Asi některým zimním a zejména městským cyklo-dojížděčům tímto článkem trochu pokazím radost. Snad ne moc, protože je to stejně běžně známé.
S přibývajícími zimními mlhami se stává ovzduší ve velkých městech poměrně nezdravým. Je to způsobené kombinací průmyslových exhalací a automobilové dopravy. Někde převládá to a jinde zase ono, ale výsledek je nepříjemný. Bydlím v Praze a tak popíšu pražskou situaci. Praha od doby plošného zavedení dálkového a plynového topení a s krachem skoro veškerého velkého průmyslu je zamořována hlavně automobilovými výfuky. Od doby kdy i u nás převládla auta s katalyzátorem už výfuky neprodukují primární jed oxid uhelnatý, ale ten zbytek je také nezdravý. Zejména dieselové motory produkují velké množství drobných částic velikosti pod 10ug (píšu um a myslím mí mikrogramy), které snadno pronikají až do plicních sklípků. Dokonce produkují i nanočástice, které umí přejít přes membránu plicních vlásečnic rovnou do krevního oběhu. Množství těchto zplodin v ovzduší, které dýcháme, se měří a je popsáno koncentrací částic menších než 10ug na metr krychlový. V Praze a v celých Čechách má Český Hydrometeorologický ústav několik stanic, které tuto koncentraci kontinuálně měří. Dále má tento ústav naměřenou podrobnou mapu plošné koncentrace zplodin a tuto mapu přepočítává podle lokálně změřených dat. To znamená, že mapu podle nějakého modelu proudění vzduchu upravuje tak, aby vyhověla lokálně naměřeným přesným koncentracím z jednotlivých stanic. Výsledkem je mapa Prahy (Brna, České republiky), která obsahuje barevně rozlišené koncentrace zplodin v ovzduší. Koncentrace na mapě sedí přesně jen v těch změřených bodech, ale jinde není snad odchylka významná. Rozhodně to není podstatné pro rozhodnutí, zda vyjet či nikoliv. No a tuto mapu Hydrometeorologický ústav poskytuje na svých webových stránkách. Poskytuje nejen mapu Prahy, ale také Plzně, Ostravska, Brna a také republiky jako celku a po hodinách jí upravuje podle naměřených dat.
Mapa celé republiky je zde: http://pr-asv.chmi.cz/IskoPollutionMapView/faces/pollutionmapvw/viewMapImages.jsf
Ostatní mapy si snadno sami navolíte. Maximální přípustná koncetrace PM10 je 50ug/m3, která je vyznačena žlutou barvou. Co je červené a tmavší je už nad přípustnou koncentrací. Rozhodujte se podle hodinových průměrů a ne podle celodenních. V Praze jsou krásně vidět většinou červené hlavní dopravní tahy.
Takže teď si ráno pusťte internet a posuďte, zda vyjet, či nikoliv. A také zvažte, zda vaše trasa cesty nevede náhodou z důvodu rychlosti těmi nejhoršími oblastmi.