Do práce na kole. To se to řekne, ale ... Jsem více méně vlk samotář, na kole jezdím rád a často. Když se mi naskytla v současném zaměstnání možnost jezdit do práce na kole (mám v práci možnost se převléknout, vysprchovat, uložit kolo), samozřejmě jsem ji využil. Od kolegů jsem si vyslechl spoustu…
Pražské poměry neznám, v Olomouci nemám při jízdě do práce /celoročně/ problém s nikým. Jasně, až na vyjímky. Používané trasy mám vychytané tak, aby moje cesta vedla,pokud možno, co nejméně frekventovanými místy. Spíš by mně zajímalo, jak by se řešila nehoda typu " jedu po řádně značené cyklostezce /t.j. samostatný pruh se symbolem kola/ a před kolo mi nečekaně vlítne chodec, který utrpí vážné zranění nebo spadnu sám a zlomím si třeba ruku"? Následná pracovní neschopnost atd.
Byla by to běžná dopravní nehoda a vedlo by se běžné vyšetřování ke zjištění kdo nehodu zavinil a obecně by to mělo být stejné jako když chodec nečekaně vběhne pod auto, jenom ty následky pro oba budou asi dost odlišné, protože cyklista asi dopadně mnohem hůř než chodec.
Počkej, teď myslíš následky právní nebo zdravotní?!?
U těch zdravotních bych spíš sázela na chodce, ale to záleží na tom, jakou rychlostí by byl sražen a kam by ho cyklista napálil...
Právní nebudou tak hrozný i kdyby to byla vina cyklisty, tak to vidím na nějakou pokutu, nejvýš podmínku, horší to ale bude se zdravotními následky, při srážce cyklisty s chodcem zpravidla o dost hůř dopadne cyklista.
V Brne to same. Nejvic se mi osvedcil klasicky zvonek za 30Kc. V podobnych pripadech uz zdalky zvonim, v 99% pripadu lide okamzite bez reci uhnou. Jine houkacky nefungovaly, lidi si to automaticky nespojili s kolem. Mel jsem treba piskaciho slona a jak jsem ho pouzil, tak se lidi zarazili a zacali koukat po stromech, co je to za ptaka :).
S tim zvonkem jsem to okoukal v Holandsku, jak jsem nekdy sel po cyklostezce a zabloudil jsem od okraje doprostred, hned me cyklisti vyzvonili.
Osobne doufam, ze si ti chodci casem uvedomi, ze tam jezdi kola a zacnou cyklostezku uzivat ohleduplnejc.
To je správný postup. Slušně cinknout z větší vzdálenosti. Prozvonění za zadkem je samozřejmě k ničemu.
Slušně cinknout z větší vzdálenosti. A nic. Na některých místech je potřaba tramvajový zvonec a ani ten by občas nepomohl.
Rozdíl je v tom, že v Holandsku chodci s cyklistou počítají a vědí co mají dělat když slyší zvonek. U nás se Ti na zvonění kdekdo vykašle.
A dopravní režim je obytná zóna a jen krátký úsek, zhruba mezi Jiráskovým mostem a nájezdem na Palackého náměstí je pěší zóna.
Mě se nejvíc osvědčilo z dostatečné vzdálenosti zavolat "pardon"...
Rozumí tomu Češi i inostránci a zareagují vždycky.
Na zvonek nikdy :o)))
Ono "Uhni pičo!" taky celkem funguje... :-))
Krwa, berte mne aktuálně s rezervou. Jsem po švihu a (hlavně) pár škopcích. A hladový jak zavaleny havyř.
A myslis, ze by "uhni pyco" zabralo i na volne pobihajiciho psa motajiciho se pred kolem a stekajiciho na jezdce? :-)
No, možná jo. Já o víkendu řval na stádo slepic (slepice, co se "pásli" na cestě) "vy krávy uhněte" a uhnuly. Tak proč by pes nemohl slyšet na pycu:-)
Těm raději uhnu:-)
Stačí zahulákat včas kolo, uhýbají celkem v pohodě a rychle, páč vědí, že nejsem chodec.
Já řvu "kolo zleva", případně "kolo zprava". Ale když je na náplavce vycapený zájezd Němců od břehu ke zdi zabraných do důležitých diskusí...
Když ale vidím co lidí má problém s pravou a levou... :-))
Třeba já...
Na mě když někdo zavolá jedu vpravo/vlevo, tak mu prostě řeknu, že jedu rovně, ať si mě objede.
Jsem dislektik na levou/pravou a ikdyž vím, že pravou píšu, tak v kritickém okamžiku klidně ukážu pravou a řeknu odboč vlevo...
Já používám "ke mě" "k tobě", to je pro mě naprosto jasné, ale tomu zase mnohdy nerozumí jiní - hledají v tom totiž logiku :o)))
Paradoxně přednost zprava poznám bez problémů - je to prostě pořád jen z jedné strany.
Tak s tímhle mám jednu srandovní historku - kamarád si udělal v rychlokurzu řidičák a hned druhý den jsme vyrazili v noci "trénovat". Jak na potvoru stál na krajnici policajt s autem a červenou bludičkou vyzýval k zastavení. Kamarád ve stresu - kde prej má zastavit. Já mu říkám - před ním (myšleno před policajtem), kamarád to pochopil jinak (před policejním autem). Policajt byl dost odhodlanej, dokonce mu kráčel do cesty, snad by se i nechal přejet... Těch cca 100 metrů jsme se dohadovali, kde je před a kde je za, nakonec zastavil správně. Ale hned šel foukat do trubičky. Pak se polda kouknul na datum na řidičáku a už to bral s rezervou :-)
Za prvé: Všechna čest a sláva každému, kdo začne! :-)
A ovšem, pěší provoz na cyklostezkách může být pro spoustu lidí zklamáním. Tady se ty popsané úseky probíraly často, třeba náplavka. Jinak je třeba si uvědomit, jaký je ve skutečnosti dopravní režim na tom kterém místě. Teď jsem líný kopírovat sem ty provozní režimy, nicméně co ty stezky znám, tak:
ad 1), náplavka: Pěší zóna s povoleným průjezdem cylistů, pípadně obytná zóna. Piktogramy na pásech nic nevymezují.
ad 2) Podvinný mlýn. Jedná se o cyklotrasu, ne o cyklostezku, kde jsou nějaké pozemkové spory, takže tam zatím nešlo postavit nic jiného. Sám jsem tam dlouhá léta jezdil.
ad 3) Rokytka: Značení "stezka pro cyklisty" je podle mě nesprávně, měla to být stezka pro chodce a cyklisty a tak se i používá. Oni tam opravdu nic jiného nemají. Na to proč, je třeba se ptát developerů (kteří se nejprve strašlivě cukali s prodejem pozemků, a nakonec v reklamních materiálech podávali cyklostezku v sousedství jako úžasný klad) a města, které na tuhle hru přistoupilo. Jenže tam už je po volbách a situace je tedy asi jako v polovině první části Červeného Trpaslíka ("Jsou mrtví, všichni jsou mrtví, Dave"), tj. politická zodpovědnost nula.
Konečně, v Praze obecně platí, že je tak za...ná autama, že se lidi pro rekreaci prostě stahují na těch pár míst, kde auta nejsou (někdy k nim dokonce tím autem jedou), a to jsou shodou náhod také cyklostezky. Že jsou i ulice v obytné zóně udělané tak blbě, že se na nich rodiče bojí nechat hrát své děti, je blbost projektantů i zdejší mentality.
Důležitý faktor je i podíl cyklistů v provozu na smíšené stezce. Kdyby jich bylo 90% (a 5% bruslařů a 5% chodců), tak se dopravní režim ustálí v podobě vyhovující cyklistům. Jestliže je to teď na Rokytce 1:1:1, tak se tomu prostě musíme přizpůsobit. (Jo a abych nezapomněl, Rokytka je ještě selanka proti A2 od Podolí do Modřan ;-) ).
Zkrátka a dobře, zatím jezdí tak málo lidí, že na stezce není cyklista pán. Cyklostezky jsou tak víceúčelová infrastruktura, dobrá jako chráněná cesta pro ty, kdo nechtějí mezi auta, ale v Praze až na výjimky zřejmě ještě dlouho nebudou nejpohodlnějším a nejrychlejším způsobem, jak po městě na kole jet. Tím je jednoznačně jízda v provozu, ke které se mnoho cyklistů začínajících na cyklostezkách postupem času dopracuje. Když se něco malinko vylepší (co třeba cyklopruhy na Poděbradské?) tak to není takový opruz ani risk, jak se na první pohled zdá.
Ostatně, Újezďák (doufám, že tuto diskusi otevře, jezdí podobnou trasu) i já víme, že v Holansku se přesunem cykloprovozu na oddělené cyklostezky stalo to, že cyklisti teď nebourají na silnicích, ale na cyklostezkách ;-)))
ad 1), náplavka: Pěší zóna s povoleným průjezdem cylistů, pípadně obytná zóna. Piktogramy na pásech nic nevymezují.
- prečo piktogramy nič nevymedzujú? Myslím, že veľa ľudí toto nesprávne chápe - asi aj ja - vnímam to tak, že chodci na náplavke majú hromadu miesta k tomu, aby sa prechádzali, kde chcú, a ten úzky pruh by mal byť len pre cyklistov, keď je na ňom jasne nakreslený len cyklista. Ak to tak nie je, tak ja zbytočný a nemusel sa vôbec robiť. Cyklisti by chodili hore po ceste a prudili motoristov :o).
Vždyť ti Vratislav jasně píše, proč pikrogramy nic nevymezují - protože je to "pěší zóna s povoleným průjezdem cylistů" :o)))
A ty hladké pásy hodně lákají - jednoznačně se jde se po nich lépěji než po kostkách...
Když jsi chodec, automaticky tě napadne, že je to cesta vyznačená pro chodce, když jsi cyklista, ihned tě napadne, že je to pro cyklisty.
Ještě že tam nejezdí auta (teda neměla by jezdit), protože ty by okamžitě napadlo, že jsou to koleje vyhrazené pro ně...
Je to prostě anomálie v dláždění, u které každého napadne, že je to vyhrazeno právě pro ten jeho druh "přepravy".
Projíždějící auta (dopravní obsluha a dokonce někteří řidiči objíždějí po náplavce ranní kolony - to ale policie pokud možno stíhá) jezdí po tom pásu taky. On je pěkně na rozchod osobáku ;-) .
Ano, každý to v těch kočičích hlavách vnímá jako cestu uprostřed oranice a taky tak používá.
"Je to prostě anomálie v dláždění"
No, anomália v dláždení by to bola, keby na dlažbe nebol ten piktogram :o) V každom normálnom meste, ktoré by investovalo do takejto úpravy, by sa objavila ceduľka "Chodci uvoľnite pruh prechádzajúcim cyklistom" alebo také niečo. Ono to samozrejme každého priemerne inteligentného chodca napadne samé od seba. Ale v Prahe zrejme treba všetko podchytiť značkami, príkazmi a zákazmi, lebo inak sú všetci asi bezradní :o) - a tým fakt nechcem nikoho naštvať, je to len taký povzdych.
