reklama

Repase baterie do elektrokola

Skončila sezóna a mnoho z vás, kteří vlastní elektrokolo, se rozhodne pro výměnu baterie. Baterie už nemá takový dojezd jako na začátku a zvláště pro starší cyklisty je kratší dojezd elektrokola značně nevyhovující.

Služba repase baterie. Co to obnáší?

Repase baterie spočívá v kompletní výměně všech článků v baterii za nové články. Repase umožňuje navýšení kapacity tím, že se k repasi použijí silnější články. Pokud je to však možné. Někdy jsou v baterii již články s vysokou energetickou hustotou a kapacitu již nelze navýšit. Výhoda repase spočívá také v tom, že jsou vždy použity nové, předem otestované články. Máte tedy jistotu, že baterie dosáhne požadovaný počet cyklů. To neplatí vždy pokud se rozhodnete koupit baterii úplně novou. Může ležet delší dobu ve skladu a pokud není na udržovací kapacitě, může klesnout její napětí a ztratit požadovanou životnost. Pro testování baterie používáme speciální tester, který umí simulovat skutečnou jízdu elektrokola. Po provedení repase od nás dostanete měřící protokol, který je garančním testem baterie.

Baterie Bosch
Rozebraná baterie Bosch

Jaká je životnost baterie, co jí svědčí a co ne?

Je určitě rozdíl, jak kdo na elektrokole jezdí a do jaké míry využívá asistenci elektromotoru. Jestli jede po rovince nebo do kopce, jestli je elektrokolo „odblokované“ a jede víc jak 25 km/h a baterii tím přetěžuje. Někdo rád víc šlape a asistenci elektromotoru využívá jen jako doplněk, někdo však používá asistenci naplno a raději se veze. To vše má samozřejmě vliv na životnost baterie. Otázka je počet nabíjecích cyklů, ale pokud se baterie přetěžuje, počet nabíjecích cyklů se snižuje. Nejvíc tedy baterie dostává zabrat při rozjezdech a jízdě do kopce. Pokud ale přišlápnete, baterii hodně pomůžete a její životnost nebude tak klesat. Některá elektrokola jsou i „odblokovaná“ a není nutné se při rozjezdu rozšlapat. Můžou jet i větší rychlostí než je povolená z vyhlášky. Pokud se rozjíždíte bez rozšlapání, je vybíjecí proud o několik ampér vyšší, než by byl se šlapáním. Neplatí to však u silnějších baterií s vyšším výkonem. Tam se zátěžový proud rozloží do paralelně zapojených článků. Také záleží jak výkonný je motor. Při repasi baterie je to důležitý faktor, aby byla baterie správně dimenzovaná. Totéž platí, pokud máte kolo rychlostně neomezené, může jet i 50 km/h i více. Motor jede tedy na špičkový výkon a z baterie si bere víc než na co je dimenzovaná.

Jak se o baterii starat?

Baterii zbytečně nevystavujte dešti. Je sice vodotěsná, ale záruka na baterii po vniknutí kapaliny většinou zaniká.

Baterii nenechávejte dlouhodobě na mrazu. Li-ion články nemají rády teploty pod bodem mrazu. Pokud však jezdíte v zimě, tak to nevadí. Jízdou se totiž články zahřívají. Pokud však necháte dlouhodobě baterii na mrazu, není to dobře.

Graf
Graf kapacity v závislosti na teplotě

Baterie li-ion by se neměly dlouhodobě (déle jak 6 měsíců) skladovat nabité na 100 procent kapacity. Doporučená skladovací kapacita je přibližně 70 procent. Ale určitě je lepší mít baterii nabitou nežli vybitou.

V každé li-ion baterii je BMS elektronika (Battery management system), která má několik funkcí. Jednak hlídá prahové hodnoty napětí vybití a nabití baterie, řídí nabíjení baterie a dále balancuje napětí na jednotlivých akublocích (tuto funkci ale nemá každá BMS).

Při repasi baterie lze navýšit její výkon. Lze toho dosáhnout použitím článků s vyšší kapacitou nebo pokud je to možné, přidat do baterie články navíc.

Pro každou baterii je vždy lepší, když se používá, než když leží ladem.

