Jak jsem napsal, plánujeme cestu do Černé Hory, ale mám problém s dopravou. Do Splitu se hodláme dostat vlakem přímo z ČR, ale pak nevím jak dál. Potřeboval bych poradit, jakým způsobem se dostanu do Dubrovníku či klidně i blíže Černé Hoře. Pokud máte nějaké zkušenosti a stránky, rád je přivítám. Pokud navrhujete radši nějakou jinou variantu dopravy, třeba přes Srbsko, nebudu se ji bránit. díky za rady a postřehy z cest.
Jakým vlakem do Splitu? Jadran expres letos ještě není potvrzený.Nebo jsi našel jiný přímý spoj?
tak vlak do Splitu nejede. Dnes jsem se dozvedel, ze Jadransky expres letos nepojede - nejsou penize na provoz :-(
Jj, internet je dobrá věc ;-)
http://ekonomika.idnes.cz/expres-na-jadran...
Já ti to říkal :)))
Ale píšou tam, že jede nějakej vlak do Baru v ČH, to by ti nestačílo?
jj to by bylo super, snad bere i kola :-)
Nejspíš ne, má jen lůžkové, lehátkové a vozy 2.třídy, a jídelňák...jedině rozložit
rozložit tak, že řidítka přivážu ke štangli, oddělám jen přední kolo a eventuelně přední nosič, samozřejmě šlapátka. zadní neoddělávat. Takhle se to vleze všude kam je třeba. Radši obalit papundeklama, který můžu vyhodit, než se vláčet se spešl brašnou. Ale asi tohle víte.
a ty myslis, ze to nebude vadit, kdyz jsi treba v lehatkovym voze? aby nekecali, kdyz jedes pres hranice ci kdyz prochazi pruvodci.
I v lehátkovém kupé se ten balík vešel nahoru na poličku. Jestli zas ňák nerenovovali vagony, tak by to mohlo vyjít. Záleží i na spolucestujících...kolik budou mít oni batožiny. Řek bych, že v mezinárodních vlacích se na centimetry nehledí a hora batožiny se toleruje..
A jeste otazecka, myslis, ze je mozne takto na sebe poskladat do prostoru pro zavazadla v lehatkovem kupe 6 kol (baliku) na sebe + brasny? Jede nas totiz 6 a je tedy vyhoda, ze mame cele kupe pro sebe. Jinak si ty baliky nejak neumim predstavit. Je pravda ze jsem takto jeste nikdy nejel, a tak mam z toho trochu vitr.
Tak ti nevím, ale jestli už jsi někdy viděl složené kolo do bedny (teda krabice nebo tašky) a kupé ve vlaku, tak si asi musíš sám spojit, co se při 6 lidech do tohoto kupé vejde a co nikoli.
Já osobě si dost dobře nedovedu představit, jak by se mi vešel balík s kolem nahoru na polici pro kufry - ikdybych ho složila do nejmenší možné velikosti, tak prostě rám nepřeložím a kola také ne. Nehledě na to, že ani omylem nelze mluvit o bezpečném uložení, protože větší část tohoto balíku je prostě mimo polici, tudíž riziko pádu dolů je hodně vysoké.
Cestuji s kolem vlakem celkem běžně a cestovala jsem s kolem už i letadlem, takže vím, co obnáší složit a rozložit kolo a vím jak velký balík složené kolo dokáže vytvořit.
A také vím, jak úžasně se s tímhle balíkem manipuluje.
Doporučovala bych ti si kolo jen tak cvičně sbalit - pak pochopíš o čem je tu řeč. A když si k tomu ještě připočteš brašny, stany, karimatky a vynásobíš to všechno 6, pak si určitě už sám budeš umět odpovědět na to, co se do kupé vejde a co ne.
Howg sice má bohaté zkušenosti, ale uvědom si, že on jezdí sám a řekla bych, že i s minimem věcí. Já osobně pro moje potřeby musím všechna jeho měřítka vynásobit 2x, abych se dostala na to, co je reálné pro mě.
Chápu, že chceš asi ušetřit a podle toho se snažíš hledat i varianty cestování - o tohle se asi snaží každý. Ale já osobně dávám přednost bezpečí a i určitému pohodlí i za cenu toho, že mě to třeba bude stát o nějakou tu stovku navíc.