Ale asi si s tým netreba robiť hlavu - už som niečo započula o kultivácii náplavky, takže sa tam šupne zopár ďalších kaviarní, lebo byznis musí byť, a tým to pre cyklistov bude úplne nepoužiteľné miesto.
Ten piktogram je tam ale tak titěrný, že ho málokdo zaregistruje.
A navíc mám pocit, že to není jako ofiko značení, protože tam prostě nejde na tvdro vymezit pás pro kola. Ale tohle nevím přesně, to by ti řekl Vráťa. Já mám jen pocit, že tady něco takového proběhlo.
Pamatuji se jak jsem jel domů z vyjížďky po náplavce s fousáčem z dáblic a proti nám autobus a oba jsme tvrdě setrvali ve svém proužku. Autobusák vyměkl a uhnul :-)
Zapomnel jsi pripsat, jaky jste v danou chvili pouzivali dopravni prostredek vy dva.
http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://www...
Má pravdu a před několika dny vyměkli i policajti ale dost na poslední chvíli asi taky mysleli (ježíš to je blbost že mysleli) že je ten pruh pro auta.
Jestli jsem měl při jízdě na kole s někým problémy, byli to skoro vždy chodci. Stačí kamikadze chodci skákající naslepo do ulice, na společných stezkách pro chodce a cyklisty je to peklo, protože pěší zřejmě žijí v domnění, že když na tuhle komunikaci auta nesmějí, tak jsou naprosto v bezpečí a nemusí si na nic dávat pozor.
Zvonek z větší vzdálenosti většinou pomůže, pokud ovšem dotyčný chodec neposlouchá nějaké ducduc ze sluchátek.
Podle tohoto příspěvku, ale i dalších, týkající se této problematiky, jsem nabyl názoru, že se Česko dělí na dvě oblasti. Prahu a ten zbytek. Jasně, Praha je hlavní město, je tam lidí a aut jak psů, pro samého turistu není kam plivnout...ale pokud to tak pročítám, stěžují si hlavně pražáci. Situace tam jistě není růžová. Ale jsou i jiná velká města a odtamtud moc nářků neslyším. Brno, Ostrava, Hradec Králové, České Budějovice, Kardašova Řečice...tam je to fakt v pohodě? Nebo si prostě jen nestěžujete?
Jsem šťasten, že žiju v té naší malé prdeli pod horama a řidiči nejsou takové svině, chodci většinou klaksony slyší a cyklostezky fungují jak mají.
To je prostě jiný pohled na svět. Taky ti přijde divné, když se Praze diskutuje o tom, že poslední metro má jezdit až v X hodin, když lidé okolo tebe řeší, že po 17 hodině už veřejná doprava téměř nefunguje?
Na druhou stranu: Když jsme teď měli jet do Staré Města, byla u nás výluka a já složitě řešil, jak se dostanu k vlaku. A musel mi poradit Jurmír, že se taky dá na tom kole, co ho s sebou povezu. Prostě jsem zvyklý, že naši předkové postavili železnici skoro do každé vesnice našeho výběžku.
Jo, taky mám občas pocit, že v Praze všechno funguje jinak a hlavně, že se dělají naschvály...
Třeba v Přerově - tam jsou prostě všechny chodníky rozděleny uprostřed bílou čárou na cyklo a necyklo a funguje to. Nikdo nechodí v části pro cyklisty - kromě mě, než jsem na to přišla :o))) - a nikdo nejezdí v části pro chodce.
V Praze to ale nejde, protože...
- ...
- ...
- ...
Je to prostě o lidech - buď to chtějí, tak to udělají a nemají za potřebí plácat se za to po ramenou, nebo to nechtějí a pak si hledají proč to nejde...
Teď si klepla hřebíček na hlavičku.
Když je na úřadech 90% lidí, co to nechtějí (nebo co se bojí to chtít), tak je pak výsledek takový, jaký je.
Nesváděl bych to ale jen na úřady. Ohleduplně, disciplinovaně a tolerantně s rozumem a vlastním úsudkem se snad dokáže chovat každý sám i bez befelu od ouřady.
90% chování ovlivňuje infrastruktura. Když je postavená blbě (za což může ten ouřad), tak se na ní pak i lidi blbě chovaj.
Ne, 90 % je v lidech, ne-li vic. Teprve maly zbytecek je spatnou infrastrukturou. Kdo chce byt tolerantni, dokaze to na obycejne silnici, kde se vyskytuji chodci, cyklisti i motoristi. Kdo nechce a sedne za volant, prejede Te treba na schodech v metru.
Tak, a teď každý popište, jak jste došli k číselnému údaji 90% ;-)
Mas pravdy, upsal jsem se. 99,99 % je v lidech.
8-)
Takže podle tebe třeba to, že výrazně víc motoristů dodržuje padesátku třeba na Vršovické oproti Povltavské je dané z 99,99% tím, jací lidé tam jezdí a z 0,01% charakterem těch ulic? To myslíš vážně?
Nemohu srovnavat, Povltavskou nejezdim. Kazdopadne ano - je to lidmi. A mozna je na miste i uvaha o lokalnim zvyseni limitu, je-li pro to vhodna konstalace hvezd.
Proste kdo rychlosti dodrzuje, dodrzi i tuhle 50.
Dokud budeme delat barikady na silnicich, nezmizi barikady ani z hlav. Kdyz si ridici zvyknou spolehat na to, ze kazde nebezpecne misto je oznaceno tunami slutocerneho betonu, silnice pred nim poseta retardery a kolem je les znacek, v prvni HorniDolni nekoho smetou, protoze tam bude jen ta (50) a dej prednost.
Já si to fakt nemyslím. Lidi se podvědomě do velké míry přizpůsobují svému okolí. Je infrastruktura, která ti tu toleranci usnadňuje (třeba tím, že jí nevyžaduje neustále a tím pádem je snazší se chovat tolerantně tam, kde je to fakt potřeba), a infrastruktura, která podporuje konflikty třeba tím, že lidi apriori nasírá. Jistě, "lidi jsou různé", ale míru, v jaké s k sobě chovají neurvale nebo bezohledně, určuje právě to, jak je nastavené prostředí.
Bod. Podle mých zkušeností se k sobě taky chovali lidé jinak na vojně a jinak na dětským táboře. prostředí prostě hraje podstatnou roli. Pro většinu. Samozřejmě jsou vyjímky, které ustojí každou situaci. Já mezi ně nepatřím :-( když mi šlápneš v metru na nohu a já budu do běla vytočenej z práce, budu vrčet. když budu v pohodě, tka se usměju a řeknu, že se nic nestalo. Většina je na tom asi dost podobně, jak mám odpozorováno...
Ale i kdyz se dostanu z te prekazkove drahy do excitovaneho stavu, dokazu se ovladnout a neutocit, neporusovat predpisy, ... A to je o te hlave.
Jezdis obcas autem? Porusujes obcas VEDOME rychlosti? Nebo Ty, Jurimire?
jezdím občas autem a vědomě porušuju rychlosti asi skoro při každé jízdě.
Po dálnici jedu často rychleji než 130.
U nás mezi vesnicema v lese, kde dali 60 jezdím stále 80, protože to je nejbezpečnější rychlost na projetí těch zatáček. atd. atd. příkladů by se našlo hodně.
Takze to je v hlavach, ne? Dokud si kazdy bude myslet, ze ma lepsi nazor na dopravu nez ti, co znaceni navrhli a podle toho se bude chovat...
Stacilo by, kdyby proste vsichni prijali a dodrzovali stavajici znaceni.
Proc je tam bezpecnejsi 80 misto povolene 60? Proc tomu neni stejne i na Vrsovicke, kde se betonovymi bloky snazi omezit z 50 tak na cca pouzitelnych 35 az 40?
poslyš, já nejsem moc teamovej hráč a už vůbec ne žádnej morální příklad a dodržovatel zákonů. Já jsem pořád (a asi vždycky budu), v duchu víc punker a anarchista než středostavovskej tatík. Takže já vědomě porušuju spoustu zákonů a nařízení, který jsem vyhodnotil jako zbytečný nebo blbý.
Netvrdím, že je to dobře, ani nepůjdu do průvodu hlásat ať se tak chovaj všichni, ale prostě se snažím žít podle jen jediný zásady. "Nedělej nikomu nic, co nechceš aby někdo dělal tobě."
takže chrápu často pod širákem, přestože to v týhle republice je zakázaný uplně všude, kromě soukromýho pozemku se souhlasem majitele. Natrhám si bez výčitek trochu třešní u cesty nebo klidně utrhnu dvě kukuřice na poli, přestože je to prostě krádež, ale když mi kolemjdoucí utrhne jablko ze stromu, tak mi to taky nikdy nevadilo a nevím, proč by mělo.
Když to vztáhnem na dopravu, tka nemám problém jet tady
http://www.mapy.cz/#q=h%C3%A1je&t=s&x...
třeba 40 místo povolený 70tky, když s etam motají děcka na kolech nebo bez nich
a zas na druhý straně tady:
http://www.mapy.cz/#q=muka%C5%99ov&t=s&...
prostě jedu 80, přestože tam před pár lety daly 60tku. Je tam les a jinak nic a ta 60tka je tak kvůli jedný zatáčce a tomu, že debily, co tam jeli 120 už někoho nebavilo nakládat do funebráků.
Atd. atd. atd.
Prostě dělám všechno po svým a vým proč. Uvědomuju si ale když někde něco porušuju a určitě si nevyskakuju a nemám blbý kecy, když mě třeba zastaví fízlové
Ale jo, to je presne ono. Ale treba ani netusis, ze neco z toho, co delas nekoho omezuje. Treba si utrhnes nekde jablko. Jenze takhle par lidi projde u Alice kolem chaty a jablon je ocesana. Oni si to nejspis ani neuvedomuji. Podobne jako ridici ve spouste situaci. Jim by vubec nevadilo, kdyby totez udelal nekdo jiny. Oni ani netusi, ze nekomu prekazeji. Tak co, zastavi na tom pruhu u silnice, prece nebudou prekazet ve vozovce. Oni ti cyklisti mne prece maji kudy (travou) objet.
Je to v hlavach.
moment, já řekl utrhnout jablko, ne vlízt do zahrady a orvat strom! Větve, co přesahují do ulice na to, aby si vzali pocestní přece jsou. Alespoň my je tam kvůli tomu vždycky nechávali...
Akorát když jsme odcházel ven, tak babí povídá jen tak mimochodem: "Jo a řekni Rendvi, že si na hrušky může přijít kdy chce, že branku nazavírám, ale a´t neleze na plot, je starej a nerve větve." když jsme přišel z venku, tka jsem vyřizoval: "babí, Renda ti vzkazuje, že se omlouvá, že tu větev utrhl nerad a už to neudělá, ale brankou chodit nebude, protože by ho to nebavilo." :-D
Já jsme prostě z vesnice a tohle se nikdy takhle nebralo.
