reklama

Lhotecká cyklostezka získala ocenění v nové soutěži

Lhotecká cyklostezka se probojovala až do finále soutěže s názvem Cena Víta Brandy. Nová soutěž chce ocenit výjimečné stavby, které pomáhají nejen cyklistům. Zvláštní uznání dostaly také další projekty v Hradci Králové, Liberci, Jihlavě a v Malé Skále.

Lhotecká cyklostezka
Lhotecká cyklostezka
Foto: Asociace měst pro cyklisty

Cena Víta Brandy je novým oceněním, šanci dostat jej mají autoři nebo iniciátoři mimořádných procyklistických řešení, jež byla vybudována v poslední době. „Je to poděkování těm, kteří se dnes snaží usnadňovat život cyklistům, i když občas to pro ně znamená boj s větrnými mlýny,“ říká za pořadatele soutěže národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek. Podle něj každá ze staveb představuje zároveň silný příběh, který ukazuje na obecné překážky v podpoře cyklodopravy. Soutěž nese jméno architekta Víta Brandy, který byl spoluautorem nábřeží Maxipsa Fíka v Kadani. Jeho řešení lávky kopírující skalní masiv je v českých podmínkách výjimečné a bylo nominováno mezi nejlepší evropské stavby posledních dvou let.

Vyhlášení vítěze Ceny Víta Brandy 2014

Ocenění mohli získat autoři procyklistických opatření, která nejsou jen stroze technická, ale také chytře začleněná do okolního prostoru, příjemná pro uživatele a něčím zajímavá. Není důležité, jestli přihlášený projekt vyžadoval investice v řádu milionů nebo zda se jednalo o drobný inventář za několik tisíc. „V soutěži se sešla řada zajímavých a velmi rozmanitých realizací,“ hodnotí nominované projekty Marek Janatka, člen poroty, který přednáší urbanismus na Stavební fakultě ČVUT v Praze a je hlavním architektem města Chrudim. Podle něj patří ocenění všem, kteří mají podíl na těchto stavbách, za nasazení při uvažování nad koncepčními otázkami dopravní infrastruktury jako důležité součásti sídel a za odvahu a invenci při vymýšlení a prosazování nestandardních a přitom často přirozených, nenákladných či udržitelných řešení.

Vítězným projektem letošního ročníku se stala stezka pro cyklisty s přídomkem „Lhotecká“ – v jejím okolí se totiž nacházejí čtyři obce mající slovo „Lhota“ ve svém názvu. Stezka znamená bezpečnou alternativu pro cyklisty, které odvádí z frekventované silnice mezi Sadskou a Poděbrady. „Rovinaté Polabí je k cestám na kole jako stvořené a provoz cyklistů na frekventované silnici byl už opravdu nebezpečný,“ říká o prvním impulsu pro vybudování stezky její iniciátor, starosta Kostelní Lhoty Tomáš Drobný a doplňuje „Radost nám dělá především nárůst počtu lidí, kteří ‚přesedlali‘ na kolo. Po vybudování první etapy mezi Kostelní a Pískovou Lhotou velmi stoupla poptávka po prodloužení až do Sadské.“ Vybudování cyklostezky by podle něj nebylo možné bez skvělé spolupráce obcí na trase i mimo ní: „Specifikem je to, že na financování stavby se podílelo 15 obcí mikroregionu Pečecko. Jedná se o přitom o obce, které jsou vzdálené i více než 10 km od cyklostezky. Je to nejen důkaz vnímání potřebnosti tohoto záměru, ale především nadčasového chápání rozvoje celého širšího území našeho regionu. Velké poděkování patří i představitelům města Sadská, zejména pak starostce Cecilii Pajkrtové. Město od začátku přijalo nákladný projekt druhé etapy za svůj a jen díky nim získává Lhotecká cyklostezka jako celek svou nezaměnitelnou podobu.“

Lhotecká cyklostezka

Lhotecká cyklostezka ale není jen důležitá dopravní spojnice. K cestám po okolí láká také návštěvníky lázeňského města Poděbrady, kteří mohou díky přímému a téměř bezkoliznímu napojení na dálkovou trasu Greenway Labe podnikat výlety na kolech.

Všechny nominované stavby posuzovala pětičlenná porota složená ze zástupců vysokých škol, novinářů, neziskových organizací a především samotných cyklistů. „Přihlášené projekty ukázaly řadu inovativních řešení nejen klasických staveb cyklostezek či přemostění, ale i cykloparkování, a to nejen v českém, ale i celoevropském kontextu,“ říká zástupce poroty Daniel Mourek, viceprezident Evropské cyklistické federace. Ocenění si vysloužily jak stavby postavené z iniciativy měst nebo obcí, tak i projekty, které vznikly díky místním sdružením a v jednom případě dokonce zásluhou soukromého investora.

Zvláštní ocenění poroty

Jeden z projektů, který si odnesl zvláštní ocenění poroty, je k vidění nedaleko obce Malá Skála v Českém ráji. Dvě lávky vznikly jako součást stezky nazvané Greenway Jizera, která propojuje města a obce podél toku řeky. Subtilní konstrukce visuté lávky je zavěšena na dvou ocelových lanech, takže výsledný dojem skvěle ladí s okolní krajinou Českého ráje.

Lávky přes Jizeru u Malé Skály v Českém ráji

Cyklostojany, které stojí od června loňského roku na náměstí v Jihlavě, spojují parkování kol se zajímavým výtvarným počinem. Siluety stojanů mají tvar lidských postav, které byly vytvarovány z ocelové pásoviny. Nenásilnou formou se tak „sochy“ lidí dostávají do městského prostoru, doplňují vybrané lokality a přitom neruší stávající charakter jednotlivých míst. „Každý stojan je originál a byl vytvořen s ohledem na své umístění,“ říká jihlavský cyklokoordinátor Pavel Šťastný. Na centrálním jihlavském náměstí tak lze narazit na stojany mající podobu turistů s fotoaparáty a batohy u rozcestníku, před knihovnou zase postavu s knihou nebo dokonce osobu sedící na vozíčku.

