Galaxy patří mezi agilní značky na našem trhu, v nabídce má kola segmentu MTB, krosová, silniční, dětská, ale třeba také dirt a BMX. My jsme měli možnost důkladně prozkoušet model Galaxy 09 Orion, který je zařazen do kategorie „Cross High“.
Rám Galaxy Orion je svařen z osvědčeného materiálu Al 7005
triple butted, tedy z trubek, které jsou oproti původnímu rozměru
ještě dvakrát zeslabované.
Konstruktéři se rozhodli neexperimentovat se složitými profily trubek a tak
nejodvážnější je spodní rámovka, která je přísně
biaxiální, tedy u masivní konkávně tvarované hlavové trubky se jedná
o ovál postavený na výšku, který se směrem ke středovému pouzdru
orientuje vodorovně. Cílem je využít co nejvyšší styčnou plochu pro
sváry a tak docílit tuhosti celku.
Zbytek hlavního rámového trojúhelníku, tedy horní a sedlová
roura zachovávají osvědčený kruhový profil. Zadní trojúhelník
je tvořen kruhovými lehce profilovanými podsedlovými vzpěrami a samotnou
vidlicí. Ta je tvořena dvěma rovnými rameny, která jsou uprostřed
výrazně vodorovně zúžena, ve snaze umožnit jinak tvrdé duralové slitině
určitou možnost pružení. Vše doplňují vcelku obyčejné patky. Vlevo je
výměnný držák přehazovačky, vpravo překvapivě chybí
pro dnešní dobu tak typická oka na montáž třmenu kotoučové brzdy. Naopak
zde nalezneme dvoje závity pro případ, že by někdo chtěl cestovat
s blatníky a nosičem, což je na krosovém kole vcelku běžné. Rám má
také návarky na umístění dvou držáků na bidon.
Lanka jsou vedena po vzoru horských kol po vrchu horní trubky.
Vybavením patří Orion ve své kategorii mezi elitní stroje. Svědčí
o tom řazení v podání nových páček Deore SLX a
zejména přehazovačka XT. Tradičně se pak trochu šetří
na přesmykači a nábojích, ale upřímně ne zase tak moc, protože Deore je
osvědčená kvalita.
Trochu možná překvapí kombinace brzdových páček Avid a
japonských čelistí Alivio.
Zajímavé je také použití designově atraktivních ráfků nepříliš
známé firmy Rodi. Na nich jsou nasazeny, v tomto segmentu kol, často
používané pláště Kenda rozměru 700×37.
Pohodlí nad předním kolem zajišťuje pružinová vidlice Suntour
NXC-D s možností aretace v pravé noze.
Ani zbytek komponentů není ošizen. Řídítka, představec a
sedlovka je od Ritchey, sedlo je pak gelové WTB.
Rámy krosových kol Galaxy modelové řady 09 jsou dodávány stále pouze
ve dvou velikostech a to 19" a 21". Může to být určitou
nevýhodou zejména pro menší milovníky delších vyjížděk.
Přesto není nutné hned tento model zatratit. Sedlo umožňuje poměrně
značnou možnost posunu vpřed a vzad a samozřejmě je zde i velká možnost
výškového nastavení pomocí sedlovky. Mimochodem, její zámek není vybaven
rychloupínákem, což beru jako drobnou chybu.
Já měl k dispozici na mě zdánlivě odpovídající devatenáctku, ale přes
posunutí sedla vzad, co pera sedla dovolily, jsem byl překvapen poměrně
krátkým posedem s rukama posazenýma relativně nízko na úzkých
řídítkách. Sám však vím, že první pocit na novém kole je v jezdci
„geneticky zakódován“ z kola minulého. Platí to i zde, po několika
minutách se cítím jako doma. Pravda, pohodáři by možná uvítali
vlašťovky, sportovci pak delší představec, který by jim víc
ohnul záda.
Orion mile překvapil svojí ochotou zrychlit, což u krosových kol rozhodně nebývá sledovaná disciplína, ale také celkovou lehkostí jízdy na zpevněném povrchu. Svou úlohu v tom hraje tuhý rám, který nevykazoval viditelné snahy se kroutit a rychlé pláště, které se snadno odvalují zejména na asfaltu. Pravdou je, že Orion patří k té menší části kol této kategorie, která opravdu „jedou“ a to i přes jeho hmotnost, která posune ručku na váze lehce pod hranici 13 kilogramů.
Jízdní vlastnosti odpovídají zaměření a tak kros je naladěn spíš na
vedení směru, než na jankování mezi smrčky. Každopádně Orion patří
mezi nezáludná a příjemná kola.
Pokud s tímto krosem zabloudíte do terénu, nic není ztraceno. Nakonec před
ještě tak deseti, dvanácti lety byla většina horských kol prosta
odpružení a když, tak zdvihy tehdejších vidlic příliš našeho Suntoura
nepřevyšovaly. NXC pracuje uspokojivě a příjemné je zjištění, že má
i funkční tlumení, jinými slovy nekope. Pravda, není to na nějaké velké
skoky a tvrdé jízdy dolů kopcem, ale na klasické rychlé cross country trati
naše Galaxy příliš bodů neztrácí. Tedy pokud je suchý terén. Na mokru
postrádají pláště hrubší vzorek. Zadní část těla udržuje ve
slušném pohodlí gelem vyplněné sedlo WTB.
Ale nejsilnější je Orion přeci jen na rozbitých asfaltových a polních
cestách. Tam cesta ubíhá překvapivě rychle a bez problémů jsou i táhlá
stoupání.
Co dodat. Pokud se počítáte mezi spíš sportovněji řazené jezdce, tak
Orion je dobrá volba postavená na velmi solidním základě za slušné
peníze.
Rám: | Al 7005 Triple butted |
Vidlice: | Suntour NXC-D LO, 63 mm |
Hlavové složení: | Ritchey Logic Zero |
Představec: | Ritchey |
Řídítka: | Ritchey |
Sedlovka: | Ritchey |
Sedlo: | WTB Speed V Progel |
Přehazovačka: | Shimano Deore XT |
Přesmykač: | Shimano Deore |
Ovladač řazení: | Shimano Deore SLX |
Brzdové páčky: | Avid FR-5 |
Brzdy: | Shimano Alivio |
Kliky a převodníky: | Shimano Deore 48–38–28 |
Pastorky: | Sram PG-950 11–32 |
Pedály: | ohrádkové |
Náboje: | Shimano Deore |
Ráfky: | Rodi VR 19 |
Pláště: | Kenda K-879 Kwick 700×37 |
Hmotnost: | 12,9 kg s pedály |
Cena: | 15 990 Kč |
Více informací: | www.galaxy-bike.cz |