Jinak ještě jednu: Já netvrdím, že evchol cnosti a mají se podle mě chovat ostatní, ani nebudu tvrdit, že moje chování je morální a lepší, ale jinej nebudu ;-)
Mozna Ti beru hracky, ale spat pod sirakem (bez stanu) muzes dle nejakeho relativne cerstveho soudniho rozhodnuti vsude vcetne CHKO :-)
Spát můžeš naprosto kdekoliv. Sem tam zaplatíš, ale nebývá to dražší než slušný penzion. Pokud jsi dostatečně eko ethno bio schovaná, tak neplatíš nikdy nic B)
Zatim jsem neplatila nikdy nic, ba ani me odnikud nevyhazovali, a to jsme treba loni se znamejma brazdili tyden mezi Doksama a Ralskem s kolama a detma a spali na divoko pod stanem :-) Ani v Rakousku a v Italii, kam jezdivam na vodu, jsme se spanim mimo kempy nikdy nemeli problemy. Ja mam totiz taky anarchisticko-punkove sklony :-) Jen jsem chtela uklidnit lidi se sklony pro chovani dle pravidel, ze spani pod sirakem je legalni.
S tim stanem uz to legalni neni. Ale nemuzu si vzpomenout ani na jeden pripad, kdy by byl se stanovanim nadivoko problem. Jen je blbe, kdyz v 5 rano ceka za radou 10 stanu traktor a potrebuje projet prave po te uzoucke mezi, na ktere ty stany stoji. 8-)
Tak jeď do slovenských Roháčů a užiješ si problémů po libosti :-(
Ale připomněl jsi mi situaci na Vihorlatu, kdy nám ráno nesměle třásli stany dva ozbrojení vojáci s tím, že spíme ve vojenském újezdu a právě začínají střelby. Naše snídaně za zvuku palby a následný ústup po hřebeni mezi výbuchy (vpravo) a samopaly (vlevo) patří k nezapomenutelným zážitkům.
já nikdy nezapomenu na to, jak nás mile a optarně budil ráno chlapík v Athénách v parku uprostřed města (asi 100m od nějaký banky), že by potřebova pokropit trávník a nchce nás namočit. Bylo dva roky po revoluci a mě ta ohleduplnost uplně rozhodila. Nechápal jsme to, protože jsem na to nebyl zvyklý....
My zatím platili jednou v Rakousku. Utábořili jsme se na mezi, a opili jsme řidiče autobusu. Když nás přijeli policajti vyhodit, nemohli jsme odjet :-D
Pak jednou v Tatrách, na profláklém nocovišti udělali Tanapáci nad ránem razii. Všichni platili. Já jsem měl nový černý žďárák, spal jsem asi 5m od cesty, a nenašli mě. Hehe.
Nojo, taky stanovat s celym autobusem na mezi, to uz je drzost :-)
Na Slovensku me fascinovali na Chate pod Chlebom v Nizkejch Tatrach, kde nechavali lidi stanovat za mirny poplatek pred barakem, ale pochybuju, ze to bylo legalni :-)
Legální to není, je to výhodná symbióza mezi chatárem a ochranáři. Ochranáři každý večer vysbírají lidi v okolí, a poněvadž je pozdě na sestup do doliny, nařídí jim, aby se přesunuli do chaty. Tam se nad spaním venku přimhouří oko. Ochranáři mají splněno, nemusí vodit turisty 3 hodiny dolů a kontrolovat, že se neupíchli za prvmí zatáčkou, a chatár má platící hosty.
Poprvé jsem to zažil u Triglavských jezer a od té doby si toho všímám i jinde.
Já bych neřekla, že je "...infrastruktura, která podporuje konflikty..." - pořád si myslím, že je to hlavně o lidech.
Buď se dokáží rozumně na fungující infrastruktuře domluvit nebo ne.
Tady v Praze je prostě moc hlav s různými názory a někdy mám pocit, že jsou ochotni se dohodnout jen tehdy, pokud z toho mají dotyční profit. A čím větší, tím lepší dohoda.
Mnoho věcí v pražské infrastruktuře pozbývá logiky, ale pak to směřuje jen k naštvání lidí.
Praha by se neměla brát jako příklad, maximálně jako odstrašující příklad.
Příklad by se měl brát z měst, kde ta infrastruktura funguje a podle nich by se měla Praha začít přetvářet. A já osobně si myslím, že to jde - když se chce, tak jde všechno.
To, co zatím v Praze vzniká je z hlediska podpory cyklistiky ve městě velmi rozpačité a bohužel rozvoji cyklistiky předražené a nesmyslně megalomanské projekty neprospívají.
Asi je to o lidech, ale ... dopravní infrastruktura má svá ale.
Jsou tři cesty jak to v dopravě mít/dělat.
Všechny fungujou, dám příklady na křižovatkách.
Opatrnická pro debily používaná v USA:)
Na každé silnici v křižovatce je značka STOP platí pravidlo kdo první zastaví ten první jede. Dokonale blbuvzdorné řešení :D nemusíš znát další značky, nemusíš koukat kdo má a nemá zaručenou přednost.
Opatrnická pro sofistikované, typicky evropská.
Již daleko před křižovatkou je na každé silnici les značek označující blížící se křižovatku, vykreslující její tvar a přednosti.
Někdy to nefunguje, protože člověk chybuje přehlédne tu to a tu ono, nebo si myslí že tam vždycky bylo toto a někdo změní místní úpravu... v nejhorším případě převezme vládu mocný semafór, který je vás schopen zastavit ve dvě ráno na liduprázdné silnici.
Je to velmi opatrnické ale není to blbuvzdorné.
Pak existuje třetí úprava. Nikde nejsou žádné značky, rychlost je vymezena zónou, platí pravidlo pravé ruky, nelze tudíž přehlédnout nebo si splést značku, nelze to valit po hlavní a nekoukat vpravo vlevo.
Je to dokonale blbuvzdorné, levné a kupodivu to podle experimentů v západnější EU snižuje nehodovost na zlomky.
Je spousta míst, kde dopravní opatření přivádí ochraňované k šílenství, komu dali před dům zpomalovací pruh přes který poskakují kamiony ten by mohl vyprávět.
Kousek od nás v Běchovicích řídí křižovatku fotoˇbunka, která v okamžiku, kdy se dopravní proud na hlavní rozdělí mezerou větší než 15 metrů přepne na červenou a pustí vedjleší silnici. Výsledek ? Kilometrová kolona až do újezda každý den...
Ta americká úprava "stop and go" funguje, ale jen tam, kde to lidé neojebávají a opravdu zastavují - v rezidenčních čtvrtích. A když vy se tvořily kolony, v česku, to bych asi nechtěl zažít.
Přednost zprava - tam je zase problém odbočit doleva při větším provozu a nedostatku ohleduplnosti.
Prosté křížení, ať už stop&go nebo přednost zprava, povede v případě použití idioty ke kolapsu a neprůjezdnosti křižovatky.
Pro idioty a silný provoz byl vymyšlen kruhák.
jenže to už je drahá úprava a nejde všude..
Asi jsem měl dodat, že jsem měl na mysli hlavně ty rezidenční čtvrtě.
Hele mezi Klánovicema a Šestajovicema je mezera asi 150 metrů a koukni na tohle
http://maps.google.cz/maps?hl=cs&q=kl%C3...
12 značek na 20 metrech :(
S těmi značkami, moc se mi líbí německý systém značení konce obce, kdy je značka na opačné straně = ušetří se jedna cedule, zároveň tahle nedůležitá značka je mimo ty důležitější a hlavně, je na ní krom konce obce vyznačeno, jak daleko je to do té příští, takže člověk ví, že vyjel správným směrem.
Kruhák imho není pro idioty. Polovina českých řidičů na něm neumí jezdit.
A taky přijde na to, jak je postavenej. V Táboře mají proslulej kruhák, kterýho dokáže bez problémů použít pouze zkušený, ostřílený pražský řidič, který na nějaký ten škrábanec na laku nehledí. :-)
Proto se zavádí značka :
"Konec kruhového objezdu"
http://necyklopedie.wikia.com/wiki/Soubor:Konec_kruhoveho_objezdu_znacka.jpg
To je ten na kraji Tábora (od Prahy) u Tesca nebo ten na kraji Tábora (na Prahu) u nákupní zóny?!? :o)))
Tyhle jsou totiž blbý oba :o)))
Myslel jsem ten u Tesca, ale máš pravdu: táborské kruhové objezdy fuj! :-)
Tam ta je teda chuťovka najíždět zejména od Tesca - to musel vymýšlet někdo, kdo snad nikdy auto neřídil :o)))
Právě. A jak tě to vesele drží v domnění, že máš dva pruhy, když jeden náhle dál nevede a musíš buďto z kruháče ven, i když nechceš, anebo na něm zastavit.
Jednou jsem tam viděl tirák, jak se pokouší na poslední chvíli přejet do vedlejšího pruhu, to byla situace, že v tu chvíli stál ten kruháč celej... :-)))
Parkrat rocne tudy jezdim a nikdy mi to nijak hrozne neprislo. Ce je na nich takoveho? Proste normalni kruhac, ne?
To ten kruhac v prvnim patre nad Vltavou, ktery vytvorili v ramci vnejsiho okruhu, to je jinci kava. V Bruselu u letiste maji taky podobny.
A co teprve ten nejznamejsi: http://vtipzavtipem.wz.cz/anglie.htm ?
http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://img...
http://www.ijam.cz/f450392-kruhovy-objezd/
A taky jeden jednodussi: http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://www...
Neco z historie: http://necyklopedie.wikia.com/wiki/Kruhov%C3%BD...
Na některých kruhákách mi to taky dělá problémy, tak nevim, do které poloviny českých řidičů patřim.....
Například na tomhle kruhovém "nekruháku" :o)))
Jo, to vypadá na pěknou zhůvěřilost! Kde to je?
Proc? Ten kruhac ve vzduchu u Zbraslavi http://maps.google.cz/maps?q=lahovice+praha&... je uplne totez. Proste to je soustava krizovatek a vsude jsou tam navadeci cedule a sipky. Naprosto intuitivni.
Hele, tenhle konkrétní neznám, ale všechna místa, kde dochází v relativně vysoké rychlosti na krátkém úseku k možnému křížení drah vozidel jsou IMHO značně nebezpečná. Což je tady nejméně na jednom místě. Na tom táborském kruháči dochází k témuž. Stejnou situaci potkáš dost často i na pražském okruhu, nenmusí to být nutně na kruháči.
Podle mě jsou tato místa chybou projektu, protože vyžadují zkušeného, rázného a poměrně odvážného řidiče, který vyhodí blinkr a prostě jede. Nezkušených váhavců, kteří blinkr vyhodí, pak zpomalí, pak zastaví, pak blinkr vypnou, pak se opatrně rozjedou... takových je na českých silnicích hodně a pro ně tato místa nejsou. To je celé.
Tahle zeme neni pro vahavy! 8-)
Tohle je ten krasavec z Bruselu: http://maps.google.cz/maps?q=brussels&um=1...
Mimochodem - prazsky okruh je vlastne jen velky a nedostaveny obousmerny kruhac, ne? 8-)
Hlavně vyžadují i určitou místní znalost - najedeš do kruháče v domění, že si můžeš zakroužit a když hned nepřejedeš do vedlejšího pruhu, tak tě to okamžitě vyflusne zase ven...