Ostatně - vem si, kolik peněz utratíš denně za hovadiny. Pak mi přijde dost "mimo mísu" šetřit na svém vlastním bezpečí a pohodlí.
Tím nechci říct, že nutně musím mít kupé sama pro sebe a vyhladávám jen luxusní ubytování. Postačí mi také jen stan...
Já si to celkem dobře dovedu představit-když přijde kolo do obchodu, je v krabici zhruba
120x60x15cm.Teda napříč na polici se vejdou tři na sebe(3x15cm)-šest by neměl být problém. Ještě zbude místo na brašny. Jiná věc je,co na to prúvodčí-ale myslím, že při slušném chování a optání se předem by neměl nastat problém.Pokud jde o rozebrání a následné složení- to je daň za úsporu-ale máš to aspoň ve vlaku pod dohledem. A pokud budete mít celé kupé pro sebe-uskrovnění je na vás. Dá se to zařídit koupí místenek dopředu.Já osobně bych jel raději po svých a vyhradil si víc času.
Hele a zkusil si to kolo někdy složit zpátky do té krabice?!?
Já jo a řeknu ti, že jsem nakonec zvolila krabici od většího kola než je moje L-ko.
Já jsem tu krabici nikdy neměřila, ale podle manipulace bych přidala na výšku a na šířku min. 10 cm...
Ale je to jedno - my měli škatule dvě a dost dobře si nedovedu cestu v kupé představit ani s těmi dvěmi, natož se šesti.
A poprosit průvodčího?!? Tak to jsi mě teda rozesmál. Vzhledem k tomu, že se dneska průvodčí v průběhu cesty mění, tak se ti také může stát, že ti to jeden povolí a druhý tě vyhodí. A tipovala bych, že se při zamítnutí budou ohánět i kontrolou.
Ale nebudu se tady dále přít. Svoje pro a proti jsem řekla a dál už by to bylo jen omýlání toho samého.
Pokud jedu na takhle dalekou cestu, tak mám ráda svý jistý, potřebuji mít určitý klid a pohodlí. Takže pokud by mě čekala cesta vlakem na Balkán (tipovala bych to minimálně na 12 hodin), tak můžeš vzít jed na to, že já bych se rozhodně v jednom kupé netísnila se 6 kolama, s bagáží pro 6 lidí a navíc ještě s těmi 6ti lidmi. To je prostě pro mě na tak malý prostor neskutečně moc.
Tak mi to nedalo a vyhledala jsem příslušné odkazy
přeprava zavazadel do zahraničí
http://82.117.128.36/index.php?action=article...
co je ruční zavazadlo s co spoluzavazadlo
http://82.117.128.36/index.php?action=section...
A dále vlaky, které jsem pro cestu na Balkán našla byly jen EC a tam teda zapomeň na kupátka...
Jo, Radka má pravdu. Když do kupé dáte 6 kol v krabicích + brašny(to je ale možné řešit tak, že brašny, spacáky, karimatky...narvete do té krabice. Já to tak dělám běžně když cestuju letadlem. Krabice je pak těžší, ale už nemáš další zavazadlo) tak tam moc místa nebude. A když narazíte na průvodčího blba, tak máte o problémy postaráno. Cestovat ve více lidech má své výhody, ale také nevýhody.
...ten balík s kolem většinou jde na tu polici přivázat aby nespadl. Další varianta: přemostit bicyklem poličky na obou stranách coupé. - 3)balíky srovnat na podlahu kupé, tedy vytvořit "letiště" když máte kupé sami pro sebe, je to reálné. Jasan, že je to trošku dobrodružné, ale riziko že to nevyjde vidím maximálně 15-20%. Je fakt, že po cestování vlakama v Rusku mám asi jiný měřítka (tam by to bylo absolutně bez probléma), ale Balkán by měl být srovnatelný.
Tak Balkán s Ruskem asi srovnatelný bude, ikdyž POZOR - dost a velmi rychle se civilizuje. Do Černé Hory velmi investují Rusové a staví neuvěřitelně nákladná přímořská sídla. Navíc staví se na každém fleku. S přílivem turistů a zejména bohatších turistů bude kladen i důraz na to, aby byla určitá kultura cestování.
