Do práce na kole. To se to řekne, ale ... Jsem více méně vlk samotář, na kole jezdím rád a často. Když se mi naskytla v současném zaměstnání možnost jezdit do práce na kole (mám v práci možnost se převléknout, vysprchovat, uložit kolo), samozřejmě jsem ji využil. Od kolegů jsem si vyslechl spoustu poznámek na téma, že jezdit po Praze na kole je sebevražda, ta auta, koleje a neohleduplní řidiči, smrad apod.. Pro ilustraci uvádím, že moje cesta do práce měří něco málo přes 21 km, jezdím z okraje Prahy, z Horních Počernic, na Smíchov nedaleko od Anděla. Takže v podstatě překonávám centrum města. Ze své zkušenosti mohu říci, že největším problémem pro cyklisty nejsou ani zplodiny z aut, ani doprava, ani neohleduplní řidiči. Největším problémem pro mne, jako pro cyklistu, který jezdí po městě, jsou chodci!!! Našel jsem si takovou trasu, že ke své cestě do práce využívám převážně samostatně vybudované cyklostezky, případně vedlejší ulice mezi rodinnými domky bez velké kumulace dopravy. Městský provoz zažívám minimálně v podstatě jen na Mánesově mostě při překonávání Vltavy a následně na Smíchově v úseku Újezd - Anděl. Nicméně především cesty domů, tj. v odpoledních hodinách jsou adrenalinovým zážitkem. Na značených cyklostezkách, v některých úsecích i na vyznačených pruzích pro cyklisty, kličkuji mezi korzujícími turisty, mezi maminkami s kočárky a malými dětmi, volně pobíhajícími psy. Vrcholem jsou důchodci nešetřící sprostými nadávkami. Dnes mne dokonce jeden napadl nejen sprostými slovy, ale pokoušel se mne udeřit i holí, protože jsem si dovolil na cyklostezce projet okolo něho. Tak nevím ... Na jednu stranu ze všech stran výzvy: "jezděte po městě na kole", na druhou stranu skupina lidí, kteří žijí v domění, že cyklostezka je odpočinková zóna pro chodce, pro venčení volně pobíhajících psů a pro hraní malých dětí. Cyklisto, cyklostezka není pro tebe! Ze své zkušenosti uvádím nejhorší úseky:
1) náplavka u Vltavy od Rudolfina ke Štvanici - úzké hladké pruhy, značené pro cyklisty využívají turisté aby nemuseli šlapat po dlažebních kostkách okolo
2) úsek v oblasti Podvinného mlýna. Pominu-li dvě části každá v délce cca 50 m, kde nějaká chytrá hlava pravděpodobně z městského úřadu rozhodla a nechala vysypat poměrně vysokou vrstvu drobného štěrku (asi proti tvorbě bláta), kde zkušený cyklista na horském kole nemá větší problémy, ale pro děti, ženy či méně zdatné cyklisty se jedná o past, ve které může dojít velice snadno k nebezpečným pádům (podotýkám, že se jedná o značenou oficiální cyklostezku!), jde o úsek, kde je cyklista vyloženě na obtíž chodcům, maminkám, psům, dětem a hlavně již dříve zmiňovaným důchodcům. Pro úplnost uvádím, že je mi 48 let a jezdím normálním stylem bez potřeby různých adrenalinových zpestření v podobě různých skoků, triků apod.
3) nechvalně známá "vysočanská cyklostezka", známá jako nejdražší cyklostezka ve střední Evropě. V odpoledních hodinách za hezkého počasí se jedná o rekreační zónu pro obyvatele přilehlého obytného souboru. Pravděpodobně někdo opět nedomyslel a neřešil odpočinkové zóny pro tyto oblasti. Chápu, že nemají kam jít a kde si hrát, ale k tomu jsme snad nemuseli budovat cyklostezku, nebo ano?
Zůstává mi na výběr:
- budu dál jezdit po cyklostezkách a trasách pro cyklisty a riskovat, že zraním nejen sebe, ale případně i někoho jiného
- budu jezdit po normálních komunikacích a cyklostezky přenechám jiným účelům. To se mi ale nechce!
- přestanu jezdit do práce na kole. To se mi taky nechce!
Tak nevím ....