To je stejné, jako jistý nájezd na dálnici u Brna - nevím přesně, který to je, ale u jednoho nájezdu není najížděcí pruh a pruh, kde se má zastavit na stopce j totálně sjetý, takže neexistuje. Naštěstí mě ten kamion tehdy viděl, ale cvakl mi zadek slušně a od té doby si tenhle nájezd móoooc dobře pamatuju.
http://www.mapy.cz/#x=16.595667&y=49.160482...
Ten přivaděč na fotce ze SV rohu ústí do připojovacího pruhu z onoho čtyřlístku. Takže řidič vyjíždějící z Brna, pokud to tam nezná, se plynule zařadí pod kamion, připojující se od Vídně na Prahu.
Na POI.cz je ke stazeni i databaze bodu "nebezpecna mista" do GPS. Jsou tam prave takovehle zrady, jako chybejici nebo kratky pripojovak, odpocivadla za zatackou, mista castych bouracek, ... Takze ted mi vzdycky GPSka zarve, kdyz se k necemu takovemu blizim a ja si dam majzla. I kdyz nestihnu precist, o co se jedna, vim, ze mam davat pozor.
Jo, to vypadá, že je ono. Je tam sice stopka a pak čára, u které se má na stopce zastavit, jenže tahle čára už prostě neexistuje.
Navíc já tak nějak čekala najížděcí pruh.
Od téhle zkušenosti jsem ale již obezřetná u všech najížděcí pruhů - tenhle mě vyškolil dokonale.
Třetí úpravu máme tady u nás. Mám ji rád, ale bezproblémová není. Spousta lidí je totiž přesvědčena značky neznačky, že ta širší ulice je hlavní. Využívat tady své přednosti zprava znamená vědomě riskovat...
V Hradci Králové mají zase geniální kruhák kombinovaný se světelnou křižovatkou.
http://www.mapy.cz/#q=hradec%2Bkr%C3%A1lov%C3...
Jo, tak to je teda dílo... Kvůli němu jsem měl svého času i osobní povídání s policejním dopravním inženýrem. Je to úžasnej paskvil značkama označenej jako kruhovej objezd, ale před vjezdem jsou nalajnovaný pruhy pro odbočení doleva. Takže se občas stane, že někdo přehlídne tu kruhovou značku a podle šipky na zemi to šoupne do protisměru.
A pak je tam perfektní, že naprostá většina šoférů "odbočujících doleva", takže vykružujících kruhák tam bliká doleva a při opouštění kruháku blikají buďto stále doleva, nebo jedou bez blinkrů. A nejlepší je, že to takhle praktikují i policajti z dopravky. Ale "kruhák" si vymluvit nedali :-)
A když tam pojedeš, zkus zatočit ze směru od Fakultní nemocnice (z okruhu) směrem k Labi (k benzínce) a přitom drž správné pruhy. Prima zábavu vinšuju :-))
Vždyť v popisech situací tady (ale i v reálu) sleduju, že nejvíc problémů dělá nesmyslné, blbé a bezohledné chování lidí - ať už na dobré, nebo špatné infrastruktuře. Ta podle mne může jen něco usnadnit, ale základem je chování a uvažování lidí. Nejlíp je to srovnání vidět za hranicema. A když vidím nějaké dopravní záběry z Asie, kde naprosto bez jakékoliv speciální infrastruktury a v podstatě i bez oficiálních pravidel všechno pěkně odsejpá - je to jen a jen o lidech a ochotě se domluvit.
O.T.
Neodpustím si dotaz/rejp:
http://seznam-narodnich-jazyku-indie.navajo.cz/
Jak je to v tý Indyji, dyž se nemůžou domluvit?
6-)
To vůbec není O.T.
Slušnost, ohleduplnost, oční kontakt, pokynutí, poděkování gestem... tohle zvládne i němej, nebo negramot. A řekl bych, že takhle nějak neuvědoměle to funguje i v tý Indyji. Místama takhle, jinde bude asi víc platit pravidlo "Hlídej si předek, zadek ti ohlídá ten za tebou" - a pak se prostě jen jede (ale opět, s českým pojetím by to tam nemohlo fungovat)
Já si taky nestěžuju, jezdím po silnici :-)
Jinak řidiči jsou v Praze víceméně v pohodě. Podle zpráv, co mám, mi přijde, že v jiných městech (a to dokonce i více cyklistických) jsou ochotní cyklisty "trestat" za přítomnost na silnici podstatně vydatněji.
Částečně máš pravdu, že o Praze je slyšet nejvíc. Je to mimo jiné tím, že je zde větší koncetrace bohatých, což bývají lidi zvyklí se víc domáhat svých práv - ať už je to právo jezdit pohodlně na kole nebo parkovat svoje auto zadarmo do 50 metrů od vchodu do baráku.
Navíc pokud si neslyšel o nářcích z Brna, kde posílají stížnosti na všechny strany, malují guerilové cyklopruhy a fyzicky se napadají se zastupiteli (http://brno.idnes.cz/cyklisticky-happening... ), moc to asi nesleduješ. Taky jsem v místních diskusích zaznamenal stížnosti z Ostravy nebo Mostu, co si tak vybavuju.
Co já mám zkušenost tak v Praze jsou lidi skutečně více bezohlední, na cyklostezkách mám zkušenost se skupinami bruslistů co jedou vedle sebe po celý šířce stezky a v uších špunty... Tady u nás jsem se s tím snad ještě nesetkal. Je to všechno o lidech a pražáci jsou pražáci... Jako bývalý pražák bych to měl vědět :-)
Tomuhle se taky divím a nechápu to. V některých městech je doprava dost často mnohem horší než v Praze. Pravda, je to menší úsek, ale je tam. Navíc "menší" uličky v Praze (kterých cyklista po Praze využívá asi nejčastěji - já tedy ano) jsou podobné těm ve středu menších měst. Spoustu situací, které jsem zažil v Praze zažiji i v Nymburce nebo v Brandýse nad Labem (tam je hnusná rozlehlá křižovatka).
Já osobně nemám problém v menších městech. A divné je, že nemám problém ani v Praze. Ale tam nevím, zda jsem dostatečně kompetentní městský cyklista:-). Za poslední tři měsíce mám po Praze našlapáno asi 1000km.
třeba to bude tím, že v Brandejse nebo Nymburce nebo tak když jedu, tzak než se stačím rozhlídnout a donadávat na nějakou prasárnu, když už mi jí někdo udělá, tak jsme za městem. Je prostě mnohem menší šance, že se něco stane a mnohem míň míst, kde by se něco stát mohlo. Prahu než projedu, tak to budu minimálně hodina... a To blbý místo, který bude v Brandejse tak jedno je tam kadejch pár metrů. jezdím tam i tam a Praha po mě vyžaduje mnohem mnohehm víc pozornosti, abych dojel živej.
Jo. To místo je menší. Ale o to tu přeci nejde. Tady jde o princip a o bezpečnost ve městě. Mě taky vadí, že řvou jen Pražáci a na malá města se kašle. A nepřijde mi, že by Praha byla horší. Ale jak píšu. Nevím, zda mám právo to hodnotit. Ono se to tu začalo nějak podivně dělit na lidi, co do toho smí kecat a kteří do toho nesmí kecat, protože o tom houby ví.
Jasne ze muzes cokoli hodnoti (kdyz s tim mas osobni zkusenost), mame prece svobodu slova, ne? :-)
No to máme. Ale jsou tu tací, kteří se ti nejdříve podívají na tacháč a pak se rozhodnou, zda jsi tedy městský cyklista a zda do toho můžeš kafrat... Asi jsou něco víc než ti obyčejní cyklisté.
no podle mě jde. Než stačím projet půl Prahy, tak těch míst možnýho průseru potkám desítky. Když Brandejs, tak jednu a abych jezdil půlhodiny v Brandejse, tak budu muset jezdit dokolečka.
Podle mě to prostě v Praze je horší, protože j přecpaná a kapacitně nestačí.
Když projíždím Brandejsem tak můžu v klidu skoro celou dobu s někým kecat. V Praze ho jednak neuslyším a za druhý, když se nebudu věnovat řízení naprosto stopro, tak mě to bude dost bolet.
A nikd ejsme neřekl ani nenapsal, že bys do toho směl nebo nesměl kecat. jen jsme napsal, že s tvým příspěvkem nesoizhlasím, ž emám jinej názor. to snad ale v pořádku, ne?
Zajímavé. Mě to v Praze přijde úplně stejné jako v kterémkoliv jiném městě. Máš pravdu, že v Brandýse potkám těch hlučnějších míst méně, ale to neznamená, že by tam bylo "příjemněji". Je třeba zlepšit podmínky všude a proto se mi mimopražtí ozýváme, že cyklistika ve městě se řeší jen v Praze. Dokonce jsem se tu několikrát setkal s tím, že vše se vztahuje na Prahu. Přijde mi to takové uhozené. Njn, pražáci.
Ten poslední odstavec byl reakci na někoho jiného, ne na tebe (je to tím, že máš rozum a nečteš vše:-) ). Je tu jedinec, který za městského cyklistu považuje právě jen takového cyklistu, který jezdí v Praze a má našlapáno několik stovek km. Ostatní jsou jen nějaký cyklistický zbytek se kterým se nehodlá bavit a jejich názory jsou tak trošku méněcenné.
Já jsem vidlák, jak víš. u nás na vesnici nemám s průjezdem problém nikde. jezdil jsme na kole i se psem na volno vedle.
V Praze se nebojím, ale jezdit po silnicích je prostě stres. Zrovna přes Brandejs a Starou Boleslav, jsme jel ale taky aspoň určitě stokrát a tam nemám sebemenší problém. Aut je tam tisíckrát míň a prostoru mnohem víc. Prostě je to jednodušší.
jo a když to není na mě, ale na někoho jinýho, tak nepiš mě ;-)
Zbytečně se tady pak vztekám :-D
Máš recht. Když já nad tím už asi dva dny kroutím hlavou, jak někdo může takhle škatulkovat.¨
Jo k Brandejsu. Dej si to ve tři odpoledne a nejezdi od Prahy po hlavni, ale třeba od nemocnice. Je to někdy docela záhul. Ona ta křižovatka je dost rozlehlá a řidičové si tam občas dělají co chtějí.
A po Praze fakt problém nemám. Jsou místa, která mě štvou a kde si dávam majzla, ale jinak nic šíleného.
A že je v Praze více situací, kde může nastat problém. Tak snad jsem se rozhodl já sám, že po ní budu jezdit na kole. Je to mé rozhodnutí a nemůžu očekávat, že se mi budou všici vyhejbat a zametat mi cestičku. Ona Praha není jedié velké město v Evropě, kde se na silnici potkává vice dopravních prostředků a je třeba spolu žít a tolerovat se.... A věř, že třeba v Anglii jsou na tom s infrastruktůrou v některých městech na tom stejně jako v Praze a přesto se tam lépe jezdí. Jenže tam jsou trošku víc ohleduplnější lidé.
Na většině cyklostezek je v Praze narváno, to jo. Ale řidiči jsou tu povětšinou v pohodě. Teda pokud zrovna nepotkají pomalu jedoucí cyklojízdu. Obvykle jezdím sám a ještě jsem nikdy žádný problém s auty neměl.