Formát baterie

Spočívá v úplném vybití baterie na prahovou hodnotu a opětovném nabití na 100 procent kapacity. Úplného vybití baterie se nemusíte bát, protože je tu BMS, která při požadovaném napětí baterii odstaví. Nedojde tudíž k jejímu podvybití. Nesmíte však zapomenout baterii zpětně nabít. Doporučuje se po 1 hodině po skončení jízdy (články zchladnou). Např. u 36V baterie je plné nabití max. 42 V a úplné vybití okolo 30 V. Pokud dojde k poklesu napětí pod 25 V, začíná se zvyšovat vnitřní odpor baterie a dochází k jejímu trvalému poškození. My tento test doporučujeme zvláště na konci sezóny, kdy baterii změříme, případně na přání zákazníka nabijeme na skladovací kapacitu 70 procent.

Pokud Vás tento článek zaujal a máte zájem o repasi Vaší baterie do elektrokola, neváhejte se na nás obrátit.

Najdete nás na adrese: Zdeněk Brada, Sušilova 1347, 768 24 Hulín
Případně volejte na číslo: +420 777 8­28 360
nebo nás navštivte na našich stránkách: www­.repase-baterie.eu

www.repase-baterie.eu

- inzerce -, 14.01.2020
Blogy

Pobaltí 2023 - 2. část

 ()
...s mírným zpožděním... Z Litvy do Lotyšska Tuto cestu jsem si poprvé ani nepsala žádný deníček, ani nic nenamlouvala do diktafonu, takže vzpomínky teď trochu lovím v paměti. A ono to nějak jde. Ty cyklodovolené poskytnou vždycky tak silné zážitky, že si je dokážu vybavit i po letech. Jedenáct…
Peggy | 24.04.2025

Norsko 2024 aneb za tučňáky a pižmoni

 ()
Dovrefjell Dovrefjell je pohoří v jižním Norsku v krajích Møre a Romsdal, Trøndelag, Innlandet. Na severu je odděleno údolím Sunndalen od pohoří Trollheimen, na jihu je odděleno údolím Romsdalen od Reinheimenu. Východní část protíná norská páteřní silnice E6 (Drivdalen). Z východu je pohoří…
šíp | 23.04.2025

Slunce, smích a první letošní kilometry po Vltavské cyklostezce

 ()
Začátek dubna nám letos nadělil opravdu krásné počasí - modrá obloha, lehký vánek a příjemných 17 stupňů. Ideální čas konečně vytáhnout kolo a vyrazit ven. S kamarádkou jsme dlouho neváhaly – padla volba na úsek Vltavské cyklostezky, který jsme obě měly v hledáčku už delší dobu. Chtěly jsme si to…
Mirila | 21.04.2025

Atlas Mountain Race – marockými horami na kole

 ()
Poprvé jsem v zimě letěl s kolem do teplých krajin. Účastnil jsem se bikepacking závodu Atlas Mountain Race v Maroku. Únor je období, kdy je tam v pouštních oblastech pořád snesitelně, přesto je procento těch, kteří nedokončí, vcelku vysoké. Už cesta z letiště napovídala, že místní si s mnoha věcmi…
Fabulator | 11.03.2025

Rodinný bikepacking končí: Z Nízkých Tater přes Muránskou planinu až do Dobšiné

 ()
Po noci strávené na horské chatě jsme se probudili a zjistili, že jedno z kol na mém zamčeném bicyklu bylo téměř odmontované. Nebylo jasné, jestli se to stalo během noci, nebo kvůli náročnému terénu předchozího dne, ale druhá možnost se zdála velmi nepravděpodobná. Tak či onak, Silvo musel věnovat…
Kristina | 20.01.2025

O čem se mluví:

Rada při výběru kola Jaké kolo koupit? dnes v 01:44
NEcyklo Co vás vytočilo 156. včera v 23:42
Ukrajina - jak dál? včera v 23:22
Vyjížďky, srazy, akce Fergunna Race včera v 20:31
Komentáře k blogu Pobaltí 2023 - 2. část včera v 17:44
Cestování na kole paříž, jaro 2025 včera v 14:56
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

338 cyklistů (3 přihlášení)

Pobaltí 2023 - 2. část

...s mírným zpožděním... Z Litvy do Lotyšska Tuto cestu jsem si poprvé ani nepsala žádný deníček, ani nic…
Peggy | 24.04.2025

Norsko 2024 aneb za tučňáky a pižmoni

Dovrefjell Dovrefjell je pohoří v jižním Norsku v krajích Møre a Romsdal, Trøndelag, Innlandet. Na severu je…
šíp | 23.04.2025

Slunce, smích a první letošní kilometry po Vltavské cyklostezce

Začátek dubna nám letos nadělil opravdu krásné počasí - modrá obloha, lehký vánek a příjemných 17 stupňů.…
Mirila | 21.04.2025