Jezdila jsem do ČH 5 let v letech 2004 - 2008, takže mám srovnání, jak tahle země za těch 5 let neuvěřitelně rychle změnila svou tvář.
Ale zpět... V ČH je nutno vzít v potaz, že železniční síť takřka neexistuje. V podstatě jediná trať vede do to Podgorice. Tím pádem je nutno jet přímo tam nebo do Choravtska a přejet po svých do ČH.
Do Podgorice pojede mezinárodní rxchlík (expres) a Chorvatsko je tedy dost vzdálené od stylu Ruského cestování. Dál je nutno vzít v úvahu, že dotyční hodlají jet tím vlakem již z Prahy a tranzitovat asi zřejmě Rakousko či kudy to jede. Pak si dost dobře nedovedu představit, jak by se náš průvodční na hlaváku tvářil, když by mu narvali do kupé mezinárodního rychlíku či expresu 6 kol včetně bagáže. Navíc - kupátka 1. třídy, jaká pamatujeme my, ty už začínají být skoro minulostí. Na ty už se dnes narazí dost výjimečně...
A pochybuji, že kupé narvané 6ti kolama skousnou průvodčí v tranzitní zemi...
Takže já to nevidím jinak než prostě přestat vymýšlet hovadiny a jako normální lidi využít vagónu pro úschovu zavazadel. No a pokud se mi to zdá drahý, tak si prostě tu svou )( nepovezu ve vlaku, ale budu si hezky šlapat po svých.
Jo a mimochodem - pokud bych vzala těch 6 sbalených kol a hodlala bych je narvat do kupé - pak na zem dám na sebe minimálně dvě bedny, které budou přesahovat výši sedadel, takže musím počítat s tím, že nohy budu mít celou cestu výš než zadek.
Pravda, jednu bednu mohu opřít o okýnko, ale tím si zmenším prostor na sedadle u okýnka na polovinu a zcela zastíním výhled.
Nahoru na polici je otázka, zda se vejdou dvě bedny na sebe - já osobně tipuji, že ne.
Ujasnili jsme si, že nahoru lze bednu s kolo umístit jen za předpokladu, že ji řádně upevním, takže musím s tím počítat a vzít si sebou gumicuky nebo provaz.
Dost dobře si nedovedu představit, jak vážu 3 bedny s kolama napříč přes kupé a vytvářím z nich umělý strop a průvodčí si toho ani nevšimne.
Ostatně, s touhle bagáží by nikdo neuniknul pozornosti průvodčího již při nastupování :o)))
Je ještě jeden způsob jak se dostat "dolů" - poptat se u cestovek, zda by neměli volná msíta v busech. To je ale možno až "na psolední chvíli" a navíc 6 lidí je na tento způsob cestování trochu moc.
A zorganizovat tímto způsobem cestu tam i zpět, to by taky bylo dost náročné...
Anebo pak autem - 6 lidí na vypůjčení tranzitu event. i s řidičem bych viděla reálně. Ale to byste byli omezeni tím, že byste se po týdnu cestování v ČH museli vrátit do stejného místa.
Z mého pohledu by ale tato varianta vycházela jako nejlevnější, nejpohodlnější a nejlepší.
No, nevím... je vnitřní objem Tranzitu větší než vlakové kupé? Dost pochybuju. Jedině s koly na střeše a to na takovou vzdálenost bude, myslím, dost zpomalovat (nemyslím, že by kola brzdila, ale že prostě takovou rychlostí, když nechci riskovat, že je utrhnu, nemůžu jet). Plus nutnost sehnat k Tranzitu i ten nosič.
to řeší přívěs
Tak anebo tranzit je většinou pro 9 lidí, aprotože je jich jenom 6, lze jednu řadu sedadel vyjmout a tím si vytvořit potřebný úložný prostor. Na střechu pak event. postačí 1 - 2 "rakve" na menší bagáž.