Zrovna dneska ráno jsem narazila na bezohledného řidiče auta, než dojedu na stezku, musím hold po silnici. Na přechodu byla zelená, vím, že se na kole po přechodu nesmí jezdit, ale je to nějak rychlejší, takže jezdím. Auto zahybalo ze svého směru doprava a mě málem sejmulo, protože jsem chtěla projet na svou zelenou. Kdyby tam vstoupil chodec, taky by měl co dělat stihnout krok zpátky. Já prostě zabrzila a stála jsem na místě. Auto ani nepřibrzdilo.
Tak to se mi ještě nestalo ani pěšky. Je pravda, že jezdím dost v centru, kde je potřeba s chodci skákajícími do silnice počítat.
Možná se ke mě řidiči chovají líp, protože nikdy nejezdím na klasickém kole. Na leháči i na kolobrndě nikdy nejedu úplně rovně, tak se asi bojí, aby mě nesejmuli. Když jsem na tříkolce, tak si asi myslí, že jsem invalida.
S horším chováním řidičům jsem se setkal vždy až za Prahou, kdy mě první z kolony objel, ale ti další se už neobtěžovali a míjeli mě dost těsně.
Nevim, kde zijes Ty, ale v Nuslich a okoli auta bezne strihnou zatacku chodcum skoro pres nohy. Stejne jako ve zbytku Prahy.
U cyklisty, rozjeteho kolobezkare nebo bruslare ovsem je vec jina. Kdyz se pohybuji rychlosti vyrazne vyssi nez rychlost chuze, nemuzou se divit, ze je ridic zpozoruje pozde!
A umyslne pisu ridic, protoze presne tohle se mi ted v nedeli vecer stalo na Barrandove, ovsem s kolem. Zatocil jsem vpravo (na kole po silnici) a po chodniku se priritil cyklista a proletel tesne prede mnou pres prechod. Kdybych neco nezaregistroval perifernim videnim a nezmackl brzdy, byla by to pekna slupa. A ten vul se ani nerozhlidl. Kdybych tam jel tranzitem, tak jsem ho ulovil.
Hele a jel ten cyklista po přechodu se světly? Pokud vím byla tu řeč o přechodu se světly. Člověk co vletí pod odbočující auto přes přechod bez světel je blb, obzvlášť ve čtvrtích, kde s tím ten řidič tolik nepočítá.
Řidič, který odbočuje se soustředí na chodce, takže s nějakým cyklistou prostě nepočítá a když už tam cyklista jede, tak já osobně bych předpokládal, že cyklista řádně zastaví a dá mi přednost a teprv potom pojede. Nevidím nejmenší důvod proč by v tom hle případě měl řidič auta zastavovat a pouštět cyklistu.
To jako budeš stát před přechodem, kde svítí zelený panáček a čekat až auto projede a bude tam červená? Kdy jindy by cyklista měl projet než na zelenou? Ano myslím si, že by měl cyklista zpomalit, aby se střetu s autem vyhl, ale ne zastavit.
Ten panáček tam je a platí pro chodce, ne pro cyklisty (řidiče). Chceš-li využít práva volného přechodu pro chodce se zeleným světlem, tak holt musíš z kola slézt a přechode přejít pěšky, když ne a chceš jezt na kole přes přechod, takl musíš dát přednost všem vozidlům jedoucím po silnici. Když na kole vletíš na přechod pod auto a to tě srazí, tak nejem, že ty budeš pomlácený, tak také to je tvoje vina za dopravní nehodu a budeš platit i škodu na autě.
A jsme u té vzájemné lidské toleranci. Vím, že tě štve, že na přechod jede cyklista. Mě taky. Já taky nemám rád cyklistu na chodníku a na přechodu. Ale když už tam je, tak mu jako řidič motorového vozidla přednost dám a nebudu do něj hrkat.
Mohl by jsi namítnout, že by mohl být tolerantní on a z kola slézt a přejít. Jenže to je docela začarovaný kruh. Někdy je potřeba z toho kruhu vystoupit a případně toho cyklistu upozornit (zahelekat na něj, rozumným gestem mu dát najevo že jako takhle ne atd).
Ne, ne, mě teda nevadí cyklista na chodníku ani na přechodu, když se tam bezpečně a bez ohrožení jiných vejde, ale když už tam je, tak by se měl podle toho chovat a měl by si být vědom, že dává přednost vždy a všem, obdobně to platí pro chodce na stezce pro cyklisty.
A vzájemná ohleduplnost je prostě nutná, jsem-li slušný a ohleduplný ať jako řidič, cyklista i chodec k ostatním, tak zpravidla se chovají i ostatní ke mě a musím říct, že celkem nemám s nikým problém, jenom to chce přemýšlet akoukat co dělají ostatní kolem tebe a ne jen slepě jet když jsem na hlavní a mám přednost. Mě nedělá problém zastavit a pustit někoho z vedlejší, vyjet z řady, nechat přejet cyklist, ale nesmí to být z druhé strany sprostě vynucované, to jsem pak občas i zlomyslný :-)
Ale jo. Já jsem taky takový. Proto když budu odbočovat (jako řidič auta) a uvidím, že tam jede cyklista přes přechod a má zeleného panďuláka, tak mu přednost dám. A jen budu kroutit kedlubnou, jako že je to Venca, co se neumí chovat. A pokusil bych se mu dát nějak najevo, že takhle fakt ne...slušně.
řeknu ti to takhle Matěji. Na tom přecodu na tom kole nemáš co dělat. Takový jsou předpisy. Jo, jasně, já to taky dělám a taky je v tomhle porušuju. Jenže, když to porušuješ, tak TY JSI TEN, KDO SI MUSÍ DÁVAT MAJZLA! Nemáš naprosto žádný právo a žádnou přednost v tu chvíli. Je na tobě, že to děláš, protože to z nějakýho důvodu v tý chvíli vyhodnotíš jako pro tebe lepší a bezpečnější, ale pak to jsi ty, kdo dává pozor a ty, kd o by měl "držet hubu a krok"
Já taky občas jezdím po chodníku atd, ale v tu chvíli si nedovolím na chodce ani zacinkat nebo hlasitě zakašlat, i když by mi tím, že uhnou pomohli. Prostě za nima jedu krokem a čekám, protože já jsem ten, kdo tam nemá co dělat, kdo něco porušuje a nemám právo vůbec na nic.
Ale HMS jela přes přechod, kde měla zelenýho panďuláka na semaforu.
Ale ona neměla zelenýho cyklistu, byl tam jen zelenej panďulák, kterej platil pro chodce. Tím pádem vyjížděla z místa ležícího mimo vozovku a tak je to daný.
Já to naprosto chápu. Ale to přeci není důvod k tomu ji srazit.
Jak jsem psal. Já absolutně nesouhlasím s jízdou na chodníku (osobně se tam bojím jezdit né z důvodu, že by se to nemělo, ale prostě se bojím, že někomu ublížím) a na přechodu (pro chodce). Ale pokud už tam ten člověk je, tak ho beru za chodce a tak se k němu, jako řidič motorového vozidla, chovám.
Spíš je blbé, že se tohle nijak v ČR nepostihuje. Když to vidím v Praze, tak tam se po chodníku jezdí docela běžně. A to i tam, kde je dost chodců.
Dokážu tolerovat, když jede cyklista po chodníku, kde je málo chodců nebo kde nemůže nikoho ohrozit. Sám to občas dělám. Ale kličkovat mezi chodci, to mi přijde nebezpečné.
Tak znovu - nikdo nikoho nesrazil a nikdo tady žádné srážení neschvaluje, ani k němu nenabádá.
Zelený panáček dává chodcům přednost před auty odbočujícími doprava (při zachování oboustranné opatrnosti).
Jak už se tu stokrát psalo, ať klidně jede cyklista po tomhle přechodu na zeleného panáčka, ale musí se chovat jako vozidlo. Buďto opatrně vyrazit společně s chodci, nebo zastavit a dát přednost odbočujícím autům. Běžné je, že řidič odbočujícího auta po očním kontaktu dá přednost cyklistovi. Pokud ne, není mu co zazlívat. Cyklista, pokud se mu to čekání nelíbí, mohl jet v pruhu s ostatními vozidly, nebo přejít s chodci.
Zdá se ti na tom něco nekorektního, nebo znevýhodňujícího ? Občas to tak také dělám a naprosto bez problémů, přizpůsobím se dané situaci a frčíííím :-)
Ale však já píšu to samé. A souhlasím s tebou. Dokonce jsem to tady někde několikrát psal.
Já spíš narážel na tu situaci HMS. Ta jela přes přechod a bohužel už tam byla a málem ji sejmul řidič motorového vozidla. Tu situaci neznám, nebyl jsem tam, ale jak znám HMS, tak to je ženská, která nikam nespěchá a určitě tam nevlítla jen tak. A dokonce věřím, že ona by autu dala i přednost. Prostě se tak stalo.
Já bych jako řidič přednost dal. Mě je jedno, zda je tam chodec nebo cyklista. Pro mne je důležité, že je tam ČLOVĚK.
njn, a za volantem je taky jenom člověk. A lidé jsou různá. Prostě se stalo.
Já bych na jejím místě koukal doslova za roh (přesněji do volného směru za sebou) a prostě s tím jedoucím autem počítal. Pokud by mě pustilo, bylo by to fajn...
Tahle debata ukazuje, jak jsme si to v ČR dokázali dlouholetým kašláním na cyklisty po..at.
Kdyby tam bylo (ať už je to kdekoliv) naší legislativou dovoleno osadit společný přechod a přejezd na jeden signál, v zákoně platila na přechodech a přejezdech stejná přednost pro chodce i cyklisty a šlo vyznačit vedle sebe přechod pro chodce a přejezd v koridoru užším než šest metrů, tak jela HMS na zeleného cyklistu, řidič měl při odbočování dávat přednost všem, kdo se tam zrovna vyskytovali, a nebylo o čem debatovat.
A tohle funguje i venku?
V anglii to teda mají. Ale jen tam, kde vede trasa pro cyklisty. Na klasickém přechodu jsem to neviděl ani tam.
Jo, na přechodu, co k němu nevede cyklostezka, samozřejmě ne. Jenže tam, pokud se předpokládá, že by tamtudy měli cyklisté jezdit mimo silnici, cyklostezka taky bude :-)
Takže všude. No ty jsi to vočůral:-)))
Nejsem si úplně jistej, ale řízené přejezdy pro cyklisty jsou zelené jen do jinak zcela uzavřených směrů. Právě kvůli nerozumným cyklistům, kteří jsou ochotní k takové křižovatce přilítnout čtyřicítkou.
Takže nějaké odbočující auto do volného přejezdu by nemělo hrozit.
Ale ano. V případě, že je signalizace bez směrového značení (tedy "plné zelené"), je řidič povinen dát při odbočování přednost také souběžně jedoucím cyklistům. (V případě, že je signál "volno" daný směrovou šipkou, dává přednost jen chodcům, tomu se říká "konzistence"). Příkladně před Krčským nádražím to ale v praxi normálně funguje.
