Na mém Favoritu se mi po 20 až 30 letech probrousila kladka presmykače na straně co shazuje řetěz z větších převodníků na menší. Je to vidět na fotografiích. Kus kladky v nejhořejší části, co strhává řetěz z největšího převodníku schází, zbytek je zbroušen na fólii, která se dá ohýbat prstem a drnká o zuby převodníku. Následkem toho jsem musel hledat náhradu. Favorita mám přestavěného na třípřevodník 52:42:32 a indexové MTB řazení s kombinovanými řadicími a brzdovými pákami s 8 kolečkovou kazetou. To je kombinace, která nemá moc stupňů volnosti.
První problém byl s průměrem trubek rámu Favoritu, které jsou 28 mm. V současnosti se vyrábí objímky přesmykače pro průměry 34,9 nebo pro 31,8 mm. Dá se však použít prodávaná hliníková vložka.
Druhý problém je, že Schimano v současné době staví přesmykače na řetězovou linku 50 mm, ovšem Favorit má linku 48 mm a ten můj má ještě méně. Nový přesmykač nejspíš nedosáhne na nejmenší převodník. Bude pro něj moc blízko rámu.
Třetí problém je v tom, že v současné době se razí maximálně dvoupřevovodník, spíš jednopřevodník. Trojpřevodník pro kazetu 9 nebo i méně už je také muzeální požadavek.
Tyhle 3 problémy odsuzují mého Favorita do muzea a shánění přesmykače na šroťák nebo na burzu použitých kol. Já to vyřešil dotazem na fóru a sešly se mi dárkem 4 různé přesmykače pro podporu mého ježdění.
Dva byly nové od firmy Sunrace (Dolní tah, Průměr 28.6, vhodné pro 7/6 stupňů, vnější převodník 48 zubů). Jeden měl krátkou silniční kladku, druhý měl dokonce dlouhou kladku pro třípřevodník. Ovšem byly koncipovány na jiný sklon sedlové trubky, než má Favorit. Hlavně u delšího ramínka se ramínko na malých převodnících dramaticky odchylovalo od převodníku. Neřadilo to.
Dva byly pro odpovídající sklon sedlové trubky a byly hodně podobné mému starému přesmykači. Nejspíš nějaké novější typy toho mého. Jeden měl krátkou silniční kladku na dvoupřevodník, hrozně tvrdou pružinu a můj trojpřevodník nezvládal. Druhý s dlouhou kladkou měl převod pro silniční duálové řazení. Ten převod je dán převodovým poměrem (délkou) dvou-zvratné páky se šroubkem pro uchycení lanka. Silniční převodníky mají část se šroubkem kratší. Z toho plyne, že se posunutím šroubku na páce (nová díra + závit) dá přestavět MTB přesmykač na silniční, ale ne naopak.
Rozhodl jsem se z těch druhých dvou přesmykačů se správným sklonem sedlové trubky nakombinovat jeden pro sebe. Z jednoho přesmykače vezmu tělo s objímkou a převodní pákou. Z druhého přesmykače vezmu měkčí pružinu a dlouhé ramínko smyku.
Kdo potřebuje přehodit, povolit nebo utáhnout pružinu svého přesmykače, není třeba se toho bát. Je to zcela jednoduchá operace. Kleštěmi se stáhne pružinka z opěry na horním čepu na těle přesmykače. Na druhém horním čepu se sundá Segerova pojistka. Poté se ramínko přesmykače spolu s dvěma kladkami stáhne z os na těle přesmykače a pružina je volná.
Já jsem ještě musel odvrtat dva nýty na ramínku obou přesmykačů a prohodit ramínka. Nýty jsem nahradil šrouby 4mm, rozdíl v rozteči úchytů jsem doplnil dvěma podložkami a matice jsem zalepil proti povolování tmelem Loclite.
Ramínka převodníků se v geometrii uchycení převodních páček trochu lišily. Výsledkem bylo, že přesmykač nechtěl chodit dostatečně blízko k rámu k nejmenšímu převodníku. Brusným kotoučkem na akumulátorové vrtačce jsem přesmykač na 4 místech postupně odbrousil a tím postupně odblokoval dorazy, které bránily posunu raménka směrem k rámu.
Tímto nestandardním postupem jsem získal přesmykač se správným sklonem sedlové trubky, správným MTB převodem pro mé indexové řazení a dlouhým ramínkem, které pobere jak můj 52 největší převodník tak rozdíl převodníků 20 zubů. Prostě to zase řadí.
Moc děkuji svým dvěma dárcům Bara2 a Arnošt905 za poslání přesmykačů, ze kterých jsem poskládal ten jeden svůj. Bez té zásoby různých přesmykačů bych to nedal.
Pro podobné nešťastníky nabízím ty dva přesmykače Sunrace, které mi zbyly. Pro klasický dvoupřevodník na Favoritu to asi vyhoví. Také nabízím rady a odvahu pro podobné přestavby a tvorbu muzeálních dílů.