To jo, s přívěsem už jde leccos... My se takhle přemisťovali na start Dunajské stezky do Pasova - vevnitř sedm lidí plus jeden pes plus řidič a na přívěsu loď, ve které byly naskládané a porůznu přivázané čtyři kola. Nám se to zdálo celkem fajn, ale úleva řidiče, když nás vyložil a mohl si jet po svejch byla nepřehlédnutelná. :-) (Pravda, hlavní problém nebyl ani tak v té dopravě, jako spíš v hledání vhodného místa, kde a hlavně JAK by se dalo nacouvat s tím přívěsem do vody a spusit loď. U ryze cyklistické výpravy tohle odpadá.)
pokud je ve vlaku vagon pro zavazadla - není co řešit. Mluvil jsem o cestě vlakama, který kola neberou. A dobře si ty svoje zavazidla hlídat. Že by byli schopni to omylem poslat jinam je dost reálné.
Jo tak to jsem nepochopila, že jde o vlaky, které ani neberou kola ani nemají vagón pro zavazadla.
Jak jsem tak zběžně koukala na vlaková spojení, tak do Chorvatska jezdí EC s přestupem v Německu - nebere kola ani nemá vagón pro zavazadla.
Do takovýchto spojů bych to nezkoušela "na divoko" s kolama do kupé ani omylem.
znám cestovku (brněnskou) s kterou je možný realizovat ten tranzit. Jezdí s vlečňákem pro kola. Mám se jich zeptat jak jsou na tom s termínama?
jj to by bylo super. A nahodou nejedna se o CA Jenda?
není. Jenda provozuje kyvadlovou dopravu tam a zase sem. Todle je vikingtour. Taková skromná cestovka. [email protected] Nemají www. Tyhle byste najmuli na těch 14 dnů a on by jezdil s váma -- vlastně to by ztratilo ty špecifika cesty natěžko. Mínusy jsou známé - kontakt s domorodci by nebyl tak úzký...přes hory to auto neprojede, takže musíte večer dojet na místo srazu.
Tak nevím, jaké zkušenosti s ČH máš ty, ale co jsem viděla já, tak si myslím, že tahle varianta by byla realizovatelná.
ČH je tvořena z valné většiny pustýma horama - tam se nedostane nikdo. Hory jsou hodně pusté a dost nebezpečné a pokud vím, tak jsou turisté dost varováni před tím, aby tam zkusili "na divoko" chodit.
Tam neexistují cesty žádné a je to divočina se vším všudy. Medvědi, hadi apod. Místní obyvatelé tam nežijí - ostatně, co by tam dělali...
Obyvatelná a tudíž i pro cestování schůdná je pouze úzká část kolem moře a pak kolem toho Skadaru. Plus propojka moře - Skadar.
Od moře nahoru jdou hory a pokud jsou tu vesničky, tak se do všech dostaneš autem - celkem bez problémů. A dostane se tam i mikrobus.
Na kole stejně budou muset povětšinou kopírovat silničky - představa, že by vyjeli jen tak do nějakých hor je dost mimo realitu.
Jednak pokud tam nějaká cesta vede, tak je za nějakým účelem a pokud tam cesta nevede, tak tam prostě neprojedou.
Neexistuje tam žádná turistická síť stezek mimo silničky nebo projeté cesty.
Co jsem měla možnost vidět mapky pro turisty, tak jsou všechny cesty vedeny takhle.
A co mám mapu ČH, tak je tam opravdu jen velmi málo cest, které lze využít přes nějaké horstvo s tím, že by auto jelo po silnici.
Měla jsem možnost i ozkoušet cestu přes pohoří mezi Tivatem a Kotorem - kdysi tu byla vesnice či nějaké sídlo a jsou zde i zbytky vojenských opevnění. Navíc je tu vysílač. Takže až na vrchol se dá z obou stran (od sedla mezi Tivatem a Kotorem nebo z Tivatu) dojet.
Je to krátká cesta - max 10 km. A takové jsou tam v podstatě všechny tyto cesty. Prostě místama lze něco objet "lesem" - ovšem bacha na jumping snakes!!! Před těmi jsme teda byli dost varováni a i před jinými jedovatými hady. Takže bez doktora a hadího séra jsme na tyto cesty nechodili.
Možná si řekneš blbost a zbytečná obava, ale tady jsme prostě dali na rady a zkušenosti místních, kteří tam právě kvůli téhle různorodé havěti chodí jen velmi výjimečně a zpravidla jen když je to do nějakého místa, kam se jde nějaká "výroční pouť".