Podrobně http://www.prahounakole.cz/2009/07/anketa-iii... .
A v zahraničí to funguje všude tam, kde mají cyklistu a pěšáka namalovaného na semaforu na tom samém sklíčku.
Nerozuměli jsme si asi. Pokud je stezka součástí vozovky (jen oddělená lajnou), odbočující šofér dává samozřejmě přednost.
Měl jsem ale za to, že řeč šla o samostatném přejezdu (případně vedle přechodu) ústícího ze stezky oddělené od vozovky. Tam by se cyklistova zelená neměla potkávat s žádnou zelenou pro auta.
Proč ne? Chodci a cyklisti na společné stezce by asi měli mít při křížení jakékoliv komunikace stejnou přednost.
Vím, že jsou tam rozdíly v rychlostech a že naši řidiči jsou ochotni dávat přednost jen těm chodcům, kteří před padnutím zelené zřetelně povlávají na obrubníku, zatímco cyklisti jsou ochotní vletět třicet přímo pod odbočující auto, jen proto, že mají přednost.
Jenže když to nebude možné, dopadne to jako na tom Chodově a TAM je to taková pruda, že cyklisti stejně jezdí na červenou (rozuměj, na zelenou pro pěší) a nějaká speciáloní signalizace pro ně (co tu křižovatku prodražila o několik set tisíc) je jim naprosto šumák. To už je snad lepší, když tam jsou jen ty přechody se zelenou pro pěší.
Hele, přiznávám, že teprve teď jsem si ten odkaz pořádně přečetl a jsem z toho poněkud zmatený.
Buďto jsem něco zaspal, nebo tam mají chybku.
Situace B se mi zdá nepravděpodobná a i když to zákon připouští, ještě jsem se s tím asi nesetkal. Když už řízená se semafory pro cyklisty, tak směrovky pro auta a tím pádem uzavřené směry (vizsituace C)
Situace C se mi ale už vůbec nepozdává. Jsou-li někde směrová světla, potom je jeho směr pro ostatní uzavřený on nedává nikomu přednost. Ani chodcům, ani cyklistům. Ti mají červenou.
Pochopils to správně.
Situace B se v reálu vyskytuje v Krči a není s ní problém.
Situace C také v reálu nastává jen tak, že se tam ten semafor cyklisty skutečně nepustí (např. Chodov U Parku, 2x). Ale tma, podotýkám, zelenou chodcům pouští! Výsledek je ten, že chodci mají zelenou a cyklisti na světle o metr vedle červenou a je to totálně směšný (zrovna dneska v podvečer jsem po tom přejezdu zase jel, tam raději jezdím po silnici, protože mě už jen pohled na to červený kolo vedle zelenýho panáčka po vídeňských zkušenostech prostě zvedá mandle).
Chceš snad říct, že je tam křižovatka, kde má auto např. doprava zelenou šipku a v tom směru mají chodci taky zelenou ? Můžeš mi tu křižovatku lokalizovat ? Při nejbližší příležitosti se na ní rád podívám.
A teď když tak čtu tvůj popis situace, napadá mě, že asi narážíte na stejný problém, který byl zpočátku i tady u nás na čtyřproudovém okruhu s ostrůvkem uprostřed. Skutečně je možné, že svítí chodcům zelená a kolařům červená (a naopak). Jestli to ale není tím, že semafor pro chodce je až ZA přechodem, kdežto semafor pro cyklisty je PŘED přechodem. Takže pokud vidíš (jak píšeš) červenou a zelenou metr vedle sebe, tak zelená chodecká platí pro cestu k tomu semaforu. Cyklista má semafor nad hlavou a nejspíš mu bude svítit zelená taky jen k tomu ostrůvku. Dál bude zmiňovaná červená na ostrůvku vedle chodecké zelené - a ta červená bude uzavírat další cestu spolu s červenou chodeckou na druhé straně čtyřproudovky.
Vypadá to složitě, ale dá se na to zvyknout, tady už podle toho lidi jezděj úplně normálně.
http://www.mapy.cz/#x=14.492254&y=50.029616...
Ortofoto ukazuje stav před instalací přejezdu pro cyklisty na východní rameno křižovatky.
A ještě jednou jsem koukal na ty plánky - jsou tam úplně blbě namalovaný semafory pro cyklisty. Musí být PŘED přejezdem. Nevím, jak by jsi mohl v takovéhle situaci koukat na zelenou i červenou metr od sebe bez vykroucení hlavy. Nevěřím, že by to tam takhle blbě namontovali...
A do třetice už jen dotaz - ty semafory pro cyklisty jsou vžy na obou stranách vedlejší silnice ? Jsou tedy obě zobrazené cyklostezky obousměrné ? Lokalizuj mi prosím ty křižovatky, rád se na ně mrknu zatím alespoň na fotomapě.
Křižovatka je hypotetická, nicméně po jedné straně má obousměrnou cyklostezku zmíněná křižovatka na Chodově (a ještě jedna o kus výš: http://www.mapy.cz/s/3Bs (teda ty nový mapy.cz mají debilní systém předávání URL, není z něj přímo k přečtení šířka a délka...)
Ano, chováš se jako hodně dlouhý chodec. Je tam zelený panáček, tak jedeš. Přece nepojedeš na červenou. Když přijedeš na přechod a čekáš na zelenou, tak máš podobně pomalý rozjezd jako chodec. Takže tě daný řidič vidí úplně stejně jako toho chodce, tak kde je problém?
Ale to už popisuješ konkrétní situaci u které nikdo z nás nebyl aby se o tom dalo fundovaně diskutovat a je to už úplně jiná situace, než tady byla původně nadnesena, byla řeč o tom, že svítila zelená a cyklista jede, ne že se zelená rozsvěcí po červené a cyklista stál a rozjíždí se.
Ale i pri tom pomalem rozjezdu proste prednost nemas. Takze ja osobne na prechodu proste pocitam s tim, ze ridic vi, ze tam nemam co delat a muze mne prejet.
Nedavno jsem takovou srazku videl v praxi. Auto jelo od Arkad na Pankraci k te velke krizovatce a zatacelo vpravo smer Budejovicka. Videl jsem, ze se ridic rozhledl vpravo (ani noha), vlevo (chodci jeste v druhe puli vozovky - za ostruvkem) a vyjel. Jenze cyklista na mestskem kole byl dostatecne rychly a vjel na prechod. Ridic to zabrzdil, cyklista taky a zustalo mezi nimi tak 10 cm volneho mista. Nevim, co rval nebo ukazoval ridic, ale videl jsem divokou gestikulaci cyklisty. Takze krome toho, ze tam vjel neopravnene - vubec tam nemel co delat - jeste byl agresivni. Ridici, urcite pekne vystresovanemu, ruply nervy a vyrazil a cyklistovi, ktery mel predni kolo na urovni praveho predniho auta prednost nedal. A porad byl dle meho v pravu. Dokonce i moralne. Kdyby si na mne takhle nekdo oteviral hubu, mozna bych i vystoupil, nejen ze bych pokracoval. A ted to nejlepsi - cyklista do pomalu projizdejiciho auta 2x najel prednim kolem.
Takze opakuji to, co jsem psal nahore - kdyz budeme VSICHNI dodrzovat predpisy, bude to fungovat. Kdyz se budou autum hazet klacky pod kola a cyklisti budou ignorovat pravidla, opravdu se dockame tech ridicaku, STK a technicaku i na kolech. A kdyz vidim, jak se nektere silnicni vsi chovaji, zacinam mit pocit, ze dobre tomu (nam) tak.
Tak nějak...
Bohužel, cyklisti si mnohdy neuvědomují, jak je jejich pohyb rychlý a tím se stávají nepřehlednými. Navíc se mnohdy provléknout blízko auta, takže je nestihneš zaregistrovat.
Mám tvrdou osobní zkušenost - můžu se z auta 10x rozhlédnout, můžu se koukat do všech zrcátek, ale přesně ve chvíli, kdy se kouknu vlevo do zrcátka, najede mu cyklista zprava do slepýho úhlu, v tu chvíli mrknu do pravýho zrcátka, nikde nic a když to mrsknu doprava, tak se s cyklistou potkám...
Můžu říct, že když jsem tohle zjistila, hodně si dávám bacha na cyklisty z prava.
A je fakt, že právě kvůli nepřehlednosti pohybu cyklistů v hustém městském provozu, kdy oni v podstatě mohou projíždět mezi auty, jsem spíš zastáncem toho, že cyklisti prostě patří do vyhrazených pruhů. Ne do standardního provozu.
A předem upozorňuji,ž e je to můj názor a nedávám to sem kvůli tomu, aby se to začalo rozporovat. To už se to omlelo mnohokrát.
Tohle je bohužel dost častý jev, kolař ti nedá přednost a ještě dostaneš strašně vynadáno a nakonec můžeš být rád, že tě nezmlátí nebo ti nerozbije auto.
Fakt je, že mnohým by neuškodilo alespoň pár hodin proškolení z pravidel.
Dobře, nemám tam přednost. Ale řekni mi, kdy jindy bych tam měl vjet než na zelenou? Někteří lidi budou jezdit po chodníku a nerozmluvíš jim to. Pokud se cyklista doopravdy rozjede s chodci a auto ho srazí, tak IMHO nese morální vinu ten řidič. Řidič přece nemá právo sejmout chodce nebo cyklistu jenom proto, že mu zrovna překáží a že tam nemá přednost. Cyklistu může potrestat policie případně soud, ale ne ten řidič.
Městský cyklista u Arkád neumí jezdit, s tím souhlasím. Neuvědomuju si, že by se mi někdy něco takového stalo. Jednou jsem trochu prudce dobrzďoval smykem na vedješce. Ale nejbližší auto bylo 20 metrů daleko, tomu jsem dával přednost.
Kdy jindy než na zelenou? No přeci tehdy, když svítí zelená a zároveň tam nejede žádné auto. V opačném případě je nutné počkat. Zdá se Vám to složité? Tak si nevymýšlejte hovadiny a jezděte přesně podle předpisů.
Jak prosté.
Složité to není. Jen mi to přijde nelogické.
Myslím si, že celkem dost řidičů jsou radši, když cyklista jede po chodníku a neplete se jim na silnici. A tudíž ho radši pustí po přechodu jako chodce, než aby za ním museli jet 20, protože se nedal objet.
Ale to by ten cyklista musel skutečně jet hodně pomalým krokem a to se prostě neděje, i při pomalé jízdě je cyklista výrazně rychlejší než chodec a auto na místě taky nezastaví.
Tak teď nerozumím na co přesně reaguješ.
Mají-li řidiči včas a správně reagovat na cyklistu na přechodu, pak jeho rychlost pohybu nesmí být větší než střední chůze a z chodníku nesmí plynule vjet do vozovky, ale musí zastavit a rozhlédnout se, prostě se musí chovat jako chodec. Pokud někdo zastaví a pouští cyklistu je to jen ohleduplnost a taky asi i obava aby mu tam dotyčný nevlít pod auto.
Tak v tom s tebou souhlasím. Člověk co vjede do přechodu rychle a ani se nepodívá si koleduje, že ho někdo srazí.
