záda nebo prostorné taxi.
Je to tvoje know-how nebo radu dáš?
Ď.
Moje know-how je nespoléhat se náhody :-) Vždy si předem zjistím, kde bude možné kola uložit. Řešil jsme to různě: přes známé, vykomunikované kontakty, v úschovně na letišti, ve veřejném skladu (případ Barcelony, 3 km od letiště). Dokud nemám vyřešené uložení beden, tak nekupuji letenku. Zatím se mi to vždy povedlo.
Malá oprava: samozřejmě ne kola, ale bedny na kola hledám kde uložit. :-)