Jo a ještě jednu radu si dovolím - všechny silničky jsou poměrně úzké a černohorci jezdí jako prasata. Když jsem musela autem, vůbec mi nedělal místní provoz dobře. A jejich předjíždění autobusu na horské silnici, to byla také lahůdka. Kolem silnic je naseto různých pomníčků a když vidíš, jak jezdí, tak se není ani čemu divit.
Já osobně se o svoje tělíčko dost bojím a jak jsem ČH poznala, tak bych se tam na kole neodvážila. Pro mě je to zbytečný adrenalin a vůbec bych si cestování tam neužila.
Takže doporučuji se na to připravit...
Teda ty to líčíš jak výlet do Afghánistánu.
No tak do Afganistánu bych teda opravdu nechtěla :o)))
Ne, nechci dotyčného děsit, ale musím říct, že já osobně, pokud bych ČH neznala, tak ji budu asi brát jako Chorvatsko a to je teda velmi podstatný rozdíl.
Jsem také zvyklá, že když jedu s kolem do ciziny, tak si prostě koupím mapu a vyrazím po cestách, které si vyberu.
V ČH to až tak nejde, protože
- sehnat nějakou použitelnou mapu je dost oříšek, ikdyž situace se již zlepšuje
- ty cesty tam prostě neexistují a terénem "podle azimutu" neprojedeš
- je tam prostě jen síť silniček, které můžeš využít a na těch je pěkně hnusný provoz
- v místech, která nejsou turisticky vyhledávaná a tudíž je tam klid od lidí, tak je opravdu nebezpečí uštknutí apod. Sama jsem málem šlapla na hada při přechodu pohoří. Šlo náš šest a pěkně jsme dusali, ale ty zvířata na to prostě nereagují. Zdrhnul mi fakt až těsně pod botou a můžu ti říct, že to teda nebyl vůbec dobrý pocit... Hodně jsme naši chůzi pak zpomalili a koukali jsme, kam šlapeme...
- a ať chceš nebo ne, tak černohorci prostě nejsou chorvaté
už sice začali chápat, že turistismus je může i uživit, ale spíš než evropané jsou to prostě cikáni
Při našich pobytech jsem měla možnost setkat se s těmi kultivovanějšími, ale měla jsem možnost se setkat i s těmi obyčejnými lidmi.
Nejsou to dobrosrdeční domorodci, vše si nechají pěkně zaplatit...
- státní správa je neuvěřitelně úplatná - když se policajt nebo celník rozhodne, že mu prsotě zaplatíš, tak si buď jist, že mu nakonec zaplatíš. Anebo prostě neprojedeš...
- jo a ještě k tomu autoprovozu - teď jsem si vzpomněla ještě na jednu věc - v autě prostě razí heslo "necouvám, tak se vejdu"
a fakt se toho drží...
Prostě pokud jedeš do ČH s představou, že se projedeš jak ty budeš chtít, tak velmi brzo zjistíš, že to teda rozhodně není reálné.
A představa, že prostě pojedeš a na noc si vžycky nedkě zakempuješ, tak to si dost dobře nedovedu představit. Ani ne tak kvůli nedostatku vody, ale já osobně bych teda v těch horách moc stavět stan nechtěla.
ČH je velmi krásná země, ikdyž teď ji teda hodně zničila expanze Rusů a jejich zbohatlická výstavba. Byla jsem tam naposledy předloni a můžu ti říct, že jsem byla tehdy ráda, že naše pobyty v této zemi končí, protože to, jak se ČH přeměňovala už nevypovídalo nic o té krásné nedotknuté zemi. Roste z toho zlatý důl pro Rusko. Hotelové komplexy, které se tam budují podél moře jsou uzavřené komplexy plné zlata a mramoru, které mají vlastní vnitřní život. Ubytovaní vůbec nemusí vyjít ven na ulici, přesto si nakoupí co potřebují a mohou i za zábavou. (Neviděla jsem to, ale vím to od naší spolupracující CK, která se tam zajímala o event. prodej ubytování).