Jo. Taková ta klasika. Na silnici mám červenou, hups v plné rychlosti na chodník, hurá přes přechod, kde je zelená, hups na silnici a jet prostředkem a užívat si volnosti, protože všichni ještě stojí na červené:-))))
@ronda.... Jo, to je pořád dokola:-))) Vždy se najde rozumný důvod, jak tu diskuzi neukončit:-)))
Hele, včera jsem viděla něco jiného - na křižovatce na Vypichu stál cyklista ve směru od Větrníku. Byli před ním auta a on docela způsobně čekal ve frontě.
Pak ale na něj došla řada, akorát když blikla žlutá - myslíš že počkal?!?
Ne, začal se rozjíždět, na křižovatku vjížděl na červenou a v druhé půlce křižovatky už blokoval auta, která vjížděla do křižovatky na zeleno od Bílý hory...
Debil... Docela jsem čekala, jestli do něj někdo drcne, jsou tam totiž 3 pruhy...
já si nejsem jistej, jestli si ze mě neděláš srandu...
VJET na ten přechod bys neměl NIKDY. VEJÍT na zelenou.
To je to, co bys MĚL!
Jak to děláš je jiná věc a je to tvoje věc a mě do toho nic není a pokud tím nikoho neohrožuješ ani mi to nijak nevadí, nicméně, pokud to prostě děláš proti předpisům, normám a zákonům, tak ty jsi ten, kdo je porušuje a nemá žádné výhody přednosti apod. a ten, kdo si musí dávat majzla atd.
Ano, souhlasím, že úmysleně do tebe autem najede jen vrah a naprostý zkurvenec, ale to, že si naprosto vědomě vynucuješ přednost ačkoli jí nemáš a omezuješ jeho a počítáš s tím, že se raději nechá omezit než aby ti ublížil je prostě také špatně. Rozumíš?
jasně, pokud jsi tam stál na červenou spolu s chodci a spolu s nima se na zelenou rozjedeš, je to asi banální přestupek, nicméně se to prostě ani tak nesmí. Netvrdím, abys to nedělal, ale pokud to děláš, uvědomuj si, že děláš něco zakázaného a chovej se podle toho.
Zase se to tady zbytečně hrotí... Nikdo nikoho nechce srážet, na nikoho najíždět. Denně jsem svědkem toho, že po očním kontaktu prostě auto kolaře pouští, vědí o sobě a podle momentální situace se tolerují.
Prvotně šla řeč o situaci, kdy kolař k přechodu přijíždí a bez rozhlédnutí bezohledně vjíždí na přechod. Před tímhle jsou varováni i chodci, ačkoliv zrovna v tomhle případě mají výraznější přednost než v jiných situacích.
Takže se vlastně všichni shodujeme. Defakto cyklista není na chodníku a ani přechodu žádán, ale pokud už tam je, tak by se měl chovat jako chodec a k tomu ještě přidat něco navíc, protože je tam cizinec, kterého tam nikdo nečeká.
nebyl jsem u toho nevím jaká byla přesně ta situace a těžko otedy tom tady můžu mluvit. Netvrdím, že řidič nebyl blbec, nevím to. Tvrdím, že ten, kdo musí včas reagovat, uhnout atd, jsi ty! Protože jako cyklista tu přednost na přechodu prostě NEMÁŠ, máš jí jen a pouze jako chodec. Ano, když tě i tak přejede někdo autem, přestože tě viděl, je to hajzl a zmrd, ale je to stejně tvoje vina.
Já se v tomhle případě na řidiče po čas té červené usměju a když vyjíždím, tka mu mávnu a předem poděkuju, že mě pouští, přesto, že na to nemám nárok (měl bych jedině, když bych slezl a tlačil.)
To se mi stalo včera na Chodově, když jsem přecházel. Blbý je, že to byl autobus.
Já si nemyslím, že řidič byl bezohledný, spíše předpokládal, že ty jako cyklistka prostě zastavíš a dáš mu přednost a ne že bezhlavě vrhneš na kole do vozovky přes přechod pro chodce, kdyby tam šel chodec vypadalo by to určitě jinak, na chodce je řidič zpravidla připravený a chodce na přechodu očekává, ale cyklistu ne.
Nekteri ridici ovsem potrebuji, aby clovek vlezl do vozovky, jinak mu na prechodu prednost nedaji. Ja proto nektere prechody s kolem resim pesmo, protoze muzu vlizt na pul metru do vozovky, pockat, az uvidim, ze auto opravdu brzdi, a pak pokracovat. Obcas mam zachvat slusnosti a cekam na chodniku, ale obvykle me to prejde tak po 10 autech, co me ignoruji.
Jelikoz se mam rada, tak prednost neprednost vzdy se poradne presvedcim, jestli to, co delam, je pro me bezpecne. :-)
Zajimalo by me, jak je to s prejezdy silnice pro kolo. Jeden takovy je kousek od Branika smerem do Krce. Ja ziju vpresvedceni, ze tam jako cyklista prednost nemam, ale casto tam auta stavi a prednost mi davaji.
Člověk když chce přejít, tak by neměl stát a čekat, měl by přece jasně dát najevo, že chce přejít, třeba rukou, bezvadně funguje vystrčení hole, deštníku, nakročením do vozovky apod.
Na neřízeném přejezdu nemá cyklista přednost, ale když je větší provoz, tak je slušné a ohleduplné zastavit a nechat chyklistu přejet, je to stejné jako když někdo na hlavní zastaví a pustí jiného z vedlejší. Je vidět, že tady je dost slušných a ohleduplných lidí.
Ja kdyz ridim auto, tak beru jako jasne dani najevo, ze clovek stoji na kraji chodniku u prechodu a kouka smerem k prijizdejicim autum, necekam, az me lidi donuti zastavit tim, ze vlezou do silnice. Je spousta chodcu (deti, starsi lide), co se nakracovat do vozovky boji a pravem.
Když na ten přechod vletíš na kole ve třicítce, tak jsi blbej a někdo tě srazí. Ale když už jedeš po chodníku a potřebuješ se dostat na druhou stranu, tak kdy budeš přecházet silnici. No s chodci, když mají zelenou. Pojedeš podobným jen o trochu rychlejším tempem, než oni a když tam žádný chodec nebude, tak se rozhlédneš jestli tam nejde auto, co by tě mohlo sundat.
Uznávám, že cyklista nemá podle zákona na chodníku co dělat. Ale jsou situace, kdy pro to máš dobrý důvod...
Mám nedaleko od domu přechod pro cyklisty, kde mají přednost auta. A co bys řekl, někteří řidiči tam kolo pustí. A dokonce tam chodí i chodci v domnění, že to je přechod. A pak kdo se chová nebezpečně a proti zákonu.
EDIT: Koukám, že jsem to chtěl napsat o pár příspěvků výš.
Přečti si co píšu výš o cyklistech na chodníku a přechudu.
Když na kole vjedeš na přechod a srazí tě auto, je to tvoje vina a je úplněš jedno jak jedeš rychle.
Chodec může přecházet vozovku všude, pokud to v těch místech není zakázané.
A když umožní řidič auta cyklistovi přejet silnici, je to přece v naprostém pořádku, je to o slušnosti a ohleduplnosti, bez které by se v hustším provozu nikdo pořádně nikam nedostal.
To má jako řidič právo mě sejmout jenom proto, že jedu po přechodu?
Tak nevím, to si děláš srandu, nebo opravdu nechápeš? Jestli tohle nejsi schopen pobrat, prodej rychle kolo a choď pěšky :-)
Nikdo nikde nepíše o právu někoho přejet, kde takové blbosti čteš? Řidič nesmí nikoho ohrozit, ale ani ty jako cyklista nesmíš porušovat předpisy, jiného ohrozit a způsobit nehodu a v případě kolize je v tomhle případě právo na straně řidiče, co je na tomhle složitého k nepochopení.
Klidně si jezdi jak chceš a jak se ti líbí, ale když nechceš dodržovat základní pravidla, nemůžeš se ale zlobit na jiné, kteří je dodržují ani se moc divit, když občas přijdeš k úrazu.
Schopnej pobrat to jsem :) S kolem jezdím po silnici a po cyklostezkách. Předpisy veskrze dodržuju. To ale dost záleží, na čem jedu. S koloběžkou si můžu dovolit víc, protože jsem obratnější, s leháčem nebo tříkolkou se musím chovat víc, jak auto. Jezdím s očima otevřenýma, takže jsem se ještě s žádným autem nesrazil.
u nás je přechod a přejezd pro cyklisty vedle sebe. Dost často mě prostě na tom kole pustí i když nemusí. Poděkuju pokynutím a hned je lepší nálada.
Tak tak... Nevynucovat si (ať chodec nebo cyklista) zastavení od jediného auta v ulici a na druhou stranu nebejt línej nebo nafoukanej a gestem poděkovat za pustění (a taky tam zbytečně nezdržovat, jak má ve zvyku hlavně současná arogantní puberta). Sleduju kolem sebe a vím i osobně, že takový letmý poděkování motivuje k další ohleduplnosti :-)
Jelikoz obcas jezdim po chodniku (kdyz je prevazne prazdny a potrebuju objet nejakou kolonu), tak obcas nejakeho chodce na cyklostezce taky rozdejcham :-) Zatim mi ale v Praze v centru vic prekazeji auta nez lidi.
Namotám-li se do města, musím holt počítat s městským provozem na všech úrovních. A jezdím-li po velkoměstě, nesmí mi překážet nic z běžného provozu. Pokud ano, musím zvážit, jestli chci vymoženosti a (relativní) pohodlí města, nebo chci pohodu při pohybu.
Mě už se stotisícový město přejedlo, užívám si ho v práci, ale za pohodou jsem se neváhal odstěhovat na vesnici. Nevýhodou je, že nemám vedle baráku doktora, obchoďák ani kino a když si něco zapomenu doma, z práce se přes dvacet kiláků vracet nebudu.
Ale ta pohoda... :-)
Vsak ja taky nebydlim v Praze ale za Prahou, skoro na samote u lesa a do prace v Praze nejezdim kazdy den :-) Me ta auta v zasade v Praze nijak nestresujou, kdyz jedu na kole, narozdil od vzacnych pripadu, kdy musim jet autem. Beru to jako fakt a promotat se rano provozem v centru je docela dobra bojovka, co mi zpestri cestu do prace vedouci prevazne po cyklostezkach. (mirna nadsazka :-)
Vlastně máme značnou část trasy stejnou :D¨
Jezdím z Újezda nad Lesy na Brumlovku a dělám takový okruh Prahou a okolím.. ( tenhle týden pondělí-pátek cca 300 km).
Samozřejmě jsem v týmu v soutěži do Práce na Kole :D
Ráno jedu přec centrum, odpoledne, kvůli tebou přesně citovaným důvodům často volím trasu přes Uhříněves a okolní vesnice, často s vyjíždku na Strašín nebo Hradešín... ony totiž návraty přes náplavku a okolo Rokytky jsou spíš pro zlost a poslední dobou už i o život.