Stojany na kola v Jihlavě

Parkovací věž, která stojí již více než rok na Riegrově náměstí před vlakovým nádražím v Hradci Králové, je jediným zařízením svého druhu na našem území. Plně automatizovaný samoobslužný systém se postará o uložení jízdního kola. „Doufáme, že parkovací dům osloví hlavně ty cyklisty, kteří z obavy před ztrátou kola do města dosud nevyjíždějí. Třeba i proto, že ve věži mohou být zaparkována i drahá kola, která zde budou pojištěna,“ uvedl při spuštění věže do provozu zástupce soukromého investora Rudolf Bernart. První rok provozu mu dal za pravdu, když služeb věže využilo 11 500 cyklistů. „Lidé tu parkují drahá kola, elektrokola, nechávají na kolech veškeré příslušenství, přilby, nákupy, batohy a někdy i klíče,“ doplňuje Rudolf Bernart.

Parkovací věž v Hradci Králové

Další ze zajímavých projektů spatřil světlo světa v Liberci. Ve spolupráci neziskové organizace a nákupního centra Géčko byla vybudována cyklotrasa Na kole na nákup, která propojuje páteřní městskou cyklotrasu okolo Nisy s obchodně průmyslovou zónou a s páteřní dálkovou cyklotrasou Odra-Nisa. Pro zákazníky na kolech vybudovalo nákupní centrum Géčko také patřičné zázemí. Kromě bezpečného zaparkování kola v cykloboxu před vchodem si mohou cyklisté například odložit helmu nebo brašny do uzamykatelné skříňky, zapůjčit si základní nářadí na opravu kola, konzultovat trasu nad cykloturistickou mapou nebo si načerpat zdarma vodu z nápojového automatu. „Trasa odlevila hustému automobilovému provozu mezi centrem města a obchodně průmyslovou zónou,“ vysvětluje důvody tohoto kroku iniciátorka Sylva Švihelová.

Cykloboxy u nákupního centra Géčko v Liberci

Fotogalerie

Lhotecká cyklostezka Lhotecká cyklostezka Lávka u Malé Skály na cyklostezce Greenway Jizera Stojany na kola v Jihlavě Stojany na kola v Jihlavě BIKETOWER – parkovací věž v Hradci Králové BIKETOWER – parkovací věž v Hradci Králové Značení cyklotrasy „Na kole na nákup“ u nákupního centra Géčko Liberec Cykloboxy na parkování kol u nákupního centra Géčko v Libereci
TZ Asociace měst pro cyklisty, 15.05.2014
Do vaší knihovny
Blogy

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s názvem „Smutná cesta do Prahy#mce_temp_url#", ve kterém popisuji tragickou výpravu z brdského kopce Praha, do hlavního města. V tomhle blogu jsem se také zmínil o tom, že tu cestu prostě jednou…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

 ()
Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem už jednou utrousila poznámku, že z toho nic nemám, no a nemám potřebu prezentace. Ráda ovšem čtu cestovatelské příspěvky vás ostatních. Tak něco na oplátku. Už někdy v létě jsem venku při…
Quatsch | 04.11.2024

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

 ()
Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50 km denně, pokračovali jsme v cestě na střední Slovensko. Oskarovy schopnosti se každým dnem zlepšovaly. Tažné lano zůstalo hezky odpočívat a Oskar se stal pro nás plnohodnotným cyklistickým…
Kristina | 03.10.2024

Centrální stezkou od západu na východ_3

 ()
Úterý 23. červenceKdyž pominu stále trvající vedra, začal dnešek příjemně. Ráno jsme měly poměrně brzy sbaleno, stihly jsme i promazat kola (a vyloudit u paní ubytovatelky nový hadr na jejich utření) a vyjet chvilku před devátou. Asi 5 km se mírně stoupavá cesta zdála příjemná, ale za přístřeškem…
Aar | 02.10.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 11. část

 ()
Kolečko se uzavírá Ještě v Kazachstánu jsme byli tak trochu celebrity. „Zdrastě, jak se máte? Viděl jsem vás před třemi dny za Tarazem," pozdravil nás chlapík kdesi na benzínce. „To je docela dobře možné." „Nebyli jste tuhle kousek za Almatou?" zase jiný chlapík jinde. „Asi měsíc nazád? To jsme…
Peggy | 24.09.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 48 dnes v 21:16
Co vás zaujalo 283. dnes v 16:48
Ostatní – cyklo Co vás pobavilo, potěšilo 193 dnes v 13:07
Jaké to bylo 153. dnes v 11:47
Trénink a zdraví Co užíváte při namožení svalů? včera v 23:23
Technické rady Využití 3D tisku - 2 včera v 09:20
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

483 cyklistů (10 přihlášených)

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s…
Stanley58 | 13.11.2024

RUNDREISEN 2024: Dunajec - Wisla - Saalach - Soča - Kwisa ... + Hel

Protože se přece jen trochu cítím součástí zdejšího společenství, rozhodla jsem se opět přispět, i když jsem…
Quatsch | 04.11.2024

Bikepacking přes Slovensko pokračuje: Z Čachtic do Gaderské doliny

Poté, co jsme se dvěma dětmi úspěšně projeli Malé Karpaty a zjistili, že náš syn Oskar je schopen ujet až 50…
Kristina | 03.10.2024