Před jedovatými hady mě domorodci poprvé varovali když mi bylo 10, bylo to v Sůlovských skalách. Od té doby jsem to slyšel tolikrát, že už mě to nějak nevzrušuje.
http://www.ifauna.cz/rubriky/clan_show.php?id...
Jo hele, malakove, ještě dotaz - ty zatím nevíš, jakým spojem pojedeš, ale už víš, že budete mít celé kupé pro sebe?!?
Nechci ti brát iluze, ale dnešní EC apod. již nejsou naše vláčky 1. třídy...
jo, ja ma uz vybrany vlak, vim ktery tam jezdi, je to vlak EC Avala, luzkovy a lehatkovy vlak. Jsou tam rozspisy jak kupe vypada a kdyz koupim listek dopredu, tak urcite nas daji dohromady a ne kazdeho zvlast.
Jinak jak jsi rikala, tak taky mam rad svoje pohodli, taky nemam rad, kdyz jsou vsude veci a ty si ani nemuzes natahnout nohy. Proto hledam vhodnou dopravu do teto zeme, jaka Cerna Hora je. A taky proto jsem se jeste jeednou ptal, jestli je mozne dat do jednoho kupe 6 kol i s bagazi, protoze se mi to zdalo nemozne a nevedel jsem ze Howgh jezdi sam.
Nechci ti brát iluze, ale do tohohle vlaku ti povolí jen příruční zavazadla. Možná kdyby si jel sám, tak by se dalo jedno kolo usmlouvat, ale hodně silně pochybuji, že vezmou skupinu 6 lidí.
Samozřejmě, že včasným zakoupením jízdenky si zajistíš, že budete všichni pohromadě, ale nezaručíš si tím, že ti povolí s kolama nastoupit.
A teď už jen fiktivně - pokud by jsi měl 6ti lehátkové kupé, tak tam teda 6 osob, 6 kol a bagáž pro šest lidí nenarveš ani omylem.
a ty jsi ten vlak uz nasel? ja ho hledal ale nenasel
Je to EC 345 Avala, jezdí 11.6.-20.9. odjezd Praha 5:39, příjezd další den do Baru 8:42
Dost dobře mi není jasné, proč nejedeš vlakem rovnou do Podgorice - podle toho, co píšeš, tak Chorvatsko jen tranzituješ.
Jinak ze Splitu dolů bych se podívala po trajektech.
Pokud by jsi volil variantu vlak + trajekt, pak by to šlo i přes Itálii.
To máš pravdu, vlakem do podgorice by to bylo super, ale bohůžel neberoiu kola, takze tento spoj odpadá, i když tento spoj by byl nejlepší.
Tak si sbal kolo do vaku nebo do krabice, jako do letadla. Nebo to taky neberou? Nevím, ptám se protože vlakama s kolem jsem zatím nejel.
ale joo berou, ale je to moc drahy :-(
ted jsem neco objevil na alpine, snad nas vezmou oni :-)
jaký drahý ?! Tohle si beru ssebou do kupé na způsob kufru..
no tak to je opravdu rada nad zlato...
tohle by neprošlo ani omylem...
pokud by se mu teda jako nepodařilo to kolo srolovat do krabice o velikosti kufru
velikost zavazadla, za které se nemusí platit jako za nadměrné a které tudíž může být v kupé jsou jasně dané
kamarádi, když jedou na Balkán - nebo zpět - kola ani nerozebírají. Jen pootočí řidítka a odšroubují šlapátka a vezmou je k sobě do vagonu. Teda - jen ve vlacích, co neberou kola. nastoupit úplně posledními dveřmi, nebo úplně prvními za lokotkou. Tam, kudy neprocházejí pasažéři. V těch, co je berou, je dají do příslušného prostoru. Asi tohle funguje jen na Balkáně.
Když složíš kolo tak, jak je berou eroplány - není co řešit ani na západě. Průvodčí většinou nahoru na poličky nečumí.
i se složeným kolem v kupé to je sázka do loterie,čeští a slovenští průvodčí jsou v pohodě , rumuni remcají,maďaři to v 1 případě vyhrotili a stálo mě to pokutu asi v přepočtu 250Kč - zkušenosti z 4 cest Pannonia ex.