Ke krizovým úsekům bych ještě přidal šikanu kolem Hiltonu a podjezdy pod Hlávkovým, železničním a Štefánikovým mostem.
Tam si to ovšem děláme sami, protože některým cyklistům přijde zábavné to v těhle místech mazat stylem v očích smrt ( zrovna dneska měl někdo potřebu mě předjíždět pod terasou Hiltonu, úzké nepřehledné navíc louže).
Včera mě nějaký mamlas málem zametl na Budějovické, jel jsem napříč křižovatkou na zelenou s auty, on to na červenou švihal přes přechod po tamní cyklostezce na chodníku takže jsem zastavil a ještě mě málem zašlápla dodávka co jela za mnou, ten vůl to vzal tak metr přede mnou..........
K chodcům na náplavce, dobří jsou vlastně ti, kteří kdou v protisměru po proužku, protože ti mají rozum a vidí vás, ti co jdou po směru mají z 50 procent sluchátka a zbytek buď telefonuje nebo jsou zasněný čili zvonek celkem nic neřeší, odpolední turisty nemá cenu komentovat.
Samostatnou kapitolou je Vyš. tunýlek, kde jsem již potkal několik agresivních chodkyň, paradoxně vždy ženy..... navíc mám podezření, že tam někdo schválně rozbíjí sklo protože se tam pořád nějaké objevuje.
Paradoxně pro mě na pozornost je nejklidnější pravidelný výšlap Jeremenkovou na Budějárnu, kde auta jedou předvídatelně, silnice je docela pěkná a nikdo mi neskáče pod kola tak jako na náplavce.
V podstatě si říkám, že kdyby si 4 měšťáci vzali kola a místo toho aby buzerovali u Vyš. tunelu nebo u Mánesa a jezdili ve dvojicích po Palackého a Rudolfinské náplavce, usměrňovali pěšáky, stánkaře, loďaře a turisty, tak by cyklistům možná pomohli ty náplavky vyšlechtit v přiměřeně příjemný prostor.
Podle mě by ale víc pomohlo vydláždění ještě jednoho či dvou pásů hladším materiálem, jednoho podél vody a jednoho podél zdi..... a označit je jako pěší ...
Tohle trochu naráží na neschopnost chodecké lobby. Chybí reciprocita.
Proč by měli cyklo zařizovat (uhádat památkáře není triviální) a platit chodcům pohodlný průchod, když pěšo cyklistům v ničem nepomáhá? Cyklo zas tak velké zdroje nemá.
Předláždění není laciná věc a už vidím jak se budou v novinách vozit po cyklistech, co si to zas vymýšlí za drahé kraviny. Takže cyklo by mělo v pohodlí chodců utopit práci, peníze a ještě si nechat vynadat.
Tomu moc nerozumím, proč hned lobby ?
Proč prostě neříci, nějak nám to nefunguje pánové, ergo kladívko je to šmejd takže reklamace ?
Navíc já tam nikde nevidím pruh pro slepce! :D
A ten je i mezi svodidly na Povltavské :D
Takže to je jasná závada, když se slepci nemohou procházet u vody !
Nebo snad slepci památkáře nepřebijí ?
A pro matky s kočárkama, pro ty by se pruh udělat neměl?!? :o)))
No jistě !
A když budeme akcentovat genderovou rovnováhu tak i pro tatínky s kočárkama !!
A gender by se akcentovat měl :D
Dokonce ho akcentují i v naší soutěži Do práce na kole:D
Takže například čistě ženský tým prostě nemůže vyhrát kreativní soutěž !
Protože co ? Protože co ?
Protože je genderově nevyvážený :))))))
Tak to už máme tři pruhy , pro slepce, pro maminky, pro tatínky ....
Četl jsi Tři muže na toulkách - jak správce parku kdesi v Německu vymísťoval nějakého brouka, co nešel po správné cestičce?
Protože v tom parku byla cesta pro těžké kočáry, pro lehké kočáry, pro jezdce na koních, cyklisty, pěší a děti. Jistá dáma byla pokutována za to, že hodlala parkem projít po cestě určené pro děti. J.K.J. k tomu poznamenává, že byla opomenuta speciální cesta pro osamělé vdovy po armádních důstojnících, nicméně v případě, že se na to přijde, bude toto opomenutí bezpochyby napraveno.
No já se vážně ptám, proč tam nemají slepci svůj pruh ?
Hraboš volá po mocné lobby a já neznám mocnější chodeckou lobby než je slepecká.
Poslední dobou mají pruhy úplně všude... tuhle jsem jel někde ve vilkové čtvrti a měli ho tam a vedl až do pole kopřiv....
V HK mají na pěší zóně tak geniální pruhy (vyfrézované drážky do vystouplého pruhu z hrubšího kamene), že když si nedáváš pozor, tak o něj docela slušně zakopneš. A ne že bych jim tyhle vymoženosti nějak zazlíval, záviděl, nebo zpochybňoval jejich důležitost, ale bydlet nad křižovatkou s non-stop klapajícími slepeckými přechody, to si nechci ani představovat... :-))
Zdá se mi že mluvíš zcela z cesty.
Proč ?
Dostal jsem skrz účastnictví v Doprácenakole mail k soutěži kreativity do práce na kole.
Tam se jasně a doslovně říká, že genderově vyvážené týmy dostanou v soutěži kreativity plusové body.
Ergo kladívko má pak čistě ženský team problém :D
Pokud někoho v nějaké soutěži napadně poměřovat týmy tím jestli mají rovnováhu pohlavních orgánů jedoucích na kole Prahou a zdůrazňovat to účastníkům jako komparativní výhodu, tak je něco špatně.
Takže nevím proč bych si nemohl dělat srandu z gender agitky, která se už vřinula i do ježdění na kole.
Pokud to ovšem někdo bere vážně, tak je mi ho, upřímně řečeno , vlastně líto.
:D
Podíl ž/m na ranní náplavce je cca 1:4 .
Potkávám se tam s Wewerkou. Takže poměr hlodavkyň a hlodavců je 1:1.
Kdyz jsem tam sel posledne v noci, tak byla velka presila potkanu. 8-)
Tu náplavku jsme dneska řešili s přítulkou. A vyřešili. Proč prostě doprostřed toho cyklopuruhu na tu jemnější dlažbu nenamalují velké červené piktogramy cyklisty. A2 kolem žlutých lázní je toho plná. Lidi by si toho všimli a nedivili by se pak, že je míjí cyklista. Někteří by stejně neuhnuli, ale aspoň by si to uvědomili, že tam něco takového je.
Boha jeho, vždyť už to tu Vratislav řekl nesčetněkrát. Nevím přesně znění (dohledej si to, nebo jestli to tady zase Vráťa po 101 zopakuje), tak si tu nebudu vymýšlet, ale pamatuji si z toho, že to prostě není vyhraženo pro cyklsity, ale je tam povolen průjezd cyklistům. Ofiko cyklostezka snad vede nahoře...
A doufám, že si to pamatuji dobře - jestli jsem to pomotala, tak se omlouvám a opravte mě.
Já to vím moc dobře. Pak se tu naskytuje otázka kterej d***l to tam takhle zařídil. Když už ta je infrastruktura pro cyklisty, tak by měla být nějak právně zajištěná a nebo by tam neměla být vůbec. Většina cyklistů netuší, že tam nemají přednost.
Malé piktogramy tam jsou už teď, tak proč by tam nemohly být větší, kterých by si lidi líp všimly?
Já myslím, že máš pravdu jen částečně. Cyklotrasa vede horem, ale jen proto, aby šlo odbočit do Nuselskýho údolí. Podle mě se má pokračovat dál po náplavce a pak vyjet nahoru po u Mánesa. Nahoře pod železničním mostem je dost úzký průjezdní profil (srovnatelný s vyčehradským tunelem) a dál je pak tramvajová zastávka na úzkém chodníku a pak sloup veřejnýho osvětlení s velkou cedulí. Tudy by naplánoval cyklotrasu jen de**l.
Neviem, ako pre Vás, ale pre mňa je dosť veľký problém neosvetlený cyklista. Jazdím z práce niekedy už potme a hlavne na cyklocestách je ich väčšina. Vôbec by som nebola proti, keby ich policajti začali kasírovať.
Tak s tím teda souhlas.
Na Ladronce jeden čas v podvečer jezdil pár středního věku - zřejmě tu jezdili z důvodu nějaké rekonvalescence, protože kroužili pořád dokola.
Byli zásadně neosvětlený a bez odrazek - evidentně se domnívali, že jsou prostě pod tím pouličním osvětlením vidět.
Kdyby tušili, jak strašně se mýlili...
Jezdila jsem tam v tu dobu na brusle a mnohdy byl dost problém je vidět...
Kdyby jen po stezkách a pod osvětlením... Tady u nás jezdí celoročně i skrz les po nelajnovaný silnici. A pro jistotu ve tmavým oblečení. A pokud mrzne, prší, je mlha, nebo prostě jen omlžený okna, to je pak lahůdka.
Až zas narazím na nějaký výprodej blikaček, tak je tady začnu rozdávat (a nový baterie taky), ne pro jejich bezpečnost, ale pro svoje pohodlí :-)
Mě mnohem víc vadí lidi, co mají hodně silné přední světlo a bliká jim to. Stálé svícení v pohodě, ale ty super silné blikačky, to pak nic nevidím.
To máš stejný s motorkářema. Někteří ve dne svítí dálkovejma světlama a odůvodňujou si to tím, že jsou líp vidět.
Jasně, zaregistrovatelný jsou rozhodně líp, ale každej se pak kouká "stranou", aby ho to neoslňovalo. Takže dosáhnou jen toho, že se o nich ví, ale nikdo už nekouká, co provádí, nebo co se těsně kolem nich děje - a těžko pak mohou bezprostředně a pohotově reagovat.
Jakejkoliv pokus o vysvětlení je ale marnej. Ostrý světla jsou podle nich samospásný...
Nejjednodušší je sklopit zrcátko. Nafurt. Pak o nich ani nevím…
Nejde o ty zezadu, ty jsou mi volný, tam je to jejich starost. S*rou mě ti proti co oslňujou v lepším případě jen jedním halogenem.
Ještě tuhle pakárnu pochopím u starejch kejvaček, kde ty bludičky 6V/35W fakt nejsou vidět a jejich dálkový odpovídají současným parkovačkám...
Ještě máš možnost změnit zaměstnání a dojíždět třeba kousek a ne přes celou Prahu.:-()
A pak asi si taky máš uvědomit, že cyklostezky se budují za účelem využití čerpání dotací nikoli pro cyklisty.;-) " Tak co - ty cyklostezky - postavíme nějaké???..Jooo, asi jo, no v nejhorším případě tam budem venčit psíky a důchodci se budou mít kde procházet. Na opravu chodníků nám EU nic nedá ale ty cyklostezky, na ty nějaký peníz vždycky pustí. Tak to zastřešíme dotací na cyklostezku a postavíme ty a budeme mít vlastně nové chodníky!" Tak... a české řešení je na světě. Vlk se nažral a koza zůstala celá...:-()
Tak dnes to slavnostně vyvrcholí :o)))
http://www.dopracenakole.net/2011/06/zaverecny...